اخذ بیمه تضمین از مالکین خودروهای اروند ی در زمان مرخصی

کلیه مالکان و متقاضیان خودروهای پلاک اروند جهت ترخیص خودروی خود نیازی به ارائه بیمه تضمین ندارند

 محمد رضا معتمدی معاون اقتصادی و سرمایه گذاری گفت: در سرزمین اصلی قوانین مربوط به واردات خودرو بدین صورت است که خودرو یا با شرایط قطعی، پلاک ملی و یا به شکل موقت،  پلاک گذر موقت می شود که در حالت گذر موقت می تواند به مدت ۳ ماه در کلیه نقاط کشور تردد نماید که در این حالت لازم است به اندازه ۲ برابر ارزش خودرو، ضمانت نامه تضمین نزد بیمه های واجد شرایط در گمرکی که آن خودرو ترخیص می شود، قرار دهد.

وی در تشریح رویه ترخیص خودرو در ابتدای فعالیت واردات خودرو در منطقه آزاد اروند افزود: نظر به اینکه در آغاز، ورود خودرو ویژه منطقه آزاد اروند در گمرک خرمشهر صورت می گرفت لذا رویه ورود آن مانند رویه سرزمین اصلی و بر پایه ورود موقت بود و پروانه های صادره تحت عنوان ورود موقت بوده که در این حالت طبق ضوابط و مقررات آن گمرک، بیمه های تضمین اخذ می شد. اما با انتقال این فرآیند به گمرک منطقه آزاد اروند و نظر به متفاوت بودن قوانین و مقررات مناطق آزاد کشور و سرزمین اصلی، ورود خودرو از حالت موقت خارج شد .

معتمدی در ادامه به  برخی قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در این خصوص اشاره کرد و گفت: طبق ماده ۱۵ و ۱۶ آیین نامه راهنمایی و رانندگی ویژه مناطق آزاد کشور، خروج  خودرو از محدوده منطقه آزاد به سرزمین اصلی تابع قوانین و مقررات ورود خودرو از خارج کشور به سرزمین اصلی به ویژه در بخش ورود  موقت می باشد، لذا خودروی خارج شده از محدوده لازم است پلاک گذر موقت شود و بیمه نامه تضمین دریافت کند.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری در خصوص مقررات جدید ورود خودرو به  اروند و خروج به سرزمین اصلی افزود: به دلایلی که در بالا عنوان شد مقرر شد از خودروی وارد شده در زمان ترخیص بیمه نامه تضمین اخذ نشود و فقط هنگام خروج به سرزمین اصلی و اخذ مرخصی، از آنها برای طول مدت مرخصی، بیمه نامه تضمین اخذ شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در راستای تسهیل این امر، مقرر شد که چنانچه  مالک خودرو کارمند باشد، با ارائه یک فقره چک به ارزش ۲ برابر ارزش خودرو نزد شرکت بیمه گذار می تواند از مرخصی خود استفاده نماید و چنانچه غیر کارمند و دارای شغل آزاد باشد با ارائه یک فقره چک و سفته این فرآیند را طی نماید.

گفتنی است ماده ۱۵ و ماده ۱۶ آیین نامه راهنمایی و رانندگی مناطق آزاد کشور به شرح  ذیل می باشد:

۱۵- وسیله نقلیه با پلاک ترانزیت که از طریق مبادی ورودی، وارد مناطق آزاد می شود، چنانچه راننده یا مالک آن تمایل به استفاده از وسیله را داشته باشد، پس از انجام تشریفات لازم از طریق سازمان، برای مدت زمان معین پلاک موقت دریافت می نماید.

۱۶- وسیله نقلیه ای که در مناطق آزاد شماره گذاری شده پس از تشریفات گمرکی به مدت مربوط به ورود اتومبیل های خارجی، مجوز تردد موقت سایر نقاط کشور دریافت خواهد کرد

6 نظرات
  1. M می گوید

    ممنون از جوابتون
    اسم ماشین تو لیست می باشد
    باید کجا مراجعه کنم؟

    و ایا اهواز هم میشه مراجعه کرد برای ملی کردن خودرو ؟

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      باید به گمرک مراجعه کنید یا یک ترخیص کار مورد اطمینان باشد.

  2. M می گوید

    با سلام
    من یک تویوتا حجم ۱۵۰۰و مدل ۲۰۱۵ دارم و یک سال هست که از ان استفاده می کنم
    ایا امکان دارد ان را بلاک ملی کنم ؟
    و اگر میشود باید چه کنم و به کجا مراجعه کنم؟

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      سلام به لیست مجاز خودرو در صفحه اصلی مراجعه کنید.

  3. mostafa می گوید

    سلام ایا در حال حاضر میشه برای سانتافه ۶ سیلندر مرخصی گرفت؟

    1. محمد احمدی می گوید

      سلام گرامی خیر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.