چرا خودرو های گازسوز شتاب و کشش مناسبی ندارند؟

تمامی خودرو ها اتومبیل های بنزین سوز هستند که بعدا تحت شرایط خاصی تبدیل به خودرو های گازسوز شده اند.

بنزین سوخت مایعی است که چگالی بسیار بالاتری نسبت به گاز دارد و وقتی توسط انژکتور درون سیلندر پاشیده می شود تبدیل به بخار بسیار غلیظ می شود که مقدار آن نسبت به همان میزان گاز بسیار بیشتر است ، یعنی اگر اتاق احتراق را با بخار بنزین پر کنیم ، میزان بنزین بخار شده در این ناحیه بیشتر از گازی است که محفظه را پر می کند.

به زبان ساده تر اگر تعداد مولکول های گاز که اتاق احتراق را پر می کند ۱۵۰ عدد باشد ، تعداد مولکول های بخار بنزین که اتاق احتراق را پر می کند نزدیک به ۳۰۰ عدد است.

در این مثال ساده می توان دید که در این شرایط بنزین به علت چگالی بالاتر می تواند قدرت بیشتری تولید کند .

اما این سوال پیش می آید که چرا گاز نمی تواند اتاق احتراق را خوب پر کند؟ دلیل این مساله باز هم طراحی موتور بر اساس بنزین است.

تمامی مجاری ورود سوخت به داخل اتاق احتراق برای بنزین طراحی شده اند. بطور مثال مانیفولد ورودی ، مجاری هوای سر سیلندر ، قطر سوپاپ ها ، همگی بر اساس ورود هوایی که بنزین نیاز دارد طراحی شده اند.

اگر این مجاری بر اساس گاز بخواهند طراحی شوند باید قطر بیشتری داشته و ورود هوا بسیار آسان تر هم می شود. همچنین میزان گاز ورودی به سیلندر باید افزایش یابد.

در این شرایط شکل اتاق احتراق نیز تغییر می کند و برای احتراق گاز شکل می گیرد.

همچنین گاز مشکلات بنزین را ندارد. یعنی احتیاج به تغییر حالت از مایع به بخار را نداشته و خمچنین در شرایط سرد تقطیر نمی شود و در نتیجه اختلاط سوخت با هوا بسیار بهتر می شود.

یکی دیگر از مزایای  CNG آلودگی بسیار پایین ان است . سوخت CNG در مقابل بنزین بسیارپاک و کم  آلاینده تر است که پس از سوختن در سیلندر گاز های سمی NOX  و CO بسیار کمتری تولید می کند.   در این حالت احتیاج به کاتالیست بسیار کم شده و در نتیجه وزن خودرو پایین می آید. مصرف سوخت کاهش یافته و استهلاک کم می شود.

اگرکمی دقت کنیم می بینیم که تمامی این محاسن با طراحی موتور های گاز سوز قابل دسترس هستند . امروزه در کشور موتور های گاز سوززیاد بوده ، اما موتوری که طراحی آن بر اساس گاز باشد و بر پایه گازسوزی طراحی شود ، بسیار کم است.

با این وجود موتور ملی ساخته شده در کشور در این شرایط به سر می برد و اتاق احتراق بر اساس گاز طراحی شده است اماتیراژ تولید آن بسیار پایین است.

همچنین جایگاه های سوخت گیری گاز کافی نیستند. بسیاری از از رانندگان از پایین بودن فشار گاز شکایت می کنند .

کشور های دیگری چون ایتالیا ، روسیه و .. هم خودرو های گازسوز دارند اما هرگز به سمت تک محوری کردن گاز پیش نرفته اند. گازوییل و موتور های دیزلی ، خودرو های هیبریدی که می توانند جایگزین خودرو های فقط بنزینی شوند.

این مسائل مشکلات و موانعی هستند که بر سر راه خودروهای گازسوز وجود دارند . برای حل آن باید ابتدا موتور های پایه گازسوز گسترش یابند ، تولید آنها به تیراژ بالا برسد و تامین گاز آنها به سهولت انجام پذیرد.

در مجموع CNG  را باید سوخت پاک و پر قدرتی نامید که استفاده از آن برای حمل و نقل بسیار وقرون به صرفه است و باید استفاده از آن گسترش یابد. سیستم های استفاده از این سوخت در خودروها روز به روز در حال تکامل هستند و می تواند بازده و قدرتی زیاد حتی بالاتر از بنزین تولید کنند.

اما باید این نکته را یادآور شد که تمامی این سوخت ها فسیلی هستند و زمانی به پایام می رسند پس باید به سمت منبعی نا محدود و قابل تجدید پیش رفت.

1 نظر
  1. کیان می گوید

    خیلی ممنون از مطلب جالب و مفید شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.