رونمایی تسلا مدل X

تسلا اولین بار کانسپت مدل X را در سال ۲۰۱۲ به نمایش گذاشت؛ ولی رسیدن آن به مرحله تولید، بیشتر از زمانی که از تسلا انتظار می‌رفت طول کشید. در هر حال، هم‌اکنون مدل تولیدی این کراس‌اور الکتریکی بالاخره بال‌های خود را برای ورود به بازار باز کرده است.

teslax 4 765x510 - رونمایی تسلا مدل X

سه‌شنبه شب در یک گردهمایی هواداران در کارخانه «فریمونت» کالیفرنیا، مدل X جدید با برخی ویژگی‌ها و امکانات قابل‌توجه رونمایی شد؛ آن هم با بدنه‌ای که شاید برای برخی یک ب‌ام‌و سری ۵ GT را در قامت یک شاسی‌بلند تداعی کند. فارغ از اینکه چه نظری در مورد طراحی و فرم این خودرو دارید، نمی‌توانید پتانسیل‌های بالای مدل X را رد کنید؛ به‌ویژه اینکه این اولین سری تولیدی یک شاسی‌بلند الکتریکی در جهان است.

teslax 3 765x510 - رونمایی تسلا مدل X

الون ماسک (Elon Musk)، مؤسس و مدیرعامل تسلا، برخی از ویژگی‌های خلاقانه مورد استفاده در این مدل را شرح داده است؛ از جمله درهای ویژه «بال‌های شاهین» یا فالکون وینگز که بر روی دو لولا قرار داده شده‌اند و همین‌طور حسگرهای الترا سونیک برای تشخیص اشیای نزدیک به خودرو. «ماسک» در همین حال، یک آئودی Q7 و یک هوندا ادیسه را در کنار مدل X پارک کرده بود تا نشان دهد که درهای جدید تسلا در چه فضای اندکی می‌توانند باز و بسته شوند و شرایط مناسب را برای ورود و خروج سرنشینان فراهم کنند.

teslax 2 765x510 - رونمایی تسلا مدل X

حتی «درِ جلویی» مربوط به راننده نیز دارای یک ویژگی هوشمندانه در باز و بسته شدن به صورت اتوماتیک، در هنگام نزدیک‌شدن شخص به آن است. در مورد اینکه همین عملکرد در مورد درهای بخش مسافران نیز وجود دارد یا خیر، هنوز اطلاع دقیقی در دست نیست؛ چرا که تسلا در این مورد اطلاعات کاملی منتشر نکرده است.

Tesla Model X 28 765x510 - رونمایی تسلا مدل X Tesla Model X 25 765x510 - رونمایی تسلا مدل X Tesla Model X 5 765x510 - رونمایی تسلا مدل X

اگر این امکانات هنوز هم شما را تحت‌تأثیر قرار نداده، شاید بهتر است به سیستم تنظیم هوای این خودرو نگاهی بیندازید که دارای یک سیستم «سلاح دفاعی زیستی»! است که جلوی باکتری‌ها و ویروس‌ها را برای ورود به داخل کابین می‌گیرد. همچنین شیشه جلوی پانوراما را ملاحظه کنید که به صورت خمیده تا سقف امتداد می‌یابد. سپس این موضوع را درنظر بگیرید که این خودرو با استفاده از سه ردیف صندلی می تواند تا ۷ مسافر را با تمام وسایل و تجهیزاتشان حمل کند و در همین حال، ظرفیت یدک‌کشی آن ۲۲۶۸ کیلوگرم است. ضمناً این شاسی‌بلند الکتریکی تسلا قادر است تا در عرض ۳/۲ ثانیه، سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت را ثبت کند.

Tesla Model X12 526x315 - رونمایی تسلا مدل X

«ماسک» همچنین انتظار دارد که مدل X بتواند ۵ ستاره ایمنی NHTSA را در تمام زمینه‌ها، از جمله «جلوگیری از به‌ پهلو غلطیدن» کسب کند؛ چیزی که برای اولین بار در کلاس شاسی‌بلند و مینی‌ون اتفاق خواهد افتاد.

Tesla Model X 23 765x510 - رونمایی تسلا مدل X

از طریق انتخابگر وب‌سایت تسلا، می‌دانیم که مدل X در ابتدا در دو نسخه و هر دو به صورت دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک عرضه خواهد شد. در حال حاضر، اولین سطح از این خودرو، مدل ۹۰D با شتاب صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برابر ۴/۸ ثانیه و دامنه مسافت ۴۱۳ کیلومتر است.

Tesla Model X 31 765x510 - رونمایی تسلا مدل X

مدل دیگر، PD90 نام دارد که با پکیج «Ludicrous Speed» خود، می‌تواند سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت را در زمان ۳/۸ ثانیه ثبت کند. این خودرو همچنین در ۱۱/۷ ثانیه مسیر یک‌چهارم مایل را طی می‌کند که از این لحاظ با دوج چلنجر SRT هل‌کت با ۷۰۷ اسب‌بخار قدرت برابری می‌کند. دامنه رانندگی نیز در این مدل معادل ۴۰۲ کیلومتر با استفاده از یک شارژ کامل است. در این مدل، مدل X از یک موتور الکتریکی ۲۵۹ اسب‌بخاری در جلو و یک موتور ۵۰۳ اسب‌بخاری در عقب بهره می‌برد.

Tesla Model X 22 765x510 - رونمایی تسلا مدل X Tesla Model X2 765x510 - رونمایی تسلا مدل X

سایر ویژگی‌های شاخص در این مدل، شامل مواردی چون سیستم تعلیق گازی با ۵ حالت مختلف و قابلیت تغییر ارتفاع رانندگی تا ۲۳۰ میلی‌متر، یک قلاب ویژه با قابلیت استفاده آسان برای ۴ دوچرخه یا ۶ جفت چوب اسکی، یک سیستم اتو پایلوت برای پارکینگ خودکار، ردیف سوم صندلی‌ها به صورت جمع‌شونده و صندلی‌های مستقل در ردیف دوم با گنجایش ۳ نفر بزرگسال می‌شوند.

Tesla Model X 1 765x510 - رونمایی تسلا مدل X

البته هنوز باید تا اعلام رسمی قیمت‌ها برای این مدل منتظر بمانیم، ولی گفته می‌شود که مدل اولیه P90D «سری سیگنچر» با باتری ۹۰ کیلووات ساعت، شروع قیمتی برابر ۱۳۲ هزار دلار دارد و با استفاده از پکیج «Ludicrous Speed»، به ۱۴۲ هزار دلار می‌رسد. البته این قیمت‌ها جدا از ۷۵۰۰ دلار مالیات فدرال در امریکا هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.