کمپین نه به وام 25 میلیونی خودرو

درست چند روز پس از آنکه سه دولتمرد از بسته خروج از رکود سخن گفتند و از ارائه تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی برای خرید خودرو سخن به میان آوردند گروهی با تشکیل کمپین نه به وام ۲۵ میلیونی خودرو، خواستار ادامه تحریم خودروهای ساخت داخل شدند.
  • همانطورکه می دانید، از اول هفته دولت اعلام کرده که قصد دارد یک وام ۲۵ میلیون تومانی را با بازپرداخت ۷ ساله برای خرید خودرو بپردازد و اگرچه بعد از آن بعضی کارشناسان گفتند که اصلاً اعطای چنین وامی غیر ممکن است اما با تایید بانک مرکزی مشخص شد که قطعاً چنین وامی برای خودرو خواهد بود و به زودی فروش خودروهای ساخت داخل روان تر از گذشته می شود.
  • اما در این قسمت قصد نداریم که به جزئیات این وام بپردازیم و می خواهیم یک صحبت خودمانی داشته باشیم که آیا این وام می تواند شرایط سخت صنعت خودروسازی کشور را نجات دهد یا خیر؟ و آیا به نظر شما کمپین نخریدن خودرو با این وام کنار می آید و دست از نخریدن خودرو بر می دارد و یا اینکه کماکان به روند اعتراضی خود نسبت به این صنعت ادامه می دهد؟ و به صورت کلی پیش بینی شما از اعطای چنین وامی برای بخش خودروسازی چیست و نتیجه آن به کجا ختم می شود؟

وام 25 ملیون - کمپین نه به وام 25 میلیونی خودرو

راه اندازی مجدد چرخه بی کیفیت خودرو سازان با اعطای وام ۲۵ میلیونی/ مردم به دنبال کیفیت هستند نه تسهیلات

  • شاید هنوز خودروسازان کشور دلیل اصلی راه اندازی این کمپین و مقاومت مردم در برابر خریدن خودرو را متوجه نشده اند که به چنین راه حلی برای خروج از رکود، رسیده اند.
  • در طول این مدت فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، منعکس کننده انبوه اعتراضات مردم در رابطه با کیفیت پایین خودروهای داخلی بوده است.
  • رکود حاکم بر اقتصاد بر بیشتر صنایع کشور از جمله صنعت خودروسازی تاثیر گذاشته است بطوریکه این صنعت در سال های اخیر با مشکلات فراوانی روبه رو بوده است.
  • مشکلات به وجود آمده باعث بالا رفتن هزینه ها در این صنعت شده، که این نیز از یک طرف منجر به کاهش تولید و از طرف دیگر سبب افزایش قیمت تمام شده خودرو شده است و در نهایت رکود سنگینی در یک سال اخیر بر این صنعت سایه انداخته است.
  • در این میان تمهیداتی که دولت برای خروج از رکود این صنعت اندیشیده است فقط بصورت یک جانبه بوده است و تمام ابعاد مشکلات حاضر در این رکود را در نظر گرفته است.
  • دولت فقط مشکل را در کمبود نقدینگی در جامعه و پایین بودن قدرت خرید مردم دانسته و به ضعف اصلی در صنعت خودروسازی کشور، یعنی کیفیت پایین محصولات آن، که مردم نیز در برابر  آن به ستوه آمده اند، توجهی نکرده است.
  • بطوریکه شورای پول و اعتبار در ابتدای سال جاری، سقف تسهیلات خودرو را به ۱۵ میلیون تومان رسانید تا از این راه با تحریک تقاضا و افزایش قدرت خرید مردم، صنعت خودروسازی کشور را از رکود خارج سازد.
  • و باز این تمهیدات یک جانبه ادامه دارد، فقط ۶ ماه از تصویب وام ۱۵ میلیونی می گذرد که سقف تسهیلات خرید خودرو را به ۲۵ میلیون تومان افزایش داده است.
  • آیا واقعا دولت همه جوانب قضیه را نیز در نظر گرفته است؟! اینکه آیا واقعا بانک ها، توان پرداخت چنین تسهیلاتی را به متقاضیان دارند یا خیر.
  • چرا که در این صورت سیستم بانکی با حجم انبوه تقاضا برای خرید خودرو به صورت اقساطی روبه رو می شود که ممکن است نتواند به آن پاسخ دهد.
  • اما مسئله مهمتر خواسته مردم است که در تمهیدات دولت جای ندارد و آن کیفیت درخواستی مردم برای خودروهای داخلی است.
  • انتظار می رفت که به اعتراضات مردم در راستای بالا بردن کیفیت خودروهای داخلی توجه شود و دولت، بودجه ای را برای بخش تحقیق و توسعه در خودروسازی به منظور بالا بردن کیفیت اختصاص دهد.

 

  • اما متاسفانه راه حل پیشنهادی به سوی افزایش کیفیت و افزایش ایمنی و به تناسب آن ارزان کردن قیمت ها نبوده و بلکه با این وام دادن ها فقط به دنبال بدهکار کردن مردم هستند

 

  • در این راه حل ارائه شده توسط دولت، اصلا خواسته های مردم در نظر گرفته نشده و بدون توجه به دو مولفه اصلی “کیفیت” و “قیمت” ، دولت تدبیر و امید، تنها تدبیر و امیدش را به نفع خودروسازان و به ضرر مردم بکار بسته است.
15 نظرات
  1. سالار می گوید

    گفتگوی خبر شبکه یک یکشنبه ۲۴ ابان خیلی چیز ها رو گفت ممنون از بیان شیوا و دلسوزانه آقای خاکساری +مردم از وام ۲۵ تومانی بدون ضامن ۱۶ درصد تو این شرایط اقتصادی که تاریخ ندیده استقبال کردند نه خودروهای بیکیفیت خاک و بارون خورده ، به اسم مردم به سود خودرو سازها پیشنهاد میکنم همه فایلش رو پیدا کنن و ببینن +یه مرگ سیاسی برای دولت تدبیر و امید

  2. ناشناس می گوید

    با سلام
    دوستان این سایت خودروهای کارکرد میفروشه،و دفتر اصلیش در ژاپنه،به اکثر کشورا غیر از ایران فروش داره.
    این لینکو نگاه بندازید با پولایی که با زحمت بدست اوردید چه خودروهایی با چه مدلی میتونید خریداری کنید.

    http://www.tradecarview.com/used_car/japan%20car/mazda/all/

  3. میلاد می گوید

    سلام
    به نظر من ایده اعتراض به کیفیت خودرو ها خوبه ولی تحریم کردن اونها کارساز نیست
    چطور انتظار داریم به اقتصاد ژاپن برسیم با این کارها؟
    بعد از بمب اتمی که تو هیروشیما افتاد مردمش پابرهنه اومدن بیرون گفتن ما دمپایی نمیپوشیم تا کشور خودمون تولید کنه
    حالا ما اینجا به جای اینکه حمایت کنیم از صنعت خودروسازی داریم جوونا رو بیکار میکنیم و تلاش میکنیم در ورشکستگی کارخونه ها و این صنعت که به هیچ وجه باعث بهبود کیفیت نمیشه
    روزای اولی که ایده این کمپین اومد من خندم گرفت و فکر نمیکردم اینقدر مردم طرفدارش بشن الان تو بعضی شهر ها اگه خودروی صفر بخری شیشه ماشینتو خورد میکنن…..
    به هرحال هرکسی حتما با یه منطقی رفته تو این کمپین امیدوارم خوب بهش فکر کنیم و اگه فهمیدیم این کار به ضرر اقتصاد کشوره جلوشو بگیریم .

  4. زهرا می گوید

    تحریم خودرررررو ویترین موفقیت ماااست سلاااام به کمپین ومردم متعهد به کمپین تاکی محصولات بی کیفت این دومافیا رو باحمایت دولت بخریم نمیخریم نمیخریم نمیخریم…اندکی صبر سحرنزدیک است خیانت به کمپین خیانت به مردم ایرررران به امید ایررررانی سربلنددددددد

  5. حسین می گوید

    نمیخریم
    نمیخریم
    نمیخریم

  6. محمد می گوید

    چطور خودروی ۲۴ میلیونی تیبا گران است ولی قیمت اولین خودروی خارجی اونم چینی حدود ۲ برابر قیمت تیباست و ارزان است ؟ تناقض جالبیه

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      محمد جان کدوم خودرو منظور شماست دوست خوبم

  7. سهراب می گوید

    سلام.آقا من یه تیبا برج دو از این سایپا لگن ساز خریدم از همون اول روغن سوزی داشت الان ماشینم تو نمایندگی شکایت کردم ولی نتیجه نگرفتم.مثل چی پشیمونم.شما این کارو نکنین

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      تیبا گزینه مناسبی برای تجربه کردن یک رانندگی هیجان‌انگیز با مانورهای عالی نیست (البته می‌دانید که سایر رقبای این خودرو هم چنگی به دل نمی‌زنند) فنربندی نرم آن – همانگونه که گفته شد – در تغییر جهت‌های ناگهانی باعث انحراف قسمت عقب خودرو می‌شود و اگر در سرعت‌های بالاتر، پافشاری بیشتری در این امر داشته باشید « احساس واژگونی خودرو » چندان دور از انتظار نخواهد
      در کل اگر قرار بود ۲۷ ملیون برای تیبا پرداخت کنید من به شما محصولات ایران حودرو را پیشنهاد میکنم.

  8. حمید می گوید

    خرید خودرو بی کیفیت با قیمت های عجیب و غریب خیانت است به همه مردمی که تا الان پایبند به کمپین بوده اند و نوعی حق الناس است به گردنمان.

  9. کاربر پنجم می گوید

    چرا باید این همه از این فرغون سازها حمایت کنند ؟
    خوب بیایند بگویند ۱۵۰ میلیون وام خرید خونه میدیم
    مگر نه این که ده ها رشته شغلی (خصوصا افراد ضعیف جامعه) در گیر امر خانه هستند و خانه دار شدن بسیار لازم و مربوط به یک طول عمر است ، در صورتی که عمده پول خودرو به جیب سرمایه داران می رود.
    چرا باید همین خودرو های وامونده و آفتاب خورده در انبار ها را که نه کیفیت دارند نه امکانات ،
    و با همون قیمت های مورد نظر فرغون سازها بخریم ؟؟؟؟!!!

  10. کاربر چهارم می گوید

    هر کاری کنن نخواهیم خرید.
    تازه کمپین داره نتیجه میده.
    نگین خودرو که ۲۰ میلیون اورد پایین یکی از محصولاتشو.
    ادامه خواهیم داد..فرقی نداره چه وطنی چه خارجی.
    باید قیمت ها بیاد پایین.
    زنده باد کمپین.

  11. کاربر سوم می گوید

    به نظر من این وامها فایده ای نداره ، کمپین درست شده فقط بخاطر اتحاد مردم نیست که تا اینجای کار موفق بوده، بلکه قیمت ماشین نسبت به درآمد مردم بسیار رشد کرده، یعنی هرکاری هم که بکنن مردم انقدر پول ندارن که بدن ماشین! من خودم کارمندم ماکسیمم ماهی ۲ تومن درآمدمه. با این وضع مخارج، هیچی از درآمدم برای ماشین نمی مونه!
    پاسخ

  12. کاربر دوم می گوید

    به نظر من خرید چنین خودروهایینوعی خودکشی است حالا بماند بعد ۷ سال خودرو که نداری بلکه یک فرقون دست دوم از زده خارج شده دارید یه یه سنار ارزش نداره بعدش دوباره وام و یک ماشین دیگه اگه راست میگن با قیمت صادراتیش به مردم بفروشن که لااقل امیدی داشته باشیم مگه برا صادرات چند هزار دستگاه میفرستن بعدش اگه به نرخ صادراتی فروش کنند صدها هزار دستگاه فروختنو ملت هم از دولت کلید خرسندتر میشن اگه دروغ میگم بگید خداییش

  13. کاربر اول می گوید

    جوابیه کمپین تحریم خودروی صفر در مورد وام ۲۵ میلیون تومانی

    مردم عزیز و هوشیار آگاه باشید که این وام نیرنگ جدید خودرو سازان برای دور زدن کمپین می باشد و اگر در این جنگ موفق بشوند و کمپین شکست بخورد ما که هیچ ، نسل های آینده ما هم محکوم به خرید خودروهای بی کیفیت با قیمت بالا می باشند
    ولی اگر ما در این جنگ پیروز شویم ، خودمان و نسل های آینده را از چنگال دزدان و خونخواران نجات میدهیم …

    پس تحریم خودرو ویترین موفقیت ماست …

    جزئیات وام :
    مبلغ وام : ٢۵ میلیون تومان
    باز پرداخت : ٧ ساله ( ٨۴ ماه )
    مبلغ سود پرداختی در ٧ سال : ١۶،٧٠٠،٠٠٠ تومان
    مبلغ قسط : ماهیانه ۴٩۶،۵٠٠ تومان تا ٨۴ ماه !!!

    حالا تصور کنید قصد خرید “تیبا” را دارید که همین الآن با قیمت گزاف ٢۵،٠٠٠،٠٠٠ تومان مورد اعتراض می باشد ، بعد از ٧ سال که تمام خودروهای دنیا پیشرفت فوق العاده ای کرده اند شما “تیبا” سوار میشوید که ۴١،٧٠٠،٠٠٠ تومان برای شما تمام شده است !!!

    به نظر شما ٧ سال دیگر خودروی تیبا در بین خودروهای جهانی با قیمت ۴١،٧٠٠،٠٠٠ تومان چه جایگاهی دارد !؟
    اصلأ جایگاهی دارد !!!؟

    اندکی صبر …
    سحر نزدیک است …

    کمپین مردمی تحریم خودروی صفر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.