اصول مراقبت منظم از خودرو

اصول مراقبت منظم از خودرو

 

 

به گزارش موسسه R. L. Polk خودروها در جاده به طور متوسط ۱۰.۸ سال عمر مفید دارند. میانگین سفر در هر سال حدود ۲۴ هزار کیلومتر است. البته ماشین ها و کامیون هایی که این روزها تولید می شوند از نظر مهندسی و مواد کاربردی بسیار بهتر از چند سال قبل هستند. اما با همه اینها برخی دوست دارند استفاده بیشتری از ماشین خود داشته باشند و در ضمن، رینگ و موتور آن نیز قابل اعتماد باشد.

کار سختی نیست که خودروتان ظاهر خوبی داشته باشد و حتی با مراقبت منظم از یک خودروی قدیمی می توان به آن ظاهری جدید بخشید. اگر می خواهید که خودروتان عمر طولانی تری داشته باشد، علاوه بر موتور و جعبه دنده، بدنه خودرو نیز نیاز به مراقبت دارد.

بنابراین، چگونه بدنه خودرو را در شکل خوبی حفظ کنیم؟ چگونه آن را براق و درخشان نگه داریم؟ برای راهنمایی بیش تر، مطلب زیر را بخوانید.

hou4759 - اصول مراقبت منظم از خودرو
اصول مراقبت منظم از خودرو

به طور منظم واکس بزنید

به طور منظم خودروتان را واکس بزنید. واکس خودرو ظاهر براق مانند طبیعی به خودرو داده و به حفظ رنگ از زرد شدن کمک می کند. تنها یک ساعت و نیم زمان می برد تا خودرو را واکس بزنید. خودرویی که با کیفیت بالا واکس زده شده، سه تا چهار ماه ظاهر براق مانند خود را حفظ خواهد کرد.

آیا تاکنون محصولی را مشاهده کرده اید که به مدت عمر بشر ظاهر اولیه خود را حفظ کرده باشد؟ مسلما خیر؛ هیچ چیزی تا ابد باقی نمی ماند. به منظور این که از پوشش محافظی مراقبت کنیم، هر محصولی نیاز دارد تا به صورت دوره ای مراقبت های ویژه روی آن صورت گیرد.

مرا بشویید

خودرو را به طور منظم بشویید. کارشناسان توصیه می کنند که این کار را حداقل ماهی یک بار انجام دهید. اگر خودرو به صورت مرتب شسته نشود، موادی مانند حشرات و فضولات پرندگان رنگ خودرو را خراب کرده و لک بر جای می گذارند. در فصل زمستان، قطعات کرومی ممکن است پس از رانندگی در جاده هایی که نمک بر آن ها پاشیده شده و بعد از آن خودرو شسته نشده، به دلیل خوردگی آسیب ببینند.

هنگامی که خودرو تمیز است، تمام رطوبت سریع خشک م یشود اما وقتی که کثیف است، رطوبت در نواحی کثیف جمع شده و باعث خوردگی می شود. گاهی اوقات از آب با فشار استفاده کنید زیرا می تواند کثیفی هایی که به سختی به بدنه خودرو چسبیده اند را بردارد. فقط مراقب باشید زیاد آن را نزدیک به بدنه نگیرید چون ممکن است رنگ بدنه را بلند کند.

همه جاهایی که ممکن است کثیفی و نمک در آن جمع شود را بشویید؛ برای مثال، داخل گلگیرها، زیر سپرها و غیره همه توده نمک را که به فرایند خوردگی سرعت می بخشد بشویید.

مطمئن شوید که تمام کثیفی از شیشه جلو برداشته شده است. نمکی که بر روی شیشه جلو باقی می ماند، توسط تیغه های برف پاک کن گرفته شده و هنگامی که برف پا ککن ها عمل می کنند به شیشه خش می اندازند. به طور منظم برگ ها و بقیه خس و خاشا ککه در زیر شیشه جلو و یا کانال های آب در زیر در موتور خودرو و صندوق عقب جمع می شوند را تمیز کنید. چون برگ ها جاری شدن آب را مسدود کرده و رطوبت را در خود جمع می کنند و باعث تسریع فرایند خوردگی و ایجاد بوی نم در داخل خودرو می شوند.

hou4760 - اصول مراقبت منظم از خودرو
مراقبت از خودرو

فضولات پرندگان را تمیز کنیم

فضولات پرندگان بسیار اسیدی و فرسایشی هستند. بهترین روش برای تمیز کردن فضولات پرندگان این است که ابتدا آن ها را با آب بشوییم. می توان از مقدار خیلی کمی صابون نیز به مدت چند دقیقه استفاده کرد و سپس آن ها را پا ککنید.

لک هایی که از فضولات پرندگان باقی می ماند می تواند با ترکیب صیقل زده شده خوب پاک شود و سپس با واکس خودرو پوشیده شود.

اگر پرندگان به طور منظم خودروی شما را هدف قرار داده اند، خوب است بطری اسپری آب در خودرو نگه داری کنید، بنابراین می توان قبل از این که فضولات پرندگان باعث لک شوند، آن ها را شست.

آستری و ضد زنگ

اگر در منطقه ای با رطوبت بالا زندگی می کنید یا جایی که استفاده از نمک در فصل زمستان رایج است، آستری و ضد زنگ می تواند از بدنه خودرو و اجزای شاسی در برابر خوردگی محافظت کند. به تصویر نگاه کنید، این قسمتی از سیستم ترمز است که در زیر خودرو قرار می گیرد. همان طور که مشاهده می کنید اگر چه خودرو فقط پنج سال از عمرش گذشته است اما کاملا زنگ زده است.

این مورد اتفاق می افتد، زیرا این خودرو بر روی جاده هایی با رطوبت بالا و نمک زیاد در فصل زمستان کار کرده است. گاهی اوقات، یکی ازاین لوله های ترمز می تواند پاره شود که در این صورت خودرو ترمز نخواهد داشت. با رعایت صحیح آستری و ضد زنگ می توان از اجزای مهم خودرو در برابر خوردگی مراقبت کرد.

زدودن لکه های رنگ

اگر درهای خودرو در پارکینگ بیش از حد باز شوند، لک رنگ ایجاد می شود. اگر به دقت نگاه کنید درواقع یک رسوب سبز رنگ است که بر روی لایه اصلی براق کننده رنگ قرار م یگیرد. سعی می کنیم تا این لک را برداریم. چیزی که نیاز داریم سنباده ضد آب و پولیش است.

لک ها را با سنباده مرطوب می کشیم تا از بین بروند.

اگر این کار را قبلا انجام نداده اید ابتدا بر روی لک های کوچک کار کنید. حال هیچ اثری از لکه وجود ندارد، اما لایه نهایی رنگی یا همان کیلر، براق بودن خود را از دست خواهد داد. بنابراین از پولیش استفاده می کنیم تا دوباره آن را براق کنیم. کمی از پولیش را به اسفنج مرطوب می زنیم و آن را خوب می سا ییم تا لایه براق کننده رنگ دوباره به حالت درخشان بودن خود برگردد.

قدم آخر این است که پولیش را کم رنگ کنیم و ناحیه را با واکس جلا دهیم. اکنون چیزی که بر روی لکه رنگ باقی می ماند یک قری قابل رویت است.

چگونه سنگ خوردگی را تعمیر کنیم؟

سنگ خوردگی اگر به طور منظم بازسازی نشود سبب خوردگی می شود. برای همین بهتر است به محض زخمی شدن بدنه، به فکر تعمیر آن بیفتید که معمولا در نزدیکی چراغ های جلو رخ م یدهد. تصویری که مشاهده م یکنید، خودرویی تمیز و خشک است و تنها چیزی که نیاز دارید رنگ به صورت اسپری که با رنگ بدنه تطابق دارد و همچنین یک قطعه چوب تیز است.

بعد از این که اسپری را خوب تکان دادید، به داخل در قوطی کمی رنگ بپاشید و سپس انتهای قطعه چوب تیز را درون رنگ فرو برید.

ابتدا سعی کنید برای تمرین، خراشیدگی که چندان در معرض دید نیست را تعمیر کنید.

خیلی با احتیاط بدون این که از پریدگی بیرون بزند، آن را پر کنید. همین کار را با پریدگی نزدیک چراغ جلو انجام دهید. اکنون ظاهر بهتری پیدا می کند و خورده هم نخواهد شد. برای انجام این ک ار به جای اسپری می توانید از رنگ های مخصوص قلمگیری هم استفاده کنید.

خراش های عمیق

خراش روی خودرو کمی ناامید کننده است اما گاهی اوقات ش اخه های درختان، بوت هها، کلیدها، چرخ دستی و نیز بازشدن در خودروهای دیگر سبب این اتفاق می شوند.

بعضی خراش ها خیلی جزئی و بعضی ها هم عمیق هستند. گاهی یک رسوب از شی دیگر می تواند مانند یک خراش به نظر برسد و در هر حالت این تعمیر متفاوت است. بهتر است بیش تر مراقب خراشیدگی های عمیق باشیم چون با ظاهر ش دن فلز، خوردگی ایجاد می شود و باید سریع آن را از بین برد، در غیر این صورت داستان متفاوتی پیدا می کند و به بازسازی سخت تری نیاز دارد. ببینیم چگونه می توان با این گونه خراش ها کنار آمد.

خراش های عمیق مانند لبه در می توانند با رنگ بازسازی شوند. اگر به دقت نگاه کنید این خراشیدگی بر روی لایه براق رنگ، رنگ پایه و رنگ آس تری قرار می گیرد و می توانید فلز خالص را در وسط آن ببینید. اگر این خراشیدگی به موقع تعمیر نشود باعث پوسیدگی می گردد. برای بازسازی، اولین چیزی که به آن نیاز دارید تطبیق رنگ مصرفی با رنگ بدنه است. برای این که بتوانیم به رنگی دست پیدا کنیم تا با رنگ اصلی بدنه تطبیق پیدا کند از شماره رنگ که بر روی برچسب س ازنده خودرو روی در راننده قرار گرفته استفاده می کنیم.

با استفاده از این شماره، رنگ مورد نظر را سفارش میدهیم. شماره رنگ ممکن است در مکا نهای متفاوت در خودروهای گوناگون نصب شود.

خراش را می توان با ماژیک های مخصوص قلمگیری که دارای کد رنگ هم هست، ترمیم کرد و کد آن را با شماره رنگ خودرو تطبیق داد. خودرو تمیز و خشک است. همچنان که در دستورات گفته شد، قبل از استفاده، مایع قلم گیری را به خوبی تکان می دهیم.

اگر نوک ماژیک برای این خراش خیلی ضخیم است، می توانیم از یک خلال دندان تیز استفاده کنیم. بنابراین مقداری از رنگ اصلی را به در بطری فشار می دهیم.

هم اکنون کمی ازخلال دندان را به سمت رنگ می بریم. لازم است چند قطره رنگ را به خلال دندان بزنیم.

اکنون خیلی با احتیاط سعی می کنیم تا خراشیدگی را بدون این که رنگ از آن بیرون بزند پر کنیم. با این کار ظاهر بدنه بهتر می شود و پوسیده هم نخواهد شد. سپس هنگامی که رنگ خشک می شود، از براق کننده یا کیلر در انتهای دیگر ماژیک استفاده می کنیم.

خراش های کوچک

خراشیدگی های کوچک معمولا توسط خاشاک، اشیای ریز و بوته ها ایجاد می شود. خودرویی که ملاحظه می کنید لایه براق کننده یا کیلر ندارد چون رنگ آن متالیک نیست. مقدار کمی پولیش را به اسفنج مرطوب زده و به آرامی نواحی خراشیده شده را واکس می زنیم. بعد از مدتی، دوباره ببینید که خراشیدگی هنوز قابل رویت است.

نمی خواهیم رنگ زیادی را با پولیش برداریم. اگر خراشیدگی هنوز وجود دارد آن را بیشتر صیقل می دهیم. ابتدا از ناحیه کوچک شروع کنید. مراقب باشید این کار را بیش از حد انجام ندهید.

به محض این که خراشیدگی به سختی قابل تشخیص بود، ناحیه را می شوییم و خشک می کنیم و از واکس به طور منظم استفاده می کنیم تا آن را براق نشان دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.