تاریخچه تویوتا

ساکیچی و کیشیرو تویودا
این بخش به اختصار تاریخچه سیرتکنولوژی صنایع را از ماشین آلات نساجی تا اتومبیل و همچنین کسانی که در این نوآوری و صنعت سهیم بوده اند (مانند بنیان گذاران تویوتا، ساکیچی تویودا و پسرش کیشیرو تویودا)و دیگران را معرفی می کند.

توسعه ماشین آلات نساجی
این قسمت چگونگی توسعه ماشین آلات نساجی را معرفی می کند، و بیشتر بر تلاشهای ساکیچی تویودا در دوران حیاتش برای ابداع دستگاههای پیچیده بافندگی تاٴکید دارد. اختراعات او شامل دستگاههای بافندگی با دسته های چوبی ، دستگاههای حرکت بدون وقفه ماکو و اولین دستگاه برقی بافندگی در ژاپن می باشد.

پیشرفت صنعت اتومبیل
این قسمت با تاٴکید بر تلاشهای کیشیرو تویودا وبسیاری دیگر از مهندسان تویوتا ، سعی دارد به معرفی چگونگی پیشرفت اتومبیل ها وکامیون ها از آغاز، با اتومبیل سواری مدل AA و اولین کامیون مدل G1 تا مدل SA، RS Crown و دیگراتومبیل های سواری تویوتا بپردازد.

رویدادهای مهم دوران حیات ساکیچی تویودا
۱۸۶۷ متولد شیزوکا (Yamaguchi-mura)
۱۸۹۰ بازدید از نمایشگاه ملی ژاپن
در توکیو ابداع دستگاه بافندگی با دسته های چوبی تویودا
۱۸۹۴ابداع نخ پیچ(yarn winder)
۱۸۹۶ ابداع دستگاه بافندگی برقی ساخته شده از چوب و فلز
۱۸۹۷ تأسیس Okkawa Menpu (Cotton Cloth) جاییکه دستگاه بافندگی برقی برای اولین باربه کارگرفته شد
۱۸۹۹ تأسیس Igeta Shokai 1902
تأسیس تویودا شوکا(Toyoda Shokai) 1904
ابداع دستگاه اتوماتیک بافندگی (Cop-Change loom)
۱۹۰۶ ابداع ماشین گرد باف
۱۹۱۰ مسافرت به آمریکا و اروپا
۱۹۱۱ تأسیس (Toyoda Jido Shokufu Kujo)
۱۹۱۲ دریافت مدال افتخار ملی از دولت ژاپن
۱۹۱۸ تأسیس تویودا بوشوکو (Toyoda Boshoku)
۱۹۲۱ تأسیس (Toyoda Boshoku Shou Works) در شانگهای
۱۹۲۴ دریافت مدال افتخار از دولت ژاپن تکمیل دستگاه بافندگی با حرکت بدون وقفه ماکو، نوع
G 1925 اهداء ۰۰۰,۰۰۰, ۱ ین برای اختراع باطری انباره ای به مؤسسه اختراعات و نوآوری
۱۹۲۶ تأسیس (Today’s Toyoda Automatic Loom Works, Ltd.) دریافت جایزه یادبود امپراطوری ( (Commemorative Imperial Award از مؤسسه اختراعات و نوآوری امپراطوری
۱۹۲۷ دریافت درجه افتخاری (Third Class Order of the Sacred Treasure) از دولت ژاپن ملاقات رسمی با امپراطور در کاخ امپراطوری در ناگویا
۱۹۲۹ دادن نمایندگی انحصاری دستگاههای بافندگی اتوماتیک بهLtd.) (Platt Brothers & Co., از انگلستان
۱۹۳۰ در اکتبر ۱۹۳۰ درگذشت، و مدال افتخاراز دولت ژاپن دریافت کرد.

رویدادهای مهم دوران حیات کیشیرو تویودا
۱۸۹۴متولد شیزوکا (Yamaguchi-mura)
۱۹۲۹ دادن امتیاز انحصاری دستگاههای بافندگی به Platt Brothers & Co., Ltd. از انگلستان
۱۹۳۱ تکمیل دستگاه نخ ریسی(High-Draft) نمونه اولیه موتورهای کوچک بنزینی (با خروجی ۴PS) پیشرفته
۱۹۳۳ تصمیم برای ورود به بازار اتومبیل توسط جلسه کمسیون دپارتمان اتومبیل
۱۹۳۴ تکمیل کارگاه تولید نمونه های اولیه
آغاز نصب ماشین آلات و تجهیزات وارد شده از غرب
تکمیل کارخانه ذوب آهن ت
کمیل اولین موتور نوع A
۱۹۳۵ تکمیل نمونه اولیه خودرو سواری مدل A1،
تصمیم برای دو برابر کردن سرمایه در جلسه فوری سهام داران
افزایش سرمایه تا۰۰۰٫۰۰۰ ۳٫ ین
تکمیل نمونه اولیه کامیون مدل G1
۱۹۳۶ آغاز تولید انبوه خودروهای سواری مدلAA (مدل ارتقاء یافتهٴ A1)،
آغاز به کار کارخانه Kariya در Toyota Auto Body Co. ،
طراحی لوگو تویوتا و تغییر نام از تویودا به تویوتا
آغاز تولید کامیون مدل GA (مدل ارتقاء یافتهٴ G1)
۱۹۳۷ تأسیس کمپانی تویوتا Ltd.) ٫ (Toyota Motor Co.
۱۹۳۸ تکمیل ساختمان کارخانه Koromo
آغاز تولید بر اساس تکنیک Just-in-Timeدر کارخانه Koromo
تأسیس آزمایشگاه تحقیقاتی برای هواپیماها درکارخانه Koromo
۱۹۳۹ تآسیس کارخانه Shibaura ،
تأسیس آزمایشگاه تحقیقاتی باطری های انباره ای در کارخانه Shibaura
تکمیل نمونه اولیه خودرو مدل AE (Shin-Nihon)
۱۹۴۰ جدا شدن بخشی از کارخانه Tianjin جهت تأسیس Hokushi Jidosha Kogyo
تأسیس Toyoda Steel Works, Ltd.، Aichi Steel Works, Ltd.) سابق)
تأسیس مؤسسه تحقیقاتی شیمیایی و فیزیکی
۱۹۴۱ تأسیس Toyoda Machine Works, Ltd. ( صنایع ماشینهای تویودا)
۱۹۴۲ جدا شدن بخشی از Shanghai Plant جهت تأسیس Kachu Toyoda Jidosha Kogyo آغاز به کار دپارتمان هواپیمایی
۱۹۴۳ تأسیس Tokai Hikoki Co., Ltd. ، Aisin Seiki Co., Ltd.)سابق (
۱۹۴۵ کارخانه Kariya مستقل شد، و به Toyota Shatai Kogyo, Ltd. تغییر نام داد
۱۹۴۷ آغاز تولید خودرو سواری کوچک مدل SA (اولین خودرو سواری تویوتا)
۱۹۴۸ تأسیس Nisshin Tsusho Kaisya Ltd.، ( Toyoda Tsusho Corporation سابق)
۱۹۴۹ تأسیس کارخانه لاستیک سازی ناگویا، ( Toyoda Gosei Co.,Ltd سابق)
تأسیسNippondenso Co., Ltd
۱۹۵۰ تکمیل نمونه اولیه کامیون مدل BX و تحت آزمایش قرار گرفتن آن
تأسیس شرکت بازرکانی تویوتا موتور
تأسیس شرکت نخ ریسی Minsei، Toyoda Boshoku Corp.) سابق(
۱۹۵۱ تولید کامیون چهار تن مدل BX ( مدل ارتقاء یافته BM) و اتوبوس BY
۱۹۵۲ آغاز توسعه نسل اول خودروی Crown کیشیرو در سن ۵۸ سالگی درگذشت و مدال افتخار از دولت ژاپن دریافت کرد

تولد کیشیرو
تولد کیشیرو در سال ۱۸۹۴ کیشیرو تویودا در این خانه سادهٴ حصیری در سال ۱۸۹۴ به دنیا آمد. وی در ناگویا بزرگ شد. پدر کیشیرو و عموهایش،هیکیچی و ساسوکه که زندگیشان را صرف حمایت از حرفه ساکیچی کردند نیز در این خانه به دنیا آمده بزرگ شدند. این خانه بر روی تپه ای مشرف به دریاچه هامانا واقع و در حال حاضر بازسازی شده است و به عنوان یادبودی از ساکیچی تویودا درمعرض نمایش عموم قرار گرفته است. ساکیچی درسال ۱۸۹۶ ماشین بافندگی برقی را که از آهن و چوب ساخته شده بود به اتمام رسانید. کیشیرو در سال ۱۹۱۷ از دبیرستانی در سندای Sendai فارغ التحصیل شد.

کیشیرو بهترین دوستان دوران زندگی خود را پیدا می کند
وی دوران دبیرستان خود را در ناگویا و سندای Sendai گذراند و از دانشگاه سلطنتی توکیو در رشته مهندسی مکانیک فارغ التحصیل شد. در این دوره بود که اوبا بهترین دوستان خود آشنا شد، که نقش مهمی درتصمیم او برای ورود به صنعت خودروسازی داشتند. کیشیرو در سال ۱۹۲۰ از دانشگاه سلطنتی توکیو در رشته مهندسی مکانیک فارغ التحصیل شد، و به کارخانه نساجی پیوست.

کیشیرو به کارخانه نساجی (Toyoda Boshoku) پیوست
کیشیرو در حین تحقیقات و توسعه ماشینهای بافندگی متوجه اهمیت کیفیت بالای نخها در تولید پارچه شدو تصمیم گرفت که خود آن را تولید کند و در همین راستا از حمایت فوجینو مدیر Mitsui Bussan و کوداما مدیر کمپانی شعبه ناگویا برخوردار بود. وی در سال ۱۹۱۸ کارخانه نساجی Toyoda Spinning &weaving Co., Ltd. را تأسیس کرد. و در سال ۱۹۲۰ از دانشگاه سلطنتی توکیو فارغ التحصیل شد ودر کارخانه نساجی پدرش (تویودا) به عنوان مهندس مشغول به کار شد.

در سال ۱۹۲۹ سفر دوم کیشیرو به غرب و نتیجه “”Toyota-Platt Agreement
در سال ۱۹۲۹ موافقتنامه ای با شرکتPlatt Brothers &Co., Ltd. از انگلستان درماشین آلات صنعتی ریسندگی و بافندگی به امضا رسید.بر اساس این توافقنامه حق تولید و فروش دستگاههای اتوماتیک بافندگی به کشورهایی غیر از ژاپن نیز(مثل چین وآمریکا) در قبال۱۰۰۰۰۰ پوند داده می شد. البته کیشیرو از این سفر اهداف دیگری نیز داشت. در زمان انجام مذاکرات با Platt Brothers &Co., مجذوب اتومبیلها در غرب شد. در این سفر او تصمیم خود را برای ورود به صنعت خودروسازی گرفت.

تأسیس دپارتمان اتومبیل در سال ۱۹۳۹
کیشیرو در مورد برنامه آینده خود با رئیس شرکت، ریسابورو مشورت کرد، ریسابورو در ابتدا بسیار محتاط بود، و فریادهای اعتراض ازداخل و خارج کمپانی بلند شد، اما کیشیرو بر تصمیم خود پافشاری می کرد و عقیده داشت که این تجارت برای کمپانی سودمند خواهد بود و از همه مهمتر دولت نیز آشکارا برای سیاستگذاری پیشبرد صنایع اتومبیل در تلاش بود. طولی نکشید که ریسابورو موافقت کرد و کیشیرو دپارتمان اتومبیل را در سال ۱۹۳۳ تأسیس کرد. هدف او تولید اتومبیلهای مناسب با شرایط ژاپن بود در حالیکه نکات مثبت اتومبیلهای خارجی را نیز در نظر داشت.

سکونت کیشیرو در یاگوتو Yagoto
کیشیرو در سال ۱۹۳۳ اقامتگاه کوچکی توسط مهندس معروف، تیجی سوزوکی در ناگویا Nagoya ساخت، که در ابتدا به صورت کلبه کوچکی در Yagoto در حومه ناگویا بود. گرچه او بعدها به توکیو رفت اما اقامتگاهش بزرگتر شد و مورد استفاده پسرش شوئیچیرو قرارگرفت. اخیرا” این اقامتگاه در صحن یادبود Toyota Kuragaike به طور کامل دوباره ساخته شد.

تلاش برای ساخت قالب سیلندر
ساخت قالب سیلندر در تولید موتورها کار بسیار مشکلی بود. تویودا در تکنولوژی ریخته گری سرآمد بود اما در قالب سازی های ظریف و اَشکال پیچیده مشکل داشت. موتورها کانالهای پیچیده ای برای گردش مایع سردکننده دارند و داشتن سیستم مرکزی(هسته) با کیفیت بالا برای این کانالها بسیار ضروری است. تویودا سعی داشت هسته های روغنی را که در حال حاضر در آمریکا نیز کاربرد دارند، به کار برد. اما در تعدیل مواد اولیه با شکستهای متعددی روبرو شد که سرانجام بعد از مدت طولانی در آگوست ۱۹۳۴ساخت اولین قالب سیلندر به اتمام رسید.

تکمیل موتور نوع A در سال ۱۹۳۵
اگرچه ساخت قالب سیلندر کامل شد اما نمونه اولیه موتور تویودا جهت تولید توان خروجی کافی به مشکل برخورد. این مشکل با تغییر شکل سرسیلندر حل شد وتولید موتور نوع A در مارس ۱۹۳۵ به اتمام رسید.

تکمیل نمونه اولیه، مدل A1 و AA
در سال ۱۹۳۵ نمونه اولیه اتومبیل سواری مدل A1 با موتور نوع A تولید شد. موفقیتهای بعدی با تستهای جاده ای (Test-run) که یکی از آنها در توکیو انجام شد، حاصل گردید. گرچه به علت شرایط حاکم بر ژاپن کیشیرو مجبور به تولید کامیون شد اما نهایتا” مدل AA در آوریل سال ۱۹۳۶ تولید شد. حتی امروز نیز اعتماد به نفس واشتیاق کیشیرو را در طراحی زیبا و سادهٔ مدل AA میتوان حس کرد.

حرکت رو به جلو با تولید کامیون
با تأسیس کارخانه خودروسازی، کیشیرو تصمیم گرفت با سرعت به سمت تولید کامیون برود و در این راه از نقاط قوت کامیونهای Ford استفاده لازم را برد. کامیون مدل G1 با موتور نوع A در آگوست سال ۱۹۳۵ کامل شد. این پروژه با کیفیت بالا و در حداقل زمان به بهره برداری رسید. با تلاشها و پیگیریهای شبانه روزی کیشیرو این نوع کامیون تولید شد و با سرعت هر چه تمامتر تا پایان سال به فروش رسید.

جستجو برای لوگوی جدید
با توجه به فروش بسیاربالای اتومبیلها، تویودا جویای نظرات عموم برای طراحی لوگوی جدید شد و هدف از این کارتبلیغات وبالا بردن فروش بود. لوگوی جدید تویودا ازمیان۲۷۰۰۰ نظر دریافت شده انتخاب شد و مارک جدید به عنوان علامت تجاری خودروهای تویوتا ثبت گردید.

کارخانهKoromo ، از برنامه ریزی تا ساختار
تمام برنامه های اجرایی (action plan)در کارخانه Koromo با این یادداشت شروع می شدند: ” کارخانه ای بسازید که۵۰۰ دستگاه خودرو سواری و ۱۵۰۰ دستگاه کامیون، در هر ماه تولید کند.” ساختن کارخانه در سپتامبر ۱۹۳۷ بعد از یک سال و هفت ماه خاک برداری آغاز شد. تمامی آموخته های به دست آمده درکارخانه Kariya Assembly، عملا” به کار گرفته شد. طبق آنچه طرح کلی کارخانه بود مواد خام از جانب غرب از طریق راه آهن وارد کارخانه می شد و خودرو های تکمیل شده از جانب شرق از طریق جاده اختصاصی خارج می شدند به این ترتیب ایده تولید به روش Just-in-Time پایه ریزی شد. در همین زمان برنامه هایی که با روشها و شرایط ژاپنی مطابقت داشتند، مانند: برنامه هایی جهت تولید ماشینها و ابزار آلات قابل تنظیم جهت راه اندازی پروسه مونتاژ کاری به کار گرفته شدند.

کاربرد وسیع تست جاده
( (Test-runs بلافاصله بعد از تکمیل کامیون مدل G1و مدل A1 در سپتامبر ۱۹۳۵ تست جاده (test-run)هر دو مدل اجرا شد. تست جاده(test-run) در تمام جوانب برای کامیونها با طی مسافت ۱۲۶۰ کیلومتر در ۶ روز و خودروهای سواری با طی مسافت ۱۴۳۳ کیلومتر در ۵ روز انجام گردید. در مدت (Test-run) تمامی اطلاعات به منظور بهبود کار ذخیره می شدند. در طول تست مشکلات یکی پس از دیگری به وجود می آمدند اما در هر حال هر دو در زمان برنامه ریزی شده تست شدند و در طول مسیر تعمیرمی شدند. اما کامیون مدل G1 بعداز ورود به بازار نیز دائما” خراب می شد و بیشتر از ۸۰۰ طرح برای رفع اشکالات توسط نمایندگیها ارائه شد.

تکمیل کارخانه Kromo
کارخانه Koromo در سپتامبر سال ۱۹۳۸ تکمیل شد. این کارخانه اولین کارخانه پیشرفته تولید انبوه اتومبیل در ژاپن بود که دارای ریخته گری، ذوب فلز، تراشکاری، تولید و ساخت قطعات خودرو و رنگ و بخش مونتاژ بود. ایجی تویودا برنامه تغییرمکان ماشین آلات و تجهیزات از کارخانه Koromo را اجرا کرد. تغییر جا مدت یک ماه طول کشید و کارخانه Koromo به سرعت به کار افتاد. علاوه بر این، تجهیزات تولید، امکانات تحقیقی ،آزمایشگاهها، پیست تست اتومبیل و بسیاری امکانات مشابه دیگر در آنجا استقرار یافت. همچنین امکانات رفاهی چون خانه های سازمانی، خوابگاهها و…در کنار کارخانه ایجاد گردید. کارخانه Kariya در پی آن به عنوان تولیدکننده قطعات یدکی در نظر گرفته شد.درسوم نوامبرسال ۱۹۳۸ کارخانه Koromo طی مراسمی افتتاح شد و از آن پس هر ساله در روز سوم نوامبر سالروز تأسیس Toyota Motor Co. را جشن می گیرند.

انتخاب مارک تویوتا
لوگوی جدید بوسیله یک هیئت ۱۰ نفره دردر توکیو در سال ۱۹۳۶ انتخاب شد. Takashimaya Department Store در Nihonbasi . بعد از بررسی های بسیار، لوگوی انتخاب شده توسط یک طراح هنری طراحی شد و ۱۰۰ ین به عنوان جایزه دریافت کرد، که این لوگو در سال ۱۹۳۷ از تویودا به تویوتا تغییر نام یافت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.