فورد اکسپلورر اکوبوست 2015 ؛ خشمگین و سریع
فورد اکسپلورر اکوبوست ۲۰۱۵ ؛ خشمگین و سریع
فرصتی فراهم شده است تا از نزدیک شرایط یک فورد اکسپلورر لیمیتد ۲.۳L اکوبوست AWD مدل ۲۰۱۶ مورد ارزیابی قرار گیرد. موتور ۳/۵ لیتر دو توربوشارژر V-6 با قدرت ۳۶۵ اسببخار و حداکثر گشتاور ۴۷۴/۵ نیوتنمتر در اکسپلورر اسپورت، چیزی است که واقعاً میتواند ما را تحتتأثیر قرار دهد. در همین حال، موتور ۲ لیتری قبلی، رضایت چندانی در یک کراساور ۲ تُنی ایجاد نمیکرد.
خروجی این موتور ۲ لیتری به اندازه ۲۴۰ اسببخار و ۳۶۶ نیوتنمتر بود و تنها با سیستم دیفرانسیل جلو عرضه میشد. همین قدرت کمتر و عدم امکان استفاده از سیستم تمامچرخ متحرک، عاملی است که استفادهی تنها ۳ درصد از مشتریان اکسپلورر از این موتور کمحجم را توضیح میدهد.
این در حالی است که در موتور جدید ۲/۳ لیتری، قدرت خروجی به میزان قابلتوجهی افزایش پیدا کرده، با یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک همراه شده و در کنار آن میتوان از یک دیفرانسیل تمامچرخ متحرک استفاده کرد. قدرت این موتور در موستانگ اکوبوست برابر ۳۱۰ اسببخار است و احتمالاً در مدل آینده فوکوس RS به میزان ۳۵۰ اسببخار قدرت تولید خواهد کرد. ولی در اکسپلورر، خروجی این موتور برابر ۲۸۰ اسببخار و ۴۲۰/۳ نیوتنمتر است.
این در حالی است که مدل پایه اکسپلورر با موتور ۳/۵ لیتری V-6 که با اختلاف زیادی، محبوبترین گزینه پیشرانه در این مدل فورد است، قدرتی معادل ۲۹۰ اسببخار و گشتاوری برابر ۳۴۵/۷ نیوتنمتر تولید میکند.
در همین مدل پایه ۲۰۱۶ اکسپلورر با موتور ۳/۵ لیتری V-6 احتمالاً دو دهم ثانیه از هر دو زمان شتابگیری تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت و مسیر یکچهارم مایل کم خواهد کرد؛ چرا که آخرین اکسپلورر V-6 AWD تستشده، در این تستها به ترتیب، زمانی برابر ۸ و ۱۶/۱ ثانیه ثبت کرده است. همچنین اکسپلورر تستشده در اینجا برای توقف کامل از سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت به مسافتی برابر ۳۷/۴۹ متر نیاز دارد.
عملکرد مدل جدید در جاده با موتور ۲/۳ لیتری، به مراتب بهتر از مدل قبلیای است که جایگزین آن شده است. موتور جدید، قدرت بسیار خوبی دارد و سیستم گیربکس ۶ سرعته نیز به بهترین شکل از خروجی موتور اکوبوست استفاده میکند. با این حال، برای مانورها باید برنامهریزی بیشتری داشت؛ چرا که رسیدن از ۴۵ تا ۶۵ مایل بر ساعت (۷۲/۴ تا ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت) به ۴/۵ ثانیه زمان نیاز دارد. در هنگام سرعت، اکسپلورر یک سواری نرم و کمصدا دارد و شرایط بسیار راحتی را ایجاد میکند.
اکسپلورر، در واقع کراساوری است که هم میتواند از تپهها بالا رود و هم شتاب مناسبی در جادهها داشته باشد. البته مطمئناً اگر عملکرد برای ما از اولویت بیشتری نسبت به مصرف سوخت برخوردار باشد، حتماً به مدل پایه ۳.۵L V-6 بیشتر توجه خواهیم کرد.
اضافهکردن موتور ۲/۳ لیتری اکوبوست به فورد اکسپلورر واقعاً هزینه نسبتاً کمی دارد. تنها با ۹۹۵ دلار میتوان از این گزینه پیشرانه برای مدلهای پایه، XLT و لیمیتد استفاده کرد. ولی مدل تستشده در اینجا، مسلماً خودروی ارزانی نبوده است. اکسپلور با شروع قیمت ۴۲۲۴۵ دلار، یک سیستم دیفرانسیل تمامچرخ متحرک به ارزش ۲ هزار دلار، یک پک آپشن ۳۰۱A شامل تجهیزاتی چون دستیار هوشمند پارکینگ و هشدار عبور از بین خطوط به ارزش ۳ هزار دلار، یک سقف مونروف ۱۵۹۵ دلاری، موتور اکوبوست و آپشنهای مفید دیگری نیز دریافت کرده و در نهایت قیمتش به ۵۲ هزار و ۲۱۵ دلار رسیده است. این در حالی است که یکی از بهترینهای این کلاس خودرویی با تجهیزات مشابه، یعنی داج دورانگو میتواند قیمتی در حدود ۴۶ هزار دلار داشته باشد.
در مجموع، نسخه جدید اکسپلور بهبود قابلملاحظهای پیدا کرده است. تنها ۴ سال به چرخه عمر این شاسیبلند باقی مانده، ولی به نظر میرسد که تازه از راه رسیده است. در همین حال، مشتریانی که گزینه موتور کوچک اکوبوست را انتخاب میکنند، میتوانند بالاخره از یک محصول نسبتاً کامل بهرهمند شوند.
مشخصات:
• نوع خودرو: موتور جلو، دو دیفرانسیل ، ۷ سرنشین، شاسی بلند.
• قیمت مدل تست: ۵۲۱۶۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۴۴۱۹۵ دلار).
• نوع موتور: DOHCبا ۱۶ سوپاپ I-4 و توربوشارژر.
• گنجایش: ۲/۳ لیتر.
• قدرت: ۲۸۰ اسب بخار.
• گشتاور: ۴۲۰/۳ نیوتنمتر.
• گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک.
ابعاد:
• فاصله محوری: ۲/۸۶۵ متر.
• طول ماشین: ۵/۰۳۷ متر.
• عرض: ۲/۰۰۴ متر.
• ارتفاع: ۱/۸۰۳ متر.
• وزن کلی: ۲۰۵۳ کیلوگرم.
مصرف سوخت:
• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۳/۱ لیتر در شهر، ۹/۰۵ لیتر در بزرگراه و ۱۱/۲ لیتر به صورت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر.