قیمت‌ خودرو ها در بازار بالا رفت

به گزارش اروندپلاک ، آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، طی یکی دو هفته اخیر با وجود تداوم رکود در بازار، برخی خودروهای داخلی افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. به گفته آنها، قیمت برخی از خودروها تا مرز ۶۰۰ هزار تومان نیز بالا رفته و ظاهرا این موضوع ریشه در فروش تسهیلاتی خودرو دارد. در طرحی که دولت برای خارج کردن بازار خودرو از رکود در نظر گرفت، تسهیلاتی ۲۵ میلیون تومانی در اختیار مشتریان گذاشت و طی آن ۱۱۰ هزار نفر توانستند در طرح موردنظر ثبت‌نام کنند. به گفته کارشناسان، ازآنجاکه برخی خودروها بیش از ظرفیت خود در طرح تسهیلات ۲۵ میلیونی، پیش فروش شدند، حال کمبودشان در بازار سبب افزایش قیمت شده است. به‌عبارت بهتر، چون خودروسازان در حال تحویل تعهدات خود (در قالب طرح فروش تسهیلاتی) هستند، عرضه برخی محصولات به بازار کاهش یافته و از همین رو افزایش قیمت گریبان آنها را گرفته است. در این شرایط اما برخی فعالان بازار تاکید می‌کنند که احتمال رونق گرفتن خرید و فروش در روزهای پایانی سال وجود دارد و تعطیلات نوروز می‌تواند عاملی باشد برای کشاندن مشتریان به بازار.

قیمت‌ها بالا رفت

سری اما به بازار خودرو بزنیم و ببینیم قیمت‌ها به چه شکل است. آن‌طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از افزایش قیمت ۳۰۰ هزار تومانی خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. از سوی دیگر پژو ۲۰۶ صندوقدار در مدل V۸ که آن هم با افزایش قیمت مواجه شده، در حال حاضر ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. این خودرو طی هفته جاری ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را به خود دیده است. فعالان بازار اما در مورد پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز تاکید می‌کنند که این خودرو در حال حاضر ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد. با این حساب، تیپ ۲ نزدیک به ۴۰۰ هزار تومان طی هفته‌های اخیر گران شده است.

از سوی دیگر اما پژو ۴۰۵ که این هفته ۶۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته، هم‌اکنون ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و سمند نیز ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد. فعالان بازار اما در مورد دنا نیز تاکید می‌کنند که این خودرو با افزایش قیمت مواجه شده و در حال حاضر ۴۲ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این قیمت از جهش ۴۰۰ هزار تومانی دنا طی یکی دو هفته اخیر حکایت دارد. با توجه به این قیمت، دنا در حال حاضر زیر نرخ کارخانه به فروش می‌رود و باید منتظر ماند و دید این محصول آیا افزایش قیمتی دوباره را تجربه خواهد کرد یا اینکه ثبات و نزول را به چشم خواهد دید. از دنا که بگذریم، رانا تغییر خاصی را تجربه نکرده و در حال حاضر با همان قیمت ۳۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. اما به بازار محصولات سایپا برویم و ببینیم آنجا چه خبر است. به گفته فعالان بازار، این هفته در بین محصولات این شرکت، تغییر قیمتی خاصی رخ نداد تا تیبا و پراید روزهای با ثباتی را تجربه کنند. بر این اساس، تیبا در مدل صندوقدارش قیمتی برابر با ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع از تثبیت قیمت خودرو موردنظر حکایت می‌کند.

از بازار مدل هاچ بک تیبا نیز خبر می‌رسد که این محصول ۲۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. از سوی دیگر اما برای خرید پراید در مدل ۱۳۱ نیز باید ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از تثبیت قیمت خودرو موردنظر در یکی دو هفته جاری حکایت می‌کند. برای خرید مدل ۱۱۱ پراید نیز باید ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هزینه کرد و این یعنی مدل ۱۳۱ هم با تغییر قیمت خاصی در یکی دو هفته اخیر مواجه نشده است. پراید مدلی دیگر به نام ۱۳۲ نیز دارد که برای خرید آن باید ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرد؛ اما از بازار سراتوهای مونتاژی سایپا نیز خبر می‌رسد که این محصول با افزایش قیمت طی یکی دو هفته گذشته روبه‌رو شده است.

بر این اساس، سراتوی اتومات در حال حاضر ۹۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و مدل دنده‌ای آن نیز قیمتی برابر با ۷۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دارد. سری هم اما به خانواده تندر-۹۰ بزنیم که برخی از اعضای آن طی این هفته با تغییراتی در قیمت مواجه و برخی نیز تثبیت را تجربه کردند. به گفته فعالان بازار، قیمت تندر-۹۰ در مدل اتومات با تثبیت همراه بوده و این محصول همچنان ۴۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. این در حالی است که پارس تندر در حال حاضر قیمتی برابر با ۳۸ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان دارد و این موضوع از افزایش قیمت ۱۵۰ هزار تومانی آن طی یکی دو هفته جاری حکایت می‌کند. تندر مدلی دیگر به نام E۲ نیز دارد که این خودرو با افزایش قیمتی ۲۰۰ هزار تومانی طی یکی دو هفته اخیر مواجه شده است. بر این اساس، مدل E۲ تندر هم‌اکنون ۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
منبع: دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.