تردد خودروهای پلاک قشم در هرمزگان نیاز به مصوبه هیئت وزیران دارد

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی هرمزگان عنوان کرد
تردد خودروهای پلاک قشم در هرمزگان نیاز به مصوبه هیئت وزیران دارد

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی هرمزگان با طرح آزادسازی تردد خودروهای پلاک مناطق آزاد در سطح استان مخالفت کرد و گفت: این تصمیم نیاز به مصوبه هیئت وزیران دارد و چنین تصمیمی در استان با قانون منافات دارد.

به گزارش اروند پلاک به نقل از فارس نیوز از بندرعباس، محمدباقر سلیمی صبح امروز در نشستی خبری با اشاره به سخنان اخیر یکی از مسئولان منطقه آزاد قشم مبنی بر فراهم شدن امکان تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد قشم به خاک اصلی کشور تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری و محدوده استانی، تصریح کرد: در حال حاضر برابر قانون و مقررات، خروج و تردد وسایل نقلیه از مناطق آزاد منوط به مصوبه هیئت وزیران است.

وی در ادامه گفت: برابر قانون و مقررات وضع شده بند ۳ ماده ۹ تصویب نامه مقررات صادرات و واردات و امور گمرکی مناطق آزاد تجاری صنعتی مصوب هشتم خرداد ماه ۱۳۷۳ و همچنین ماده ۱۶ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی مناطق آزاد و بند (د) ماده ۴ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی مصوب سال ۱۳۷۲ بر این موضوع دلالت دارد، در نتیجه گرفتن چنین تصمیمی در استان با قانون منافات دارد.

وی تصریح کرد: پلیس راهور براساس قانون موجود و وظیفه ذاتی خود با اجرای این طرح تا زمان رفع موانع قانونی و آماده نبودن زیرساخت‌های لازم مخالف است و از تردد وسایل نقلیه پلاک مناطق آزاد خارج از محدوده تعیین شده جلوگیری خواهد کرد.

سلیمی اضافه کرد: مرزهای مناطق آزاد انزلی، اروند و چابهار متصل به خشکی است و ورود خودروهای پلاک این مناطق تا شعاع محدود برحسب تسهیل اموری از قبیل آسان شدن حضور تجار و سرمایه‌گذاران، امور پزشکی و درمانی، اداری در مرکز شهرستان و نبود فرودگاه در منطقه با مجوز هیئت وزیران انجام شد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان هرمزگان با اشاره به مشکلات به وجود آمده در دیگر مناطق آزاد کشور بیان داشت: تعداد خودروهای پلاک شده پس از تصمیم به ورود خودرو از منطقه آزاد اروند به ۱۰ برابر افزایش یافت.

سلیمی خاطر نشان کرد: موضوع دیگر که کارشناسی نشده مربوط به سند نمره و تعویض پلاک ماشین‌های منطقه آزاد است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان هرمزگان با اشاره به این موضوع که هم اکنون نیز خودروهای پلاک مناطق آزاد با قرار دادن تضمین و وثیقه‌های معتبر و پرداخت حقوق قانونی دولت با دریافت پلاک گذر موقت می‌توانند در داخل کشور نامحدود تردد کنند، عنوان کرد: پلیس راهنمایی و رانندگی استان و حتی کشور اطلاعات مربوط به شماره‌گذاری و نمره خودروها را در اختیار ندارد و این امر نظارت و کنترل خودروها را سخت می‌کند.

وی یادآور شد: سوابق نقل و انتقالات و عدم دسترسی به سوابق تخلفاتی این خودروها با توجه به در اختیار نبودن یک سیستم، اشکالات عمده‌ای را برای پلیس به وجود خواهد آورد.

سلیمی در ادامه از کاهش ۲۴ درصدی تلفات ناشی از سوانح رانندگی در شهرهای استان هرمزگان در سه ماهه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: برابر آمار نهایی پزشکی قانونی، در سه ماهه اول سال‌جاری ۲۲ نفر در حوادث رانندگی درون شهری استان جان باختند که این رقم نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد کاهش یافته است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی هرمزگان ادامه داد: در بخش تصادفات جرحی نیز در این مدت ۷ درصد و صرفا خسارتی نیز ۲۱ درصد کاهش ۱۰ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته داشته‌ایم.

 وی با بیان اینکه میزان کل تصادفات فوتی، جرحی و خسارتی در استان طی سه ماهه نخست سال‌جاری ۶۴۰ نفر گزارش شده است، عنوان کرد: تعداد مجروحان در این بازه زمانی ۵۲۲ نفر بوده است.

 این مقام مسئول با اشاره به سهم انواع کاربران در تعداد تلفات و مجروحان، بیان داشت: راکبان موتورسیکلت با ۴۴ درصد، ترک نشین موتورسیکلت ۱۴ درصد، عابران پیاده ۲۹ درصد، رانندگان خودروها پنج درصد و سرنشین خودروها هشت درصد بیشترین میزان را دارا می‌باشند.

 رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان هرمزگان خاطر نشان کرد: در حوزه درون شهری ۱۷۶ هزار و ۷۸۶ تخلف شناسایی، کنترل و اعمال قانون شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است.

سلیمی با اشاره به اینکه در این بازه زمانی ۵ هزار و ۵۷۶ دستگاه خودرو و موتورسیکلت توقیف و به پارکینگ هدایت شدند، گفت: عمده تخلفات وسائط نقلیه اعمال قانون شده در شهرهای استان سرعت غیرمجاز، حرکات مارپیچ، عبور از محل ممنوع، عبور از چراغ قرمز، عبور از پیاده رو و عدم استفاده از کلاه ایمنی است.

وی با بیان اینکه هزار و ۳۲۶ دستگاه خودرو با جریمه بالای یک میلیون تومان توقیف و با آنان تسویه حساب شده است، ادامه داد: بالاترین میزان جریمه مربوط به یک خودرو پژو ۴۰۵ به مبلغ چهار و نیم میلیون تومان در بازه زمانی یک ساله است.

این مقام مسئول افزود: در بازه زمانی سه ماهه سال‌جاری تعداد ۱۳ هزار و ۸۱۹ خدمت شماره‌گذاری انجام شد که از این تعداد هزار و ۶۹۶ دستگاه خودرو شماره‌گذاری نو و پنج هزار و ۹۳۰ دستگاه خودرو نیز بابت نقل و انتقال تعویض پلاک شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.