پنج تکنولوژی مهم خودرویی در نمایشگاه CES 2016

نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی (CES) از نظر حضور خودروسازان عمده و نگاه ویژه ‌آنها به همکاری سیستم‌های محاسبه‌گر و خودروها، هم‌اکنون شرایطی مانند نمایشگاه‌های دیترویت یا فرانکفورت پیدا کرده است. البته برخی از خودروهایی که به نمایش گذاشته شده‌اند، بیشتر حالت «نمایشگاهی» دارند؛ از جمله مدل «مانستر» بنتلی با سیستم صوتی هیولایی و یک مک‌لارن ۶۷۵LT با نمایشگر سر بالای «جی‌وی‌سی-کن‌وود». این در حالی است که برخی دیگر از مدل‌ها، نشانه‌هایی از آینده خودروها در دهه آینده در خود دارند و شرایط یک وسیله نقلیه با رانندگی خودکار و متصل به اینترنت را به تصویر می‌کشند. در ادامه ۵ نمونه از مهمترین ارائه‌های نمایشگاه امسال CES را مرور می‌کنیم.

شاسی MEB فولکس‌واگن برای الکتریکی‌ها

با اینکه کانسپت فولکس‌واگن Budd-e به عنوان یک «میکروباس» مدرن، توجه بسیاری را به خود جلب کرد، ولی داستان اصلی در زیر پوسته آن جریان داشت. این کانسپت در واقع اولین خودروی فولکس‌واگن است که بر اساس پلتفرم جدید انعطاف‌پذیر MEB ساخته شده است؛ پلتفرمی که برای یک خودروی الکتریکی جدید در سال ۲۰۱۹ استفاده خواهد شد.

Volkswagen BUDD e concept 118 516x315 - پنج تکنولوژی مهم خودرویی در نمایشگاه CES 2016

همانند تسلا، فولکس‌واگن نیز خودروی الکتریکی جدیدش را با قرار دادن باتری‌ها در کف و همین‌طور، موتورها بر روی هرکدام از محورها طراحی کرده است. به گفته فولکس‌واگن، MEB آن‌قدر انعطاف‌پذیر است که می‌تواند دامنه‌ای از خودروهای ساب‌کامپکت تا متوسط را پوشش دهد. همچنین خودروهای بزرگتر فضای بیشتری برای باتری خواهند داشت و بنابراین مسافت رانندگی بیشتری می‌توانند داشته باشند. ولکمار تَنِبرگر (Volkmar Tanneberger)، رئیس توسعه الکترونیک فولکس‌واگن در مقایسه‌ای با ابعاد کانسپت Budd-e می‌گوید:

نه‌تنها می‌توانیم به فکر ساخت خودروهای بزرگتر از این نیز باشیم، بلکه خودروهای بسیار کوچکتر نیز قابل‌تصور هستند.

همچنین برای این خودرو، یک سیستم شارژ ۸۰۰ ولتی نیز پیش‌بینی شده که با همکاری برند هم‌خانواده «پورشه» در حال توسعه است. این سیستم به بسته باتری ۱۰۱ کیلووات‌ساعت در کانسپت Budd-e اجازه می‌دهد که تنها در عرض ۳۰ دقیقه، به اندازه ۸۰ درصد از ظرفیتش پُر شود.

شورولت بولت ۲۰۱۷

شورولت پس از سال‌ها ارائه مدل پلاگین هیبرید «ولت»، اکنون برای تولید اولین مدل تمام‌الکتریکی «بولت» آماده شده است. این مدل که اولین بار در نمایشگاه اتومبیل دیترویت در سال گذشته رونمایی شد، در اواخر سال ۲۰۱۶ به مرحله تولید وارد می‌شود و مطابق گفته شورولت، از دامنه مسافت ۲۰۰ مایلی (۳۲۲ کیلومتری) برخوردار خواهد بود. این قدم بزرگی برای شورولت محسوب می‌شود؛ جایی که بسیاری از رقبای الکتریکی بولت دارای دامنه مسافتی در حدّ ۱۰۰ مایل هستند. اگر شورولت بتواند قیمت حدود ۳۰ هزار دلاری که در ابتدای معرفی بولت، به آن اشاره کرده، حفظ کند، احتمالاً فشار زیادی متوجه دیگر مدل‌های الکتریکی رقیب خواهد کرد.

2017 Chevrolet Bolt 1 103 516x315 - پنج تکنولوژی مهم خودرویی در نمایشگاه CES 2016 2017 Chevrolet Bolt 1 102 516x315 - پنج تکنولوژی مهم خودرویی در نمایشگاه CES 2016 2017 Chevrolet Bolt 1 113 516x315 - پنج تکنولوژی مهم خودرویی در نمایشگاه CES 2016

اینترنت اشیا در خودروها

در کنار ویژگی ظاهری میکروباس و پیشرانه الکتریکی فریبنده در Budd-e، اهمیت این کانسپت بیشتر به موضوع نمایش «اینترنت اشیا» در قالب یک خودرو است. رانندگان Budd-e از طریق اینترنت و از راه دور، می‌توانند محتویات یخچال خود را بررسی کنند، ربات جاروبرقی را روشن کنند و یا اینکه یک ویدیوی زنده از جلوی در خانه‌شان ببینند. این در حالی است که فورد نیز از اتصال سیستم اطلاعات و سرگرمی Sync به سرویس‌های «آمازون اکو» و «وینک هوم-اتومیشن» در آینده‌ای نزدیک خبر داده است. بنابراین یک راننده فورد، به عنوان مثال می‌تواند از طریق سیستم «آمازون الکسا» در پارکینگ خانه‌اش را ببندد و یا چراغ‌ها را خاموش کند. با گسترش خانه‌های هوشمند، به نظر می‌رسد که خودروسازان نیز برای «تعامل رانندگان با خانه‌هایشان در پشت‌فرمان» آماده می‌شوند.

volkswagen budd e concept doorbird intercom 516x343 - پنج تکنولوژی مهم خودرویی در نمایشگاه CES 2016

کنترل با ژست‌های حرکتی در کانسپت ب‌ام‌و i ویژن فیوچر اینتراکشن

ب‌ام‌و سری ۷ همین‌ حالا نیز دارای برخی کنترل‌های ساده با ژست‌های حرکتی است؛ از جمله چرخاندن انگشتان برای تنظیم صدای رادیو. ولی کانسپت i ویژن فیوچر انتراکشن با رابط کاربری «ایر-تاچ» نشان می‌دهد که استفاده از این نوع کنترل، چقدر می‌تواند پیشرفت کند. اهمیت این کانسپت به خاطر این است که ب‌ام‌و همانند بسیاری دیگر از خودروسازان در CES، گام بلندی برای فاصله‌گرفتن از کنترل‌های فیزیکی برداشته است. تقریباً‌ تمام کانسپت‌های نمایشگاه و از جمله فولکس‌واگن Budd-e و «داشبورد مجازی» آئودی دارای نمایشگرهای لمسی یا حرکت دست برای کنترل سیستم‌های اطلاعات و سرگرمی خود هستند. به نظر می‌رسد که «دکمه‌ها و کلید‌ها» چیزی متعلق به گذشته شده باشند.

BMW i Vision Future Interaction concept 106 516x3151 - پنج تکنولوژی مهم خودرویی در نمایشگاه CES 2016

ویدیو داخل خودرو ولوو و اریکسون

خودروی شما در آینده خودش رانندگی خواهد کرد و در نتیجه، باید فکری برای زمان آزادی که در اختیارتان قرار می‌گیرد، داشته باشید. ولوو و اریکسون فکر می‌کنند که در این حالت، دوست دارید تلویزیون تماشا کنید و بنابراین در حال توسعه تکنولوژی‌ای هستند که امکان پخش تصاویر زنده و ضبط شده با کیفیت بالا در خودران‌های آینده فراهم می‌کند. کلیپ‌های ویدیویی مطابق با زمان سفر شما در دسترس قرار می‌گیرند و بنابراین نمی‌توانید در یک مسیر ۱۵ دقیقه‌ای، دیدن سری فیلم‌های ارباب حلقه‌ها را شروع کنید. با توسعه تکنولوژی رانندگی خودکار و اضافه‌شدن وقت آزاد در سفرهای روزانه، به نظر می‌رسد که کمپانی‌های مختلف در آینده، به دنبال روش‌های بیشتری برای سرگرم‌کردن سرنشینان باشند.

volvo concept 26 driver side 516x343 - پنج تکنولوژی مهم خودرویی در نمایشگاه CES 2016 volvo concept 26 interior 516x343 - پنج تکنولوژی مهم خودرویی در نمایشگاه CES 2016 volvo concept 26 11 516x344 - پنج تکنولوژی مهم خودرویی در نمایشگاه CES 2016 volvo concept 26 interior with screen 516x343 - پنج تکنولوژی مهم خودرویی در نمایشگاه CES 2016

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.