عملکرد کمربند‌های پیش کشنده

این قسمت نیز به مرور زمان و در درازای تاریخ صنعت خودروسازی، کم کم پیشرفت کرده است و از نمونه‌های ثابت اولیه به انواع ۳ و ۵ نقطه‌ای تبدیل شده‌اند. اما از ایمن‌ترین و کارا‌ترین انواع این سیستم، نمونه‌های کمربند‌های پیش کشنده آنهاست.

به گزارش اروند پلاک  ، در این کمربند‌ها، قبل از تصادف کمربند مقداری کشیده شده و سفت‌تر می‌شود. در زمانی که راننده‌ روی صندلی قرار دارد و کمربند خود را بسته است، در صورت حرکت آهسته می‌تواند به طور کامل تحرک داشته باشد. این در حالی است که اگر حرکت رو به جلو بدن راننده شدید باشد، کمربند قفل می‌شود. اما این قفل‌شدن در زمانی رخ می‌دهد که بدن راننده در حدود چند سانتی‌متر از صندلی رو به جلو حرکت کرده است و همین حرکت کوچک نیز می‌تواند آسیب‌هایی به بدن راننده وارد کند.

اما در انواع پیش‌کشنده، این جابه‌جایی ابتدایی بدن نیز به طور کامل گرفته می‌شود. به این صورت که سیستم ایمنی خودرو با تشخیص برخورد و استفاده از سنسور‌هایی که معمولا با سنسور‌های ایربگ خودرو در ارتباط هستند، اقدام به سفت‌کردن و کشیدن کمربند، قبل از جابه‌جا شدن بدن راننده می‌کنند. هر چند برای این کار که لازم است قرقره اصلی کمربند کشیده شود، روش‌های مختلفی از جمله موتور‌های الکتریکی وجود دارد اما در حال حاضر یکی از برترین سیستم‌های فعال‌کننده در این کمربند‌ها استفاده از گاز و ماده منفجره است.

در این روش، سیلندری در پایین کمربند قرار دارد که درون آن چاشنی الکتریکی و گازی برای انفجاری کوچک قرار داده شده است. با تحریک چاشنی به دستور سنسور‌ها و حسگر‌ها، انفجار گاز درون سیلندر باعث می‌شود تا پیستون به بالا حرکت کند و قرقره متصل به کمربند را بچرخاند. با چرخش قرقره، کمربند نیز کشیده و سفت ‌‌شده و به این ترتیب بدن راننده به صندلی کاملا محکم می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.