راههای رفع ایراد کولر خودرو

مشکل: هوای خروجی از کانال های کولر به اندازه کافی خنک نیست.
علت ها:
۱- دریچه ورودی هوای خارج خودرو باز است.
روش اصلاح: دریچه را ببندید.
۲- تسمه کمپرسور خوب سفت نیست و لغزش دارد.
روش اصلاح: یا تسمه را تعویض کنید و یا اگر سالم است آنرا به اندازه کافی سفت کنید.
۳- شیر آب رادیاتور بخاری باز است.
روش اصلاح: شیر آب بخاری را ببندید و در صورتی که در خودرو شیری به این منظور پیش بینی نشده شیلنگ آب بخاری را با پوسته موتور یکسره کنید.
۴- دریچه بخاری باز است.
روش اصلاح: دریچه بخاری را ببندید.
۵- پره های کندانسور توسط ذرات ریز مسدود گشته.
روش اصلاح: کندانسور را با فشار هوا تغییر کنید.
۶- مایع مبرد (گاز مبرد) در محلی از کولر به بیرون نشت کرده.
روش اصلاح، سیستم را از نظر نشتی چک کنید و نشتی را بر طرف کنید.
۷- خشک کن بر عکس نصب شده
روش اصلاح: خشک کن را باز کرده و به نحو صحیح مونتاژ کنید.
۸- خشک کن مسدود است.
روش اصلاح: خشک کن تعویض گردد.
۹- اواپراتور مسدود است.
روش اصلاح: محل گرفتگی اواپراتور را تمیز کنید.
۱۰- سطح اواپراتور یخ زده است.
روش اصلاح: ترموستات را کنترل کنید.

مشکل: هوای خروجی از اواپراتور دارای طعم و بوی خاصی است.
علت ها:
۱- ذرات ریزی در لابه لای پره های اواپراتور جمع شده اند.
روش اصلاح: داخل پره های اواپراتور را تمیز کنید.
۲- لوله تخلیه آب زیر اواپراتور مسدود است.
روش اصلاح: لوله تخلیه آب اواپراتور را تمیز کنید.
۳- جلبک هایی در لابه لای پره های اواپراتور رشد کرده اند.
روش اصلاح: پره های اواپراتور را با مواد هیدروفیلیک شتسشو دهید.

مشکل: سیستم کولر سر و صدا و ارتعاش زیادی دارد.
علت ها:
۱- تسمه کمپرسور شل شده و یا اینکه کمپرسور در محل خود محکم نصب نشده است.
روش اصلاح: تسمه کمپرسور را سفت کرده و یا پیچ های اتصال کمپرسور را در جای خود محکم کنید.
۲- داخل سیکل کولر کمی هوا وجود دارد.
روش اصلاح: گاز کولر را توسط دستگاه ریکاوری تخلیه و مجدداً شارژ نمایید.

مشکل: کمپرسور روشن نمی شود و یا به سرعت قطع و وصل می شود.
علت ها:
۱- رله کنترل آمپر خراب است.
روش اصلاح: رله مربوطه را چک کنید.
۲- ترموستات خراب است.
روش اصلاح: ترموستات را کنترل و در صورت امکان تنظیم کنید.
۳- سوئیچ فشار خراب است.
روش اصلاح: سوئیچ فشار و کانکتور برق آن را چک کنید.
۴- فیوز اصلی کولر سوخته است.
روش اصلاح: فیوز را تعویض کنید.
۵-تسمه کمپرسور شل می باشد.
روش اصلاح: تسمه را به اندازه مناسب سفت کنید.
۶- کمپرسور مشکل داخلی دارد.
روش اصلاح کمپرسور را تعبیر و یا تعویض کنید.
۷- ولتاژ باتری خودرو خیلی کم است.
روش اصلاح:باتری را مجدداً شارژ و یا تعویض نمایید.
۸- کلاچ کمپرسور خراب است.
روش اصلاح: کلاچ را تعویض کنید.
۹- سطح درگیری کلاچ آغشته به روغن شده است.
روش اصلاح: سطح درگیری کلاچ را تمیز کرده و یا کلاچ را تعویض کنید.
۱۰- فاصله بین پولی کمپرسور و صفحه کلاچ زیاد است.
روش اصلاح: فاصله محرک کلاچ تا پولی را تنظیم کنید.
۱۱- بعضی یا یکی از رله های سه تایی خراب است.
روش اصلاح: رله خراب را از رله سه تایی جدا کرده تعویض کنید.

مشکل: فشار در شیر شارژ فشار پایین خیلی بالا است.
علت ها:
۱- کمپرسور مشکل داخلی دارد.
روش اصلاح: کمپرسور تعمیر و یا تعویض شود.
۲- اتصال حس کننده شیر انبساط به لوله خروجی اواپراتور به درستی برقرار نیست.
روش اصلاح: اتصال تعمیر شود.
۳- خمیر حباب شیر انبساط کنده شده است.
روش اصلاح: خمیر تعویض گردد.
۴- تنظیم شیر انبساط به هم خورده و بیش از حد باز است.
روش اصلاح: شیر انبساط تعویض گردد.

مشکل: فشار در شیر شارژ فشار پایین خیلی پایین است.
علت ها:
۱- میزان شارژ کافی نیست.
روش اصلاح: سیستم را مجدداً شارژ کنید.
۲- خشک کن (درایر) مسدود است.
روش اصلاح: درایر تعویض گردد.
۳- شیر انبساط مسدود است.
روش اصلاح: شیر انبساط تعویض گردد.
۴- ترموستات خراب است.
روش اصلاح: ترموستات را چک کنید.
۵- لوله ها یخ زده اند.
روش اصلاح: لوله ها را تمیز کرده و یا جایگزین کنید.

مشکل: فشار در شیر شارژ فشار بالا خیلی بالا است.
علت ها:
۱- خنک کاری کندانسور ضعیف است.
روش اصلاح: کندانسور را کنترل کرده و پره های آن را با فشار هوا تمیز کنید.
۲- فن کمکی کندانسور خراب است.
روش اصلاح: فن کندانسور تعمیر و یا تعویض شود.
۳- شارژ گاز بیش از اندازه است.
روش اصلاح: شارژ گاز تخلیه و مجدداً شارژ شود.
۴- داخل لوله ها هوا وارد شده است.
روش اصلاح: شارژ گاز تخلیه و مجدداً شارژ شود.

مشکل: فشار در شیر شارژ فشار بالا خیلی پایین است.
علت ها:
۱- میزان شارژ گاز کافی نیست.
روش اصلاح: سیستم را از نظر نشتی چک کنید و پس از رفع عیب، آنرا مجدداً شارژ کنید.
۲- کمپرسور یا کلاچ آن مشکل داخلی دارد.
روش اصلاح: کمپرسور تعمیر و یا تعویض گردد.

مشکل: در حین عملکرد کولر دمای آب رادیاتور به صورت غیر طبیعی بالا می باشد.
علت ها:
۱- مدار دور تند درست تنظیم نشده است.
روش اصلاح: پیچ تنظیم مدار تند را تنظیم کنید.
۲- رله مربوط به فن کندانسور خراب است.
روش اصلاح: رله مربوط را تعویض و یا تنظیم کنید.
۳- فن کندانسور سوخته است.
روش اصلاح: فن کندانسور را تعمیر و یا تعویض کنید.
۴- درپوش رادیاتور خودرو درست آب بندی نشده است.
روش اصلاح: درپوش رادیاتور را تعمیر و یا تعویض کنید.
۵- فن رادیاتور کار نمی کند
روش اصلاح: فن رادیاتور و سنسور کنترل دمای آب رادیاتور را کنترل کنید.
۶- عقربه دمای آب رادیاتور روی داشبورد، دما را درست نشان نمی دهد.
روش اصلاح: عقربه مربوطه و یا سنسور کنترل عقربه مربوطه را کنترل و در صورت اشکال تعمیر و یا تعویض کنید.

مشکل: کمپرسور کولر به طور دائم کار می کند و به صورت متناوب قطع و وصل نمی شود.
علت:
ترموستات اواپراتور تنظیم نشده و یا تنظیم آن به هم خورده است.
روش اصلاح: ترموستات را تعمیر و یا تعوض کنید.

78 نظرات
  1. محمد می گوید

    من این مشکل رو داشتم چبکار کنم

    1. محمد احمدی می گوید

      لطفا واضحتر توضیح بدید

  2. رضا می گوید

    سلام
    پژو ۴۰۵ جی ال ایکس مدل ۹۳ دارم مدت ۱ ماهه تو شهر که در حال دور زدن هستم کولر ماشین اف میکنه بادش گرمه گرم میشه حدود ۱۵ ثانیه بعد دوباره میره روی کولر وقتی هم رفت بادش خیلی سرده در ۲ ساعت حدود ۶ یا ۷ بار اتفاق میافته دلیلش رو میخواستم ممنون

  3. یوسف می گوید

    سلام دویست و هفت دارم سال نود. کولر رو کمپرسور نمیفته و باد کولر گرمه. ریستش کردم دو دقیقه افتاد رو کمپسور بعد کمپرسور خاموش میشه لطفا راهنماییم کنید
    تماس ۰۹۱۶۳۱۷۸۱۵۵

  4. مهرداد می گوید

    سلام.من سمند ای اف سون ۹۷ دارم،کمپرسور کولر هر ۳۰ ثانیه روشن خاموش میشه،البته بادش خنکه. این طبیعیه یا مشکل داره؟

  5. مهرداد می گوید

    سلام.من سمند ای اف سون ۹۷ دارم،کمپرسور کولر هر ۳۰ ثانیه روشن خاموش میشه،البته بادش خنکه.میخواستم بدونم این طبیعیه یا مشکل داره،ممنون

  6. نویسنده می گوید

    سلام فن کولر روشن نمیشه رله ها رو تعویض کردم خود فن هم سالمه

  7. محمد می گوید

    سلام
    چراغ های جلو کمپلت و چراغ راهنمای خوردرو پراید اوستا برقکار عوض کردن.
    بعد از اون کولر ماشینمو روشن میکنم انگار اصلا اون تغییر صدایی که به محض زیر بار رفتن موتور کولر باید شنیده بشه،ازش درنمیاد و سرماهم هیچس نداره،اما چراغA/C روشن میشه
    ایراد کار کجاست قبلا مورد نداشت.گاز هم داره مطمعنم

  8. مهدی هستم? می گوید

    سلام
    ماشینم L90 هستش یه فلش رفته تویه دریچه کولرم با اهنربا هرچی سعی کردم نشد درش بیاری و اصلا داخل اون محفظه که باد جمع میشه نیستش کلا
    چجوری در بیارم فلشو؟؟

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      باید به کسایی که تو کار داشبورد هستن بگید که داشبورد رو باز کنه

    2. ابوالفضل نوری می گوید

      البته فکر کنم بشه دریچه کولر رو باز کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.