بنز هم به شرکای ایران اضافه شد

مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان اینکه بنز و یک شرکت دیگر خارجی به شرکای خودروساز ایران اضافه می‌شوند، گفت: پژو با حضور بنز دیگر نمی‌تواند بازار ایران را ترک کند.

هاشم یکه‌زارع در گفتگوی تلفنی با برنامه زنده تلویزیونی پایش گفت: ایران‌ خودرو به زودی قراردادی با شرکت بنز آلمان و یک شرکت دیگر امضا می‌کند که این شرکت‌ها به مجموعه گروه‌های همکار ایران‌خودرو اضافه خواهند شد که این همکاری‌های جدید منجر به این می‌شود که شرکت پژو نتواند به همین راحتی ایران را ترک کند، این در حالی است که در گذشته پژو فکر می‌کرد اگر ایران را ترک کند، بازار ما را با مشکل مواجه خواهد کرد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو افزود: مسئله‌ای که در قرارداد پژو، مهم به شمار می‌رود، صادرات است، یعنی ۳۰ درصد از تولید باید به کشورهای تعیین‌شده، صادر شود. در مورد این قرارداد هم، وزیر صنعت اعلام کرده بود که تنها بخشی از این قرارداد محرمانه است، همانطور که در سایر کشورها نیز هیچ وقت جزئیات قراردادی بر روی سایتی قرار نمی‌گیرد و فقط اطلاعات کلی آن اعلام می شود؛ چراکه رقابت وجود دارد و باید بخشی از قراردادها محرمانه باشد.

وی با بیان اینکه در رابطه با پژو یک بسته «حمایتی ـ خسارتی» دریافت کردیم که مبلغ آن، ۴۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو است، تصریح کرد: براساس سیاست‌های دولت، بنا شد هر شرکتی که بخواهد باید سه اصل را سرمایه گذاری، انتقال فناوری و صادرات را رعایت کند. شرکتی که با پژو زدیم به صورت ۵۰ و ۵۰ است، بنابراین این شرکت حدود ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری می کند که نصف آن را پژو پرداخت می‌کند، بنابراین وقتی شرکت پژو سرمایه گذاری کرده و پول اینجا بیاورد آن وقت مطمئنا اتفاق قبلی رخ نمی دهد و ضمن اینکه مکانیزم هایی که در قرارداد دیدیم این کار را سخت‌تر می‌کند.

یکه زارع در واکنش به اینکه چه تضمینی وجود دارد که با توجه به اصل صادرات، ایران به پایگاه صادارت منطقه ای تبدیل شود، گفت: این اولین قرارداد سرمایه گذاری واقعی خودروسازی در ایران است، یعنی تا به حال سرمایه گذاری نبوده و یا اینکه در هر زمان می‌توانستند به دلخواه خودشان آن را خارج کنند؛ سرمایه گذاری واقعی یعنی به صورت سالن و تجهیزات باشد. پژو شریک قدیمی ایران خودرو بوده و قبلا حدود ۷۰ درصد بازار دست پژو بوده ولی الان براساس قرارداد بیشتر از ۱۵ درصد نخواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.