شرکت های خودروسازی آمریکایی در راه بازار ایران

شرکت های خودروسازی آمریکایی در راه بازار ایران

 

آیا شرکت های آمریکایی مانند شرکت های آلمانی و فرانسوی و… می توانند در زمینه خودروسازی به ایران می آیند؟

محمدرضا نجفی‌منش، رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران، در جواب این سوال می گوید: «بله حتما می توانند حضور داشته باشند و هیچ مانعی برای حضور آن ها وجود ندارد.»

 

357977 u4P1KLmh 300x188 - شرکت های خودروسازی آمریکایی در راه بازار ایران
شرکت های خودروسازی آمریکایی در راه بازار ایران

 

او حتی ادامه می دهد: «شرکت های آمریکایی منتظرند تا توافق هسته ای اجرایی شود و بعد صحبت های خود را جدی شروع کنند و حتما هم صحبت هایی می شود . آمریکا و شرکت های خودورسازی آمریکا یکی از قطب های بزرگ خودروسازی دنیا هستند.» به گفته او، شنیده هایی از ابزار تمایل اولیه فورد برای حضور در ایران وجود دارد.

به این ترتیب، ممکن است اولین خودروساز جهان به ایران بیاید و همکاری در این زمینه ها ایجاد شود.

شرکت خودروسازی فورد، ۱۶ ژوئن ۱۹۰۳ میلادی توسط هنری فورد تأسیس شد و امروزه علاوه بر خودروهای سواری و باری فورد، خودروهای لوکسی با مارک لینکلن هم تولید می‌کند. این شرکت از سال ۱۹۳۸ خودروهای لوکس ارزان قیمت‌تری با مارک مرکوری تولید می‌کرد ، اما از سال ۲۰۱۱ تولید خودرو با این مارک را متوقف کرد .

فورد سهام اندکی از شرکت ژاپنی مزدا و کمپانی بریتانیایی استون مارتین را نیز در اختیار دارد . شرکت فورد در سال ۱۹۸۹ جگوار و در سال ۲۰۰۰ لندرور را خریداری کرد ، اما در ماه مارس سال ۲۰۰۸ هر دو را به شرکت هندی تاتا موتورز فروخت . فورد بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۰ مالک شرکت سوئدی ولوو نیز بود.

شرکت خودروسازی فورد، هم‌اکنون دومین تولیدکننده خودرو در ایالات متحده آمریکا بوده و از پایان سال مالی ۲۰۱۱ به‌عنوان پنجمین خودروساز بزرگ جهان محسوب می‌شود. این شرکت در سال ۲۰۱۰ در فهرست فرچون ۵۰۰ در جایگاه هشتمین شرکت بزرگ در ایالات متحده شناخته شد. در حال حاضر شمار کارکنان شرکت فورد بیش از ۲۱۳ هزار نفر اعلام شده، که در ۹۰ کارخانه این شرکت در سراسر جهان، فعالیت می‌کنند .

به هرحال، اولین خودروی جهان در شرکت فورد تولید شده است. گرچه این شرکت در سال ۱۹۰۳ تأسیس شد، اما هفت سال پیش از آن، هنری فورد، بنیانگذار شرکت، به عنوان یک مهندس جوان و خلاق ، اولین وسیله نقلیه چهار چرخ را ابداع کرده و ساخته بود . این وسیله که چهارچرخ (QUADRICYCLE)نامیده می‌شد ، مانند یک قایق ، با فرمانی رانده می‌شد و بدون اینکه امکان برگشت به عقب داشته باشد ، با دو سرعت متفاوت حرکت می‌کرد .

در طول سال های مختلف، فورد تغییراتی را در سیستم خود اعمال کرد. در سال ۱۹۹۸ فورد اولین شرکت خودروسازی بود که استاندارد زیست محیطی ایزو ۱۴۰۰۱ را دریافت کرد. در سال ۲۰۰۱ حداقل ۹۰درصد از تأمین کنندگان فورد، طرح اجرای این استاندارد را در برنامه داشتند و اکنون تمامی تأمین‌کنندگان به دریافت این گواهینامه نائل آمده‌اند .

شرکت فورد با فروش ۱۷۷ میلیارد دلاری در سال ۲۰۰۶، از لحاظ درآمد به عنوان چهارمین خودروساز جهانی بعد از جنرال موتورز، دایملر و تویوتا قرار گرفت . بدین ترتیب رتبه نهم برترین شرکت‌های جهان ، به فورد اختصاص یافت .

پس از افت شدید فروش خودرو و متحمل شدن زیان سنگین ۱.۶ میلیارد دلاری در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶، مدیران فورد شرکت تصمیم به تغییر ساختار تولید و منابع انسانی شرکت گرفتند . در این راستا شرکت فورد اعلام کرد که ۱۴ کارخانه را تعطیل و ۳۰۰۰۰ کارمند خود را اخراج خواهد کرد . در این راستا، ولوو و جگوار را فروخته، و تولید خودرو با مارک مرکوری را متوقف کرد .

در سال ۲۰۱۲ میزان درآمد فورد به ۱۳۴ میلیارد دلار کاهش یافت ، که در این سال، سود خالصی معادل ۵.۶۶ میلیارد دلار را عاید این کمپانی کرد . شرکت فورد از سال ۲۰۱۰ به بعد، در فهرست بزرگترین خودروسازهای جهان یک پله سقوط کرد و پس از جنرال موتورز، تویوتا، گروه فولکس‌واگن و دایملر در جایگاه پنجم قرار گرفت.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.