هیوندای ایونیک ; رقیب کره‌ای تویوتا پریوس

هیوندای ایونیک، نسخه کره‌ای پریوس هیبریدی و شاید بهترین رقیب آن محسوب می‌شود. این خودرو از اساس به‌عنوان یک خودروی هیبریدی طراحی شده و درواقع با بسیاری از خودروهای هیبریدی که تغییر مدل‌های بنزینی متداول کارخانه می‌باشند نظیر سوناتای هیبریدی متفاوت است.

Hyundai IONIQ teaser 04 516x344 - هیوندای ایونیک ; رقیب کره‌ای تویوتا پریوس
این خودرو نخستین خودرو از سه‌گانه هیوندای ایونیک است که طی سال ۲۰۱۶ روانه بازار می‌شوند و دو مدل دیگر آن نیز پلاگین هیبریدی (با قابلیت شارژ باتری‌ها از طریق شارژر) و نسخه تمام الکتریکی خواهند بود.
مدل هیبریدی ایونیک، غیر قابل شارژ است و در آن باتری‌های لیتیوم-یون پلیمر تنها با انرژی خود پیشرانه شارژ شده و در مواقع لزوم این انرژی را به موتور الکتریکی با مغناطیس دائمی منتقل می‌کنند. این موتور الکتریکی، ۴۳.۵ اسب بخار قدرت و ۱۶۹ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که از همان لحظه نخست و دور صفر موتور قادر به ارسال تمام گشتاور به چرخ‌ها است.

hyundai ioniq 002 516x337 - هیوندای ایونیک ; رقیب کره‌ای تویوتا پریوس

بخش بنزینی پیشرانه را یک موتور ۱.۶ لیتری جدید GDI با چرخه اتکینسون از سری Kappa تشکیل می‌دهد که به گفته هیوندای، با راندمان حرارتی ۴۰ درصدی، پربازده‌ترین موتور جهان می‌باشد و منحصراً برای همین خودرو توسعه یافته است. در این موتور سیستم خنک‌کننده بلوک و سرسیلندر موتور تغییر یافته و تزریق مستقیم سوخت با فشار ۲۹۰۰psi از طریق انژکتور ۶ سوراخ صورت می‌گیرد. قدرت خروجی این موتور ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور آن ۱۴۶ نیوتن متر است. یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک با کلاچ دوگانه، وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد.

Hyundai Ioniq 0012 516x317 - هیوندای ایونیک ; رقیب کره‌ای تویوتا پریوس

برای صرفه‌جویی در وزن این خودرو، هیوندای از فولاد با مقاومت بالا برای ۵۳ درصد از اجزای خودرو نظیر سازه و شاسی و آلومینیوم برای قسمت‌های غیر سازه‌ای استفاده کرده است. به طور مثال درب کاپوت و صندوق عقب از جنس آلومینیوم می‌باشند.

Hyundai IONIQ hybrid interior 516x289 - هیوندای ایونیک ; رقیب کره‌ای تویوتا پریوس

باتری‌ها نیز در زیر صندلی‌های عقب جای گرفته‌اند تا فضای اتاق را اشغال نکنند. اما در مورد نسخه‌های پلاگین و تمام الکتریکی که احتمالاً از باتری‌های بزرگ‌تر استفاده می‌کنند، هنوز جاگذاری مشخص نیست. هرچند هنوز از مهم‌ترین ویژگی مورد انتظار یک خودروی هیبریدی یعنی مصرف سوخت، خبری رسمی منتشر نشده اما گواهی دریافتی از EPA نشان از مصرف ۴.۴۴ لیتری این خودرو دارد.

ایونیک هیبریدی قرار است در ماه مارس در نمایشگاه ژنو رونمایی شود.

1 نظر
  1. مهدی می گوید

    دیلایت تویوتا . قسمت تیره صندوق عقب پریوس. چرخه اتکینسون کمری هیبرید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.