اصول نگهداری از باطری خودرو

باطری یکی از اجزای مهم خودرو برای راه اندازی به حساب میاد بنابراین دانستن شرایط نگهداری از اون خیلی مهمه. حتما تابحال با صحنه های روشن نشدن خودروها رو به خاطر عدم شارژ کافی باطری مشاهده کردید و یا خودتون گرفتار این مشکل شدید که میتونه ناشی از مستهلک شدن باطری باشه.

– عواملی که به کاهش عمر باطری سرعت می بخشند عبارتند از :

۱- خوردگی قطبین باطری (محل های اتصال بست هایی که به موتور و دیگر اجزا میروند) که ناشی از عدم تمیز کردن و شستن به موقع است.

۲- توجه نکردن به میزان آب باطری موجود در خانه های باطری و یا مخلوط شدن مواد مخرب با آن.

۳- نشت کردن آب باطری از خانه ای به خانه ی دیگر باطری.

– نحوه صحیح نگهداری از باطری :

۱- در صورتی که به مدت زیادی از خودرو استفاده نمیکنید باطری را از روی خودرو باز کنید.

۲- از شارژ کردن اضافی باطری بپرهیزید.

۳- سعی کنید هر هفته میزان آب اسید و تمیز بودن قطبین باطری را کنترل کنید.

۴- سعی کنید اتومبیلتان را بیشتر در مکان های گرم پارک کنید (عمر باطری در اثر سرمای زیاد کاهش میابد).

۵- برای سرویس کامل قطبین باطری از آب جوش استفاده کنید و پس از تمیز کردن سطح آن٬ از مقدار کمی گریس برای جلوگیری از خوردگی استفاده کنید. این عمل معمولا هر دو ماه یکبار باید انجام گیرد.

۶- از جا به جایی زیاد باطری پرهیز کنید و در هناگم پر کردن خانه ها از آب اسید مراقب باشید زیرا ریختن آب اسید بر روی بدنه خودرو باعث پوسیدگی آن میشود. برای جا زدن بست ها از آچا استفاده کنید و هرگز با ضربه زدن سعی نکنید که بست ها را به جای خودشان بزنید.

– چگونه خراب بودن باطری را تشخیص دهیم؟

در هنگام روشن بودن خودرو یکی از بست های قطبین باطری را بردارید٬ در صورتی که موتور روشن بماند اشکال از باطری است ولی اگر خودرو خاموش شد معلوم میشود که اشکال از شارژ توسط دینام است٬ برای چک کردن دینام به یک باطری ساز معتبر مراجعه کنید.

اگر در شرایط بخصوصی هستید٬ میتوانید با پرهیز از روشن کردن وسایل جانبی خودرو٬ موتور را تا سه الی چهار ساعت با همان باطری روشن نگه داشت و به راه ادامه داد.

توجه داشته باشید که عمر باطری در صورت سرویس به موقع هم از چهار پنج سال بیشتر نمی شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.