شرح کامل واردات خودرو با حواله جانبازی به گفته یکی از جانبازان

در ماه های گذشته اخبار مختلفی از واردات خودروهای لوکس با استفاده از حواله جانبازی منتشر می شود، پورشه ها، بنزها و بی ام و هایی که تقریبا هر روز رسانه ها اخباری از آن ها منتشر می کنند و این روزها به یکی از سوژه های اصلی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی تبدیل شده اند؛ درباره جزییات واردات خودرو با استفاده از حواله جانبازی با یکی از جانبازان ۷۰ درصد کشور که حواله خود را فروخته گفت و گو کرده ایم تا درباره جزییات این خرید و فروش ها بیشتر اطلاعات کسب کنیم. جانباز ۷۰ درصدی که به گفته خودش در زمان جنگ در عملیات های متعددی حضور داشته است و در یکی از این عملیات ها یک دست و انگشتان دست دیگرش را از دست داده است.

شما در تعدادی از سایت ها آگهی منتشر کرده اید برای فروش حواله جانبازی.
بله، البته این آگهی برای سال گذشته بود و من یک سالی هست که حواله ام را فروخته ام.

کمی درباره فروش حواله توضیح می دهید؟
به پول احتیاج داشتم و بدهکار بودم و از طریق دوستان جانبازم متوجه شدم که این شرایط وجود دارد، من قبلا جانباز ۶۰ درصد به بالا بودم و سال گذشته با بررسی های جدید و باتوجه به افزایش سن میزان جانبازیم به ۷۰ درصد افزایش پیدا کرد؛ پس از این در جریان ماجرای حواله قرار گرفتم و چون پول احتیاج داشتم و بدهکار بودم برای گرفتن حواله و فروش آن اقدام کردم.

حواله واردات خودرو برای جانبازان چگونه داده می شود؟ مراحل گرفتن حواله سخت بود؟
حواله فقط به جانبازان ۷۰ ، ۷۵ درصد به بالا تعلق می گیرد و با آن اجازه دارند یک عدد خودرو که در گمرک هم لیستی وجود دارد وارد کنند. برای گرفتن حواله اول به بنیاد مراجعه کردم و درخواست دادم چند روزی کارهای اداری طول کشید بعد معرفی شدم به گمرک و حواله داده شد، بعدش هم که آگهی دادم برای فروش و افراد زیادی زنگ زدن تا اینکه فروختم.

شما حواله خودرو را چند فروختید؟
من ۳۰ میلیون تومان فروختم اما الان ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون فروش می رود البته وقتی آگهی کردم خیلی ها زنگ می زدن بیشتر به این نیت که حواله را از دستم در بیاورند و قیمت ۱۰، ۱۲ میلیون تومانی می دادند و ۳۰ میلیون تومان آن زمان بیشترین قیمت بود تا اینکه وقتی قبول کردم این قیمت را، یکی زنگ زد و ۶۰ میلیون تومان قیمت داد ولی دیگه من حرف زده بودم آن آقا فکر کنم یک موقعیت خوب برای خرید خودور پیدا کرده بود و سریع یک حواله می خواست ولی خب من دیگه حرف زده بودم.

شما می دانید خریدار حواله با حواله فروخته شده چه خودرویی وارد کرده است؟
بله یک بی ام وارد کرده که الان ۷۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

می دانید خرید خودرو باتوجه به حواله شما چقدر برای او تمام شد؟
ماشین کلا با پولی که به من تا از دبی به تهران آوردش ۲۳۵ میلیون تومان برایش هزینه داشت و حداقل ۵۰۰ میلیون تومان سود کرد.
با ناراحتی این موضوع را می گویید.
نه بلاخره من هم مجبور به فروش بودم.

چرا خودتان به فکر خرید خودرو و وارد کردن یک عدد خودرو با این حواله نیفتادید یا مثلا با چند نفر شریکی؟
خودم پولی نداشتم و کسی را هم برای شرکات نمی شناختم که این همه پول داشته باشد. الان سود را در اصل خریدار خودرو کرده است ولی همه جا می گویند حواله جانبازی ، حواله جانبارزی.

خریدار چه کسی است؟
یک جوان پول دار که فکر کنم هنوز ۳۰ سالش هم نشده است و در نوبنیاد تهران خانه و زندگی دارد ولی نمی دانم که شغلش چیست و باور کنید که اصلا از شرایط زندگی من جانباز و سال های جنگ چیزی نمی اند اما با ماشین ۷۰۰ میلیون تومانی این طرف و آن طرف می رود.
گفتید که همه از فروش حواله جانبازی می گویند و الان هم به نظر با حالت عصبانیت از کسی که حواله را خریده صحبت می کنید.
من اگر بدهکار نبودم و مجبور نبودم اصلا دنبال حواله نمی رفتم، خیلی ها وقتی می شنوند حواله جانبازی فکر می کنند الان ماها الگانس سوار می شویم درصورتی که این جوری نیست همه جانبازهایی که حواله ها خود را می فروشند خرج درمان و مشکلات زندگی و چیزهای این شکلی می کنند و برای سوار شدن ماشین کنار خیابان کلی مشکل دارند. الان در همین تابستان با چندتا از جانبازها بروید به خصوص کسانی که روی ویلچر می نشینند و یا عصا دارند کمتر کسی نگه می دارد و کلی باید گوشه خیابان منتظر باشند و آخر هم خیلی وقت ها باید دربست گرفت.

تعداد جانبازانی که حواله خود را می فروشند زیاد است؟
تعداد حواله ها و جانبازانی که شامل حواله می شوند کلا کم است زیرا بسیاری از جانبازان ۷۰ درصد به بالا در سال های قبل و باتوجه به شرایط ها و قوانین قبلی یا دو عدد خودور داخلی گرفته اند و یا پول دو خودرو به آن ها تعلق گرفته اما مدتی است که قانون تغییر کرده و مجوز واردات خودرو می دهند. بیشتر کسانی هم که حالا مثل من شامل این قانون می شوند جانبازانی هستند که باتوجه به افزایش سن و گسترش بیماری درصد جانبازیشان به بالای ۷۰ درصد رسیده است وگرنه اکثرا در سال های قبل گرفته اند و الان حواله ای از قبل وجود ندارد.

بنیاد جانبازان ماهانه چقدر حقوق به شما پرداخت می کند؟
حقوق من ماهی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که البته همیشه سر ماه هم پرداخت نمی شود و معمولا چند روزی طول می کشد تا پرداخت کنند.

9 نظرات
  1. مهدی نجفی پور می گوید

    جانباز۳۰درصداعصاب وروانم.بخدا احتیاج مبرمی برای یک وسیله .خودرو دارم.خسته ناامید جهت درمان در منزل ۳سال است که بسری هستم.چرادرد ما دردمندان جانباز را درک نمی کنید.

  2. محمد می گوید

    من یه حواله دارم خریدار اگه بود بگه اینم ادرس تلگرامMohammadi4627@لطفا قیمت پرت ندید

  3. محمد می گوید

    من یه حواله دارم خریدار اگه بود بگه اینم ادرس تلگرامMohammadi4627@

  4. صابر باقری می گوید

    سلام من جانباز ۳۰ در صدم سه تا دختر دارم همسرم بیماره نیاز به ماشین دارم مستجرم ۱۱ میلیون دارم بانک هم سودش بالاس
    کمکم کنید

  5. فرشید می گوید

    با سلام خدمت جناب اقای نوری . اگر مقدور هست لطفا شماره تماس یا ایمیلتون رو برام ارسال بفرمایید. با تشکر

  6. علی می گوید

    با سلام، خودرویی از یکی از معلولان محترم خربده ام که بعد از یک سال استفاده ایشان خودرو را به من فروخته اند، با وکالت تام و بلاعزل، آیا من میتوانم با توجه به اینکه این خوددو یکسال است که وارد شده است پلاک فعلی ماشین را فک و پلاک جدید به نام خودم بگیرم؟

  7. سلام می گوید

    ببخشین یه سوال داشتم،مگه فقط ماشینهای زیر ٢۵٠٠ سی سی مجاز نیستن؟لطفا جواب منو بدین .خیلی ممنونم

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      نه خیلی عوامل دخیل هستند.کلا شما به لیست مجار مراجعه کنید.بعضی وقت ها حتی انحصار فروش در اختیار یک خودرو از عوامل منع واردات شخصی است. و خیلی دیگر از عوامل.قبلا خودروی آمریکایی بود که امسال این قانون هم تغییر پیدا کرد.ولی ملاک اصلی لیست مجاز وارداتی است.

  8. انوشه می گوید

    مرد حسابی چرا چرت و پرت میگی طبق بخشنامه ای که از سال ۸۸ تصویب شد جانبازان ۷۰٪ قطع عضو از ناحیه دوپا یا دودست تا سقف ۴۰ میلیون تومان و سایر جانبازان ۷۰٪ سی میلیون تومان تخفیف از کل عوارض گمرک برای هر خودرو برخوردار میشن تا الانم هیچ بخشنامه جدیدی نیومده.
    اگه قرار بود کلا معاف از مالیات گمرکی باشن که الان همه جانبازا مولتی میلیاردر بودن.
    میخاین جانبازارو تخریب کنید یا بازار امتیازشونو خراب کنین؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.