شناخت انواع خودرو ها از نظر طراحی فرم بدنه

خودروها بنا بر نوع استفاده و کاربردشان طرح ها و شکل های متنوع و متفاوتی دارند.بدنه خودروها می توانند فرمهای متفاوتی داشته باشد. عموما می توان سبک بدنه خودروها را در تعدادی دسته بندی مختلف قرار داد. با اینحال بعضی از خودروها ممکن است در هیچ کدام از این طبقه بندیها جای نگیرند. بعضی از طبقه بندی ها نیز تداخل زیادی با هم دارند. مثلا خودروهای شاسی بلند و کراس اوور. بعضی از دسته بندی ها اکنون به هر نوع خودرویی اطلاق می شوند و از معنای اصلی خود فاصله رفته اند مثل ناچ بک. که درادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت:

سدان Sedan:
رایج ترین فرم بدنه خودرو است که ۲ یا ۴ در، در دوطرف بدنه دارد. سدان ظرفیت چهار تا شش سرنشین در ۲ ردیف صندلی را دارد. مشخصه خاص سدان، داشتن صندوق عقب است (مانند پیکان). (لازم به ذکر است که در کشور انگلستان خودروهای سدان را سالون می نامند.

Sedan - شناخت انواع خودرو ها از نظر طراحی فرم بدنه
هاچ بک Hatchback:
اتومبیلی است که صندوق عقب ندارد و به جای آن دارای یک در بزرگ عقب است. معمولا صندلی عقب این نوع خودروها قابل خوابانیدن است تا فضای حمل بار بیشتر شود. هاچ بک ها در دو نوع ۳ در و ۵ در ساخته می شوند (در بزرگ عقب نیز شمرده می شود). هاچ بک ها ظاهری اسپرتی دارند به همین خاطر بیشتر جوانان، از این طرح استقبال می کنند. مثال ساده این طرح پژو ۲۰۶ است.

Hatchback - شناخت انواع خودرو ها از نظر طراحی فرم بدنه
فست بک Fastback:
اگر خودرویی مشخصات یک هاچ بک را داشته باشد ولی شیشه عقب آن شیب ملایم داشته و درب عقب آن نیز کوچک و از زیر شیشه باز شود، به این خودرو فست بک می گویند. در سال های اخیر از این طرح کمتر استفاده می شود.

Fastback - شناخت انواع خودرو ها از نظر طراحی فرم بدنه
لیفت بک Liftback:
لیفت بک به خودرویی گفته می شود که مانند هاچ بک است با این تفاوت که لیفت بک ها صندوق عقب کوتاهی دارند که به نظر بریده شده می آید. یکی دیگر از تفاوت های آن با هاچ بک در این است که شیشه عقب آن ها نسبت به هاچ بک شیب ملایم تری دارد.

Liftback - شناخت انواع خودرو ها از نظر طراحی فرم بدنه
زین Limousine:
لیموزین به خودرویی گفته می شود که فاصله بین دو محور جلو و عقب آن (Wheel Base) زیادتر از حد متعارف باشد. طول این گونه خودروها نیز به خاطر فاصله زیاد بین چرخ های جلو و عقب، زیاد است و همچنین معمولأ دو در بزرگ در هر طرف و یا سه در، در هر طرف دارند. این قبیل خودروها غالبا بسیار تجملاتی هستند و مصارف تشریفاتی دارند.

Limousine - شناخت انواع خودرو ها از نظر طراحی فرم بدنه

استیشن Station:
طرح استیشن مانند سدان است و تنها فرق آن از نظر ظاهری فقط در این است که سقف آن تا منتهی الیه عقب خودرو ادامه دارد. استیشن نیز ممکن است ۳ در یا ۵ در باشد. صندلی های عقب استیشن برای افزایش جای حمل بار قابل خوابانیدن هستند. استیشن ها ممکن است گاهی ۳ ردیف صندلی داشته باشند.

Station - شناخت انواع خودرو ها از نظر طراحی فرم بدنه
کروکی Convertible:
کروکی مدلی از خودرو است که معمولأ بر پایه سدان ساخته شده و مشخصه این خودرو باز شدن سقف آن است. خودروهای کروکی معمولأ دو ردیف صندلی دارند.

Convertible - شناخت انواع خودرو ها از نظر طراحی فرم بدنه
کوپه Coupe:
منظور از کوپه یک خودروی الزاما ۲ در است که زیبایی ظاهری آن بیش از استفاده از فضای داخلی مد نظر است. لزومأ هر خودروی ۲ دری کوپه نیست چون معمولأ خودروهای کوپه دارای شیشه عقب با شیب بسیار ملایمی هستند.

Coupe - شناخت انواع خودرو ها از نظر طراحی فرم بدنه
روداستر Roadster:
روداستر به اتومبیل روباز (بدون سقف) و دو نفره گفته می شود. روداستر مانند کروکی است با این تفاوت که فقط یک ردیف صندلی دارد. رودسترها از نظر کیفیت سقف، در دو نوع (Hard top) و (Soft top) وجود دارند. هارد تاپ به مدلی گفته می شود که جنس سقف آن از فلز یا از موادی مانند کامپوزیت است که به صورت صلب و غیر قابل انعطاف است و در مدل های جدید این سقف به وسیله یک موتور الکتریکی به طرز خاصی جمع شده و در صندوق عقب قرار می گیرد. سافت تاپ نیز سقفی است که جنس آن معمولأ از چرم یا مواد قابل انعطاف می باشد.

Roadster - شناخت انواع خودرو ها از نظر طراحی فرم بدنه
استیشن واگن Station Wagon:
این رده از خودروها به صورت شاسی بلند و دو دیفرانسیل ساخته شده وعلاوه بر مصارف خیابانی کاربرد بیابانی و حتی توانایی عبور از مناطق صعب العبور را دارند. این خودروها ۵ در هستند و اغلب در عقب آنها دو تکه بوده و از اطراف لولا می شوند. (مانند پاترول یا لندرور)

استیشن واگن Station Wagon - شناخت انواع خودرو ها از نظر طراحی فرم بدنه
اس یو وی  SUV:
این خودروها تقریبا مانند استیشن واگن ها هستند با این تفاوت که ابعاد و به خصوص ارتفاع آن ها کمتر از استیشن واگن ها بوده و نیز علی رغم دو دیفرانسیل بودنشان، بیشتر به قابلیت های خیابانی آنها توجه شده تا به توانایی های بیابانی آن ها.

SUV - شناخت انواع خودرو ها از نظر طراحی فرم بدنه
ون Van:
ون ها رده ای از خودروها هستند که بیشتر کاربرد تجاری دارند و اغلب برای حمل بارهای شهری از آن ها استفاده می شود، ولی بیشتر کارخانه ها، ون هایی تولید می کنند که برای حمل سرنشین طراحی شده است، بنابراین به طور معمول دارای ۳ ردیف صندلی هستند. معمولأ ظرفیت این خودرو ها ۷ تا ۹ نفر است. شکل ظاهری ون مانند استیشن است، با این تفاوت که طول، عرض و ارتفاع آن از استیشن بیشتر است.

Van - شناخت انواع خودرو ها از نظر طراحی فرم بدنه
مینی خودرو Mini Cars:
این قبیل خودروها برای مصارف شهری ساخته شده اند، ازاین رو بسیار کوچک هستند. برخی از این گونه خودروها یک ردیف صندلی دارند. مینی خودروها یا صندوق عقب ندارند یا اگر دارند بسیار کوچک است.

Mini Cars - شناخت انواع خودرو ها از نظر طراحی فرم بدنه

شوتینگ  بریک (Shooting Brake)
در ابتدا این خودروها برای حمل افراد و لوازم باشگاههای تیراندازی مورد استفاده قرار می گرفتند. این اصطلاح امروزه برای خودروهای استیشن که به نوعی ترکیبی از یک واگن و یک کوپه هستند مورد استفاده قرار می گیرد.

Shooting Brake - شناخت انواع خودرو ها از نظر طراحی فرم بدنه

سدان-سالون
اتوموبیلی با ۴ صندلی یا بیشتر و با سقف ثابت و بصورت دو یا چهار درمی باشند. دارای ستونهای A,B و  C مشخص بوده و همانند ناچ بک ها می توان آنها را به سه باکس مجزا تقسیم کرد.

sedan saloon - شناخت انواع خودرو ها از نظر طراحی فرم بدنه

پیک آپ یا وانت pick up :
خودروهای بارکش با فضای بار تخت در پشت کابین. پیک آپ در اندازه فول سایز، یا متوسط و کوچک دسته بندی می شوند. همچنین می توان اتوموبیلها  را بر اساس فرم کابین (اسپرت، عمودی و مینی بوسی cab-forward یا دو کابین دو در یا چهار درب) و یا بر اساس فرم جای بار (کوتاه، بلند، پله ای، بدون جای بار، درب باز شو از پهلو و …) دسته بندی نمود. بعضی از انواع این خودروها دارای دو محور در عقب بوده و ظرفیت آنها نیز متفاوت است. حداقل ظرفیت وانتها از ۴۵۰ کیلوگرم و نهایت آن به ۳ تن بالغ می گردد.

pick up - شناخت انواع خودرو ها از نظر طراحی فرم بدنه

ناچ بک
اگر بدنه خودرو را به سه بخش موتور، کابین و صندوق تقسیم کنیم، در خودروهای ناچ بک بوضوح این سه قسمت را خواهیم دید. معمولا قسمت سوم که صندوق عقب می باشد، کوتاهتر از دو بخش دیگر است. زاویه مشخص پنجره عقب و ستون عقب با سقف نیز از ویژگیهای ماشینهای ناچ بک است. خودروهای ناچ بک می توانند با انواع سدان، کوپه یا حتی هاچ بک همپوشانی داشته باشند.

ناچ بک - شناخت انواع خودرو ها از نظر طراحی فرم بدنه

میکرو ون
خودروهایی با ابعاد بسیار کوچکتر از مینی ون ها که خواستگاه ژاپنی دارند. این خودروهای سبک برای حمل بارهای سبک و روزانه فروشگاهها استفاده می شوند. موتور آنها نیز طبق استاندارد KEI ژاپن زیر ۱ لیتر و معمولا ۶۶۰ سی سی حجم دارد.

micro van - شناخت انواع خودرو ها از نظر طراحی فرم بدنه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.