نسل جدید فولکس واگن توران با طراحی هوشمندانه تر
فولکسواگن توران خودرویی است که از سال ۲۰۰۳ تا کنون در آلمان، جاکارتا و اندونزی تولید شدهاست. این خودرو در کلاس کامپکت امپیوی قرار گرفته، طراحی آن موتور جلو، خودرو محور جلو بوده طول آن در حالت طبیعی ۴٬۴۰۵ میلیمتر (۱۷۳٫۴ اینچ)، عرض آن در حالت طبیعی ۱٬۷۹۵ میلیمتر (۷۰٫۷ اینچ) و ارتفاع آن در حالت طبیعی ۱٬۶۳۵ میلیمتر (۶۴٫۴ اینچ) است.
گروه خودروهای تجاری و مسافرتی فولکسواگن در تازهترین اقدام از مدل جدید ون مسافرتی توران رونمایی کرد. این گروه که در دامنه وسیعی فعالیت دارد در اقصی نقاط جهان انواع مختلفی از ون و مینی ونها را منجمله شاران، کالیفرنیا، ترانسپورتر، کدی و اسپورت ون گلف تولید و به فروش میرساند که توران ۲۰۱۶ هم یکی از این محصولات جذاب است. ونهای فولکسواگن برای سلایق و کارهای مختلف تجهیز شدهاند و با توجه به طراحی و تجهیزات، کاربردهای متعددی برای خریداران فراهم میکنند.
توران ۲۰۱۶ که در بین ونهای فولکسواگن از جایگاه خاصی برخوردار است به لحاظ سگمنت در میانه کدی و شاران قرار میگیرد. توران جدید با طول ۴۵۲۷ میلیمتر دقیقاً ۱۳۰ میلی متر از مدل قبلی کشیدهتر است و بهرغم فضای داخلی و محفظه بار گسترده و کاربردی همچنان در رده مینی ونهای کامپکت قرار دارد. این امر جز به مدد طراحی هوشمندانه فولکسواگن محقق نشده است.
یکی از ویژگیهای توران جدید، حداکثر استفاده از فضا و حجم است. مزایای رانندگی با این مدل همانند گذشته حفظ شده و توران میتواند از همه مأموریتهایش سربلند بیرون آید. به مدد این خلاقیت توران توانسته تا نسبت به نسل قبلی فاصله بین محورهایش را تا ۲۷۹۱ میلیمتر ارتقا دهد و فضای داخلی بیشتری به خریداران ارائه دهد. به جرئت میتوان گفت که فولکسواگن با توران ۲۰۱۶ جادارترین MPV حال حاضر جهان را تولید نموده است بهگونهای که حجم قسمت بار این آلمانی پویا را با خواندن دو ردیف از صندلیها تا ۱۸۷۵ لیتر تخمین زدهاند. توران با سه ردیف صندلی میتواند ۷ سرنشین را جابجا کند. ردیف سوم بهراحتی و با یک دکمه در کف اتاق میخوابد.
یکی از ویژگیهای عمده توران جدید طول و گستره داخل آن است که این ارتقا به دلیل بکار بردن شیوه طراحی مدولار عرضی ماتریکس یا MQB است. همانطور که در بالا ذکر شد، بخش بزرگی از افزایش ۱۳۰ میلیمتر در طول بدنه به افزایش داخل اتاق مربوط میشود. این مزیت باعث شده تا فضای کافی برای هر سه ردیف صندلی ایجاد شود.
داشبورد توران جدید همه ویژگیهای یک داشبورد راننده محور را دارد. ارگونومی کابین توران در نسل جدید بهبود یافته و داشبورد در سطح بالاتری قرار گرفته است که با توجه به ارتفاع خودرو و مکان قرارگیری راننده حرکتی هوشمندانه است. قسمت بالایی داشبورد از مواد نرم ساخته شده و یک محفظه ذخیرهسازی در آن تعبیه شده است. در مرکز داشبورد دریچههای هوا قرار دارد که با ظرافت خاصی به کروم آغشته است. چراغ هشدار نیز در بین این دو دریچه و در فراز بالایی کنسول میانی جایگذاری شده است.
داشبورد توران بسته به تریم انتخابی تجهیزاتی از قبیل بلوتوث، سیستم سرگرمی، پورت USB و … را به خریداران ارائه میدهد. در مرکزیترین نقطه کنسول میانی صفحه ضدنور و ۵ اینچی قرار دارد که در میان لایهای از مواد شیشهای مشکی احاطه شده است. این صفحه نمایش میتواند با پرداخت مبالغ بیشتر به ۶ و یا ۸ اینچ ارتقا یابد. کلیدهای سیستم تهویه و کنترلهای مختلف از جمله سیستم حرکت/ توقف در کنار و پایین این صفحه قرار دارند و راننده بهراحتی میتواند از آنها استفاده کند. مزیت دیگر داشبورد توران این است راننده میتواند با کمک سیستمهای مخابراتی توران از تلفن خود بهراحتی استفاده کند.
بدنه فولادی توران جدید ۱۸۱۴ میلیمتر عرض دارد و با ۱۶۲۸ میلیمتر ارتفاع یکی از بزرگترین ها در کلاس خود است. درهای توران به نسبت نسل قبل بزرگترند و بهراحتی بازو بسته میشوند. سانروف نیز در مقایسه با قبل عریضتر شده است. در کل افزایش در طول و عرض و کاهش در ارتفاع موجب شده تا نسل جدید از دینامیک پویاتری برخوردار شود.
طراحی توران جدید در ادامه روند تغییر چهره فولکسواگن یک پیشرفت محسوب میشود، طراحان فولکسواگن موفق شدهاند تا با خلق نمایشنامه مملو از خطوط افقی، دراماتیک و جاندار، هوایی جدید به ظاهر توران بدمند و یک مجسمه براق بسازند. مدل جدید چهرهای بهوضوح قدرتمندتر دارد و از گلگیرهای پهنتری بهره میبرد. همان نشانهها و خطوط تیز پاسات در اینجا نیز دیده میشود، این خطوط برای توران حسابشده، منظم، دقیق و رسمی شدهاند و البته بهروز. با پنجرههای عریض کناری و خطوط تیز بدنه توران بهروز، اسپرتی و جذاب به نظر میرسد. کروم کاری ظریف حاشیه پنجرهها در کنار جلوپنجره، لوگو و رینگهای استیل باعث شده تا چهره توران لوکس به نظر برسد. توران با این طراحی درعین بهبود آئرودینامیک تا ۲۹ درصد، به خوبی به نیاکان خود نیز وفادار مانده است.
در بخش تجهیزات توران با دست پر به میدان آمده است. این خودرو در سه مدل کلی با نامهای Trendline, Comfortline و Highline عرضه میشود. رینگها و تایرهای ۱۶، ۱۷ و ۱۸ اینچی در دسترس خریداران است اما در مدل پایه از رینگهای ۱۶ اینچی با اندازه تایر ۲۰۵/ ۶۰ استفاده شده است. خریداران میتوانند به صورت آپشن از صندلی های تمام الکتریکی در ردیف جلو استفاده کنند.
۶ گونه موتور مختلف برای این مدل در نظر گرفته شده است تا پاسخگوی سلایق و طیفهای گوناگون باشد. موتور نخست یک گونه ۱.۲ لیتری TSI بنزینی بلوموشن است که میتواند در دور موتور ۵۰۰۰تا ۶۰۰۰، ۱۱۰ اسب بخار قدرت تولید نماید. این موتور که ۱۷۵ نیوتون متر گشتاور در دور ۱۴۰۰ تا ۴۰۰۰ ایجاد میکند در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۲۴ گرم co2 آلایندگی ایجاد میکند و به یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه مجهز است و در هر صدکیلومتر ۵.۴ لیتر مصرف میکند. توران با این موتور در ظرف ۱۱.۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد و میتواند تا ۱۸۹ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد.
دومین موتور یک پیشرانه ۱.۴ لیتری TSI بنزینی بلوموشن با ۱۵۰ اسب بخار قدرت در در دور موتور ۵۰۰۰تا ۶۰۰۰ در دقیقه است که میتواند در دور موتور ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ در دقیقه،۲۵۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند. این موتور که ۱۳۰ گرم co2 تولید میکند چیزی حدود ۵.۶ لیتر مصرف سوخت دارد و میتواند در ظرف ۸.۹ ثانیه به سرعت صدکیلومتر در ساعت برسد و تا ۲۰۹ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد.
موتور سوم بازهم یک گونه به لو موشن ۱.۸ لیتری بنزینی است که ۱۸۰ اسب بخار قدرت دارد و در هر صدکیلومتر ۵.۹ لیتر لیتر سوخت مصرف میکند و ۱۳۹ گرم CO2 تولید میکند. این مدل همانند اسلافش از یک گیربکس ۷ سرعته DSG بهره میبرد. ۳ موتور دیگر از گونه توربودیزل هستند. نوع نخست ۱ لیتر حجم دارد. ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند و با اتکا به یک گیربکس ۶ سرعته دستی، در هر ۱۰۰ کیلومتر ۴.۴ لیتر سوخت مصرف میکند و حدود ۱۱۵ گرم CO2 تولید میکند. توران بااین موتور در ۱۱.۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت میرسد و میتواند تا ۱۸۷ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. خریداران این مدل میتوانند خودروی خود را به یک گیربکس ۷ سرعته DSG مجهز کنند.
موتور دیزلی دوم یک گونه ۲ لیتری توربودیزلی است که ۱۵۰ اسب بخار قدرت دارد و ۳۴۰ نیوتون متر گشتاور را در دور ۳۰۰۰ آزاد میکند. شتاب صفر تا ۱۰۰ این مدل ۹.۳ ثانیه است و میتواند تا ۲۰۹ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. مصرف این موتور ۴.۸ لیتر در هر صدکیلومتر است و در همین حین ۱۲۴ گرم آلایندگی نیز ایجاد میکند.
آخرین موتور کموبیش پیشرانهای مشهور است که قبلاً روی مدلهای معروف کمپانی فولکسواگن ازجمله Golf GTD نصب شده است و میتواند ۱۹۰ اسب بخار قدرت تولید کند. این مدل استثنائا از یک گیربکس ۶ سرعته DSG بهره میبرد و قویترین پیشرانه مورد استفاده در نسل جدید توران ۲۰۱۶ است.
سیستم تعلیق توران جدید در جلو از مکفرسونهای استروت است و با اتکا با سیستم DCC یا Adaptive Chassis Control میتواند به خوبی تعادل این خودروی کاربردی را در مأموریت های مختلف حفظ کند. در کنار این تعلیق، فولکسواگن سعی کرده تا با استفاده از چند نوع سیستم ترمز ازجمله ABS, Brake Assist, ESC و سیستم ترمز کمکی پارک، اطمینان کاملی به دیسکها و پدال ترمز توران ببخشد. در کنار همه اینها باید به توران جدید سیستم ورود بدون کنترل، سیستم Apple CarPlay، سیستم Android Auto، سیستم کروز کنترل تطبیق شونده، سیستم ترمز اضطراری، سیستم هشداردهنده به راننده، سیستم کمک پارک و کیسه هوا اضافه کرد.