تاریخچه بنتلی

بنتلی شرکت خودروسازی انگلیسی، تولیدکننده خودروهای لوکس است. این کمپانی بارها در مسابقات لیمانز شرکت داشته و ۶ بار از سال ۱۹۲۴ تا ۲۰۰۳ در این مسابقات به مقام نخست و چندین بار به مقام‌های دوم و سوم رسیده است.

قبل از تاسیس بنتلی عمده شهرت بنیانگذار آن به علت طیف موتورهای چرخشی هواپیماهایی بود که در جنگ جهانی اول از آنها استفاده می‌شد که معروف‌ترین مدل آن بنتلی بی آر ۱ بود که در هواپیمای «ساپ ویت کمل» (Sopwith Camel) از آن استفاده می‌شد. این شرکت در سال‌های اولیه به تولید هواپیما می‌پرداخت و در آرم شرکت نیز از دو عدد بال استفاده شده که سمبل پرواز و برتری است. در قسمت مرکزی یک حرف B وجود دارد که مخفف کلمه Bentley است.

قبل از جنگ جهانی اول «والتر اوون‌بنتلی» Walter Owen Bentley با برادرش در فروش ماشین‌های یک کمپانی خودروسازی فرانسوی به نام DFP مشارکت داشت، اما همواره خواهان طراحی و ساخت ماشین‌ها با نام خود بود. والتر در سال ۱۹۱۳ بازدیدی از کارخانه DFP به عمل آورد و فلز سبک آلومینیوم توجه او را به خود جلب کرد و بعد از آن بنتلی به ارائه نظریه استفاده از فلزات سبک وزن به جای آهن در ساخت پیستون‌های موتور پرداخت. پیستون‌های آلومینیومی ‌بنتلی برای اولین بار در جنگ جهانی در موتورهای هواپیما استفاده شد.شرکت اتومبیل سازی بنتلی در تاریخ ۱۸ ژانویه ۱۹۱۹ توسط والتر تاسیس شد. بنتلی از همان آغاز کار، ساخت اتومبیل‌های استثنایی را در دستور کار خود قرار داد. در آگوست آن سال Bentley Motors Ltd ثبت گردید و در اکتبر همان سال در شوی وسایل نقلیه موتوری لندن یک شاسی با موتور ساختگی به معرض نمایش گذاشته شد. در ماه دسامبر یک موتور ساخته شد، ولی توسعه آن بیشتر از چیزی که انتظار می‌رفت زمان برد و ماشین‌های اولیه تا سپتامبر سال ۱۹۲۱ به صورت کامل آماده نشدند.بنتلی از لحاظ مالکیت سه دوره را پشت سر گذاشت. دوره اول از سال ۱۹۱۹ آغاز شد و تا سال ۱۹۳۱ ادامه داشت. در این دوره بنتلی مستقل بود و عمده مقام‌ها و افتخاراتی که در مسابقات کسب کرده را در این دوران به دست آورد.

در اواخر دوره اول شرکت با فراز و نشیب‌های دیگری دست و پنجه‌نرم می‌کرد و «ولف بارناتو» که عضو گروه معروف Bentley Boys هم بود در این دوران دست به کارها و تمهیداتی زد. تلاش اصلی او حفظ سبک و شیوه بنتلی بود، اما انحطاط و کسادی گسترده سبب کاهش مطالبات محصولات پر هزینه و گران شرکت شد، به طوری که سرانجام بنتلی در سال ۱۹۳۱ به رولز رویس فروخته شد. گروه Bentley Boys شامل چند نفر از افراد توانگر و ثروتمند بریتانیایی بود که به حفظ اعتبار نام بنتلی و آماده‌سازی و بهینه‌سازی بنتلی‌ها برای مسابقات می‌پرداختند که در دهه ۲۰ و خصوصا سال‌های ۱۹۲۷ تا ۱۹۳۰ به موفقیت‌ها و پیروزی‌هایی دست یافتند.رولز رویس به صورت محرمانه و با استفاده از یک نهاد به نام British Central Equitable Trustبنتلی را به دست آورد و حتی خود بنتلی هویت واقعی خریدار را تا زمانی که قرار داد کامل بسته شد نمی‌دانست.

شرکت جدید با مالکیت کامل رولز رویس شکل گرفت و سرانجام والتر بنتلی طبق قرارداد بسته شده شرکت بنتلی را ترک کرد و در سال ۱۹۳۵ به لاگوندا پیوست. کارخانه بنتلی در Cricklewood نیز تعطیل و فروخته شد و تولیدات به رولز رویس به شهر دربی در انگلیس منتقل شد.در سال ۱۹۳۳ هنگامی‌ که بنتلی جدید نمایان شد، برخی مشتریان قدیمی‌ناامید شدند، اما برخی دیگر از مشتریان استقبال خوبی از خود نشان دادند. بعد از جنگ جهانی دوم تولیدات بنتلی و رولز رویس به یک کارخانه در «چسشایر» که در زمان جنگ به ساخت موتور می‌پرداخت انتقال یافت.

اتومبیل‌هایی که در این دوره ساخته شدند بسیار شبیه به هم بودند. در واقع بنتلی و رولز رویس اکثرا محصولاتی نسبتا مشابه و فقط با برند و یک سری خصوصیات ظاهری مخصوص به خود عرضه می‌کردند و گاه حتی محصولی با یک نام ولی ۲ برند متفاوت عرضه می‌شد. بعدها بنتلی با یک سری تفاوت‌های ظاهری نسبت به رولزرویس‌ها عموما کمتر از رولز رویس‌ها قیمت گذاری می‌شد. در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ اوضاع بسیار نابسامان بود و آنها دوران پرفراز و نشیبی را تجربه کردند. در این دوران، شرکت مادر به خاطر بعضی مشکلات و هزینه‌های توسعه و تقسیم و جدا شدن با مشکلاتی مواجه شد و در حال ورشکستگی بود. در نهایت به دلیل مشکلات به وجود آمده در سال ۱۹۹۸ بنتلی و رولز رویس توسط گروه فولکس به مبلغ ۴۳۰ میلیون پوند خریداری گردید. در دوره مالکیت گروه فولکس واگن یک سری قضایا بین گروه فولکس و ب.ام.و پیش آمد فرصت‌های جدیدی برای این اتومبیل لوکس انگلیسی مهیا شد و مالکیت آلمانی با مدیریت و مهندسی دقیق همواره سعی در پیشرفت داشت.این گروه خودروسازی اکنون با داشتن بیش از ۳۷۰۰ کارمند، سالانه درآمدی بالغ بر ۵۰۰ میلیون یورو داشته، ولی در سال گذشته میلادی درآمدی از این فروش کسب نکرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.