در چند سال اخیر، اکثر خودروهای چینی تحولات چشمگیری را چه به لحاظ طراحی و چه به لحاظ کیفیت تجربه نمودند، و دراینبین، شرکت لیفان هم به تبعیت از این روند، یک خانهتکانی اساسی را در محصولات خود انجام داده و مدلهای جدیدی را روانه بازار نموده است که نقطه اشتراک تمامی آنها دگرگونی در ساختار بدنه و نزدیکی بیشازپیش به ساختههای روز دنیاست، ازجمله مدلهایی که اخیراً لیفان روی آن بسیار مانور میدهد، سدان میان سایز ۸۲۰ است. چندی پیش، مصاحبهای از یکی از مقامات بلندپایه این شرکت منتشر شد که در آن، وی این خودرو را از لحاظ رقابتی نزدیکترین محصول به تویوتا کمری برشمرد! شاید در یک نظر این مقایسه کاملاً بیوجه به نظر آید و ما را به یاد برخی ادعاهای مشابه اندازد که به تواتر، از زبان بعضی از خودروسازان وطنی شنیده شده است ولی فارغ از این الفاظ، نباید این موضوع را از یاد برد که چینیها واقعاً در پی اصلاح و بهبود کیفی محصولات خویش هستند و برنامهای مدون و اهداف روشنی را مدنظر دارند، ولی خودروسازان وطنی….. بهتر است دراینباره هیچ چیز نگوییم، چون آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است!
لیفان ۸۲۰، جدیدترین محصول لیفان به شمار میآید و تاریخ ورود آن به بازار ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ میلادی است. این خودرو به لحاظ سایز و ابعاد در همان کلاسی جای میگیرد که محصولاتی همچون هیوندای سوناتا. طراحی بخش جلو و پیشانی آن، از فورد موندئو الهام گرفته و قسمت عقب آن نیز از شباهتهای فراوانی با محصولات هیوندای برخوردار است. درمجموع، طراحی این محصول با سلایق مردمان ساکن در خاورمیانه و علیالخصوص بیشتر ما ایرانیان بسیار نزدیک است و همین نکته را هم میتوان نقطه قوتی برای آن محسوب نمود.
چندی پیش مطلب کوتاهی از این خودرو در سایت «CARNEWSCHINA» درج گردید که در اینجا چکیدهای از آن را تقدیمتان میکنم.
فروش لیفان ۸۲۰ بهزودی در بازار چین آغاز خواهد شد و بهای این خودرو، که در حال حاضر گل سرسبد محصولات این شرکت به شمار میآید، از ۸۱,۸۰۰ یوآن شروع شده و به ۱۱۹,۸۰۰ یوآن ختم میگردد، این خودرو در یکی از رقابتیترین سگمنت های بازار عرضه میشود و بزرگترین سدانی هم است که تاکنون توسط لیفان ارائه شده است. سایز چرخهای این خودرو تا حدی با ابعاد بدنه آن متناسب هست و این نکتهای مثبت برای این خودرو به شمار میآید زیرا کماکان، بیشتر سازندگان چینی از چرخهای بسیار کوچکی برای محصولات تولیدی خود استفاده میکنند. طراحی چراغهای جلوی آن از مد و سلیقه روز تبعیت میکند و در جلوپنجره آن هم به حد کافی از فلز کروم استفاده شده است و نوارهای LED پرنور و درخشانی نیز در سپرهای جلوی آن جای گرفته است. نمای عقب این خودرو هم به زیبایی هر چه تمامتر طراحی شده و تنها نکته منفی موجود، اگزوزهای نصب شده در زیر سپر عقب آن است که کمی به سمت زمین متمایل شدهاند. درمجموع، این خودرو خوشسیماترین مدلی است که تاکنون توسط لیفان ارائه شده است.
در کابین این خودرو، قطعات چوبی با ذوق و سلیقه درخوری، در بخش میانی آن نصب شده است. همچنین، یک صفحه لمسی با سایز متوسط هم در وسط داشبورد آن جای گرفته است. در این میان، طرح فرمان آن کمی بیش از اندازه قدیمی و دِمده به نظر میرسد. در بخش عقب آن نیز فضای کافی برای نشستن سه سرنشین وجود دارد اما با این حال، استفاده بیشازپیش از رنگ خاکستری، درون کابین آن را کسلکننده و دلگیر نموده است.
لیفان ۸۲۰ با دو پیشرانه متفاوت عرضه میشود که هر دو نیز چهار سیلندر و بنزینی هستند. یکی از آن دو، نمونهای ۱.۸ لیتری است که خروجی توان آن معادل ۱۳۳ اسب بخار و گشتاورش هم معادل ۱۶۸ نیوتنمتر است و دیگری هم یک پیشرانه ۲.۴ لیتری است که توانی معادل ۱۶۷ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۲۶ نیوتنمتر را برای آن به ارمغان میآورد. پیشرانه ۱.۸ لیتری این خودرو با یک جعبهدنده ۵ سرعته دستی و پیشرانه ۲.۴ لیتری نیز با یک جعبهدنده ۶ سرعته اتوماتیک عرضه میشود. کمی بعد هم، یک پیشرانه ۲ لیتری توربو نیز به این جمع اضافه میگردد که از توان و جایگاه بالاتری نسبت به نمونه ۲.۴ لیتری آن برخوردار است. پیشرانههای ۱.۸ لیتری و ۲ لیتری این خودرو با همکاری و مشارکت نزدیک بین لیفان و شرکت ریکاردو بریتانیا توسعه یافتهاند ولی منشأ پیشرانه ۲.۴ لیتری این خودرو، از شرکت میتسوبیشی ژاپن است، این یک پیشرانه کلاسیک، خوب و نیز نام آشنا در چین است که امروزه قوه محرکه تعداد بیشماری از سدانهای ارزانقیمت، اسیوویها و نیز پیکاپ ها و کامیونتهای تولیدی در آن کشور است.
مشخصات فنی لیفان ۸۲۰
- پیشرانه ۲.۴ لیتری: (نمونهای که بهاحتمال زیاد در ایران عرضه خواهد داشت)
- حجم موتور: ۲۳۷۳ سیسی
- توان: ۱۶۷ اسب بخار در ۵۷۰۰ دور در دقیقه
- گشتاور: ۲۲۶ نیوتنمتر در ۴۰۰۰ الی ۴۵۰۰ دور در دقیقه
- حداکثر سرعت: ۱۹۷ کیلومتر بر ساعت
- سیستم فنربندی جلو: مکفرسون استرات
- سیستم فنربندی عقب: اتصال چندگانه (MULTI LINK)
- سیستم ترمز جلو و عقب: دیسکی خنک شونده
- مصرف سوخت ترکیبی: ۸.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت
- استاندارد آلایندگی: یورو ۴ و ۵
ابعاد
- طول/عرض/ارتفاع: ۴۸۶۵/۱۸۳۵/۱۴۸۰
- فاصله بین دو محور: ۲۷۷۵ میلیمتر
- حجم مخزن سوخت: ۶۳ لیتر
- گنجایش صندوق بار: ۵۱۰ لیتر
- اندازه تایرهای جلو و عقب:۲۱۵/۶۰ R 16
ایمنی
مدلهایی از این خودرو که با پیشرانه ۲.۴ لیتری در بازار چین عرضه میشوند از لحاظ تجهیزات رفاهی و ایمنی بهکاررفته، به دو تیپ LUXURY و FLAGSHIP تقسیم میگردند که در ذیل مشخصات این دو به تفکیک آمده است. با این توضیح که شاید این مشخصات کاملاً با نمونههای ارائه شده در کشورمان مطابقت نداشته باشد.
- دو عدد کیسه هوا (بهطور استاندارد در همه تیپها)
- کیسه هوای جانبی (تنها در تیپ FLAGSHIP ارائه میشود)
- کیسه هوای پردهای (تنها در تیپ FLAGSHIP ارائه میشود)
- سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
- سیستم کمکی ترمز BA
- سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
- سیستم کنترل پایداری ESP
- سیستم کنترل کشش TCS
- سیستم کمکی ترمز در سراشیبیها HBA
تجهیزات رفاهی (نمونه ۲.۴ لیتری)
- سیستم روشنایی در روز (DAYTIME RUNNING LIGHT)
- روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغهای جلو
- سانروف برقی
- سیستم تثبیتکننده سرعت (کروز کنترل)
- سیستم هوشمند ورود بدون کلید
- استارت دکمهای
- سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه فیلتر گرده داخل اتاق خودرو
- پوشش چرمی فرمان (فقط در تیپ FLAGSHIP ارائه میشود)
- آینههای جانبی به همراه گرمکن با قابلیت تاشوی خودکار برقی
- فرمان چندکاره
- پوشش چرمی صندلیها
- صندلیهای برقی جلو به همراه گرمکن (فقط در تیپ FLAGSHIP ارائه میشود)
- ۶ عدد بلندگو
- کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + MP3 + پورت USB و AUX + اتصالات بلوتوث
- صفحه لمسی رنگی + سیستم رهیاب GPS
- دوربین دید عقب
- سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS)
- سنسورهای پارک جلو و عقب خودرو
- و….
قیمت
- در ایران: هنوز بهطور رسمی مشخص نشده است.
- در چین: ۱۰۹,۸۰۰ یوآن (نمونه ۲.۴ لیتری و تیپ LUXURY) و ۱۱۹,۸۰۰ یوآن (نمونه ۲.۴ لیتری و تیپ FLAGSHIP)
سلام من این ماشینو دارم خیلی ماشین خوبیه مصرف ماشین ۱۰لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکنه و تو جاده همون ۸.۷ مصرف میکنه من خیلی رازی هستم از این ماشین
آقا مسعود عزیز،
من این مدل ماشین را دارم ، مصرف سوختش با اعداد نوشته شده در دفترچه تطبق دارند. ماشین از لحاظ فنی هیچ مشگلی ندارد. فقط مونتاژ خودرو درایران ضعیف است. آن بنده خدا شاید منظور خاصی داشته باشد. برای این ماشین اگر کرمان موتور طمع افزایش قیمت نداشته باشد. خودروی بسیارمناسب در مقابل خودروهای کارکرده ژاپنی و کره میباشد.. با سپاس
سلام . اینکه ماشین خوب یا بدیه مربوط به قضاوت آینده میشه .ولی من این ماشینو دست یک بنده خدایی دیدم باهاش صحبت کردم گفت مصرف سوختش از اعداد نوشته شده در دفترچه خیلی بیشتره و به یکی دو عدد اضافی بسنده نمیکنه . خواهش میکنم دوستانی که این ماشینو خریدن نظرشونو بدن . چون هزینه سوخت اضافی و مراجعات فراوان به پمپ بنزین بسیار ناخوشایندتر از زیبایی و آپشنهای این ماشینه . با تشکر
سلام . اینکه ماشین خوب یا بدیه مربوط به قضاوت آینده میشه .ولی من این ماشینو دست یک بنده خدایی دیدم باهاش صحبت کردم گفت مصرف سوختش از اعداد نوشته شده در دفترچه خیلی بیشتره و به یکی دو عدد اضافی بسنده نمیکنه . خواهش میکنم دوستانی که این ماشینو خریدن نظرشونو بدن . چون هزینه سوخت اضافی و مراجعات فراوان به پمپ بنزین بسیار ناخوشایندتر از زیبایی و آپشنهای این ماشینه . با تشکر