معرفی و بررسی اسمارت فورتو مدل ۲۰۱۶

چند راه ساده برای سرگرم‌شدن و لذت بردن از یک اسمارت فورتو مدل ۲۰۱۶ وجود دارد. اولین راه این است که می‌توانید آن را به صورت سپر به سپرِ یک اسمارت دیگر در یک «جای‌ پارک» پارک کنید. همچنین می‌توانید در مسیرهای کم‌عرض، به‌راحتی دور بزنید. همین‌طور می‌توانید شاهد «یک‌وری» شدن اسمارت خود باشید (اشاره به ماجرایی که سال گذشته برای برخی اسمارت‌ها در سان‌فرانسیسکو در امریکا اتفاق می‌افتاد). در نهایت می‌توانید با بردن آن به یک جاده پر پیچ‌وخم کوهستانی، از رانندگی با آن «لذت» ببرید؛ درست شنیده‌اید، از رانندگی با فورتو لذت ببرید.

2016 Smart Fortwo 101 526x322 - معرفی و بررسی اسمارت فورتو مدل ۲۰۱۶

دو فعالیت اولی که در بالا ذکر شد، مربوط به ویژگی‌های فورتو به‌عنوان یک خودروی شهری کامل هستند. این خودرو با طولی به اندازه ۲۶۸۲ میلی‌متر و شعاع گردش نزدیک به ۷ متر، بهتر از هر خودروی جدید دیگری، وظایف شهری خود را انجام می‌‌دهد. با این حال، قابلیت فورتو در نشاندن لبخند بر روی لبان شما در سرعت‌های بالا، حداقل قبل از کاسته‌شدن از قدرت ترمزهای عقب، چیز جدیدی است که در این مدل دیده می‌شود. البته شاید حتی «سرعت» هم برای فورتو تازگی دارد!

2016 Smart Fortwo 104 526x322 - معرفی و بررسی اسمارت فورتو مدل ۲۰۱۶

در این بررسی، برای ابتدا با فورتو در جاده‌های اروپا رانندگی شده است. فورتو در مدل ۲۰۱۶، با هر معیاری که بخواهیم اندازه‌گیری کنیم، ارتقا پیدا کرده است. با اینکه طول کلی خودرو به همان اندازه قبلی باقی مانده، عرض آن حدود ۴ اینچ اضافه شده تا سرنشینان داخل کابین، احساس راحتی بیشتری داشته باشند. صندلی‌های مورد استفاده واقعاً‌ راحت هستند و داشبورد نیز با اینکه هنوز هم طراحی نسبتاً عجیب و غریب خود را حفظ کرده، ولی استفاده از آن، کمتر راننده را به خطا می‌اندازد. در مدل ۲۰۱۶، یک برنامه موبایل جدید با عنوان “Cross Connect” ارائه شده که اطلاعات وسیله نقلیه از جمله نیروی g و سیستم راهبری را در دسترس قرار می‌دهد. همچنین با ۱۰۰ دلار هزینه اضافی می‌توانید محلی برای گذاشتن گوشی موبایلتان در جلو رادیو داشته باشید. البته خبر بد این است که این برنامه هنوز مشکلاتی دارد و در هنگام استفاده، با وقفه‌هایی همراه است. امّا خبر خوب این است که این برنامه به صورت رایگان است و حتی بهتر از آن، اینکه شما می‌توانید تا ارائه شدن یک نسخه پایدار از این برنامه صبر کنید.

2016 Smart Fortwo 105 526x322 - معرفی و بررسی اسمارت فورتو مدل ۲۰۱۶ 2016 Smart Fortwo 106 526x322 - معرفی و بررسی اسمارت فورتو مدل ۲۰۱۶ 2016 Smart Fortwo 107 526x322 - معرفی و بررسی اسمارت فورتو مدل ۲۰۱۶

اسمارت برای پیشرانه فورتو در بازار امریکا تنها یک گزینه ۸۹۸ سی‌سی توربوشارژر سه سیلندر در نظر گرفته که قدرتی برابر ۸۹ اسب‌بخار و گشتاور حداکثری به اندازه ۱۳۵/۶ نیوتن‌متر تولید می‌کند. مسلماً این‌ها اعداد بزرگی نیستند، ولی درعین‌حال نسبت به ۷۰ اسب‌بخار و ۹۲ نیوتن‌متری در مدل قبلی، رشد زیادی را نشان می‌دهند. مطابق گفته اسمارت، این موضوع برای کاهش ۲ ثانیه‌ای شتاب فورتو کمک زیادی کرده است. اسمارت فورتو با گیربکس ۵ دنده دستی در مدت ۱۰/۱ ثانیه و با گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه اتوماتیک در مدت ۱۰/۵ ثانیه می‌تواند به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد. ضمناً اگر برای شما اهمیت دارد و یا اینکه شجاعت رسیدن به آن را دارید! باید گفت که سرعت حداکثر این مدل ۱۵۴/۵ کیلومتر بر ساعت است.

2016 Smart Fortwo 118 765x510 - معرفی و بررسی اسمارت فورتو مدل ۲۰۱۶ 2016 Smart Fortwo 115 765x510 - معرفی و بررسی اسمارت فورتو مدل ۲۰۱۶ 2016 Smart Fortwo 112 765x510 - معرفی و بررسی اسمارت فورتو مدل ۲۰۱۶

قدرت در دور موتور قبل از ۲۰۰۰ دور بر دقیقه چندان احساس نمی‌شود، ولی پس از این دور موتور به شکل ناگهانی وارد عمل می‌شود تا بالای ۵۰۰۰ دور بر دقیقه ادامه می‌یابد. سپس نرمی خودرو، خود را نشان می‌دهد. گیربکس دستی ۶ دنده، گزینه‌ای است که برای اولین بار در انتقال قدرت در فورتوی بازار امریکا ارائه می‌شود و بنابراین، در این بررسی بیشتر وقت خود را با این نوع گیربکس سپری کرده‌ایم. دسته‌دنده، اعتمادبه‌نفس خوبی دارد؛ البته در حدّ «میاتا» نیست، ولی آن‌قدر ابهام ندارد که شما را در تعویض دنده‌ها دچار مشکل سازد. ضمن اینکه تعداد دنده‌ها نیز آن‌قدر زیاد نیست که بخواهید آن‌ها را فراموش کنید. به‌عنوان نمونه، نسبت دنده دوم آن‌قدر بالاست که وقتی می‌خواهیم از یک پیچ عبور کنیم، سریع به دنده اول برمی‌گردیم تا فشار زیاد به موتور وارد نشود.

2016 Smart Fortwo 121 765x510 - معرفی و بررسی اسمارت فورتو مدل ۲۰۱۶ 2016 Smart Fortwo 120 765x510 - معرفی و بررسی اسمارت فورتو مدل ۲۰۱۶ 2016 Smart Fortwo 119 765x510 - معرفی و بررسی اسمارت فورتو مدل ۲۰۱۶

تجربه بعدی با اسمارت فورتو در بلوار «اسکای‌لاین» در پورتلند امریکا بوده که شامل مسیرهای بیشتری در محیط شهری می‌شده است. چیزی که از همه بیشتر به چشم می‌آید، تیونینگ مناسب سیستم فرمان فورتو است که به صورت دقیق و البته کمتر «عجول» عمل می‌کند. همچنین وقتی با شدت وارد یک پیچ می‌شوید، فورتو در ابتدا اندکی بدفرمانی نشان می‌دهد، ولی دوباره مطیع و فرمان‌بردار راننده می‌شود و با چیزی که از آن خواسته‌اید، سازگار می‌شود. درهرصورت، پدال ترمز اسفنجی و ضعیف‌شونده، یکی از ایراداتی است که حتماً باید به آن اشاره کرد. البته همین پدال را هم اگر بخواهیم با مدل قبلی مقایسه کنیم، همراه با هندلینگ در مدل ۲۰۱۶ پیشرفت کرده است. در همین حال، با استفاده از یک پکیج اسپرت ۶۰۰ دلاری در مدل با گیربکس اتوماتیک می‌توان مواردی را مانند چرخ‌های ۱۶ اینچی (جایگزین چرخ‌های استاندارد ۱۵ اینچی)، پدل‌شیفترها و ارتفاع ۱۰ میلی‌متر پایین‌تر برای سیستم تعلیق اضافه کرد.

2016 Smart Fortwo 123 526x322 - معرفی و بررسی اسمارت فورتو مدل ۲۰۱۶ 2016 Smart Fortwo 122 765x510 - معرفی و بررسی اسمارت فورتو مدل ۲۰۱۶ 2016 Smart Fortwo 129 765x510 - معرفی و بررسی اسمارت فورتو مدل ۲۰۱۶

اگر خواسته‌ باشیم از نظر قابلیت خودرو در دور زدن و دوربرگردان حساب کنیم، قیمت یک اسمارت فورتو ۲۰۱۶ حتماً می‌بایست از یک بوگاتی ویرون بالاتر باشد. امّا قیمت‌گذاری این خودرو در سطحی بسیار پایین‌تر انجام شده و از ۱۵ هزار و ۴۰۰ دلار برای مدل با گیربکس دستی شروع می‌شود. این در حالی است که این قیمت برای مدل اتوماتیک به ۱۶۳۹۰ دلار افزایش می‌یابد. حداکثر قیمت نیز برای مدل «پراکسی» است که با گیربکس دستی برابر ۱۹۲۳۰ و با گیربکس اتوماتیک برابر ۲۰۲۲۰ دلار است. هزینه‌های کم در مصرف بنزین، یکی از مزیت‌های فورتو، چه در مدل با گیربکس دستی و در مدل با گیربکس اتوماتیک، به شمار می‌رود؛ مصرف سوخت فورتو در حالت با گیربکس دستی به میزان ۷/۳۵ لیتر در شهر و ۶/۰۳ لیتر در جاده در هر ۱۰۰ کیلومتر است و این مصرف در حالت با گیربکس اتوماتیک مشابه است و تنها در شهر به ۷/۱۳ لیتر کاهش می‌یابد. البته برای خودرویی با این ابعاد، این عملکرد نمی‌تواند چندان قابل‌توجه باشد، ولی اسمارت خودش نیز از فورتو به‌عنوان یک خودروی سبز یاد نمی‌کند (حداقل قبل از اینکه مدل الکتریکی «الکتریک درایو» در اواخر سال آینده میلادی معرفی شود).

2016 Smart Fortwo 128 765x510 - معرفی و بررسی اسمارت فورتو مدل ۲۰۱۶ 2016 Smart Fortwo 125 765x510 - معرفی و بررسی اسمارت فورتو مدل ۲۰۱۶ 2016 Smart Fortwo 130 765x510 - معرفی و بررسی اسمارت فورتو مدل ۲۰۱۶

درهرصورت، به‌عنوان یک خودروی شهری، قابلیت‌های فوق‌العاده در پارکینگ و مانورها، کمتری خودرویی به‌پای فورتو ۲۰۱۶ می‌رسد. همچنین فورتوی جدید می‌تواند مشکلات کمتری برای کسانی را که در مسیرهای باریک نیاز به دور زدن پیدا می‌کنند، ایجاد کند و به‌راحتی نیز در جاهای کوچک پارک می‌شود.

2016 Smart Fortwo 134 765x510 - معرفی و بررسی اسمارت فورتو مدل ۲۰۱۶ 2016 Smart Fortwo 133 765x510 - معرفی و بررسی اسمارت فورتو مدل ۲۰۱۶

2016 Smart Fortwo 132 765x510 - معرفی و بررسی اسمارت فورتو مدل ۲۰۱۶

مشخصات خودرو اسمارت فورتو مدل ۲۰۱۶

  • نوع خودرو: موتور عقب، دیفرانسیل عقب، ۲ سرنشین، ۲ در هاچ‌بک.
  • قیمت مدل‌ها:
  • پیور: ۱۵۴۰۰ دلار.
  • پشن: ۱۶۸۹۰ دلار.
  • پرایم: ۱۸۲۴۰ دلار.
  • پراکسی: ۱۹۲۳۰ دلار.
  • نوع موتور: DOHC با ۱۲ سوپاپ با سه سیلندر در یک ردیف، توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی، بلوک و رویه آلومینیومی، پورت انژکتور سوخت.
  • گنجایش: ۸۹۸ سی‌سی.
  • قدرت: ۸۹ اسب‌بخار در ۶۲۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۱۳۵/۵۸ نیوتن‌متر در ۲۵۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۵ سرعته دستی.

ابعاد خودرو اسمارت فورتو مدل ۲۰۱۶ 

  • فاصله محوری: ۱/۸۷۲ متر.
  • طول ماشین: ۲/۶۸۲ متر.
  • عرض: ۱/۶۶۱ متر.
  • ارتفاع: ۱/۵۴۹ متر.
  • وزن کلی (تخمین): ۹۳۰ کیلوگرم.

آمار سرعت خودرو اسمارت فورتو مدل ۲۰۱۶

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۱۰/۶ تا ۱۰/۸ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۸/۴ تا ۱۸/۷ ثانیه.
  • سرعت نهایی: ۱۵۴/۴۹ کیلومتر بر ساعت.

مصرف سوخت خودرو اسمارت فورتو مدل ۲۰۱۶

 

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۷/۳۵ لیتر در شهر و ۶/۰۳ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.