خودرو را گران می کنیم و کمپین مردم شکست می خورد!!!

احمد نعمت بخش چهره ای آشنا برای عموم مردم ایران است چهره ای که بیش از همه می توان وی را با استدلال های تکراری و خسته کننده همیشگی‌اش در مورد لزوم افزایش قیمت خودرو توصیف کرد و به صراحت گفت که وی بخش مهمی از شاخص شدن نام و چهره اش در بین افکار عمومی را مدیون گرانی بیش از حد خودروهای بی کیفیت داخلی است. به عبارتی ساده و موجز، شهرت احمد نعمت بخش به همان اندازه شهرت پراید در بین افکار عمومی است.

 اما آنچه باعث می شود که علیرغم شناخت افکار عمومی از دبیر انجمن خودروسازان ایران، هر از چندگاهی احمد نعمت بخش بر سر زبان ها بیفتد، آن استدلال های تکراری و همیشگی درباره افزایش قیمت خودرو و لزوم این اتفاق نیست. آنچه موجب میشود در یک چنین شرایطی که خودروسازان به شدت تحت انتقاد قرار دارند و با شرایط سنگین رکود دست و پنجه نرم می کنند، احمد نعمت بخش مجددا مطرح شود، اظهارنظرهای عجیب و شگفت وی در محکوم کردن خواسته های مردمی و ایجاد جنگ روانی به شیوه خاص خود است.

در حالی که طی چند هفته گذشته سیل انتقادات به وزیر صنعت و معدن و تجارت در پی اظهارات جنجالی وی روان و منجر به آن شد که معاون وزیر صنعت و برخی دیگر از مسئولان دولتی به جای وزیر از مردم عذر خواهی کنند و همچنین افزایش انتقادات و فشار رکود ناشی از عدم خرید خودروی صفر مدیر عامل سایپا را مجبور به عذر خواهی از مردم به خاطر کیفیت پایین خودروهای این شرکت کرد، اکنون احمد نعمت بخش با شیوه همیشگی خود وارد عرصه شده و گویا قصد اصلی وی این است که همچنان بازار انتقادات به خودروسازان را داغ نگه دارد.

نعمت بخش در گفت وگو با خبرگزاری میزان اشاره کرد: اینکه عده ای رکود ناشی در بازار خودرو را ناشی از کمپین نخریدن خودروی صفر می‌دانند، تحلیل غلط و غیر واقعی است، زیرا هم‌اکنون روزانه محصولات دو کارخانه بزرگ کشور در نمایندگی‌های این دو بنگاه به مردم عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه محصولات پیش فروش دو بنگاه ایران خودرو و سایپا نیز به صورت منظم به متقاضیان در حال واگذاری است، اضافه کرد: اگر بحث نخریدن خودروی صفر موفقیت آمیز بود، به صورت طبیعی باید شاهد عدم استقبال خریداران از محصولات جدید و انصراف آنها از تحویل خودروهایشان می بودیم.

عذرخواهی مدیر عامل سایپا به دلیل بی تجربگی

اما شاید جالب ترین بخش سخنان نعمت زاده ـ حتی جالب تر از اظهارات بدون آمار و ارقام وی در مورد فروش معمول شرکت های خودروسازی ـ بخش است که مدیر عامل سایپا را در متهم به بی تجربگی کرده است. نعمت بخش در واکنش به عذرخواهی مدیر عامل سایپا از مردم به دلیل کیفیت پایین خودروهای تولیدی این شرکت تصریح کرده: مدیر عامل سایپا نیز به دلیل کم تجربگی و عدم آشنایی با بازار و صنعت خودرو در مدت کوتاه انتصابش در رابطه با موضوعات مطرح در چند وقت اخیر اظهارنظر و از مردم عذرخواهی کرده است. وی همچنین با تأکید بر افزایش قیمت خودرو در ماه های آینده اظهار داشت: به طور حتم قیمت خودرو افزایش می یابد و این موضوع، هیچ ربطی به بحث های مطرح در چند وقت اخیر ندارد.

نعمت بخش ادامه داد: در یک سال گذشته، همه مواد اولیه صنعت خودروسازی به ویژه فولاد و آلیاژهای مصرفی خودروسازان افزایش حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصدی داشته است همچنین اگر هزینه بیمه و دستمزد کارگران و هزینه‌های جانبی برق، آب و گاز را نیز در نظر بگیریم قیمت خودرو باید نزدیک به ۱۵ درصد افزایش یابد.

وی با اشاره به بدقولی شواری رقابت برای برگزاری جلسه و بررسی قیمت خودرو در مرداد ماه گذشته گفت: شورای رقابت در شرایط کنونی برای فرار از بررسی افزایش قیمت و پاک کردن صورت مسأله تا به امروز به بهانه‌های مختلف از برگزاری جلسه بررسی افزایش قیمت خودرو خودداری کرده است ولی با این حال، مسئولان این شورا و همه مسئولان وزارت صنعت به خوبی می‌دانند که قیمت خودرو در ماه های آینده افزایش خواهد یافت.

اتهام به نمایندگان مجلس شورای اسلامی

اما احمد نعمت بخش تنها مدیر عامل سایپا را متهم به بی تجربگی نکرده است. وی برخی از نمایندگان مجلس را نیز متهم به یک سناریوی شکست خورده در سال ۹۰ کرده است و گفته: بحث نخریدن خودروی داخلی در سال ۹۰ از سوی برخی نمایندگان مجلس برای نخستین بار عملی شد. در آن سال نیز چند تن از نمایندگان مجلس در نطق های خود از کاهش ۴۰ درصدی قیمت خودرو سخن گفتند و مردم را به نخریدن خودرو دعوت کردند، ولی در نهایت بعد از چند وقت بازار قانون خود را حاکم کرد و نه تنها قیمت خودرو کاهش نیافت که نزدیک به ۱۰ درصد نیز با مصوبه شورای رقابت و تأیید وزارت صنعت قیمت ها افزایش یافت.

وضعیت کنونی نیز مانند سال ۹۰ گذراست و هرچند رکودی در نمایشگاه های خودروسازی ایجاد شده است، خودروسازان محصولات خود را مانند همیشه به مشتریان عرضه می کنند و هیچ مشکلی در خرید محصولات دو کارخانه بزرگ ایران خودرو و سایپا ایجاد نشده است.

مأموریت نعمت بخش برای ایجاد جنگ روانی

بی هیچ شک و با جرأت می توان اظهار کرد که این سخنان نعمت بخش در حالی که بسیاری از مسئولان دولتی و مدیران عامل شرکت های خودروسازی در پی فرو خواباندن جو انتقادات از خودروسازی و به دست آوردن دل مردم با عذرخواهی و اعتراف به کیفیت پایین خودروهای تولیدی هستند، به عمد و برای ایجاد یک نوع جنگ روانی در بین افکار عمومی است. رویکردی که هرچند پیش از این نیز از دبیر انجمن خودروسازان دیده شده، در شرایط فعلی گویا هدف خاصی را دنبال می کند و آن آشفته کردن فضای عمومی و مخالفت با رویکرد دولت در این زمینه است.

احمد نعمت بخش با متهم کردن مدیران خودروسازی و مسئولان دولتی و حتی نمایندگان مجلس این بار پا را به شدت از گلیم خود فراتر گذاشته و جبهه جدیدی را برای مخالفت با خواسته ها و مطالبات عمومی مردم باز کرده است. البته بر هیچ کس پوشیده نیست که کمپین نخریدن خودروی صفر تا چه حد فشار بر خودروسازان وارد کرده و کسی اظهارات بی پایه نعمت بخش در مورد عدم تأثیر این کمپین را جدی نمیگیرد و در خوشبینانه ترین حالت، آن را شبیه به یک طنز از سر ناچاری و ناگزیری به حساب می آورد.

اما آنچه در این میان حائز اهمیت است، اینکه دبیر انجمن خودروسازان دقیقا مسیری را می پیماید که بر خلاف مسیر مدیران خودروسازای، نمایندگان مجلس و مسئولان دولت است. وی عملا سعی می کند که مدیران وزارت صنعت را در صفحه خود به بازی بگیرد و با اظهار اینکه همگان می دانند که طی ماه های آینده قیمت خودرو افزایش می یابد، سعی کرده به شکلی مذبوحانه آخرین تلاش های خود را برای منصرف کردن مردم از پیگیری کمپین انجام دهد؛ تلاشی که البته به نظر تنها نتیجه آن خشم و انزجار بیشتر مردم و تأکید بیشتر آنها بر ادامه این کمپین باشد.

چند پرسش اساسی در این میان مطرح است؛ نخست اینکه چرا احمد نعمت بخش با ادبیاتی زننده و به دور از شأن یک مسئول، عذرخواهی مدیر عامل سایپا را ناشی از بی تجربگی خوانده است. آیا این موضوع نشان از آن ندارد که در نظر نعمت بخش هر که از مردم عذرخواهی کند، بی تجربه و بی کفایت است؟ پاسخ مدیر عامل سایپا و سایر مسئولانی که طی این مدت با اذعان به کیفیت پایین خودروها از ملت عذرخواهی کرده اند، به این موضوع چیست؟

دوم آنکه چرا نمایندگان مجلس در برابر اتهامی که نعمت بخش به آنها زده است ساکت هستند؟ احمد نعمت بخش، عملا با نام نبردن از نمایندگانی که به گفته وی در سال ۹۰ توطئه ای علیه خودروسازی طراحی کرده بودند، همه نمایندگان مجلس را زیر سؤال برده و اتهامی بزرگ به نمایندگان ملت وارد کرده است. در عین حال از ماجرایی سخن می گوید که حداقل هیچ جا در رسانه ها نشانه و اماره ای بر آن نیست و لذا ضروری می نماید که نمایندگان مجلس پاسخی در این خصوص هم به نعمت زاده و هم به افکار عمومی بدهند.

پرسش سوم این است که آیا دولت و مسئولان دولتی قصد ندارند در برابر این اظهارات دبیر انجمن خودروسازان و ایجاد جنگ روانی در جامعه واکنشی نشان دهند؟ نعمت بخش مسئولان وزارت صنعت را عملا در جریان افزایش قیمت خودروها عنوان کرده و به گفته وی هم مسئولان وزارت صنعت و هم مسئولان شورای رقابت در جریان افزایش قیمت خودرو هستند.این اظهارات چنانچه صحیح باشد، نشانه ای از همراهی دولت و شورای رقابت در بحث افزایش قیمت خودرو با نعمت بخش و خودروسازان است که در این صورت بسیار ضروری است، دولت و شورای رقابت، موضع خود را دقیقا در این مورد برای افکار عمومی روشن کنند.در نهایت آنکه نعمت بخش ضمن ایجاد جنگ روانی در این شرایط آشفته و اتهام زدن و حتک حرمت خودی ها، دولتی ها و نمایندگان مجلس این بار اساسا بازی را وارد صحنه دیگری کرده است. بدون هیچ شک و شبهه ای اظهارات اخیر وی نیازمند پاسخ های روشن و شفاف است، هم از طرف خودروسازان، هم از طرف نمایندگان و دولت و به ویژه از طرف مردم ایران.

گفتنی است احمد نعمت بخش در حالی اقدام به تکذیب سخنان خود کرده است که متن گفتگوی وی با خبرگزاری میزان در اینجا موجود است و همانگونه که در متن خبر ذکر کرده، سخنان وی را به نقل از منبع اصلی یعنی خبرگزاری میزان ذکر کرده است.

این در حالی است که پیس از این نیز نعمت بخش در گفتگو با هفته نامه صدا عنوان کرده بود: « ضمن احترام به نظرات مردم از نظر من کمپین “نه به خرید خودروی صفر” تاثیر آنچنانی بر کاهش تقاضای خرید خودروهای تولید داخل نداشته است. من چند دلیل برای این مساله دارم. اولا این کمپین که در شبکه های اجتماعی موبایل های هوشمند ایجاد شده و این سوال مهم وجود دارد که واقعا چند درصد از مردم از این موبایل ها استفاده می کنند؟ نکته دوم این که فرض کنید صد گروه برای این کمپین راه اندازی شده باشد، و هر گروه صد عضو داشته باشد، همه این تعداد با هم ده هزار نفر هم شوند، این تعداد مشتری در یک میلیون خودرویی که ما تولید می کنیم، عدد قابل توجهی نیست. ضمن این که شرایط این طور نیست که ما تصور کنیم مردم هر روز  صبح که از خواب بلند می شوند، از فضای مجازی خط می گیرند که چه بخرند و چه نخرند. کسانی که برای خرید خودرو برنامه داشتند، از شرکت های خودروسازی داخلی خودرو خواهند خرید و توجهی به این کمپین ندارند… آن دسته از افرادی که در کمپین نه به خودروی صفر شرکت کرده اند، و به این دلیل خودرو نخریدند به زودی پشیمان خواهند شد… . »
1 نظر
  1. امین می گوید

    دوستان سایت های خبر گذاری مثل ***** دارن بر ضد منطقه آزاد اروند و در مخالفت با تردد خودرو های منطقه آزاد اروند در کل استان اطلاعیه و خبر منتشر میکنن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.