بررسی مصرف دو خودروی هایبریدی : شورولت ولت و تویوتا پریوس

طلوع یا غروب؟ غروب سوخت‌های فسیلی یا طلوع انرژی‌های جایگزین، در بحث سوخت‌های فسیلی باید گفت که علاوه بر تجدیدناپذیر بودن آن‌ها، آلودگی زیادی تولید کرده، به‌نحوی‌که چند نسل بعد از ما نیز باید co2 خروجی یک خودرو در زمان حال را استنشاق کند.

2016 Chevrolet Volt vs 2016 Toyota Prius Sam Boyle 516x343 - بررسی مصرف دو خودروی هایبریدی : شورولت ولت و تویوتا پریوس

به گفته یک کارشناس که در سمیناری در این زمینه چند سال قبل حاضر شده بود آمار و نمودارهای ارائه شده و آنچه می‌بینیم این است که زمانی خواهد رسید تولید و همچنین مصرف نفت به بالاترین حد خود رسیده و نوسان قیمت‌های ناشی از آن نیز به بالاترین میزان برسد و دران لحظه است که بگوییم نابود شده‌ایم.

قیمت نفت در طول سالیان دراز در نوسان زیادی بوده. زمانی بوده که نفت به ۱۴۴ دلار رسیده است. پیدایش یا نبود آن، بروز حوادث طبیعی و جنگ و بازیگران بزرگی مثل عربستان سعودی همواره در نوسان قیمت نفت نقش داشته‌اند. این کشور در عرصه رقابت و تعیین گذاری قیمت نفتی همواره چهره بی‌تفاوتی را حفظ کرده، تا جایی که کاهش کنونی قیمت نفت به بروز ورشکستگی حتی در این کشور خواهد انجامید.
حال اینکه تا چه میزانی شیوخ ثروتمند و بی‌تفاوت طاقت خواهند آورد مهم نیست. پریوس و ولت کم‌مصرف و هایبریدی دقیقاً خودروهایی هستند که در آینده نزدیک سوار بر آن‌ها خواهیم شد.

2016 Chevrolet Volt vs 2016 Toyota Prius front three quarter in motion 516x343 - بررسی مصرف دو خودروی هایبریدی : شورولت ولت و تویوتا پریوس

بااین‌حال، ازنظر یک کارشناس علمی، در این زمینه پیشرانه خودرو این حرف‌ها را نمی‌فهمد. وظیفه او در شرکتی که کار می‌کند اندازه‌گیری میزان مصرف خودرو است. طی این برنامه تیم او، ۳۲۸ خودرو مختلف در برنامه MPG یعنی پیمایش مایل به ازای هر گالن را مورد آزمایش قرار می‌دهند. ۱۵ هزار گالن تقریباً ۴ لیتری سوختی، آنالیز سوختی به ارزش ۱۵۰ هزار دلار و ۱۰۰ مایل مسافت پیش رو و تنظیمات اقلیمی و ترافیک از ابزار کار بودند. در این میان حرف و حدیث‌های زیادی در مورد عملکرد واقعی خودروها وجود داشت. آزمایش انجام گرفت و محاسبات و آمار طبقه‌بندی شدند. در اروپا برخی کمپانی‌ها نظیر رنو نیز آمادگی خود را در آزمایش‌هایی مشابه نشان داده و اطمینان از انتشار نتایج را داده و از آن‌سو تیم پیش رو به آزمایش پرداختند.
حال در عمل آزمایش این دو خودرو را می‌بینیم.

2016 Chevrolet Volt vs 2016 Toyota Prius mt homepage 516x343 - بررسی مصرف دو خودروی هایبریدی : شورولت ولت و تویوتا پریوس

آزمایش مصرف سوخت
سقوط قیمت نفت افراد را بیشتر متمایل به خرید خودروهای هایبرید کرده، چنانکه نسبت به مدت مشابه سال پیش ۱۱ درصد افزایش را تجربه کرده است و مسئله‌ای مانند ترس از بازپرداخت حق بیمه ۴۰۰۰ دلاری آن‌ها دیگر جایی ندارند. هر چه هست، دیگر دیدگاه‌ها نسبت به این‌چنین خودروهایی مانند سابق نیست و باید قبول کرد زمانی در آینده سوار بر چنین خودروهایی خواهیم شد.

2016 Chevrolet Volt vs 2016 Toyota Prius rear three quarter MPG rig 516x343 - بررسی مصرف دو خودروی هایبریدی : شورولت ولت و تویوتا پریوس

به گفته این کارشناس که از محصول جدید کیا یعنی نی‌رو بازدید کرده و اسلایدی را در مرکز تحقیقات سلول سوختی این کمپانی دیده بود بر اساس آمارها تا سال ۲۰۲۰، آمریکا بهبود ۴۹ درصدی اقتصاد سوختی، اروپا کاهش ۲۷ درصدی تولید co2، چین کاهش ۲۴ درصدی مصرف سوخت را تجربه کرده و قوانین سخت‌گیرانه‌ای هم وضع خواهند شد. بله، در این مقوله، دست نامرئی دنیای خودروها قصد ورود به قوانین دولت‌ها را دارد و این امر قرار است از طریق هایبریدها، خودروهای الکتریکی، شارژی و سلول سوختی به انجام برسد.

2016 Toyota Prius badge 516x343 - بررسی مصرف دو خودروی هایبریدی : شورولت ولت و تویوتا پریوس

علیرغم تمام حرف و حدیث‌ها، پیشرانه‌های این دو خودرو یکی از بهترین نمونه‌ها در کلاس خود و آینده هستند. حال باید دید که کدام مصرف بهینه‌تری داشته و چه عملکردی دارند؟
در وصف هیجان خودرویی مانند پریوس به خاطره‌ای از کارشناس تست کننده اکتفا می‌کنیم.

امروز صبح قبل این‌که بخوام مسیر پلس وردس در جنوب غربی لس‌آنجلس رو برم، در شیب یه بزرگراه به مورد عجیبی برخوردم. یک دوج چلنجر SRT8 بود که پشت سرم حرکت می‌کرد. چلنجرو رد کردم و در آینم اونو گم کردم. اما به‌یک‌باره اونو تو اتوبان کنار خودم دیدم. رانندش شیشه رو داد پایین و علیرغم تصور من مبنی بر این‌که شاید حرف نامربوطی بزنه، انگشت تأییدی بالا آورد. فک می‌کنم تو نگاه اول، چهره جدید پریوس رو نشناخته بود!!

آنچه در زیربندی خودرو می‌بینیم شاسی ماحصل انقلاب طراحی نوین تویوتاست که حس متفاوتی به آدم می‌دهد. دیگر از آن حس خسته‌کننده خبری نیست و شما با یک ماشین اسپرت طرف هستید که نتیجه تعلیق عقب چنداتصالی مناسب، مرکز ثقل پایین‌تر و وزن کمتر در قیاس با شورولت ولت است و ولت باید با گشتاور بالاتر خود جبران کند. سیستم ترمز هر دو خودرو بسیار خوب عمل کرده و در شورولت ولت با توجه به وزن بالاتر، احساس یک شوک را به آدم منتقل می‌کند.

2016 Toyota Prius front side in motion 516x343 - بررسی مصرف دو خودروی هایبریدی : شورولت ولت و تویوتا پریوس

شورولت ولت در سواری حس یک سدان بزرگ جای گرفته در یک سدان با فاصله محوری کم را به انسان منتقل می‌کند. از آن‌سو، پریوس با وجود آن‌همه فناوری که انگار از دنیای دیگری آمده‌اند هنوز هم مشخصاً یک تویوتاست. به گفته کارشناس تست کننده، احساس آدم در قبال پریوس یک دوست داشتن معمولی و نه ستایش کردن است. حسی خالی و خشک!

2016 Chevrolet Volt front three quarter in motion 516x343 - بررسی مصرف دو خودروی هایبریدی : شورولت ولت و تویوتا پریوس

البته خالی را نمی‌توان وصف کابین ولت دانست. باتری ولت که به طرز عجیب و ناامنی بسته‌بندی شده به قول کارشناس تست کننده مانند این است که بخواهی گوریلی ۳۰۰ کیلویی را به‌زور داخل قفسی ۱۵۰ کیلویی بچپانی!! ردیف صندلی عقب را شاید بتوان بیشتر مناسب کودک دانست.

2016 Chevrolet Volt engine 516x343 - بررسی مصرف دو خودروی هایبریدی : شورولت ولت و تویوتا پریوس

حال بازهم همان سؤال، کدام بهتر مصرف می‌کند؟
در این میان از چند دیدگاه باید به قضیه نگریست. در عمل، اعداد و ارقام پریوس، تست‌های آزمایشگاهی سازمان محیط‌زیست را پشت سر گذاشت و بهتر از انتظار عمل کرد. برخلاف انتظار ۴۳۵ لیتر در صد کیلومتر، پریوس ۴.۱۶ لیتر در سیکل شهری و ۴.۴ در سیکل بزرگراه و میزان ترکیبی ۴.۲۷ لیتر در صد کیلومتر داشته که برتری ۷ درصدی در بزرگراه و ۶ درصدی کلی نسبت به برآوردهای سازان محیط‌زیست آمریکا EPA داشته است.

2016 Toyota Prius Four Touring headlamp 516x344 - بررسی مصرف دو خودروی هایبریدی : شورولت ولت و تویوتا پریوس

از دیدگاهی مأیوسانه نیز، ولت برخلاف انتظار عمل کرد. شکی در این نیست که یک سر و گردن بالاتر از نسل اول خود بود و ما را به تحسین واداشت، اما مصرف شهری آن در حالت شارژ معمول مقدار پایین ۶.۲۷ لیتر در مقایسه با نرخ ۵.۴۷ اعلامی توسط EPA بود. گرچه مصرف بزرگراهی ۵.۵۵ از نرخ ۵.۶ اعلامی EPA بهتر بود، نرخ ترکیبی نیز میزان ۵.۹۴ در قیاس با ۵.۵ لیتر EPA بود. حتی با شارژ برقی نیز ۴.۷ لیتر در برابر پیش‌بینی ۴.۴۴ لیتری EPA داشته که میزان راضی‌کننده‌ای نیست.

2016 Chevrolet Volt charging port 516x343 - بررسی مصرف دو خودروی هایبریدی : شورولت ولت و تویوتا پریوس

پریوس مشخصات عملکردی کاملاً متفاوتی داشته و در قیاس با شورولت ولت سرعت بسیار پایین مصرف سوختش باعث می‌شود حساسیت بیشتری در استفاده از برق شهری داشته باشد. در بحث ترافیکی هم از جریمه طرح ترافیکی صفر برخوردار است. رانندگی در آن خشن و مهیج نیست. باید شک داشت که باتری کوچکش بتواند شتابی درخور توجه به ارمغان آورد.

2016 Toyota Prius engine 516x343 - بررسی مصرف دو خودروی هایبریدی : شورولت ولت و تویوتا پریوس

برای اینکه به یک چشم‌انداز تصویری بزرگ‌تر دست یابیم طی مصاحبه‌ای با جان ژرمن کارشناس خبره تکنولوژی هایبریدی از اعضای شورای بین‌المللی حمل‌ونقل پاک که در تیم تحقیقاتی جریان رسوایی فولکس‌واگن نیز حضور داشت و همچنین با توجه به گزارش آکادمی علوم در سال ۲۰۱۳ به این حقیقت دست یافتیم که پیشرفت‌های این دست خودروها کاملاً با عنایت به نسل قبلی آن‌ها انجام گرفته و این طور که انتظار می‌رود بعد از سال ۲۰۲۰ شاهد حضور این خودروها در صحنه اصلی رقابت خواهیم بود و در حقیقت می‌توان گفت تا سال ۲۰۴۰ روند انتقال به خودروهای دارای مشخصه انرژی‌های نو و پاک انجام خواهد شد. بااین‌حال به دلیل سیستم قدرتی گران‌تر، هزینه‌های جانبی همچون حق بیمه و شارژ و چیزهایی از این دست از خودروهای معمول گران‌تر خواهد بود. تا سال ۲۰۵۰ نیز انتظار می‌رود حتی کامیون‌هایی با ۲.۳۵ لیتر در بزرگراه و میانگین ۳.۳۶ لیتر داشته باشیم. اما ناگفته نماند طول عمر پیشرانه خودرویی مانند ولت به لحاظ بهره‌گیری از تکنولوژی الکتریکی جای بحث دارد!

2016 Toyota Prius cockpit 516x343 - بررسی مصرف دو خودروی هایبریدی : شورولت ولت و تویوتا پریوس 2016 Chevrolet Volt cockpit 516x343 - بررسی مصرف دو خودروی هایبریدی : شورولت ولت و تویوتا پریوس

اگر از بحث جاداری داخل ماشین بگذریم و اگر امکاناتی مانند شارژر برای خودروی ولت داشته باشیم حس انتقالی گشتاور برقی ولت نسبت به پریوس آینده‌نگر جذاب‌تر است.

2016 Chevrolet Volt badge 516x343 - بررسی مصرف دو خودروی هایبریدی : شورولت ولت و تویوتا پریوس

ولت و پریوس در بحث پیمایش حداکثر روزانه به عدد ۱۸۵ کیلومتر رسیده و چون ولت مدت بیشتری را در حالت برقی باقی می‌ماند co2 کمتری تولید می‌کند.

شورولت ولت ۲۰۱۶ تویوتا پریوس ۲۰۱۶
پیشرانه و شاسی
قرارگیری موتور و دیفرانسیل Front-engine, FWD Front-engine, FWD
نوع موتور Atkinson-cycle I-4, alum block/head, plus AC electric motors Atkinson-cycle I-4, alum block/head, plus AC electric motors
سوپاپ DOHC, 4 valves/cyl DOHC, 4 valves/cyl
حجم موتور ۹۰.۹ cu in/1,490cc ۱۰۹.۷ cu in/1,797cc
ضریب کمپرس ۱۲.۵:۱ ۱۳.۰:۱
نوع باری-ظرفیت Lithium-ion/18.4 kW-hrs Lithium-ion/0.75 kW-hr
قدرت (SAE NET) ۱۴۹ (elec)/101 (gas)/149 (comb) hp ۹۵ (gas)/71 (elec)/121 (comb) hp
گشتاور (SAE NET) ۲۹۴ (elec)/103 (gas)/294 (comb) lb-ft ۱۰۵ (gas)/120 (elec) lb-ft
دور قرمز ۵,۶۰۰ rpm Not indicated
نسبت وزن به قدرت ۲۳.۷ lb/hp ۲۵.۵ lb/hp
گیربکس Cont. variable auto Cont. variable auto
تعلیق جلو-عقب Struts, coil springs, anti-roll bar; torsion beam, coil springs Struts, coil springs, anti-roll bar; multilink, coil springs, anti-roll bar
نسبت فرمان ۱۵.۷:۱ ۱۳.۶:۱
چرخ‌ها ۷.۰ x 17-in, cast aluminum ۷.۰ x 17-in, cast aluminum
تایرها ۲۱۵/۵۰R17 91H M+S Michelin Energy Saver A/S ۲۱۵/۴۵R17 87V M+S Yokohama BluEarth S34
WHEELBASE ۱۰۶.۱ in ۱۰۶.۳ in
TRACK, F/R ۶۰.۶/۶۱.۸ in ۵۹.۴/۵۹.۸ in
LENGTH x WIDTH x HEIGHT ۱۸۰.۴ x 71.2 x 56.4 in ۱۷۸.۷ x 69.3 x 58.1 in
TURNING CIRCLE ۳۶.۴ ft ۳۵.۴ ft
CURB WEIGHT ۳,۵۳۲ lb ۳,۰۸۷ lb
WEIGHT DIST, F/R ۶۰/۴۰% ۶۱/۳۹%
SEATING CAPACITY ۵ ۵
HEADROOM, F/R ۳۷.۸/۳۵.۸ in ۳۹.۴/۳۷.۴ in
LEGROOM, F/R ۴۲.۱/۳۴.۷ in ۴۳.۲/۳۳.۴ in
SHOULDER ROOM, F/R ۵۶.۵/۵۳.۲ in ۵۵.۰/۵۳.۰ in
CARGO VOLUME BEHIND F/R ۱۰.۶ cu ft ۲۷.۴ cu ft
نتایج تست
شتاب (سرعت به مایل بر ساعت)
۰-۳۰ ۲.۳ ثانیه ۳.۱ ثانیه
۰-۴۰ ۳.۶ ۴.۹
۰-۵۰ ۵.۳ ۷.۱
۰-۶۰ ۷.۵ ۹.۷
۰-۷۰ ۱۰.۳ ۱۳.۴
۰-۸۰ ۱۴.۲ ۱۸.۸
PASSING, 45-65 MPH ۴.۴ ۵.۴
QUARTER MILE ۱۵.۹ sec @ 83.9 mph ۱۷.۴ sec @ 77.6 mph
BRAKING, 60-0 MPH ۱۱۹ ft ۱۱۵ ft
LATERAL ACCELERATION ۰.۸۶ g (avg) ۰.۸۲ g (avg)
MT FIGURE EIGHT ۲۶.۹ sec @ 0.63 g (avg) ۲۷.۸ sec @ 0.61 g (avg)
CONSUMER INFO
BASE PRICE $۳۳,۹۹۵ $۲۵,۰۳۵
PRICE AS TESTED $۴۰,۴۷۰ $۳۰,۸۳۵
STABILITY/TRACTION CONTROL Yes/yes Yes/yes
AIRBAGS Dual front, f/r side, f/r curtain, front knee Dual front, front side, f/r curtain, driver knee, passenger thigh
BASIC WARRANTY ۳ yrs/36,000 miles ۳ yrs/36,000 miles
POWERTRAIN WARRANTY ۵ yrs/60,000 miles ۵ yrs/60,000 miles
ROADSIDE ASSISTANCE ۵ yrs/60,000 miles ۳ yrs/unlimited miles
FUEL CAPACITY ۸.۹ gal ۱۱.۳ gal
EPA CITY/HWY/COMB ECON ۱۱۳/۹۹/۱۰۶ mpg-e*; 43/42/42** mpg ۵۴/۵۰/۵۲ mpg
ENERGY CONS, CITY/HWY ۲۹/۳۴*; ۷۸/۸۰** kW-hrs/100 miles ۶۲/۶۷ kW-hrs/100 miles
CO2 EMISSIONS, COMB ۰.۴۶ lb/mile** ۰.۳۷ lb/mile
REAL MPG, CITY/HWY/COMB ۳۷.۵/۴۲.۴/۳۹.۶ mpg** ۵۶.۵/۵۳.۴/۵۵.۱ mpg
RECOMMENDED FUEL Unleaded regular, 110/220-volt electricity Unleaded regular
*Charge-depleting mode
**Charge-sustaining mode

منبع: motortrend

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.