از بازار خودرو چه خبر !!؟

در شرایط معمول ماه‌های تیر، مرداد و اوایل شهریورماه، جزو ماه‌های پرفروش بازار خودرو محسوب می‌شود که این موضوع در سال جاری با افزایش انتظارات مشتریان و عمیق شدن رکود محقق نشد.بر این اساس شهریورماه در شرایطی روزهای پایانی خود را سپری می‌کند، که نامهربانی مشتریان با بازار خودرو همچنان ادامه‌دار است. با این وجود نمایشگاهداران خودرو پایتخت از ثبات قیمت‌ها در هفته جاری خبر می‌دهند و علت این موضوع را عدم ظرفیت افزایش قیمت خودروهای موجود در بازار می‌دانند.

آنگونه که به‌نظر می‌رسد مسوولان در حال برنامه‌ریزی برای حل مشکل بازار خودرو هستند تا بتوانند میل و رغبت مشتریان را به خرید خودرو بازگردانند، در این زمینه می‌توان به جلسات مسوولان صنعتی کشور با بانک مرکزی برای فعال شدن وام خودرو اشاره کرد این در شرایطی است که برخی از بانک‌ها به‌رغم دریافت شیوه نامه ارایه وام به مشتریان هنوز از درخواست آن‌ها سر باز می‌زنند. در همین حین طرح موضوع افزایش قیمت خودرو از سوی شرکت‌های خودروساز طی دو هفته گذشته نیز این تصور را به‌وجود آورد که شاید تولید‌کنندگان با این اخبار قصد تحریک بازار را داشتند حال آنکه به واقع خودروسازان مجوز قیمتی خود را از وزارت صنعت دریافت کرده بودند که به دلیل اظهارات وزیر در مورد کمپین نخریدن خودرو این طرح فعلا مسکوت مانده است؛ بنابراین طی هفته جاری اخبار مربوط به افزایش قیمت نیز تحرکی در بازار رکود زده خودرو به‌وجود نیاورد.

همچنین به‌نظر می‌رسد که طی هفته جاری به‌رغم عذرخواهی مدیرعامل سایپا از مشتریان و همچنین اقرار برخی مسوولان شرکت‌های خودروساز به نبود کیفیت در برخی محصولات تولیدی، مشتریان همچنان بر نظر خود مبنی‌بر تحریم خودرو پافشاری می‌کنند. بازار راکد این هفته، خود موید تئوری مشتریان در این زمینه است.

ثبات قیمتی در بازار
اما در بازار خودرو کشور چرخی بزنیم و ببینیم افت و خیز قیمتی در هفته جاری چگونه بوده است. آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از تثبیت قیمت خودرو موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. با این حال، پژو ۲۰۶ صندوقدار در مدل V8 با کاهشی ۱۰۰ هزار تومانی روبه‌رو شده و هم‌اکنون ۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد. اما از بازار پژو ۴۰۵ نیز خبر می‌رسد که این محصول با ثبات قیمتی در حال حاضر ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. از بازار پژوپارس نیز خبر می‌رسد که این خودرو ۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و این یعنی ۱۰۰ هزار تومان از قیمت آن کاسته شده است. همچنین آنطور که از بازار رانا خبر می‌رسد، این خودرو همچنان ۳۲ میلیون تومان به فروش می‌رود که نشان‌دهنده تثبیت قیمت این خودرو در هفته جاری همانند هفته‌های گذشته است. دنا نیز که دیگر قیمت بازار با کارخانه‌اش تفاوتی چندانی ندارد هم‌اکنون ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. اما با گشتی در بازار خودروهای سایپا متوجه خواهیم شد تمامی محصولات این شرکت در هفته جاری ثبات قیمتی خود را حفظ کرده‌اند؛ به‌طوری‌که تیبا همچنان بدون تغییر قیمتی خاص، در حال حاضر ۲۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود.

همچنین برای خرید مدل ۱۳۲ پراید هم در حال حاضر باید ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر حکایت می‌کند. برای خرید پراید ۱۳۱ نیز باید ۲۰ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان پرداخت و این نشان‌دهنده تثبیت قیمت خودرو موردنظر است.

اما فعالان بازار از تداوم کاهش قیمت تندر-۹۰ نیز صحبت به میان می‌آورند. بر این اساس، پارس‌تندر قیمتی برابر با ۳۹‌ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع از کاهش قیمت ۱۰۰ هزار تومانی این خودرو در هفته جاری حکایت دارد. این خودرو پیش‌تر بالای ۴۴ میلیون تومان به فروش می‌رسید، اما حالا دیگر به زیر ۴۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین تندر اتومات که در ایران خودرو تولید می‌شود، در حال حاضر قیمتی برابر با ۴۷ میلیون تومان دارد و این نشان‌دهنده افت قیمت حدودا ۲۰۰ هزار تومانی آن در هفته جاری است. همچنین تندر E2 تولیدی شرکت پارس خودرو با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی هم‌اکنون ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

افت قیمتی در وارداتی‌ها
بازار خودروهای وارداتی نیز با ورود خودروهای ۲۰۱۶ ظاهرا در رکود به‌سر می‌برد. هر چند بازار این خودروها نیز حکایت از تثبیت قیمت دارد، اما برخی خودروها با افت قیمت‌ اندکی مواجه بودند.
هرچه هست، هم‌اکنون در بازار، هیوندایی سوناتا قیمتی برابر با ۱۶۴ میلیون تومان دارد که این موضوع از کاهش یک میلیون تومانی این خودرو حکایت دارد. هیوندایی توسان نیز با کاهش یک میلیون تومانی هم‌اکنون ۱۴۶ میلیون به فروش می‌رسد، اما از بازار محصولات کیا نیز خبر می‌رسد که هم‌اکنون برای خرید اپتیما باید ۱۵۱ میلیون تومان هزینه کرد و این موضوع از تثبیت قیمت خودرو موردنظر حکایت دارد. همچنین سراتو نیز بدون تغییر قیمتی خاص، در حال حاضر ۱۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و این در حالی است که سراتوی اتومات سایپا با کاهش یک میلیون تومانی هم‌اکنون ۸۷ میلیون تومان قیمت دارد و مدل دنده‌ای آن نیز ۷۶ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.