طرفدار محیط زسیت بودن همیشه آسان نیست ! پایین بودن قیمت بنزین بدون سرب به مدت چهار سال ، موجب شده بود تا وانت های بزرگ ، خودروهای سواری لوکس ، و شاسی بلند ها فروش خوبی داشته باشند ، اما امروزه خریداران کمتری به خودروهایی با ترمز های غیرقابل پیش بینی ، فرمان نامناسب ، و کیفیت رانندگی نسبی ، تمایل دارند و همین امر باعث می شود تا خودروهای هیبرید ، طرفداران بیشتری داشته باشند . همچنین برای کسانی که اولویت اولشان ، مصرف اقتصادی سوخت می باشد ، باید بدانند که بهترین مدل های هیبریدی می توانند در جاده های برون شهری ، مسیر های خوش آب و هوا ، و بر جاده های مسطح و هموار ، بتازند .
برای سال ۲۰۱۶ ، نسخه ی سوم سوناتا هیبرید ( نامی است که ما برای آن انتخاب کرده ایم ، نه هیوندای ! ) خبر از رفع کم و کاستی ها می دهد . هیوندای ، برای رفع مشکلات اقتصادی مصرف سوخت ، موتور ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر گازسوز نسخه ی پیشین را با یک پیشرانه ی کوچکتر ۲.۰ لیتری جایگزین کرده است ؛ اما برای جبران این کاهش حجم ، از سیستم تزریق مستقیم ، به همراه یک بسته باتری بزرگتر و یک موتور الکتریکی قدرتمندتر ، استفاده کرده است . توان نسخه ی قبل بین ۱۵۴ تا ۱۵۹ اسب بخار و گشتاور آن بین ۱۴۰ تا ۱۵۴ نیوتن متر ارزیابی شده بود ؛ اما ، این باتری پلیمر- لیتیومی جدید ، توانی برابر ۱.۶ کیلو وات تولید می کند و پیشرانه ی الکتریکی آن ، ۴ اسب بخار قدرتمند تر است . بر اساس برآوردهای سازمان حفاظت از محیط زیست ، مصرف سوخت این خودرو نسبت به نسخه ی پیشین کاهش داشته است ؛ مصرف سوخت در مدل قبل ، صدی ۶.۵ لیتر در شهر و صدی ۵.۸ لیتر در بزرگراه ها اعلام شده بود ، اما در مدل جدید ، این ارقام به صدی ۶ لیتر در شهر و صدی ۵.۴ لیتر در بزرگراه ها می رسند . طبق ارزیابی هایی که انجام شده است ، در رانندگی با سرعت بالا ، مصرف سوخت در سیکل ترکیبی این خودرو ، ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می باشد ؛ این در حالی است که فورد فیوژن هیبرید صدی ۷.۳ لیتر ، تویوتا کمری هیبرید صدی ۷.۵ لیتر و هوندا آکورد هیبرید صدی ۵.۷ لیتر سوخت مصرف می کنند .
کارآمد و مفید ! با تعویض پیشرانه ی گازسوز ، سوناتا ۲۰۱۶ همانند مدل ۲۰۱۳ ، در ۸.۱ ثانیه ، از صفر تا صد شتاب می گیرد . در حالی که فورد فیوژن با یک ثانیه دیرتر از سوناتا، از صفر تا صد شتاب می گیرد ، اما باز هم ۰.۹ ثانیه از کمری و آکورد سریع تر است . هیوندای برای این مدل از یک سیستم جدید بهره برده است که می تواند بسته به وضعیت رانندگی شما ، مقرون به صرفه ، عادی ، و یا تهاجمی ، رنگ صفحه ی سرعت سنج را تغییر دهد .
نکته ای که شما به سرعت آن را در می یابید ، ترمز بهبود یافته ی این نسخه است . در مدل ۲۰۱۶ ، هیوندای تلاش کرده تا با استفاده از سیستم ترمز هیدرولیک و با بهره گیری از باتری های اصلاح شده ، چنین ترمز راحت و بی نظیری را بوجود آورد . در مدل های پیشین ، چنین نظری در باره ی سیستم های ترمز صدق نمی کرد . اما اکنون ، خوشبختانه ، عملکرد پدال بسیار سریع و ترمز ها به خوبی قابل پیش بینی می باشند . در این مدل ، ما از ترمز های ABS استفاده کردیم که مجهز به سیستم مهار کننده نسبی بودند ، و در این وضعیت ، طول خط ترمز ، برای توقف کامل از سرعت ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت ، به ۵۵ متر می رسید . در حالی که در نسخه ی ۲۰۱۳ ، این مسافت ۵۹ متر بوده است . با این اوصاف ،سوناتای ۲۰۱۶ رقابت منصفانه تری با کمری ، آکرود و فیوژن خواهد داشت .
با این حال ، یکی از ویژگی های بارز این خودرو ، استفاده از یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک ” متعارف ” است . همانند پورشه پانامرا و کاین هیبرید ، این مدل نیز از تمام امکانات اتوماتیک که در سایر خودروهای هیبریدی بکار می رود ، صرف نظر کرده است . علت قرار دادن کلمه ی ” متعارف ” در گیومه ، آن است که موتور الکتریکی هیبرید ، زمانی که مبدل گشتاور سیال در حالت خودکار قرار می گیرد ، به معنای واقعی متعارف است . اما در مجموع ، کیفیت رانندگی سوناتا هیبرید ، جدا از خوشایند بودن رانندگی با موتورهای الکتریکی ، به اندازه ی یک خودروی غیرهیبریدی مانوس است . در حالت رانندگی با سیستم CVT ، خبری از ناهماهنگی بین موتور و سرعت نیست . با قرار دادن یک گزینه برای انتخاب حالت رانندگی روی کنسول ، شما می توانید تنظیماتی برای رانندگی در حالت اسپرت ، معمولی و سازگار با محیط زیست در اختیار داشته باشید.
نسل غیرهیبرید در حال حاضر سوناتا ، ممکن است برخی از خصوصیات نسل قبل را نداشته باشد ، اما در نسخه ی هیبرید ، پنجره های مشبک همانند جنسیس طراحی شده اند ، با این تفاوت که کمی بلندتر به نظر می رسند . علاوه بر این ، پانل زیرین عریض تر شده است ، یک دیفیوزر در زیر سپر عقب خودرو نصب شده است ، از تکنولوژی LED برای چراغ های جلو و داخل ماشین استفاده شده است ، و چرخ های آلومینیومی سازگار با محیط زیست طراحی شده اند . پیش از این ، در مدل های سواری متوسط این کمپانی ، فضای زیادی بین صندلی های عقب و جلو در نظر گرفته می شد ، سوناتای هیبرید نیز با انتقال باتری خود به زیر خودرو ، توانست فضای داخلی بیشتری را به این مدل هیبریدی اختصاص دهد و صندلی های عقب بتوانند به صورت ۶۰/۴۰ جمع شوند . با این وجود ، دیگر خبری از تایرهای یدکی نخواهد بود .
سوناتای لوکس هیبرید ۲۰۱۶ به قیمت ۳۰۹۲۵ دلار ارزش گذاری شده است . این خودرو شامل روکش های چرم تودوزی شده ، صندلی های برقی و گرمایشی برای ردیف اول ، تهویه مناسب ، صندلی های گرمایشی برای ردیف های عقب می باشد . یک دوربین نیز برای نمایش نقاط کور و عقب خودرو در ترافیک تعبیه شده است . بسته ی ۴۵۰۰ دلاری این مدل شامل صفحه نمایش لمسی ۸ اینچی ، سقف پانوراما ، سیستم صوتی ۴۰۰ واتی ، رادیو HD ، سیستم مسافرت SiriusXM ، کنترل کروز پویا که می تواند خودرو را به طور کامل متوقف کند ، کنترل خودکار چراغ نور بالا ، سیستم کنترل انحراف از مسیر ، سیستم هشدار دهنده ی برخورد از جلو ، و سیستم پارک عقب می باشد . قیمت ۳۵۷۶۵ برای مدل فول آپشن این خودرو ، مبلغ منصفانه ای است .
برای صرفه جویی اقتصادی در مصرف سوخت ، راه های دیگری نیز وجود دارد . یک پیشرانه ی ۱.۶ لیتری توربو و سازگار با محیط زیست ، که هزاران دلار ارزان تر است و رتبه ی بهتری از EPA دریافت کرده است – صدی ۸.۴ لیتر در شهر و ۶.۱ لیتر در بزرگراه ، در حالی که در مدل اول ، مصرف سوخت در سیکل ترکیبی به صدی ۷.۸ لیتر می رسد . این خودرو قادر است ۱.۴ ثانیه زودتر از مدل اول شتاب گیرد . با این وجود ، اگر شما هنوز هم نگران مبلغی هستید که می بایست در ازای تعویض باتری لیتیومی با ترکیبات هیبریدی جدید بپردازید ، باید بگویم که هیوندای شما را در این راه تنها نگذاشته است . گارانتی ۱۰ ساله ، برای اجزای هیبریدی سوناتا ، گارانتی ۵ ساله برای سپر و یک گارانتی مادام العمر برای باتری هیبریدی آن به شما اعطا خواهد شد . گمان می کنم این همه ضمانت برای دورکردن استرس و نگرانی اقتصادی کافی باشد ، درست است ؟
ممنون از شما.من یه مدل ۲۰۱۷ گرفتم و ازش راضیم.با گارانتی پاکرو.متن شما هم کامل و درست بود.موفق باشی
مرسی از حضور شما
خیلی بد بود متن
کجاش گاز سوزه آخه؟
مرسی از شما دوست عزیز حمید گل.آرزوی موفقیت برای شما داریم.
محمد که ممحمد اسم خودت رو نوشتی
اشتباه پیش میاد . یکم منصف باشیم و اشکالات رو با ادب تذکر بدیم
شما هم در تایپ اشتباه کردی و این برای همه ممکنه پیش میاد
اگه بلند نیستی ترجمه کنی نکن یه بار بخون چیزی رو که نوشتی بعد به رویت کلی بازدید کننده برسون یه جا نوشتی مصرف ۵۴ لیتر در صد کیلومتر مجبور نیستی
دوست خوب من اینکه شما هم می دونی یک { . } کم داره و تو تایپ نوشته نشده دلیل بر مشکل دار بودن مطلب نیست.شما هم بجای توهین کردن می توانید به ما در رفع مشکل کنید.ممنون از شما
چرا از خودرو های هیبریدی و تاکسی های هیبریدی دکتر جمشید آرین حمایت نکردند و حالا دارند از کره ای ها خودرو وارد میکنند؟؟؟؟
این مدل ماشین مجوز داره که پلاک ملی بشه ؟؟
با برق خانگی هم میشه شارژ کرد یا باید تجهیزاتی براش تهیه بشه
بابرق خونه کمی دیر تر شارژ میشوند.ولی این خودرو همگی دارای پکیج شارژر هستند که مثلا بجای شارژ خودرو در ۸ ساعت این مدت رو به ۴ ساعت کاهش می دهد.به عنوان مثال گفتم
خسته نباشید با این ترجمه تون!!!