بررسی تخصصی ولوو S60 اینسکریپشن مدل ۲۰۱۶

در حال حاضر بیشتر تمرکز هواداران ولوو بر روی سطوح بالای این کمپانی قرار دارد؛ جایی که XC90 کراس‌اور و مدل آینده S90 بسیاری از تیترهای خبری را به خود اختصاص داده‌اند. در عین حال، یک مدل معمولی‌تر S90 برای سال ۲۰۱۶ ولوو درنظر گرفته شده که نباید از آن غافل شد. از نکات برجسته این مدل S60 اینسکریپشن، اضافه‌شدن ۷۹ میلی‌متر به فاصله محوری و در نتیجه، ۷۶ میلی‌متر فضای بیشتر برای فاصله پاها در صندلی‌های عقب است. این خودرو همانند بسیاری از محصولات اخیر ولوو، برای پیشرانه از یک موتور توربوی جدید ۲ لیتری انژکتور مستقیم چهار سیلندر در کنار یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک استفاده می‌کند.

2016 Volvo S60 T5 Inscription 111 516x315 - بررسی تخصصی  ولوو S60 اینسکریپشن مدل ۲۰۱۶

این ولوو S60 در چین ساخته می‌شود؛ جایی که سرزمین کمپانی مادر، یعنی «جیلی» است. این نسخه کشیده از S60 برای همین کشور نیز طراحی شده است. چرا که بسیاری از مالکان چینی این خودرو دوست دارند در صندلی‌های عقب بنشینند و عبور از کابوس‌های ترافیکی را بر عهده کس دیگری قرار دهند. در بازار چین، این مدل با نام S60L شناخته می‌شود و احتمالاً باعث افتخار خط تولید محلی در «چنگ‌دو» است. امّا در بازار امریکا، مدل S60 اینسکریپشن به صورت کشیده است و تنها مدلی از S60 است که نشان معروف “Made in China” را بر روی خود دارد. بقیه مدل‌های S60، همگی از سوئد به امریکا می‌آیند.

2016 Volvo S60 T5 Inscription 113 516x315 - بررسی تخصصی  ولوو S60 اینسکریپشن مدل ۲۰۱۶

با وجود این همه پیچیدگی‌های «حرف و عددی» در عنوان مدل‌های مختلف این سری، شاید «اینسکریپشن» گزینه بهتری نسبت به S60L باشد. برای این خودرو که در دو نوع دیفرانسیل جلو (مشابه مدل تست‌شده در اینجا) و دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک (با یک موتور توربوی ۲/۵ لیتری پنج سیلندر و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک) ارائه می‌شود، دو سطح تریم «پرمیر» و «پلاتینیوم» درنظر گرفته شده است. نمونه تست، یک تریم پلاتینیوم است؛ چیزی که باعث می‌شود که ۳ هزار دلار بر قیمت خودرو افزوده شود و در عین حال، تجهیزاتی مانند سیستم صوتی پرمیوم Harman/Kardon، تکنولوژی سطح بالای چراغ‌های جلو استفاده گردد. این چراغ‌ها از نوع بای-‌زنون هستند که دقیقاً به سمت جایی که فرمان را می‌پیچانید، نور می‌تابند و تمیز‌کننده‌های مخصوص به خود را دارند. همچنین در این تریم، امکاناتی به چشم می‌خورند که خریداران تریم «پرمیوم» می‌بایست برای داشتن آنها، آپشن‌های «تجهیزات راحتی» و «تکنولوژی» را انتخاب کنند؛ از جمله ورودی بدون کلید، کیسه‌های خرید، آینه‌های با قابلیت جمع‌شدن خودکار و یک لیست بلند از تکنولوژی‌های ایمنی هوشمند.

2016 Volvo S60 T5 Inscription 105 516x315 - بررسی تخصصی  ولوو S60 اینسکریپشن مدل ۲۰۱۶

چیزی که مدل دیفرانسیل جلوی «اینسکریپشن» نمی‌تواند داشته باشد، هر گزینه دیگری برای پیشرانه است. موتور توربوی ۲ لیتری در این خودرو در نسخه T5 خود، قدرتی به میزان ۲۴۰ اسب‌بخار تولید می‌کند. در همین حال، ولوو یک نسخه T6 از این موتور دارد که در آن با استفاده همزمان از یک توربوشارژر و یک سوپرشارژر، خروجی‌ای برابر ۳۰۲ اسب‌بخار ایجاد کرده است. ولی این موتور تنها مدل با فاصله محوری استاندارد ارائه می‌شود.

2016 Volvo S60 T5 Inscription 106 516x315 - بررسی تخصصی  ولوو S60 اینسکریپشن مدل ۲۰۱۶

با وزن بیشتر و قدرت کمتری که برای این خودرو وجود دارد، «اینسکریپشن» به عنوان کُندترین مدل S60 تست‌شده تاکنون لقب می‌گیرد. این خودروی ۱۶۷۷ کیلوگرمی در عرض ۶/۳ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این در حالی است که مدل T6 با فاصله محوری استاندارد و ۶ کیلوگرم وزن بیشتر، در این زمینه ۰/۹ ثانیه از آن جلوتر است. البته همین زمان شتاب‌گیری در کنار زمان ۱۴/۷ ثانیه در تست مسیر یک‌چهارم مایل با سرعت نهایی ۱۵۶ کیلومتر بر ساعت، هنوز هم وضعیت مناسبی را در عملکرد نشان می‌دهند. ضمن اینکه این خودرو در تست لغزش در پیچ، چسبندگی جانبی بالای ۰.۹۰ g را داشته و همین‌طور نسبت به مدل با فاصله محوری استاندارد T6 و با تایرهای یکسان، کنترل و عملکرد سیستم ترمز بهتری را به نمایش گذاشته است.

2016 Volvo S60 T5 Inscription 124 516x315 - بررسی تخصصی  ولوو S60 اینسکریپشن مدل ۲۰۱۶

از آمار مناسب برای پیست که بگذریم، فاصله محوری بزرگتر باعث شده که فضایی معادل ۸۵ لیتر برای صندلی‌های عقب اضافه شود و در عین حال، کیفیت سواری بر روی سطوح ناهموار ارتقا یابد. همچنین در این خودرو، یک نوع از واکنش‌پذیری مشاهده می‌شود که بیشتر در S60‌ هایی که با آپگرید اسپورت برای سیستم تعلیق همراه بوده‌اند، دیده شده است. یک سیستم تعلیق اسپورت از جمله امکانات دیگری است که برای مدل اینسکریپشن که بیشتر جهت‌گیری «لوکس» دارد، ارائه نمی‌شود و البته شاید، مشتریان این مدل، احتیاجی به آن هم نداشته باشند.

2016 Volvo S60 T5 Inscription 127 516x315 - بررسی تخصصی  ولوو S60 اینسکریپشن مدل ۲۰۱۶

در حالی که مقدار متنابهی از گشتاور از طرف موتور در اختیار قرار می‌گیرد، سیستم انتقال قدرت نیز با آرامش کامل از آن استفاده می‌کند. در تستی که انجام شده، مصرف سوخت S60 در هر ۱۰۰ کیلومتر برابر ۹/۴۱ لیتر مشاهده شده که دقیقاً برابر برآوردی است که سازمان حفاظت محیط زیست امریکا از مصرف این خودرو در شهر داشته است. همچنین مصرف این خودرو نسبت به T6 تست‌شده، به اندازه ۰/۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پایین‌تر است. برای رسیدن به تخمین EPA در جاده که برابر ۶/۳۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، احتمالاً باید با احتیاط بیشتری پا را بر روی پدال گاز فشار دهیم. البته کسی که به دنبال این نسخه از S60 می‌رود، حتماً شرایط سختی را در هنگام رانندگی برای این خودرو ایجاد نمی‌کند و آمار بهتری در مصرف سوخت خواهد داشت.

2016 Volvo S60 T5 Inscription 130 516x315 - بررسی تخصصی  ولوو S60 اینسکریپشن مدل ۲۰۱۶

فاصله محوری کشیده‌تر باعث بهبود فضا برای سرنشینان بزرگسال در عقب می‌شود؛ با این حال، هنوز هم فضای کلی داخل کابین نسبت به بسیاری از مدل‌های متوسط معتبر در بازار مانند فورد فیوژن و شورولت مالیبو، کمتر است. طراحی زیبا و ساده داشبورد با دکمه‌های گرافیکی برای سیستم کنترل هوا همراه است که ما را به یاد موبایل‌های بزرگ قدیمی می‌اندازد. البته این کنترل‌ها در هنگام حرکت و رانندگی، راحت‌تر پیدا می‌شوند و از این لحاظ در سطح بالاتری نسبت به بسیاری از رقبا قرار می‌گیرند.

با اینکه S60 اینسکرپشن پلاتینیوم در چین ساخته شده، ولی اولویت ایمنی در آن به حساب کمپانی سوئدی ولوو نوشته می‌شود؛ کمپانی‌ای که مخترع کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای بوده و همیشه این موضوع را به ما یادآوری می‌کند. اولین سیستم ایمنی، BLIS نام دارد که با استفاده از رادار، امکاناتی چون دستیار پارکینگ جلو و عقب، هشدار ترافیک پشت‌سر و دستیار تعویض خط را فراهم می‌کند. همچنین پکیج «تکنولوژی» که به صورت استاندارد در سطح تریم «پلاتینیوم» در دسترس قرار می‌گیرد، تجهیزاتی چون «سیستم تشخیص عابر پیاده و دوچرخه‌سوار»، نور بالای هوشمند، اطلاعات علائم راهنمایی و رانندگی، کروز کنترل انطباقی همرا با دستیار صف ترافیک، هشدار برخورد با ترمز اضطراری کامل، هشدار کنترل راننده و دستیار حفظ حرکت بین خطوط را اضافه می‌کند. در سیستم تشخیص عابر پیاده و دوچرخه‌سوار، یک سیستم جلوگیری از برخورد در سرعت‌های پایین، عابران پیاده را تشخیص می‌دهد و از تصادف با آنها جلوگیری می‌کند. همچنین این خودرو، قادر است با استفاده از دوربین، محدودیت‌های سرعت را در جاده‌ها تشخیص دهد و اگر سرعت راننده افزایش یابد، این موضوع را به وی یادآوری کند.

برخی از این هشدارها و اخطارها را می‌توان خاموش کرد و یا حساسیت آنها را کاهش داد. مداخله مداوم این سیستم‌ها می‌تواند مرز بین حفظ ایمنی سرنشینان و استفاده از این ویژگی‌ها برای تأثیرگذاری بر آمار فروش را با پرسش روبرو کند. همچنین با وجود این همه امکانات ایمنی و دستیار راننده، احتمال دارد که رانندگان تازه‌کار با استفاده از چنین خودرویی، دیگر به مهارت بیشتر در رانندگی فکر نکنند.

راحتی و سکوت با مجموعه گسترده‌ای از آپشن‌های سرگرمی با استفاده از یک نمایشگر کنسول، چیزهایی است که در کابین اینسکرپشن یافت می‌شوند. با این حال، مشکلاتی نیز در عملکرد سیستم‌های داخلی وجود دارد؛ به عنوان مثال، اگر راننده‌ای این خودرو را روشن کند، تنها در صورتی سیستم‌هایی مانند راهبری، پخش صدا و کنترل صوتی راه‌اندازی می‌شوند که یک توقف، مثلاً در پمپ‌بنزین صورت گیرد. تنها جای امیدواری است که تجهیزات ایمنی اینسکریپشن دارای چنین شرایطی نیستند.

مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.
  • قیمت مدل تست: ۴۵۹۲۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۳۹۶۴۰ دلار).
  • نوع موتور: DOHC چهار سیلندر در یک ردیف با ۱۶ سوپاپ، توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی،بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
  • گنجایش: ۱۹۶۹ سی‌سی.
  • قدرت: ۲۴۰ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۳۴۹/۸ نیوتن‌متر در ۱۵۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.

ابعاد:

  • فاصله محوری: ۲/۸۵۵ متر.
  • طول ماشین: ۴/۷۱۴ متر.
  • عرض: ۱/۸۶۴ متر.
  • ارتفاع: ۱/۴۸۳ متر.
  • وزن کلی: ۱۶۷۷ کیلوگرم.

تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۳ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۵/۸ ثانیه.
  • صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۳۰/۷ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۸ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۴/۷ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۶/۱۱ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (تخمین): ۲۱۷ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۳/۳۴ متر.
  • چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: ۹۰

مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۹/۴۱ لیتر در شهر و ۶/۳۶ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
  • مصرف سوخت در تست: ۹/۴۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.