معرفی سورن ELX مدل توربوشارژ

مهندس جواد نجم الدین عامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این مطلب گفت : تا کنون ۱۱ دستگاه سورن مجهز به موتور توربوشارژ تولید شده که تا پایان سال این تعداد به ۵۰ دستگاه شامل ۳۰ دستگاه برای تست و صنعتی سازی و ۲۰ دستگاه برای پلیس و مشتریان خاص افزایش می یابد.

وی اظهارداشت : با آغاز تولید انبوه موتورEF7 توربو شارژ در سال آینده این موتور برروی سورن و دنا نصب خواهد شد . مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو، گفت: موتور توربوشارژEF7 ، دارای ۱۷۰۰ سی سی گنجایش، ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور و ۱۵۵ اسب توان است.

وی موتورEF7 توربوشارژ را دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ با ای. او. بی. دی. عنوان کرد و گفت: تست های سخت گیرانه گوناگونی برروی موتور و سیستم های خاص گیربکس، اکسل و ترمز که متاثر از موتور است، انجام خواهد شد.

مهندس نجم الدین ، بهینه سازی طراحی دسته موتور ها، تغییر مسیر های ورود هوا و خروج دود، اضافه شدن اینترکولر برای سیستم هوای ورودی و تعویض لوله های اگزوز را از جمله تغییراتی عنوان کرد که به واسطه نصب موتور توربوشارژ در خودرو ایجاد شده و افزود: به این موارد، باید تغییر مدار خلاء ترمز و تغییر تمام سیستم ها برای سازگاری با قدرت و گشتاور بالایی موتور را نیز افزود.

وی افزود: حداکثر سرعت سورن مجهز به موتور توربوشارژ ، نزدیک به ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد آن، حدود ۹ ثانیه است که در مقایسه با سورن فعلی با شتابی برابر ۱۳ ثانیه چشمگیر خواهد بود.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو ، حفظ مشخصات عملکردی موتور در ارتفاعات را دیگر مزیت عمده این موتور خواند و گفت: برای جلوگیری از کاهش بازدهی تنفسی موتور در اثر رقیق شدن هوا، فشار هوای تزریقی به آن به کمک کمپرسور افزایش می یابد و در نتیجه گشتاور آن در ارتفاعات، با سطح دریا یکی است.

وی اظهار داشت: در این موتور، علاوه بر افزودن توربو، پیستون و شاتون تقویت شده و شمع و سوپاپ های دود، واشر سرسیلندر و بدنه سیلندر و منیفولد اگزوز تغییر کرده است.

مهندس نجم الدین افزود: تمامی سیستم های خودروی مجهز به موتور توربوشارژ در یک مسافت ۲۰ تا ۱۶۰ هزار کیلومتر در شرایط اقلیمی و جاده ای مختلف تست می شود. تست های خنک کاری، نویز، ترمز، راید و هندلینگ در ایران خودرو و مواردی که توان و امکانات لازم برای آن در ایران نیست، در مراکز تست خارج از کشور انجام می شود.

وی توربوشارژ را یک فناوری جدید در ایران عنوان کرد و گفت: با توجه به لزوم تغییر گیربکس برای سازگاری با توربوشارژ، پروژه تقویت گیربکس برای تحمل گشتاور بالا در موتورهای توربوشارژ و دیزل تعریف شده است.

پس از عرضه محصول مدرن سورن که به عنوان خودرو موفق برند ملی شرکت ایران خودرو در بازارهای داخلی و خارجی ارائه شده است. تیپ پیشرفته و به‏‏روزتر این محصول جهت تداوم حضور در بازارهای مختلف و گسترش برند ملی ضرورت یافت.خودروی سورن ELX جدید، نشانگر تعهد شرکت ایران خودرو به مقوله­ی ایمنی و احترام به سلایق مشتری برای برخورداری از محصولی مدرن است.کلید ورود به بازارهای صادراتی موفقیت در تست­های ایمنی است و سورن ELX جدید توانسته با موفقیت تست­های مختلف ایمنی را پشت سر بگذارد و گواه آن دریافت تاییدیه ایمنی از موسسه اسپانیا (از معتبرترین مراکز تست خودرو) است. این خودرو می­تواند با تکیه بر ۳ محور کلیدی «مدرن بودن»، «ایمنی و آسایش» و «تجهیزات و امکانات پیشرفته »، توجه خریداران ایرانی را به خود جلب نموده و انتظار خانواده­های ایرانی را برای در اختیار داشتن خودرو مدرن و شایسته، مطابق با استانداردهای روز، برآورده نماید.امروزه، حفظ محیط زیست در صنعت خودرو از جایگاه مهمی برخوردار است، به همین منظور خودروهای شرکت از جمله سورن جدید، به تجهیزات استاندارد آلایندگی یورو ۴ مجهز شده­اند.

از مزایای دیگر این خودرو، برخورداری از کارت طلایی خدمات پس از فروش است که دارنده این خودرو ضمن بهره­مندی از خدمات مختلف در سراسر کشور به صورت رایگان و سریع، از خدمات بیمه بدنه نیز بهره­مند خواهد بود.

پیشرانه توربو در مدل جدید سورن ELX

گروه صنعتی ایرانخودرو در اقدامی دیگر در جهت پاسخگویی به نیاز روز مشتریان، سورن را به موتور توربوشارژ تجهیز کرده و این خودرو با قوای محرکه مدرن آماده ورود به بازارهای داخلی و خارجی است. همزمان با روند افزایش قیمت سوخت و قوانین سخت گیرانه زیست محیطی در جهان، روند طراحی پیشرانه های درون سوز در سال های اخیر مسیر متفاوتی را طی کرده است. با نگاهی گذرا به رویکرد خودروسازان بزرگ در به کارگیری پیشرانه های کم حجم و پرقدرت در خودروهای جدید، درخواهیم یافت که صنعت خودرو به سمت کاهش مصرف سوخت و افزایش بازدهی نسبت به حجم موتور حرکت میکند. از این رو، استفاده از سازوکارهای پرخوران (سوپرشارژر و توربوشارژر) در پیشرانه ها، به امری ناگزیر در طراحی آنها بدل شده است. در این راه، خودروسازان بزرگ همچون مرسدس بنز، ب ام و و فورد پیشگام بوده اند، به طوری که پیشرانه ۱.۵لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر ب ام و که در مدل آی۸ مورد استفاده قرار میگیرد، در سال۲۰۱۵ توانست به سلطه پیشرانه فورد به عنوان بهترین موتور سال پایان دهد. در میان موتورهای مجهز به سامانه های پرخوران، انواع شارژکننده های توربینی (توربوشارژرها) از محبوبیت بیشتری برخوردارند. ازجمله موضوعاتی که در پیشرانه های اتمسفریک یا تنفس طبیعی وجود دارد، افت قدرت و گشتاور پیشرانه در مکان های مختلف به نسبت ارتفاع از سطح دریاست.

بهطور مثال در شهری مثل تهران که به صورت میانگین ارتفاع ۱۲۰۰متری از سطح دریا وجود دارد، پیشرانه با افت قدرتی حدود ۱۲ تا ۱۵درصد روبه رو می شود. این افت قدرت به دلیل کاهش چگالی هوا اتفاق می افتد. این امر به دلیل ایجاد افت قدرت در پیشرانه باعث می شود تا راننده فشار بیشتری بر پدال گاز اعمال کند و دور موتور را بالا ببرد.

ناگفته پیداست که افزایش دور موتور همراه با افزایش مصرف سوخت، استهلاک و آلایندگی بیشتری خواهد بود. درست همین جاست که توربوشارژها و در کل سیستم های پرخوران، راه حلی مناسب برای این موضوع هستند. این سیستم ها تنها یک هدف را دنبال میکنند و آن، افزایش بازده حجمی پیشرانه است. به بیانی ساده تر، با استفاده از سیستم های پرخوران می توان در حجمی مشخص، چندین برابر هوا را به نسبت پیشرانه های اتمسفریک جای داد. وقتی که اکسیژن بیشتری برای سوختن در سیلندر داشته باشیم، سامانه مدیریت الکترونیکی موتور میزان سوخت موردنیاز را تخمین میزند و نسبت هوا به سوخت را تنظیم میکند تا بیشترین قدرت حاصل شود. در کشوری مثل ایران که خودروها در شهرهای مختلف با ارتفاع و دمای متفاوت تردد می کنند، دمای هوای ورودی به سیلندر میتواند نقش بسیار مهمی در تولید قدرت کافی داشته باشد، زیرا دما نقش مهمی در افزایش یا کاهش بازده حجمی پیشرانه و درنتیجه افزایش یا کاهش قدرت تولید شده دارد.

مثال در شهری مثل اهواز که در روزهای گرم سال دمایش حتی تا بیش از ۵۰درجه هم افزایش می یابد، فاصله مولکول های هوا از یکدیگر بیشتر می شود، اما در شهرهایی که حتی در روزهای گرم سال نیز دمای مناسبی نسبت به اهواز دارند، فاصله مولکول های هوا (اکسیژن) از یکدیگر کمتر است. پس باید توجه داشت که حتی دمای هوای ورودی به سیلندر نیز اهمیت زیادی در تولید قدرت پیشرانه دارد. در دهه های گذشته به منظور جبران این افت قدرت، طراحان اقدام به افزایش ظرفیت پیشرانه ها می کردند، اما همان طور که در بالا نیز اشاره شد، این ترفند باعث افزایش آلایندگی و مصرف سوخت می شود.توربوشارژر بدون افزایش مصرف سوخت، حتی تا ۵۰ درصد (بسته به نحوه طراحی پیشرانه) بازده حجمی پیشرانه را افزایش میدهد و این در شرایطی است که مصرف سوخت ثابت مانده و حتی کاهش می یابد.

کیوان وزیری مدیر طراحی و تولید پلتفرم شرکت ایران خودرو در این خصوص میگوید: »سیستم های توربوشارژ دارای چند قطعه اصلی مختلف هستند که توربویونیت، یکی از آنهاست. درواقع حرکت سیستم توربو توسط این بخش تامین می شود، زیرا پره های یکی از توربین های توربویونیت در مسیر گازهای خروجی از پیشرانه در اگزوز قرار دارد و گازهای خروجی موتور که سرعت و دمای بسیار بالایی دارند، با پره ها برخورد کرده و این توربین را با سرعت حدودا ۱۶۰ تا ۲۰۰ هزار دور بر دقیقه به گردش در می آورند.

این گردش از طریق بخشی دیگر در توربویونیت به توربین دمندهای در ورودی مسیر هوا انتقال می یابد. به این ترتیب، توربین دوم نقش دمنده هوا را با فشار بالا به پیشرانه بازی میکند.

« وزیری اضافه می کند: »برای کاهش دمای هوای ورودی به موتور هم از قطعه ای استفاده می شود که اینترکولر نام دارد و همانند رادیاتور که کارش کاهش دمای آب است، دمای هوا را با استفاده از عبور دادن آن از شبکه هایش کاهش میدهد؛ به این ترتیب بازده حجمی پیشرانه افزایش خواهد یافت.

« وزیری درمورد قطعات مورد استفاده در سیستم های توربوشارژ میگوید: » فناوری ساخت این قطعات به دلیل دقت بالا و متالوژی مواد خاص به خصوص در بخش توربین ها، دراختیار تولیدکنندگان اندکی در دنیا قرار دارد، از این رو، طراحان پیشرانه معمولا پیشرانه هایشان را با استفاده از قطعات تولید شده توسط سازندگان معتبر به سیستم پرخوران مجهز می کنند. خوشبختانه در ایران خودرو نیز همگام با روند جهانی استفاده از پیشرانه های کم حجم مجهز به توربوشارژ، توانستیم موتور اییافملی با ظرفیت ۱.۷ لیتر را به توربو مجهز کنیم و قدرت پیشرانه را از ۱۱۴ اسب بخار در حالت اتمسفریک (تنفس طبیعی) به ۱۵۰ اسب بخار برسانیم. هر چند نمودار تولید قدرت این پیشرانه میتواند حتی تا ۱۷۵ اسب بخار نیز بالا برود، اما باتوجه به کیفیت سوخت موجود در کشور و چند عامل دیگر، تصمیم گرفتیم قدرت پیشرانه از مرز ۱۵۰اسب بخار بالاتر نرود.

 توربوشارژها وقتی وارد مدار هوارسانی می شوند که دور توربین در آنها به حدی خاص (بسته به اندازه و طراحی توربو) برسد. در این حالت، پره های توربین با سرعتی بسیار بالا گردش کرده و توربین دوم را وادار به تزریق هوا با فشار بالا به موتور میکنند. اگر اندازه توربوی مورد استفاده کوچک باشد، توربین زودتر به دور مورد نیاز رسیده و توربین دمنده را وارد مدار میکند. در پیشرانه ۱.۷لیتری ایی اف، توربوشارژ قبل از رسیدن دور موتور به ۲۳۰۰ دور در دقیقه وارد مدار شده و موجب افزایش بازدهی پیشرانه میشود. عملکرد توربوشارژ در این پیشرانه به گونه یی تنظیم شده که تا قبل از رسیدن دور موتور به عدد ۵۰۰۰، بیشترین بازده را دراختیار راننده قرار بدهد. ازجمله محاسن دیگر این پیشرانه پرخوران میتوان به افزایش گشتاور تا مرز ۲۱۰ نیوتن متر اشاره کرد؛ این درحالی است که همین پیشرانه بدون استفاده از توربوشارژر نمی تواند بیش از ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند.

نکته مثبت و مهم دیگر اینکه حداکثر گشتاور در طیف گسترده ای از دور موتور یعنی ۲۳۰۰ تا بیش از ۵۰۰۰ دور در اختیار راننده قرار دارد و به این ترتیب شتابگیری ثانویه خودرو مجهز به این پیشرانه (مثال هنگام سبقت) در خور توجه است. پیشرانه ۱.۷لیتری ایی اف۷ توربوشارژ در محصولاتی که از پلتفرم سمند استفاده میکنند به کار گرفته میشود و سورن مجهز به این موتور، حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر آزمون دوام و کیفیت را با موفقیت پشت سر گذاشته است. تنظیمات این پیشرانه و سیستم توربوشارژ آن به گونه یی صورت گرفته که با کیفیت سوخت موجود در کشور مطابقت داشته باشد و از این بابت نیز خیال خریداران راحت خواهد بود. به نظر می رسد با ورود سورن توربو به بازار، این خودرو می تواند در رده نیمه لوکس بازار با خودروهای وارداتی رقابت کند.

تجهیزات رفاهی، ایمنی و ویژگی­های خودرو سورن ELX 

  • غربیلک فرمان مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و هندزفری موبایل
  • سیستم صوتی جدید یکپارچه با رمز ضد سرقت، هندزفری موبایل و خروجی SUB Woofer
  • طراحی جدید و یکپارچه پنل وسط داشبورد
  • آینه های جانبی برقی راهنمادار و تاشو اتوماتیک
  • شیشه های بالابر برقی هوشمند (مجهز به آنتی­ترپ و پاور ویندو)
  • شیشه­های سولار(ضد اشعه مضرUV)
  • رینگ آلومینیومی طرح جدید

امکانات و آپشن های خودرو سورن ELX  

استاندارد آلایندگی یورو ۴
ترمز ترمز ضد قفل ABS و EBD،   ترمز جلو دیسکی، ترمز عقب دیسکی
کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین
فرمان هیدرولیک
سیستم تهویه “تنظیم اتوماتیک، دریچه تهویه برای سرنشینان عقب”
سیستم صوتی “سیستم صوتی جدید MP3 با طراحی یکپارچه با رمز ضد سرقت، هندزفری موبایل و خروجی SUB Woofer ، CD خوان، بلندگوی جلو و عقب ، تیوتر، آنتن اکتیو”
چراغها “چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان، چراغ خطر سوم ، چراغ های جلو و عقب ال ای دی، تنظیم زاویه نور چراغ های جلو از داخل اتاق،”
آیینه‌ها “تنظیم آینه‏های جانبی برقی و مجهز به گرمکن، آینه‏های جانبی راهنمادار و تاشونده اتوماتیک، آینه آرایش چراغ دار”
شیشه ها شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب
تزئینات “تریم خاکستری، قطعات دکوراتیو طرح متال افکت، زه و دستگیره همرنگ بدنه”
تجهیزات ایمنی “ایموبیلایزر، سنسور دنده عقب با نمایش گرافیکی، سیستم عیب یابی هوشمند ( مالتی پلکس )، قفل مرکزی با ریموت رادیویی، کمربندهای ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع،”
رینگ و لاستیک رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچ
صندلی “تنظیم برقی پشتی صندلی‏های جلو، تنظیم اهرمی ارتفاع صندلی راننده، پر کن گودی کمر، پشت سری صندلی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه، پشت سری صندلی عقب یکپارچه با صندلی، دسترسی به صندوق از داخل اتاق،”
سایر تجهیزات “بازکن در صندوق عقب از داخل اتاق و روی سوییچ، جمع کردن آینه‏های جانبی از داخل اتاق و روی سوییچ، کارت طلایی سه ستاره”

گالری تصاویرنمای خارجی خودرو سورن ELX 

گالری تصاویرنمای داخلی خودرو سورن ELX 

8 نظرات
  1. نویسنده می گوید

    من از یکنواختی رنگ ماشین های ساخت ایران خسته شدم
    حیف که حق انتخاب رنگ با مشتری نیست
    دوچیز در کشور من تغییر نمیکند
    رنگ چادر خانمها
    رنگ ماشین های تولید داخل

  2. نویسنده می گوید

    نمیدونم که جلو دنده یه جای استکان هم نداره با این همه توصیف . بد سه سال فقط باید خرج اش کنی . من در باکو سوار مرسدس های میشدم مال هجده سال پیش بودن اما مثل ساعت کار میکردن . ما ماشین هامون یک قرون هم نمی ارزن

  3. بنیامین می گوید

    اقا ببخشید میگم سورن توربو ساختش تا سال ۱۳۹۸ویا ۱۴۰۰ ادامه دارد و کلا دیگه این ماشین رو میخوان دیگه بسازن

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      تا زمانی که پراید داره تولید میشه نباید نگران باشی.ولی می تونیند با خود این شرکت تماس بگیرید یا دنا بخرید.اما بعید می دونم تولید نشه

  4. صالح می گوید

    سلام و ارز ادب
    خاستم بدونم سمند سورن توربو شارژ مانیتور هم داره؟؟؟؟ دوربین عقب هم داره؟؟؟؟؟

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      آره داره اگر فردا بعد از ظهر به سایت سر بزنید برای شما بررسی تخصصی این خودرو به علاوه عکس هاش رو از نمایشگاه خودرو در اهواز می گذارم.از داخلش هم کامل عکس گرفتم.

  5. nikoo می گوید

    سورن واقعا عالیه وبه عنوان خودروی ملی خیلی بهتر از چینی وارداتیه
    سورن ۹۴ داشتم وتا یکهفته دیگه هم توربو شارز میخرم
    چون هم ماشین کم مصرفی هست واز نظر شکل ظاهری برای خودش حرفی برای گفتن داره وهم اینکه از لحاظ موتوری بسیار عالی وشتاب خوبی هم داره وخیای هم برو هست
    به عنوان ماشین خانواده ایمنی بالایی داره امیدوارم هر روز بهتروبهتر بشه.

  6. رضا محمدی می گوید

    من به عنوان یک مکانیک این خودرو را قبول دارم و چون تصمیم به خرید خودرو دارم حتما این خودرو را خریداری میکنم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.