راههای رفع ایراد کولر خودرو

مشکل: هوای خروجی از کانال های کولر به اندازه کافی خنک نیست.
علت ها:
۱- دریچه ورودی هوای خارج خودرو باز است.
روش اصلاح: دریچه را ببندید.
۲- تسمه کمپرسور خوب سفت نیست و لغزش دارد.
روش اصلاح: یا تسمه را تعویض کنید و یا اگر سالم است آنرا به اندازه کافی سفت کنید.
۳- شیر آب رادیاتور بخاری باز است.
روش اصلاح: شیر آب بخاری را ببندید و در صورتی که در خودرو شیری به این منظور پیش بینی نشده شیلنگ آب بخاری را با پوسته موتور یکسره کنید.
۴- دریچه بخاری باز است.
روش اصلاح: دریچه بخاری را ببندید.
۵- پره های کندانسور توسط ذرات ریز مسدود گشته.
روش اصلاح: کندانسور را با فشار هوا تغییر کنید.
۶- مایع مبرد (گاز مبرد) در محلی از کولر به بیرون نشت کرده.
روش اصلاح، سیستم را از نظر نشتی چک کنید و نشتی را بر طرف کنید.
۷- خشک کن بر عکس نصب شده
روش اصلاح: خشک کن را باز کرده و به نحو صحیح مونتاژ کنید.
۸- خشک کن مسدود است.
روش اصلاح: خشک کن تعویض گردد.
۹- اواپراتور مسدود است.
روش اصلاح: محل گرفتگی اواپراتور را تمیز کنید.
۱۰- سطح اواپراتور یخ زده است.
روش اصلاح: ترموستات را کنترل کنید.

مشکل: هوای خروجی از اواپراتور دارای طعم و بوی خاصی است.
علت ها:
۱- ذرات ریزی در لابه لای پره های اواپراتور جمع شده اند.
روش اصلاح: داخل پره های اواپراتور را تمیز کنید.
۲- لوله تخلیه آب زیر اواپراتور مسدود است.
روش اصلاح: لوله تخلیه آب اواپراتور را تمیز کنید.
۳- جلبک هایی در لابه لای پره های اواپراتور رشد کرده اند.
روش اصلاح: پره های اواپراتور را با مواد هیدروفیلیک شتسشو دهید.

مشکل: سیستم کولر سر و صدا و ارتعاش زیادی دارد.
علت ها:
۱- تسمه کمپرسور شل شده و یا اینکه کمپرسور در محل خود محکم نصب نشده است.
روش اصلاح: تسمه کمپرسور را سفت کرده و یا پیچ های اتصال کمپرسور را در جای خود محکم کنید.
۲- داخل سیکل کولر کمی هوا وجود دارد.
روش اصلاح: گاز کولر را توسط دستگاه ریکاوری تخلیه و مجدداً شارژ نمایید.

مشکل: کمپرسور روشن نمی شود و یا به سرعت قطع و وصل می شود.
علت ها:
۱- رله کنترل آمپر خراب است.
روش اصلاح: رله مربوطه را چک کنید.
۲- ترموستات خراب است.
روش اصلاح: ترموستات را کنترل و در صورت امکان تنظیم کنید.
۳- سوئیچ فشار خراب است.
روش اصلاح: سوئیچ فشار و کانکتور برق آن را چک کنید.
۴- فیوز اصلی کولر سوخته است.
روش اصلاح: فیوز را تعویض کنید.
۵-تسمه کمپرسور شل می باشد.
روش اصلاح: تسمه را به اندازه مناسب سفت کنید.
۶- کمپرسور مشکل داخلی دارد.
روش اصلاح کمپرسور را تعبیر و یا تعویض کنید.
۷- ولتاژ باتری خودرو خیلی کم است.
روش اصلاح:باتری را مجدداً شارژ و یا تعویض نمایید.
۸- کلاچ کمپرسور خراب است.
روش اصلاح: کلاچ را تعویض کنید.
۹- سطح درگیری کلاچ آغشته به روغن شده است.
روش اصلاح: سطح درگیری کلاچ را تمیز کرده و یا کلاچ را تعویض کنید.
۱۰- فاصله بین پولی کمپرسور و صفحه کلاچ زیاد است.
روش اصلاح: فاصله محرک کلاچ تا پولی را تنظیم کنید.
۱۱- بعضی یا یکی از رله های سه تایی خراب است.
روش اصلاح: رله خراب را از رله سه تایی جدا کرده تعویض کنید.

مشکل: فشار در شیر شارژ فشار پایین خیلی بالا است.
علت ها:
۱- کمپرسور مشکل داخلی دارد.
روش اصلاح: کمپرسور تعمیر و یا تعویض شود.
۲- اتصال حس کننده شیر انبساط به لوله خروجی اواپراتور به درستی برقرار نیست.
روش اصلاح: اتصال تعمیر شود.
۳- خمیر حباب شیر انبساط کنده شده است.
روش اصلاح: خمیر تعویض گردد.
۴- تنظیم شیر انبساط به هم خورده و بیش از حد باز است.
روش اصلاح: شیر انبساط تعویض گردد.

مشکل: فشار در شیر شارژ فشار پایین خیلی پایین است.
علت ها:
۱- میزان شارژ کافی نیست.
روش اصلاح: سیستم را مجدداً شارژ کنید.
۲- خشک کن (درایر) مسدود است.
روش اصلاح: درایر تعویض گردد.
۳- شیر انبساط مسدود است.
روش اصلاح: شیر انبساط تعویض گردد.
۴- ترموستات خراب است.
روش اصلاح: ترموستات را چک کنید.
۵- لوله ها یخ زده اند.
روش اصلاح: لوله ها را تمیز کرده و یا جایگزین کنید.

مشکل: فشار در شیر شارژ فشار بالا خیلی بالا است.
علت ها:
۱- خنک کاری کندانسور ضعیف است.
روش اصلاح: کندانسور را کنترل کرده و پره های آن را با فشار هوا تمیز کنید.
۲- فن کمکی کندانسور خراب است.
روش اصلاح: فن کندانسور تعمیر و یا تعویض شود.
۳- شارژ گاز بیش از اندازه است.
روش اصلاح: شارژ گاز تخلیه و مجدداً شارژ شود.
۴- داخل لوله ها هوا وارد شده است.
روش اصلاح: شارژ گاز تخلیه و مجدداً شارژ شود.

مشکل: فشار در شیر شارژ فشار بالا خیلی پایین است.
علت ها:
۱- میزان شارژ گاز کافی نیست.
روش اصلاح: سیستم را از نظر نشتی چک کنید و پس از رفع عیب، آنرا مجدداً شارژ کنید.
۲- کمپرسور یا کلاچ آن مشکل داخلی دارد.
روش اصلاح: کمپرسور تعمیر و یا تعویض گردد.

مشکل: در حین عملکرد کولر دمای آب رادیاتور به صورت غیر طبیعی بالا می باشد.
علت ها:
۱- مدار دور تند درست تنظیم نشده است.
روش اصلاح: پیچ تنظیم مدار تند را تنظیم کنید.
۲- رله مربوط به فن کندانسور خراب است.
روش اصلاح: رله مربوط را تعویض و یا تنظیم کنید.
۳- فن کندانسور سوخته است.
روش اصلاح: فن کندانسور را تعمیر و یا تعویض کنید.
۴- درپوش رادیاتور خودرو درست آب بندی نشده است.
روش اصلاح: درپوش رادیاتور را تعمیر و یا تعویض کنید.
۵- فن رادیاتور کار نمی کند
روش اصلاح: فن رادیاتور و سنسور کنترل دمای آب رادیاتور را کنترل کنید.
۶- عقربه دمای آب رادیاتور روی داشبورد، دما را درست نشان نمی دهد.
روش اصلاح: عقربه مربوطه و یا سنسور کنترل عقربه مربوطه را کنترل و در صورت اشکال تعمیر و یا تعویض کنید.

مشکل: کمپرسور کولر به طور دائم کار می کند و به صورت متناوب قطع و وصل نمی شود.
علت:
ترموستات اواپراتور تنظیم نشده و یا تنظیم آن به هم خورده است.
روش اصلاح: ترموستات را تعمیر و یا تعوض کنید.

78 نظرات
  1. فواد می گوید

    باسلام پراید ۱۳۱مدل ۹۳دارم در دو حالت کولر و بخاری فقط دور ۳(تند)روشن می شود دلیل چیست لطفا توضیح دهید

  2. علی می گوید

    سلام، خودرو من سمند مدل ۹۵ هستش. دریچه تهویه هوا باز هستش، بسته نمیشه لطفا راهنمایی کنید

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      سلام.این دریچه دارای یک محرک برقی است که احتمال داره سوخته باشه

  3. نویسنده می گوید

    باسلام من پراید۱۳۱دارممدل۹۲کلیدی که دریچه باد را تغییر میده ازکولر زدیمش رو بخاری الان بادفقط از زیر میاد برا پاهامون هرچی کلید تغییر میدم که باد از روبرو بیاد یا از بالا دریچه ها تغییر نمیکنن علت چیست؟تشکر

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      سلام.این کنترلر توسط سیم های دریچه هوا که تقسیمش زیر داشبورد است رو تنظیم می کند.حالا بی شک این بخش خراب شده یا ول کرده است.کار کولر ساز است

  4. خشایار می گوید

    با سلام. ماشین من زانتیا ۱۸۰۰ مدل ۸۱ هستش. چند وقت پیش تو اتوبان درحال حرکت بودم که دود سفید از دریچه وسط زد بیرون. بویی نمیداد و زودم تموم شد.
    علت چی میتونه باشه. فکر کنم ۲ماهی میشه از کولر استفاده نکردم. دریچه هوای ورودی هم رو حالت بسته بودش. ممنون میشم

  5. فرزاد می گوید

    سلام ماشینم ریو هست کمپرسور جام کرد عوضش کردم نو کره ای گذاشتم الان وقتی کولر شارژ گاز میشه همه چی خوبه سرما هم داره اما وقتی یک بار ماشین خاموش میشه دوباره که کولر میزنی سوپاپ اطمینان فشار بالای کمپرسور که روی کمپرسور هست عمل میکنه و گاز خارج میشه . به نظر شما دلیلش چیه؟

  6. شاهین می گوید

    سلام خداقوت…تیبا۲ صفر کمپرسور کولر روشن میشه ولی درجه ۱تا۳ اصلا پرتاب نداره…وقتی هم روی درجه اخری که فن باشه میزاری A/C خاموش میشه

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      سلام.شما یا درجه کولرتون خرابه یا اینکه دریچه تنظیم اینکه با از کجا بیاد خراب شده.منظور همون تنظیم کننده ای که از زیر پاتون یا روبروتون باد بیاد رو می گویم.البته باید کمپرسور کولر هم چک کنید

  7. محمود می گوید

    سلام. کولر و بخاری ماشین هر دو یک مشکل رو دارن اونم اینه که تویه جاده بیرون شهر پرتاب بادش به شدت کم میشه و واسه درست شدنش چند دقیقه باید یک جا وایسی تا دوباره به اندازه قبل بشه پرتاب باد. به نظره شما مشکل از چیه؟
    مرسی

  8. علی مقیمی می گوید

    با سلام
    من یه پرشیا مدل۹۴ دارم چند وقته پنج دقیقه بعد از روشنن کردن کولر، باد کولر قطع میشه و دمنده کار نمیکنه ولی کمپرسور روشنه. یکی دوساعت بعد که دوباره روشنش میکنم ۵ دقیقه کار میکنه و همین حالت پیش میاد.چه کنم؟

  9. محمد می گوید

    با سلام
    ماشین من اردی مدل۸۲ هست وقتی که ماشین خاموشه فولی خیلی راحت با دست به حرکت در میاد اما وقتی ماشین رو روشن میکنم گیر میکنه و حرکت نمیکنه
    لطفا راهنمایی کنید که مشول از کجاس

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      من متوجه مشکل شما دقیقا نشدم

  10. علی می گوید

    سلام خسته نباشید . ماشین من بااین که کلید Acخاموش است بازهم کمپرسور روشنه
    پژو ۴۰۵

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      باید برق کار چک کنه.

  11. احمد می گوید

    سلام عزیزان،من توسان ۲۰۱۴دارم کولر روشن میکنم اولش خوبه ولی بعد مدتی کارکردن شدت پرتاب باد کم و کمتر میشه و با زیادکردن دستی فن،صدای فن زیاد میشه ولی هوای خروجی از دریچه ها تغییری نمیکنه،علت چیه بنظرتون؟کسی میدونه؟ضمنا بگم مختصر هوایی که دراین حالت خارج میشه خنک هست یعنی کولر کارمیکنه

    1. آزیتا گراوند می گوید

      درود کاربر محترم.علت کثیف بودن کنداسور یا رادیاتور کولر می باشد

  12. محمد حسنی می گوید

    سلام اگر میشه من رو راهنمایی کنید خیلی ممنون

  13. محمد حسنی می گوید

    سلام خسته نباشید اگر میشه کمکم کنید خیلی ممنون میشم.من یه پارس tu5 دارم که کولرش خیلی اذیت می‌کنه بیچاره ام کرده توی ترافیک و یا وقتی خیلی گرمه کولر قطع میشه یعنی کمپرسور از زیر بار خارج میشه ولی همون موقع کلید کولر رو روشن خاموش میکنم درست میشه ولی بعد از یک مدت باز قطع میشه رله عوض کردم خیلی لوازم عوض کردم نشد یکی بهم گفت اپراتور کولر عوض کن یه کولر ساز بهم گفت پرشیا lx با موتور tu5 این مشکل تو کولر خیلیهاش هست به من گفت ۳۰۰هزارتومان ازت میگیرم یه کاری توی سیم کشی ماشینت انجام میدم مشکلت حل میشه حالا موندم چیکار کنم خواهش میکنم هرکس می‌تونه کمکم کنه خیلی ممنون میشم از لطفتون

    1. آزیتا گراوند می گوید

      سلام کاربر محترم. در موارد زیر توسط تعمیر کار متخصص چک شود امیدوارم که مشکل شما حل شود .و توصیه میکنم خودروی خود را به نمایندگی زیبایی ایران خودرو ببرید چون از طریق دستگاه عیب خودرو شما را مشخص میکنند و نیاز به خرج های بیهوده نیست .
      ۱-ترموستات خراب است.
      روش اصلاح: ترموستات را کنترل و در صورت امکان تنظیم کنید.
      ۲- سوئیچ فشار خراب است.
      روش اصلاح: سوئیچ فشار و کانکتور برق آن را چک کنید.
      ۳- فیوز اصلی کولر سوخته است.
      روش اصلاح: فیوز را تعویض کنید.
      ۴-تسمه کمپرسور شل می باشد.
      روش اصلاح: تسمه را به اندازه مناسب سفت کنید.
      ۵- کمپرسور مشکل داخلی دارد.
      روش اصلاح کمپرسور را تعبیر و یا تعویض کنید.
      ۶- ولتاژ باتری خودرو خیلی کم است.
      روش اصلاح:باتری را مجدداً شارژ و یا تعویض نمایید.
      ۷- کلاچ کمپرسور خراب است.
      روش اصلاح: کلاچ را تعویض کنید.
      ۸- سطح درگیری کلاچ آغشته به روغن شده است.
      روش اصلاح: سطح درگیری کلاچ را تمیز کرده و یا کلاچ را تعویض کنید.
      ۹- فاصله بین پولی کمپرسور و صفحه کلاچ زیاد است.
      روش اصلاح: فاصله محرک کلاچ تا پولی را تنظیم کنید.
      ۱۰- بعضی یا یکی از رله های سه تایی خراب است.
      روش اصلاح: رله خراب را از رله سه تایی جدا کرده تعویض کنید.

  14. محمد حسنی می گوید

    سلام خسته نباشید

  15. بهزاد می گوید

    با سلام. ی سوال داشتم. ماشین من پژو ۴۰۵ دوگانه کارخانه است من کولر ک میگیرم چ روی گاز چ روی بنزین صدای تیک تیک از کنار جعبه فیوز ک داخل فرمون هست میاد و ماشین ی لحظه زورش گرفته میشه یعنی هروقت تیک تیک صدا میده زور ماشین گرفته میشه و ول میکنه خواستم علتو بدونم ممنونم

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      این صدا طبیعی است.صدا زمان آف و اون شدن کولر میاد.اگر اذیت می کنه کولر رو تنظیم کنید که یک سره کار کنه

  16. غلامرضا کریمی می گوید

    ماشین من تیگو۵ هستش.الآن یکهفته درگیرش هستم.
    ابتدا گاز کم کرده بود سوزن توسط کارشناس عوض شد و گازگیری شد،اما فردا بعدازظهر تو اوج گرما کولر فقط باد داغ بیرون میداد.
    نمایندگی بردم گفتند شیر انبساط خرابه.
    که فعلا ندارند.
    مجددا پیش کولر ساز بیرون بردم و بررسی کردن ،شیر انبساط رو درآوردن و بصورت دستی کالیبره کردن و گازگیری و کولر یخ شد.
    فردا اون روز تو اوج گرما مجدد کولر باد داغ داد.
    کندانسور رو با کارواش شستم کولر باد یخ داد و یکروز بعد توی هوای گرم که موتور داغ میشه .هوای داغ میده.
    الآن به این نتیجه رسیدم که زمانیکه آب روی کندانسور و کمپرسور میریزم کولر خنک میکنه و در غیر اینصورت خیر.
    ضمنا فن نیز مشکلی نداره و با دور بالا کار میکنه.
    خوشحال میشم کمک و مشاوره بفرمایید.
    با تشکر

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      آقای کریمی چک کردید ببینید که کلاچ کولر درگیر می شود یا خیر ؟

  17. امین می گوید

    درود وقت بخیر.کولر ماشین من(پراید) بنظرم وقتی زیاد روشن باشه بادش کم میشه و صداش بیشتر میشه.منظورم دریچه های داخل هست.ضمنا زیر پای شاگرد هم آب چکه میکنه.کولر رو وقتی پنج دقیقه خاموش میکنم انگار درست میشه.دلیلش چی میتونه باشه.ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      اول باید ببینید که آب از کجا وارد کابین می شود.اگر آب بعد از حرکت داغ است و زیاد ممکنه از هیتر باشه.ولی اگر آب خنک است احتمالا مسیر تخلیه آب تقطیر شده گرفته شده است.این باعث می شود آب در سر راه هوا قرار بگیرد.چیزی مثل مسیر تخلیه در کولر های دوتکه در منزل

  18. نویسنده می گوید

    سلام با عرض سلام و وقت بخیر من ۲۰۶ تیپ ۲ دارم در حالت درجا که کولر میگیرم فن دور تند میزنه و مشکلی نداره ولی حرکت که میکنم بعد از چند دقیقه کم کم فن دور تند میزنه و قطع میکنه و دیگه فن دور تند نمی زنه و آمپر میره بالا یعنی به دمای ۱۰۸ اینا میرسه که دیگه مجبور میشم کولرو خاموش کنم. رله و خازن عوض کردم فیوز هارو چک کردم گاز کولر رو هم چک کردم ولی مشکل حل نشده.. خیلی ممنون میشم اگر کسی لطف کنه راهنمایی کنه.

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      سلام.ممکنه مشکل از فن خودرو هم باشه.بهتره که فن خودرو رو هم چک کنید.

  19. پرهام می گوید

    سلام با عرض سلام و وقت بخیر من ۲۰۶ تیپ ۲ دارم در حالت درجا که کولر میگیرم فن دور تند میزنه و مشکلی نداره ولی حرکت که میکنم بعد از چند دقیقه کم کم فن دور تند میزنه و قطع میکنه و دیگه فن دور تند نمی زنه و آمپر میره بالا یعنی به دمای ۱۰۸ اینا میرسه که دیگه مجبور میشم کولرو خاموش کنم. رله و خازن عوض کردم فیوز هارو چک کردم گاز کولر رو هم چک کردم ولی مشکل حل نشده.. خیلی ممنون میشم اگر کسی لطف کنه راهنمایی کنه.

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      پرهام جان پاسخ شما رو دادیم.چون به جز موارد گفته شده توسط خود شما فقط این می تونه باشه یا اینکه مشکل از بخش کامپیوتر ماشین باشد

  20. نویسنده می گوید

    با سلام . من یه تیبا ۹۷ دارم
    فن کولر من در ۳ دور اول کار نمیکند ولی در دور تند روشن می شود . علت چی میتونه باشه

  21. هومن می گوید

    سلام وقت بخیر
    بنده سمند ۸۱ ایکس ۷ دارم بعلت اینکه امپر اب ماشینم در سربالایی جاده خیلی بالا میومد باطری ساز برای روشن کردن درو تند فن ها برام کلید داخل اتاق ماشین گذاشت که این کار واقعا کمک میکنه و دیگه ماشینم گرم نمیکنه اما مشکل پیش اومده این هست که وقتی کولر میگیرم دیگه دیگه دور تند فن به صورت اتوماتیک درست کار نمیکنه و باز هم آمپر اب بالا میاد و باید بصورت دستی دور تند فن و خاموش روشن کنم می خواستم راهنماییم کنید که مشکل از کجاست.با تشکر

    1. آزیتا گراوند می گوید

      سلام کاربر محترم. گاهی کولر روشن است ولی ماشین گرم شده و آمپر آب بالا می‌رود. با تمام این شرایط فن‌ها در دور آرام کار می‌کنند. باز هم باید علت را در فشنگی سر کپسول جست‌وجو کرد..کولر دوباره شارژ گاز شده و فشنگی روی کپسول چک شود. قبل از شارژ حتماً با سرویس کار توافق کنید که اگر شارژ گاز کولر کم شد باید پاسخگو باشد. همچنین تمامی‌اتصالات و مجاری را کنترل کرده و در صورت نیاز عوض کند تا شارژ کولر کم نشود.

  22. Mehran می گوید

    سلام من یه ٢٠۶ تیپ دو دارم تو سرعت صد و چهل تا کولر رو خاموش کردم بعد چند ثانیه روشن کردم ، ولی دیگه باد گرم میزد ، رفتم به کولر ساز نشون دادم گفت برو دستگاه دیاگ بزن درست میشه ولی رفتم دستگاه زدم درست نشد، به نظر شما مشکل از کجاست momnun

  23. Mehran می گوید

    سلام من یه ٢٠۶ تیپ دو دارم تو سرعت صد و چهل تا کولر رو خاموش کردم بعد چند ثانیه روشن کردم ، ولی دیگه باد گرم میزد ، رفتم به کولر ساز نشون دادم گفت برو دستگاه دیاگ بزن درست میشه ولی رفتم دستگاه زدم درست نشد، به نظر شما مشکل از کجاست

  24. سعید احمدی می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید
    ماشینم سمند ال ایکسه
    داشتم تو اتوبان میرفتم که یک دفعه فن داخل اتاق با آخرین درجه شروع به کار کرد یک سره کار میکرد و قطع نمیشد آمپرمم اصلا بالا نبود که مجبور شدم سوکتشو قطع کنم. مشکل فن چیه؟

    1. ابولفضل نوری می گوید

      این خیلی عجیبه.باید ببرید پیش کولر ساز.تا حالا این جوری ندیده بودم

  25. علی گلچین می گوید

    با سلام و خسته نباشید، بنده ۲۰۶ تیپ پنج دارم و امروز با مشکل جدیدی مواجه شدم
    کمپرسور کولر خودرو من دائم درگیره و با روشن خاموش کردن کلید کولر صدای کلاچ کمپرسور نمیاد، سرباطری رو برداشتم و دوباره گذاشتم کلاچ ول کرد ولی به محض حرکت کردن دوباره خودبخود درگیر شد، لطفا راهنمایی بفرمایید مشکل الکترونیکی هست یا مکانیکی. سپاسگذارم

    1. آزیتا گراوند می گوید

      سلام کاربر محترم .یا از لحاظ مکانیکی کمپرسور کولر خراب شد یا اینکه رله کلاچ کولر خراب شده

  26. علی می گوید

    با سلام و خسته نباشید، بنده ۲۰۶ تیپ پنج دارم و امروز با مشکل جدیدی مواجه شدم
    کمپرسور کولر خودرو من دائم درگیره و با روشن خاموش کردن کلید کولر صدای کلاچ کمپرسور نمیاد، سرباطری رو برداشتم و دوباره گذاشتم کلاچ ول کرد ولی به محض حرکت کردن دوباره خودبخود درگیر شد، لطفا راهنمایی بفرمایید مشکل الکترونیکی هست یا مکانیکی. سپاسگذارم

  27. رضا ع می گوید

    سلام
    آمپر حرارت پژو پارس سال از نصف که بالا میرود، فن اول وارد مدار نمی گردد. کولر هم که می گیرم فن دوم هم کار نمی کند. علت چیست؟
    فیوز و رله یا فشنگی؟
    حدود یک ماه پیش هم ۳ فیوز و هم فشنگی آب را عوض کردم.
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. آزیتا گراوند می گوید

      درود کاربر محترم.فن کندانسور سوخته است.فن کندانسور را تعمیر و یا تعویض کنید.

  28. رضا ع می گوید

    سلام
    آمپر حرارت پژو پارس سال از نصف که بالا میرود، فن اول وارد عمل نمی گردد. کولر هم که می گیرم فن دوم کار نمی کند. علت چیست؟
    فیوز و رله یا فشنگی؟
    حدود یک ماه پیش هم ۳ فیوز و هم فشنگی آب را عوض کردم.
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. آزیتا گراوند می گوید

      در ضمن شما فن رادیاتور و سنسور کنترل دمای آب رادیاتور را کنترل کنید.

  29. حامد می گوید

    سلام ممنون میشم کمکم کنید.من هر وقت کولر میگیرم فیوز دور کولرم اب میشه و قبلا پایه فیوزو اب کرده و الان سر سیم زدم و فیوز بهش میزنم.بازم فیوزو اب میکنه ولی وقتی کولر نمیگیرم مشکلی برای فیوز پیش نمیاد

    1. آزیتا گراوند می گوید

      سلام کاربر محترم .روی هر فیوز خودرو معمولا اطلاعاتی در رابطه با حداکثر شدت جریان عبوری از خود نوشته شده است که نشان می دهد اگر نوسانات برق خودرو از مقدار مشخص شده بیشتر باشد، اصطلاحا فیوز آب شده و قطع می گردد. این قطعی سبب می گردد تا دستگاه مصرف کننده ای که برق خود را از طریق فیوز میگیرد، دیگر برق رسانی نداشته باشد و از مدار خارج گردد. این عمل به این دلیل انجام می گردد تا از بروز مشکلات اساسی در خودرو، با نوسانات شدید، جلوگیری گردد..علت هشدار ECU آن است.به شما پیشنهاد می شود برای رفع مشکل خودرو خود به نمایندگی خودرو خود مراجعه فرمایید.

  30. mohsen می گوید

    سلام
    ماشین من پژو۴۰۵ هست
    وقتی کولر میگیرم یکی از فنها از کار می افتاد دوتا رله کناری رو عوض کردم الان باز یک فن دیگه از کار میفته
    لطفا کمکم کنید
    باتشکر

    1. آزیتا گراوند می گوید

      سلام کاربر محترم.یا فن کندانسور سوخته یا رله مربوط به فن کندانسور خراب است.

  31. نویسنده می گوید

    سلام ماشین من پراید هست کولر ماشینم بادش نیمه خنکه بد گرم تر میشه مشکل کجاست ممنون میشم

    1. آزیتا گراوند می گوید

      سلام کاربر محترم.یکی از دلایل خوب خنک نشدن کوار اتومبیل کثیف شدن اواپراتور یا کثیف بودن کنداسور یا رادیاتور کولراست

  32. امید می گوید

    سلام،وقت بخیر
    فن کولر روی ۱ قطع و وصل میشه و روی ۳،۲و ۴ اصلا کار نمیکنه ماشین من پزو ۴۰۵ است.لطفا راهنمایی فرمایید علت چیست و چطور میتونم آنرا رفع کنم.
    پیشاپیش بی نهایت سپاسگزارم.

    1. آزیتا گراوند می گوید

      سلام کاربر محترم:
      کارهایی که باید حتما انجام بدی.
      ۱- فیوز کولر رو حتما چک کن.
      ۲- هر سه رله فن ها رو حتما عوض کنید
      ۳- فشنگی آب چک شود.
      ۴- جعبه فیوز کالسه ای
      ۵- تسمه کمپرسور کولر شاید شل باشه. حتما بررسی کن.
      ۶- از سالم بودن جریان خروجی باتری مطمئن شو. هوای اونجا خیلی گرمه، شما مشکل در رله داشتی و ممکنه به باتری خیلی فشار اومده.

      اگه با برطرف کردن ایرادات احتمالی در موارد فوق. همچنان مشکل وجود داشت، به احتمال قوی ایراد از کلاچ کمپرسور هست و باید به کولرساز مراجعه کنید برای تعویض کلاچ کمپرسور.

      اول از همه بند ۵،۴،۲ رو انجام بدید.

  33. مهدی اسماعیلی می گوید

    باسلام ماشینم سمند ef7 هستش کولرش نشتی داشته که درست کردم و طرف گفت که نرموستاتش رو هم سر جاش گذاشته الان در حین حرکت که کولر روشن هست احساس میکنم به صورت متناوب کمپرسور قطع و وصل میشه در حالی که دکمه کولر روی پنل داخل اتاق روشن هستش آیا این مساله طبیعی هست؟

    1. آزیتا گراوند می گوید

      سلام کاربر محترم .ممکن است سنسور خراب باشه یا فشار گاز کولر کم باشد.

  34. احسان می گوید

    ببخشید من با دستگاه کارواش تمیز کردم ولی متاسفانه تغییری ایجاد نشد
    چشمی درایر رو هم که نگاه میکنم سفید رنگه وشفاف نیست انگار بخار گرفته

  35. احسان می گوید

    سلام
    کولر ماشین من در حالت درجا خنک نمیکند و به محض حرکت خنکی خیلی زیادی دارد گاز رو به مراتب بردم برای تنظیم حتی عوض هم کردم و هیچکس نمیداند چرا اینجوریه در همون حالت درجا که اب میریزی روی رادیاتور خیلی خنک میشود من تمام فن ها رو عوض کردم حتی روشن و خاموش شدن و دور تند و کند فن هارو با دیاگ چک کردم و مطمعن شدم از کار کردشون درحالت درجا کمپرسور درگیر است و دور موتور رو که بالا نگه میداری مثل حالت حرکت خنک میکند ولی به مدت طولانی کم کم دما اب بالا میرود و دیگر خنک نمیکند ماشین پراید مدل ۸۷ خیلی اذیت شدم و هیچکس علم اینکه چرا اینجوری میشود را ندارد یکی میگوید کمپرسور باید بخری و ضعیف شده یکی دیگر میگوید دمای موتورت زیاد است و دیگری میگوید بیا برایت درایر راعوض کنم واقعااا نمیدانم چکار کنم

    1. آزیتا گراوند می گوید

      سلاک کاربر محترم . کندانسور یا رادیاتور کولر یکی از قطعات سیستم خنک کننده اتومبیل است. گاز کولر بعد از عبور از کمپرسور فشرده و مایع میشود. مایع فشرده که حرارت بالایی دارد باید قبل از ورود به سوزن یا شیر اکسپنشن بیش از نیمی از حرارت خود را در کندانسور از دست بدهد تا هنگام ورود به قسمت کم فشار گرمای محیط را گرفته و تبدیل به گاز شود. از آنجایی که رادیاتور کولر در جلوی اتومبیل و رادیاتور آب قرار دارد، ذرات خاک، حشرات، تکه های گیاهان و…. باعث کثیف شدن و گرفتگی شبکه های خارجی رادیاتور کولر میشود. عملکرد قابل قبول کولر اتومبیل و ایجاد سرما داخل اتاق به دفع گرمای رادیاتور کولر در جلوی اتومبیل بستگی دارد . در حقیقت بیشتر حرارت کندانسور حرارت داخل اتاق اتومبیل است که از طریق اواپراتور به سمت کمپرسور و کندانسور هدایت شده است.کندانسور کولر اتومبیل کثیف بودن کندانسور کولر اتومبیل باعث گرم شدن و اختلال در عملکرد کولر و بالا رفتن آمپر آب اتومبیل در سرعتهای پایین و ترافیک میشود. بنابر این بهتر است هر سال با شروع فصل گرما کنداسور کولر اتومبیل خود را تمیز کنید.

  36. حسین می گوید

    سلام ببخشید لوله فشار پایین کولر ماشین من(پژو پارس) برفک میزنه علت چیست؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. آزیتا گراوند می گوید

      سلام کاربر محترم ذلیل برفک کولر شما می تواند عدم وجود گاز کافی در کولر گازی و نیاز به شارژ گاز داشتن/ و دلیل دیگر گرفتگی در لوله های کولر گازی یا قطعات داخلی کولر گازی/یکسره کار کردن کمپرسور/خرابی فن بلوور یا همان فن داخلی (اواپراتور) می باشد

  37. مهدی پور می گوید

    باسلام.کولر خودروی ۲۰۶ تیپ دو بعد از مدتی کار کرد بعضی وقتها فن دور تند به ارارمی میچرخد و باعث بالا اومدن امپر اب میشه.فن و رله ها و فشنگی فشار گاز کولر رو تعویض کردم حتی فشار گاز رو تنظیم کردم ولی بازم درست نشد.لطفا کمک کنید

  38. نویسنده می گوید

    باسلام.کولر خودروی ۲۰۶ تیپ دو بعد از مدتی کار کرد بعضی وقتها فن دور تند به ارارمی میچرخد و باعث بالا اومدن امپر اب میشه.فن و رله ها و فشنگی فشار گاز کولر رو تعویض کردم حتی فشار گاز رو تنظیم کردم ولی بازم درست نشد.لطفا کمک کنید

  39. حمید می گوید

    با عرض سلام وتشکر از راهنماییهاتون.کولر ماشین من(پراید)خنک میکنه ولی ی کم خنک میکنه بعدش یهو ی مدت باد معمولی میده.معمولا تو دور بالا بادش معمولیه

    1. آزیتا گراوند می گوید

      یکی از ساده ترین دلایل گرم شدن باد کولر رانندگی در حالت پر گاز یا تخته گاز است! اغلب اتومبیل ها دارای مکانیزمی هستند که کولر را هنگام فشردن پدال گاز تا انتها قطع میکنند. رانندگی پر گاز تنها به معنی بالا رفتن دور موتور تا محدوده رد لاین نیست ، بسیاری از رانندگان به دلایل مختلف ترجیح میدهند از دنده های سبک تر استفاده کنند، به دلیل شتاب و قدرت کمتر اتومبیل در دنده های سبک راننده مجبور به فشردن پدال گاز تا انتها میشود، بنابراین حرکت در حالت تمام گاز در این نوع رانندگی اجتناب ناپذیر است . این امر باعث میشود کولر در بسیاری از لحظات رانندگی قطع بشود. و دلیل دیکر اینه که ممکنه کثیف بودن کندانسور کولر اتومبیل باعث گرم شدن و اختلال در عملکرد کولر و بالا رفتن آمپر آب اتومبیل شود.

    2. آزیتا گراوند می گوید

      ۱- دریچه ورودی هوای خارج خودرو باز است.
      روش اصلاح: دریچه را ببندید.
      ۲- تسمه کمپرسور خوب سفت نیست و لغزش دارد.
      روش اصلاح: یا تسمه را تعویض کنید و یا اگر سالم است آنرا به اندازه کافی سفت کنید.
      ۳- شیر آب رادیاتور بخاری باز است.
      روش اصلاح: شیر آب بخاری را ببندید و در صورتی که در خودرو شیری به این منظور پیش بینی نشده شیلنگ آب بخاری را با پوسته موتور یکسره کنید.
      ۴- دریچه بخاری باز است.
      روش اصلاح: دریچه بخاری را ببندید.
      ۵- پره های کندانسور توسط ذرات ریز مسدود گشته.
      روش اصلاح: کندانسور را با فشار هوا تغییر کنید.
      ۶- مایع مبرد (گاز مبرد) در محلی از کولر به بیرون نشت کرده.
      روش اصلاح، سیستم را از نظر نشتی چک کنید و نشتی را بر طرف کنید.
      ۷- خشک کن بر عکس نصب شده
      روش اصلاح: خشک کن را باز کرده و به نحو صحیح مونتاژ کنید.
      ۸- خشک کن مسدود است.
      روش اصلاح: خشک کن تعویض گردد.
      ۹- اواپراتور مسدود است.
      روش اصلاح: محل گرفتگی اواپراتور را تمیز کنید.
      ۱۰- سطح اواپراتور یخ زده است.
      روش اصلاح: ترموستات را کنترل کنید.

  40. آریا حکی می گوید

    درود بر شما با این اطلاعات کاربری من ارایه شده.مشکل ماشین من این است که به محض روشن کردن کلید کمپرسور فیوز کولر میسوزد لطفا راهنمایی بفرمایید.ممنون

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      شما باید چک کنید که آیا برق به خوبی به کمپرسور می رسد.اگر می رسد پس باید کمپرسور را کنید.
      تست سیم‌پیچ

      صدای غیر عادلی

      تست فشار کمپرسور

      و غیره.بی شک مشکل در یکی از موارد بالا بخصوص در کمپرسور است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.