استقاده فورد از سنسور جدید LiDAR در جهت استفاده از نقشه‌ی سه‌بعدی

با توجه به شروع نمایشگاه بزرگ  CES 2016 کمپانی فورد از ابزار جدیدی رونمایی کرده که معتقد است به کمک آن می‌تواند پیروز میدان نبرد خودروهای خودران باشد. این سنسور سبک که اندازه‌ی یک قوطی قهوه است، LiDAR نام دارد و توسط کمپانیVelodyne Inc توسعه یافته است. مقر این شرکت در سیلیکون‌ولی قرار دارد.

این سنسور نسل سوم به اندازه‌ای کوچک است که به سادگی می‌توان آن را بر روی آینه‌ی خودرو سوار کرد. مارک فیلدز، مدیر عامل فورد در جریان کنفرانس خبری این شرکت در CES 2016 اعلام کرد این سنسور قدرتمند ۲۰۰ متر بورد دارد.

فیلدز معتقد است، این سنسور جدید نه تنها بسیار کوچک و زیباست، بلکه می‌تواند تاثیر زیادی در پیشرفت تکنولوژی مربوط به خودورهای بدون راننده داشته باشد. به لطف سنسور لیدار می‌توان نقشه‌ی سه‌بعدی و لحظه‌ای از محیط اطراف خودروی خودران تهیه کرد و به لطف سیستم تست و توسعه‌ی نرم‌افزار قدرتمند فورد، حالت‌های زیادی از تصمیم‌گیری‌‌های مختلف برای راندن خودرو ارائه کرد.

خودروهای خودران دیگر مانند خودروی هوشمند گوگل، از سنسورهای LiDAR بزرگتری بهره می‌برند که روی سقف خودرو نصب شده است. البته از آنجایی که ایلان ماسک خیلی به سنسور لیدار علاقه ندارد، خودروی بدون راننده این شرکت از لیدار استفاده نمی‌کند. باید اشاره کنیم که از سنسور LiDAR بر روی برخی از نمونه‌های اولیه دوربین گوشی‌های هوشمند استفاده شده تا امکان ثبت تصاویر سه‌بعدی فراهم شود. اما در حالی که اکثر سنسورها در اندازه و حجم بزرگ تولید شده‌اند، آخرین دستاورد شرکت Velodyne به خاطر اندازه و بورد خود مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته‌ی فیلدز، فورد قصد دارد در ماه‌های آتی سدان‌های فیوژن هیبریدی را به سنسور لیدار مجهز کند. این کمپانی اعلام کرده تا پایان سال جاری میلادی ۳۰ خودروی خودران را در دست تولید دارد و قرار است ناوگان فعلی خود در کالیفرنیا، آریزونا و میشیگان را سه برابر کند.

برخی منتظر بودند تا فیلدز از همکاری فورد با گوگل در زمینه‌ی ادغام برنامه‌های خودروی بدون راننده اطلاعاتی ارائه کند که این اتفاق رخ نداد. او تنها به این نکته بسنده کرد که به زودی خبرهای بیشتری از همکاری با کمپانی‌های دیگر شنیده خواهد شد؛ ولی سخنی از همکاری با شرکت‌های مستقر در سیلیکون‌ولی به میان نیامد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.