مازراتی با چشم مخفی روی فرمان که مراقب رفتار راننده می باشد در نمایشگاه CES 2016

در نمایشگاه CES امسال، شرکت کوالکام، سازنده مشهور پردازنده های مبتنی بر معماری ARM، از آخرین دستاوردهای خود در زمینه صنعت خودرو رونمایی کرد. در غرفه این شرکت یک مازراتی وجود داشت که توسط کوالکام بهینه سازی شده بود و اگر کمی دقت می کردید، متوجه می شدید که سیستم نظارتی آن ترسناک عمل می کند. این سیستم آدم را به یاد رمان ۱۹۸۴ نوشته جورج اورول می اندازد. رمانی که در آن دنیایی به تصویر کشیده شده که در آن تمام مردم از طریق سیستم های هوشمند الکترونیکی در تمام لحظات و تمام مکان ها تحت نظر هستند.

Dashboard 650 80 600x337 - مازراتی  با چشم مخفی  روی فرمان  که مراقب رفتار راننده می باشد در  نمایشگاه CES 2016

چهار دوربین در چهار گوشه خودرو قرار داده شده اند تا دید ۳۶۰ درجه ای از اطراف خودرو قابل مشاهده باشد. اما دوربین دیگری هم وجود دارد که روی فرمان قرار دارد،  درست جلوی شما.در نگاه اول، وجود چنین دوربینی شاید عجیب به نظر برسد، اما بعد از آشنایی با طرز کار آن متوجه می شوید که دلیل جالبی برای تعبیه آن وجود دارد.همین حالا هم در بعضی از خودروهای گران قیمت از دوربین استفاده شده است، اما نگاه این دوربین ها به بیرون است. آنها مراقب جهان خطرناک پیرامون هستند تا شما را از خطر تصادف دور نگه دارند. اما حالا به نظر می رسد که هجوم این دوربین ها به درون خودرو آغاز شده است.

چشم روی جاده بماند

این وسیله در واقع یک دوربین تشخیص چهره است که راننده را مدنظر می گیرد و مراقب است که چشم آنها روی جاده بماند و به این سمت و آن سمت منحرف نشود.اگر بخواهید نگاه کوچکی به صفحه گوشی تان بیندازید تا کمی پشت فرمان چرت بزنید، سیستم هشدارهای صوتی پخش می کند تا به شما اطلاع دهد که در حال تخلف از قوانین رانندگی هستید.

DriverCamera 01 650 80 600x337 - مازراتی  با چشم مخفی  روی فرمان  که مراقب رفتار راننده می باشد در  نمایشگاه CES 2016

وجود چنین وسیله ای برای افزایش ایمنی هنگام رانندگی مفید است، اما پس از مدتی کار با ماشین متوجه شدیم که این مراقب تازه وارد بیش از حد سختگیر است! حتی با یک نگاه کوچک به پنجره بغل آژیر هشدار به صدا در می آید و شما را از کرده تان پشیمان می کند.شاید بهتر باشد که حساسیت دستگاه کمی کاهش یابد، اما در کل تولید چنین محصولی می تواند بهترین خبر برای رانندگانی باشد که علاقه اعتیادگونه ای به استفاده از موبایل و مخصوصا گشت و گذار در شبکه های اجتماعی آنهم حین رانندگی دارند.

الکل نه

البته تنها این دوربین فضول نیست که می خواهد سر از کار شما در بیاورد، بلکه کوالکام می خواهد روی فرمان شما را پر از حسگر کند.انریکو سالواتوری، رییس شعبه اروپایی کوالکام می گوید که تعبیه تراشه Snapdragon 820A درون خودروها نه تنها باعث می شود که راننده اطلاعات بیشتری را روی داشبورد خود مشاهده کند، بلکه به خودرو نیز اجازه می دهد که اطلاعات بیشتری در مورد راننده داشته باشد.سالواتوری اشاره کرد که می توان حسگرهایی روی فرمان تعبیه کرد تا اطلاعات حیاتی بدن راننده مانند ضربان قلب، فشار خون و … را اندازه گیری کنند.

DriverCamera 02 650 80 600x337 - مازراتی  با چشم مخفی  روی فرمان  که مراقب رفتار راننده می باشد در  نمایشگاه CES 2016

کاش حسگری وجود می داشت که می توانست با لمس دست یک فرد، میزان الکل خون وی را مشخص کند. در این صورت می توانستیم امیدوار باشیم که در آینده دیگر هیچ شخص بی ملاحظه ای بعد از نوشیدن مشروبات الکلی هوس رانندگی به سرش نزند.همانطور که می دانید، سرعت بروز تغییر و تحولات این چنینی در صنعت خودرو بسیار طولانی تر از گوشی ها و تبلت هاست، بنابراین برای افزوده شدن این ویژگی ها به خودروهای معمولی باید حالا حالاها منتظر بمانیم. شما را نمی دانیم، ولی ما که طاقت این انتظار را نداریم!

منبع : techradar

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.