چگونه خودرو را برای مقابله با سرمای زمستان آماده کنیم؟

خودرو تان را برای مقابله با سرمای زمستان آماده کنید
سرمای زمستان دشمن اتومبیل شماست. دمای سرد هوا موجب میشود موتور اتومبیل به سختی گرم شده و کار بکند. برف و یخ به دلیل اصطکاک بسیار کمتر، نیروی رانشی موتور خودرو را محدود می‌کنند. چاله های آب به چرخ ها و تایرهای آن صدمه می‌زند. نمک باعث خوردگی و زنگ زدن بدنه چرخ ها می‌شود و سنگ ریزه ها نیز می‌توانند موجب سوراخ کردن و یا ساییدگی آن بشوند.. اما شما می‌توانید با انجام دادن اقداماتی، خودرو خود را در مقابل فشارهای موجود مقاوم بسازید. در زیر به برخی از اقدامات ساده ای اشاره شده است که با انجام آنها می‌توانید  ماشین خود را برای زمستان به درستی آماده سازید.
۱. از تایر هایی استفاده کنید که برای زمستان مناسب هستند.وضعیت تایرهای شما در زمستان بحث برانگیز است. اگر لاستیک ها فرسوده و یا مستعمل باشند، سیستم های ترمز و شتاب خودرو صدمه خواهند دید و کنترل ماشین در جاده های لغزنده  به سختی صوت می‌گیرد. به دلیل کاهش قابلیت تایرها امکان تصادفات نیز افزایش می‌یابد. لاستیک مخصوص تمامی فصول تا حد معینی  کار می کند، اما کارآیی آنها به عمق آج آن بستگی دارد.

۲. فشار تایرهایتان را چک کنید.

فشار تایر مهم است به ویژه در طول زمستان،  به دلیل شرایط مرطوب و یا پوشیده از برف غالبا به دلیل کم شدن اصطکاک بین تایر و جاده، نیروی کشش موتور به حداقل کاهش می‌یابد. این مهم است که لاستیک باد مناسب داشته باشد تا تماس بین تایر و جاده را به بهترین شکل ممکن تضمین کند. تایر با باد مناسب، چرخ های ماشین را در برابر آسیب های احتمالی که ممکن است هنگام رانندگی و قرارگرفتن دردست اندازها و چاله ها ایجاد شود، محافظت خواهد کرد. کتابچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید تا  فشار مناسب تایرهایتان را بدانید و یا از مکانیک مطلعی بپرسید.
۳. اگر از ماشین های دو دیفرانسیل (۴WD) استفاده می‌کنید، مطمئن باشید که به درستی کار میکند.
نکته مهم در سهم فروش بیشتر خودروهای شاسی بلند؛ بدلیل داشتن دو دیفرانسیل محرک است که قدرت کشش را در شرایط لغزندگی بهبود می بخشد. بیشتر مردم از سیستم ۴WD خود در طول تابستان استفاده نمی‌کنند.، بنابراین بهتر است قبل از فرا رسیدن زمستان، از صحت عملکرد آن مطمئن شوید.
اگر از یک خودرو به صورت اشتراکی استفاده می‌کنید باید نحوه استفاده از سیستم ۴WD را در خودرو بدانید حتما توضیحات موجود در دفترچه راهنما را بخوانید و یا به توصیه ها و نکات اعلام شده توسط مکانیک و یا کارشناسا فنی خودروتان گوش دهید تا بدانید سیستم ۴WD با چه سرعت هایی و در چه محیط هایی فعال است.
۴. بررسی کنید آیا ماشین شما در زمستان به روغن موتوری با گرانروی پایین تر نیاز دارد یا خیر.
آن طور که سخت به نظر میرسد نیست. گرانروی یا همان ویسکوزیته میزان غلیظ یا رقیق بودن مایع را مشخص می‌کند. (مثلا گرانروی قیر از آب پرتقال بیشتر است.) روغن موتورها با گرانروی های متفاوت در بازار وجود دارد. دمای هوا در زمستان به شدت کاهش می‌یابد و روغن موتورهایی که غلظت بالا دارند کارایی خود را تا حدی از دست می‌دهند و هنگام استارت زدن به خوبی روغن های رقیق شده تر در موتور نمی‌چرخد و در نتیجه موتور به نرمی کار نمی‌کند.
تعیین نوع روغن موتور کار دشواری نیست، کافیست دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید و به توصیه های تولید کنندگان روغن موتور برای استفاده از خودرو در آب و هوای مختلف دقت کنید. در زمان تعویض روغن موتور خود نیز حتما از نمایندگی و یا مکانیک خودرو، گرانروی روغن را بپرسید.
۵. تسمه و لوله های آب را بررسی کنید.در بیشتر ماشین  های امروزی ، لوله های آب و تسمه ها عمر بالایی دارند، با این حال هوای سرد می‌تواند عمر لوله های آب و تسمه ها را بکاهد، بنابراین قبل از فرا رسید فصل زمستان آنها را بررسی کنید.

 ۶ برف پاک کن و مایع برف پاک کن را بررسی کنید.

دید در زمستان از اهمیت خاصی برخوردار است، در اثر بارش و تراکم نمک روی شیشه اتومبیل دید کاهش می‌یابد. عمر مفید تیغه برف پاک کن حدوداٌ یک سال است. اگر تیغه های برف پاک کن کهنه شده اند، ترجیحاٌ آنها را تعویض کنید. حتی نوعی از آنها هست که برای استفاده در زمستان ساخته شده اند.

۷. باتری را کنترل کنید.

معمولا تا عمر باتری تمام نشود، چندان کنترلی روی آن انجام نمی‌شود و ممکن است در بدترین شرایط ممکن از کار بیفتند. هوای به شدت سرد نیروی باتری ماشین را می‌تواند تا پنجاه درصد کاهش دهد. اگر باتری اتومبیل تان بیش از سه سال است که کار می‌کند حتما نیاز به بررسی و سرکشی دارد. اطمینان حاصل کنید که دو سر فلزی بالای باتری و اتصالات سیم ها عاری از زنگ زدگی است. اگر خوردگی  را در قسمتی مشاهده کردید، آنرا بوسیله جوش شیرین، اب و با یک برس سیمی کوچک تمیز کنید. امروزه باتری های خشک که اکثرا با عنوان باتری اتمی شناخته می‌شوند، دارای نشانگری در روی صفحه خود هستند که می‌توان به کمک آن تا حد زیادی از وضعیت باتری اطلاع کسب نمود هر چند که این نشانگرها هم ممکن است همیشه به درستی اطلاعات مناسب را ارائه ندهند.

۸.. مخلوط ضد یخ را کنترل کنید.

ترکیب ایده آل از ضد یخ (و ضد جوش) و آب در داخل رادیاتور خودرو شما ۵۰ : ۵۰  است در غیر این صورت  رادیاتور درشرایط اب و هوای گرم و یا سرد آسیب می‌بیند.. اگر در رادیاتور آب خالص بریزید در دمای صفر درجه  سانتیگراد یخ می‌بندد، اما اگر با میزان برابری از ضد یخ مخلوط شود تا دمای منفی ۳۷ درجه سانتیگراد هم یخ نمی‌بندد. بیشتر ضد یخ هایی که در بازار موجود است از قبل با ترکیبی در همین محدوده مخلوط شده اند و این موضوع کار را آسانتر می‌کند..

۹. کیت اضطراری را همیشه به همراه داشته باشید.

جعبه ابزار مخصوص جاده فضای چندان زیادی را اشغال نمی‌کند و در موارد اضطراری واقعا می‌تواند بسیار مفید واقع شود و به کار آید. بیشتر شرکتها این کیت ها را به صورت بسته بندی کامل میفروشند، اما اگر می‌خواهید ابزار کمتری در صندوق عقب  ماشین داشته باشید، حتما موارد ضروری را به همراه داشته باشید.

۱۰. بخاری و سیستم ضد بخار شیشه جلو اتومبیل بررسی کنید.

گرم کن شیشه جلو وسیله نقلیه خود را در زمستان امتحان کنید. همچنین تهویه خودرو را نیز بررسی کنید. برای افزایش سیستم گرم کن شیشه اتومبیل، آن را در حالت (A/C) قرار دهید و برای داشتن سیستم گرمایی مطبوع آن را روی درجه گرم تنظیم کنید.. حالا زمان خوبی ست که از کارکرد درست  سیستم گرمایشی خودرو اطمینان حاصل کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.