اصلاح ساختار مالی خودرو سازان تا سال ۹۶ ( قیمت خودرو پایین نخواهد آمد )

محمدرضا نعمت زاده در نشست خبری امروز خود با رسانه‌ها به تشریح اقدامات دو ساله دولت یازدهم در حوزه صنعت، معدن و تجارت پرداخت و اظهار داشت: با تکمیل و راه اندازی ۸ هزار طرح صنعتی در کشور حدود ۱۲۰ هزارفرصت شغلی ایجاد شده است.‎

به گفته وی، در سال گذشته رشد منفی بخش تجارت نیز به مثبت ۳.۷ درصد تبدیل شد.

نعمت زاده با بیان اینکه دولت تدبیر و امید، دیپلماسی اقتصادی را در کنار دیپلماسی سیاسی مد نظر داشته است، گفت:در دیداری که با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان بر لزوم حمایت از تولید داخل، نقش نظام بانکی و سرمایه در گردش واحدهای صنعتی تأکید داشتند که ما نیز پیگیر این موضوع خواهیم بود.

وزیر صنعت در ادامه با اشاره به مطرح شدن بحث نخریدن خودروهای داخلی با هدف کاهش قیمت خودرو، گفت: قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت و این موضوع که گفته میشود قیمت‌ها پایین خواهد آمد نه از سوی ما اعلام شده و نه از سوی خودروسازان.

توافق هسته‌ای قیمت ارز را به ثبات رساند

وی تصریح کرد توافق هسته ای باعث شد قیمت ارز در کشور به ثبات برسد، اگر توافق نشده بود قیمت ارز افزایش می یافت ولی در حال حاضر قیمت ارز به ثبات رسیده و قرار نیست شوکی به آن وارد شود.

نعمت زاده با اشاره به سهم یک چهارمی قطعات وارداتی در قیمت خودرو، افزود: با توجه به افزایش هزینه های تولید، اگر خودروسازان قیمت تولیداتشان را ثابت نگه دارند به معنی کاهش قیمت خواهد بود.

اصلاح ساختار مالی خودروسازان و کاهش هزینه‌ها تا سال ۹۶

وی با اشاره به تدوین برنامه اصلاح ساختار مالی خودروسازان و کاهش هزینه ها تا سال ۹۶ و ارایه گزارش مربوط به آن در جلسه ای با حضور مسولان بانک مرکزی، گفت: با اجرای این برنامه، بخشی از قیمتها و هزینه تولید کاهش خواهد یافت.‎

به گفته وی، خودروسازان استراتژی ۵ ساله خود را تدوین کرده اند.‎

وزیر صنعت در ادامه در مورد ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور گفت: به گفته آقای خزاعی رییس سازمان سرمایه گذاری خارجی، هر هفته دو شرکت خارجی برای سرمایه گذاری در ایران مراجعه می‌کنند که البته تحقق آن نیازمند لغو تحریم‌ها است.

وی همچنین با اشاره به رشد ۱۹ درصدی صادرات در سال گذشته، اظهار داشت: با توجه به افت قیمت جهانی برخی کالاها و مواد اولیه ممکن است امسال از نظر ارزش صادرات رشد بالایی نداشته باشیم ولی سعی می کنیم از نظر مقدار رشد داشته باشیم.

آزادسازی قیمت سنگ آهن به تعویق افتاد

وزیر صنعت در پاسخ به سوالی درباره قیمت گذاری سنگ آهن نیز گفت: اول سال تصمیم ما این بود که قیمت سنگ آهن بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود ولی به دلیل شرایط بازار بین المللی فولاد و سنگ آهن متوجه شدیم که این موضوع باعث ضرر صنایع بعدی می شود.

ادغام وزارتخانه‌ها کار درستی بود

نعمت زاده در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد انتقاد مقام معظم رهبری نسبت به ادغام وزارتخانه های صنایع و بازرگانی، گفت: انتقادی از سوی ایشان مطرح نشد بلکه به دلیل اینکه من گزارشی در مورد اقدامات وزارت صنعت ارایه کردم و موارد زیادی را شامل می شد، رهبری فرمودند که کار زیادی به وزارت صنعت محول شده، ما نفهمیدیم چرا این دو وزارتخانه با هم ادغام شدند.‎

وی ادامه داد: در دیدار با مقام معظم رهبری وقت ما کم بود ولی اگر وقتی باشد حتما توضیح خواهیم داد.

وی تأکید کرد: کوچک سازی دولت و ادغام وزارتخانه ها کار درستی است و تکلیف برنامه پنجم بوده است.

وی با بیان اینکه دولت برنامه‌ای برای جداسازی وزارتخانه‌های صنعت و بازرگانی ندارد، افزود:ادغام وزارتخانه‌ها یک الگوی جهانی است به طوری که در سابق اتحادیه جماهیر شوروی دارای ۳۰ وزارتخانه صنعتی مانند وزارت نساجی، وزارت اتومبیل، وزارت ماشین سازی و وزارت پتروشیمی بود ولی بعدا با یکدیگر ادغام شدند.

وزیر صنعت تأکید کرد: صنعت و بازرگانی از یکدیگر جدا نیستند و بحثی در مورد جداسازی این دو بخش مطرح نیست.

وی افزود:نمیتوانیم چیزی در زندگی پیدا کنیم که با آن در ارتباط هستیم ولی به وزارت صنعت ارتباطی نداشته باشد، همه چیز از سیمان و پوشاک گرفته تا میکروفن با وزارت صنعت مرتبط است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.