بررسی و نظر سنجی مردم درباره کمپین خودرو

به گزارش اروند پلاک به نقل از مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در جدیدترین نظرسنجی ملی خود به بررسی دیدگاه مردم در خصوص خودرو و مباحث پیرامون آن پرداخت.

 این نظرسنجی طی روزهای پایانی آبان و اوایل آذرماه سال جاری با حجم نمونه ۴۳۹۰ نفر و به صورت نمونه‌گیری چند مرحله ای در سطح کشور انجام گرفته و حدود ۵۱ درصد نمونه مرد و ۴۹ درصد زن بوده‌اند. ۴۰ درصد نمونه دارای تحصیلات دانشگاهی و ۶۰ درصد مابقی دیپلم و زیردیپلم بوده‌اند.

این نظرسنجی در مراکز استان‌ها، شهرهای درجه ۲ و روستاها انجام شده است؛ در ابتدا درخصوص داشتن و نداشتن خودروی شخصی در خانواده از پاسخگویان سؤال شد که ۶۰ درصد پاسخگویان اعلام کردند در خانواده‌شان حداقل یک خودروی شخصی وجود دارد.

در سؤال دیگری از پاسخگویان در خصوص اطلاع از بسته اقتصادی جدید دولت در قالب وام خودرو و وام خرید کالای ایرانی سؤال شد که حدود ۷۰ درصد از این بسته اقتصادی دولت اطلاع داشتند و حدود ۳۰ درصد نیز در این خصوص چیزی نشنیده بودند.

در ادامه از کسانی که از طرح مذکور اطلاع داشتند پرسیده شد آیا تمایل به استفاده از وام خودرو که اخیراً تصویب شده دارند، که در این ارتباط ۲۴ درصد از کسانی که از طرح اطلاع داشتند (۱۷ درصد کل مردم) تمایل به استفاده از این وام نشان داده و مابقی تمایلی به استفاده از این وام نداشتند.

همچنین حدود یک سوم پاسخگویانی که از طرح اطلاع داشتند (۳۳ درصد) تمایل به استفاده از وام خرید کالای ایرانی داشته و مابقی چنین تمایلی نداشته‌اند. کسانی که هزینه زندگی پایین‌تری دارند (و احتمالاً کم درآمدترند) تمایل بیشتری برای استفاده از تسهیلات خودرو و خرید کالای ایرانی از خود نشان داده‌اند.

کسانی که خودرو ندارند فقط ۴ درصد بیشتر از کسانی که خودرو دارند تمایل بیشتری به استفاده از تسهیلات خودرو از خود نشان داده‌اند. نکته جالب توجه این است که ۱۹ درصد کسانی که تحصیلات دانشگاهی دارند و ۲۸ درصد کسانی که تحصیلات دیپلم و پایین تر از آن دارند تمایل به استفاده از وام خودرو داشته‌اند.

در این نظرسنجی به بحث کمپین نخریدن خودروی صفر نیز پرداخته شد که ۵۳ درصد مردم کشور از این کمپین اطلاع داشتند و مابقی چیزی در این باره نشنیده بودند. ۴۰ درصد مردم که از این بحث اطلاع داشتند گفته‌اند، اولین بار از طریق شبکه‌های اجتماعی از این کمپین مطلع شده‌اند.

حدود ۲۲ درصد مردم گفته‌اند اولین بار از طریق صدا و سیما از این کمپین مطلع شده‌اند. حدود ۶ درصد از شبکه‌های ماهواره‌ای، ۶ درصد روزنامه‌ها، ۲۲ درصد از طریق دوستان و آشنایان و ۵ درصد نیز از طریق سایتهای اینترنتی از این کمپین مطلع شده‌اند.

۷۳ درصد کسانی که از این کمپین اطلاع داشتند با این کمپین اعلام موافقت کرده و حدود ۲۷ درصد نیز با آن مخالف بوده اند. کسانی که سن کمتری داشتند بیشتر از سایرین با این کمپین موافق بوده‌اند.

در بخش دیگری از این نظرسنجی از پاسخگویان در خصوص تمایل به خودرو داخلی و خارجی سؤالی با این مضمون پرسیده شد «اگر پول به اندازه کافی داشته باشید و امکان انتخاب برای شما وجود داشته باشد، ترجیح می‌دهید از کدام دسته از خودروها استفاده کنید». نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد در مجموع ۵۳ درصد پاسخگویان خودرو خارجی را ترجیح می‌دهند که از این میزان ۴۶ درصد خودروی صفر خارجی و ۷ درصد خودروی کارکرده خارجی می‌پسندند.

حدود ۲۸ درصد پاسخگویان به خودروی داخلی تمایل دارند که از این میزان حدود ۲۵ درصد خودروی صفر داخلی و ۳ درصد خودروی کارکرده داخلی را می‌پسندند. ۱۸ درصد مردم نیز خودروی داخلی یا خارجی برایشان فرقی نمی‌کند.

در یکی از سؤالات این نظرسنجی به نحوه تردد مردم در شهرها پرداخته شده که حدود ۳۱ درصد مردم مناطق شهری اعلام کرده‌اند با خودروی شخصی در شهر تردد می‌کنند. ۷ درصد با موتورسیکلت، ۲۶ درصد با اتوبوس، ۲۴ درصد با تاکسی و حدود ۸ درصد نیز با مترو تردد می‌کنند.

این آمار در سطح شهر تهران متفاوت است به این ترتیب که ۲۶ درصد مردم شهر تهران از خودروی شخصی بیشتر برای تردد استفاده می‌کنند. ۸ درصد از موتورسیکلت، ۲۶ درصد اتوبوس، ۱۶ درصد تاکسی و ۲۲ درصد از مترو بیشتر برای تردد در شهر استفاده می کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.