تولید کدام خودرو ها در کشور کاهش یافته است؟

بنابر آماری که روی سایت انجمن خودروسازان ایران و به نقل از وزارت صنعت،معدن و تجارت، قرار گرفته، در مجموع در ۱۰ ماه امسال حدود ۶۵۱هزار دستگاه انواع خودرو سواری در ایران خودرو و گروه سایپا (شامل سایپا و پارس خودرو) به تولید رسیده که سهم اولی، نزدیک به ۳۸۸ هزار دستگاه است و سهم دومی نیز قریب به ۱۷۴هزار دستگاه.

با توجه به این آمار، تولید خودروهای سواری در مقایسه با ۱۰ ماه سال گذشته بیش از ۹ درصد کاهش پیدا کرده و این در شرایطی است که تیراژ این خودروها در دی ماه و نسبت به آذر، حدود ۲۴.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. با توجه به این درصد افزایش، خودروسازان ترک عادت کرده و به کاهش تولید ماهانه شان که از خرداد ماه آغاز شده بود، پایان داده‌اند.

طبق آمار و در بین محصولات ایران خودرو، تیراژ پژو ۲۰۶ کاهشی اندک را تجربه کرده، حال آنکه تولید پارس ۲۳ درصد پایین آمده است. از پژو ۴۰۵ اما خبر می رسد که تیراژ آن در ۱۰ ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته تنها ۰.۲ درصد بالا رفته است. از سوی دیگر اما تیراژ سمند پایین آمده، به نحوی که ایران خودرویی‌ها با کاهش ۱۸.۳ درصدی  در تولید این محصول مواجه شده‌اند.

از تهران به مشهد برویم و نگاهی بیندازیم اوضاع تولید مونتاژی ها در این سایت بزرگ ایران خودرو. طبق آمار، تا پایان دی‌ماه امسال هزار و ۹۴ دستگاه سوزوکی گرندویتارا را به همراه ۳۲۶ دستگاه هایما مونتاژ کرده اند. بر این اساس، تیراژ ویتارا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به بیش از دو برابر رسیده است. ویتارا محصولی از شرکت سوزوکی موتورز ژاپن به شمار می رود و هایما نیز میهمان چینی ایران خودرویی ها محسوب می شود.

اما آن‌طور که آمار ۱۰ ماهه تولید روایت می‌کند، ایران خودرو در تولید دنا با رشد و در تولید رانا با افت مواجه شده است. طبق آمار منتشره، رانا با تیراژی ۱۲ هزار و ۶۳۰ دستگاهی در ۱۰ ماه امسال، کاهشی ۴۴.۶ درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که دنا به‌عنوان دیگر محصول داخلی ایران خودرو، توانسته با افزایش تیراژ مواجه شود. بر اساس آمار منتشره، طبق آمار اعلامی، دنا توانسته تیراژی حدودا ۱۴ هزار دستگاهی را در ۱۰ ماه امسال از خود به جا بگذارد.

هم پراید افت کرد هم تیبا

اما به سایپا و پارس خودرو (دومین و سومین شرکت های خودروساز بزرگ کشور) برویم و ببینیم آنجا چه خبر است. آن طور که آمار می گوید، سایپایی‌ها در ۱۰ ماهه امسال ۱۷۳ هزار و ۸۵۲ دستگاه انواع محصولات سواری را به تولید رسانده‌اند تا نسبت به مدت مشابه سال گذشته، سه دهم درصد کاهش تیراژ را تجربه کنند. همچنین پارس‌خودرو که زیرمجموعه سایپا به‌شمار می‌رود، طی۱۰ ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهشی سه دهم درصدی به خود دیده است. پراید در بازه زمانی موردنظر، تیراژی ۱۶۳ هزار و ۲۹۴ دستگاهی داز خود به جا گذاشته تا نسبت به ۱۰ ماه سال گذشته بیش از ۲۱ درصد کاهش تیراژ را تجربه کند. بر این اساس، پارس‌خودرویی‌ها با تیراژی ۵۹ هزار و ۴۹۱ دستگاهی،۲۰.۶ درصد کاهش تیراژ را در تولید پراید تجربه کرده‌اند و این در حالی است که سایپا، ۱۰۳ هزار و ۸۰۳ دستگاه از این خودرو را به تولید رسانده و در نتیجه ۲۱.۷ درصد از تولید پراید این شرکت کم شده است.

در کنار پراید اما تیبا نیز با افت تیراژ روبه‌رو شده، چه آنکه سایپایی‌ها در ۱۰ ماه امسال ۶۲ هزار و ۶۶۶ دستگاه از این محصول را به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افتی حدودا ۱۱.۲ درصدی را تجربه کرده باشند. سه هزار و ۷۰۸ دستگاه از تیباهای تولیدی در ۱۰ ماه امسال، دوگانه سوز بوده‌اند که همه آنها در سایت کاشان به تولید رسیده‌اند. اما افت تولید پراید و تیبا در شرایطی است که سایپا تا پایان دی‌ماه امسال چهار هزار و ۹۴۶ دستگاه سراتو را به تولید رسانده و با این حساب توانسته تیراژ این مونتاژی کره‌ای را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از چهار و نیم برابر کند. بخشی از سراتوهای مونتاژی، اتومات و بخش دیگر دنده معمولی هستند. علاوه‌بر این خودرو، سایپایی‌ها به همراه زیرمجموعه خود (پارس‌خودرو)، محصولی به نام برلیانس را نیز مونتاژ می‌کنند، خودرویی چینی که در ۱۰ ماه امسال تیراژی شش هزار و ۶۶۸ دستگاهی داشته است. دیگر محصول سایپا به نام آریو نیز که قرار است در اختیار ناوگان تاکسیرانی نیز قرار بگیرد، تا پایان دی ماه امسال یک هزار و ۲۸۰ دستگاه تولید داشته و این موضوع سبب شده تیراژش نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، به بیش از ۱۰ برابر برسد.

تندر شتاب گرفت

اما از تندر-۹۰ که پر حاشیه ترین محصول خودروسازی ایران به شمار می رود، خبر می رسد تیراژ آن در مقایسه با ۱۰ ماه سال گذشته حدود ۶۲ درصد افزایش داشته است. بر این اساس، در مجموع ۳۷ هزار و ۸۷۲ دستگاه تندر-۹۰ تا پایان دی ماه امسال به تولید رسیده که ۱۵ هزار و ۸۵۷ دستگاه آن سهم ایران خودرو بوده و ۲۲ هزار و ۱۵ دستگاه دیگر را نیز پارس خودرویی ها به تولید رسانده اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.