واگذاری سومین خودروساز ایران به فرانسه

این روزها صنعت خودرو بیش از سایر صنایع کشور خبرساز است. هر چند این صنعت دو سالی است که در رکود به سر می‌برد اما پس از برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی، مذاکرات با خودروسازان خارجی، جدی‌تر و حتی مذاکره با یکی از خودروسازان فرانسوی نهایی شد. در عین حال همچنان مذاکرات با دیگر خودروسازان فرانسوی همچنین خودروسازان آلمانی و ایتالیایی ادامه دارد. در همین راستا، سومین همایش بین‌المللی خودرو تا چند روز آینده با حدود ۵۰۰ شرکت‌کننده برگزار خواهد شد.

این همایش که باید در آذر ماه برگزار می‌شد به علت همزمان شدن با موعد اجرای «برجام» با دو ماه تاخیر در اسفند ماه برپا می‌شود اما همین امر موجب شده که به دلیل همزمانی این نمایشگاه مهم با نمایشگاه خودرو ژنو، شرکت‌های بزرگ خودروسازی دنیا در نمایشگاه تهران حاضر نشوند. در همین حال هر چند سال گذشته احتمال حضور خودروسازان امریکایی در همایش بین‌المللی خودروسازی جدی‌تر شد اما این موضوع حتی با به سرانجام رسیدن برجام و برداشته شدن تحریم‌ها نیز اتفاق نمی‌افتد. این در شرایطی است که سال گذشته بخش زیادی از شرکت‌کنندگان را خودروسازان چینی تشکیل می‌دادند و همین امر اعتراض و انتقاد مخاطبان را به دنبال داشت. به گفته دبیر شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو، امسال ۱۶خودروساز بزرگ ازجمله خودروسازانی چون شرکت‌های ولوو، اسکانیا، پژو، رنو و دایلمر در نمایشگاه حضور خواهند داشت و نمایندگانی از کشورهای اتریش، بلژیک، چین، چک و اسلواکی، دانمارک، فرانسه، آلمان، هند، ایتالیا، ژاپن، کویت، هلند، عمان، ‌پاکستان، کره جنوبی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، ترکیه، امارات متحده عربی و انگلستان میهمان ایرانی‌ها با مذاکرات خودرویی هستند. البته این مذاکرات و افزایش کیفیت خودروهای جدید تولیدی در بازار داخل نیز بی‌تاثیر نیست؛ چنانچه فعالان صنعت خودرو کشور از افزایش حداقل ۴.۵درصدی قیمت خودرو در سال آینده خبر می‌دهند.

ایجاد شرکت مشترک با رنو فرانسه

در حاشیه این همایش، مذاکراتی با خودروسازان و قطعه‌سازان انجام خواهد شد و به گفته امیرحسین قناتی، مدیرکل خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت شرکت‌های بنز، فیات، فولکس واگن، ایسوزو، مزدا، نیسان و تویوتا مذاکراتی تاکنون با خودروسازان ایرانی داشته‌اند همچنین فولکس واگن با پنج شرکت داخلی برای آغاز همکاری مشترک مذاکره کرده و در نهایت براساس تشخیص خود با یک شرکت ایرانی همکاری خواهد کرد. فیات نیز پیشنهاداتی برای سرمایه‌گذاری در ایران داشته است. قناتی که به تازگی عضو هیات‌مدیره سایپا شده است در پاسخ به پرسشی مبنی بر سرانجام مذاکرات رنو و سایپا گفت: ایجاد شرکت مشترک بین سایپا و رنو درحال بررسی است و هنوز نهایی نشده است. مذاکرات فعلا درحال انجام است اما بعید به نظر می‌رسد طی هفته آینده و در جریان برگزاری سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران، قراردادی میان این دو شرکت به امضا برسد.

 واگذاری پارس‌خودرو ایران به رنو

قناتی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا پارس خودرو به رنو واگذار خواهد شد، تاکید کرد: این کار درحال انجام است. وی در توضیح بیشتر گفت که هم‌اکنون مذاکرات میان رنو و سایپا بر سر واگذاری سهام پارس خودرو به خودروساز فرانسوی ادامه دارد. اظهارات وی در شرایطی است که رنو به‌ شدت خواستار خرید سهام پارس خودرو بوده و قصد دارد این شرکت را به پایگاه تولیدی خود در ایران تبدیل کند.

 ۴ قرارداد همکاری با قطعه‌سازان

ساسان قربانی، دبیرکل سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران نیز با بیان اینکه نمایندگانی از شرکت‌های نیسان، تویوتا، مزدا، فولکس واگن و فیات نیز در این همایش شرکت خواهند کرد، خاطرنشان کرد: در حاشیه این همایش تفاهمنامه همکاری بین انجمن قطعه‌سازان ایران با انجمن قطعه‌سازان کشورهای فرانسه، انگلیس، ترکیه و هند امضا خواهد شد. این همکاری بین شرکت‌های قطعه‌سازی با هدف صادرات صورت می‌گیرد. قربانی اضافه کرد: توافقنامه همکاری بین دو نهاد صنفی است که یکی از کشور ترکیه است و ادامه توافق با انجمن‌های قطعه‌سازان فرانسه، هندوستان و انگلیس خواهد بود. البته با چند هیاتی که ابراز تمایل کردند نیز در طول برگزاری نمایشگاه و کنفرانس مذاکراتی صورت می‌گیرد. مفاد توافقنامه بستگی به بسترسازی کشورها دارد که آیا مشارکت با آنها امکان‌پذیر است یا خیر و بسترسازی از طرف انجمن مربوطه در کشور ما صورت می‌گیرد.

جزئیات تفاهمنامه ایران و آلمان

براساس این گزارش در جریان سفر هیات تجاری اتاق بازرگانی تهران به ایالت باواریای آلمان، تفاهمنامه‌یی نیز بین انجمن قطعه‌سازان ایران و آلمان به امضا رسید که براساس این قرارداد، امکان ورود قطعات خودرو آلمانی به ایران فراهم می‌شود. در دیدار رییس اتاق تهران با شهردار مونیخ اعلام شد که در جریان سفر اسفند ماه وزیر اقتصاد ایران و هیات اقتصادی همراه به آلمان درخصوص ورود خودروهای آلمانی به بازار ایران مذاکره می‌شود. عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان خودرو در این باره با اعلام اینکه تفاهمنامه صنایع انجمن صنایع باواریای آلمان و انجمن قطعه‌سازان در مونیخ به امضا رسید، گفت: بر این اساس امکان همکاری مشترک فعلان اقتصادی دو کشور فراهم می‌شود. محمدرضا نجفی‌منش، رییس کمیسیون تسهیل کسب وکار اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: بنا بر تفاهم انجام شده این انجمن فعالان اقتصادی مرتبط و علاقه‌مند به همکاری با ایران را معرفی می‌کند تا مشارکت‌های اقتصادی فراهم شود. رییس کمیسیون تسهیل کسب وکار اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: فعالان اقتصادی بخش قطعه‌سازی کشور برای همکاری با آلمان به انجمن قطعه‌سازی ایران و علاقه‌مندان آلمانی برای همکاری با ایران به انجمن صنایع باواریا مراجعه کرده تا امکان ارتباط فعالان اقتصادی دو کشور با یکدیگر فراهم شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران همچنین از همکاری یک شرکت ایرانی تولید کامیون برای همکاری با شرکت «مان» آلمان خبر داد. نجفی‌منش گفت: در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها، فعالان اقتصادی ایرانی‌ و آلمانی از یکدیگر دور شده بودند و نمی‌توانستند کار چندانی برای همکاری با یکدیگر انجام دهند اما اکنون با امضای تفاهمنامه همکاری بین انجمن قطعه‌سازان ایران و انجمن صنایع باواریا امضا شده، زمینه برای برقراری ارتباط افراد با یکدیگر فراهم شده است. وی افزود: بعد از این تفاهمنامه اگر افرادی در ایالت باواریا علاقه‌مند همکاری با ایران باشند و ندانند که باید از چه طریقی این کار را انجام دهند، می‌توانند به انجمن صنایع باواریا مراجعه کنند. این انجمن موضوع را به انجمن قطعه‌سازان ایران منتقل می‌کند و ما هم در انجمن قطعه‌سازان ایران افراد صاحب تخصص را برای همکاری به آنها معرفی می‌کنیم. نجفی‌منش اضافه کرد: دقیقا همین اتفاق می‌تواند از طرف ایران هم انجام شود. به طور کلی این تفاهمنامه پلی برای سرمایه‌گذاری مشترک است و دو بخش را به یکدیگر متصل می‌کند. عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران ادامه داد: به طور قطع هیچ راهی برای همکاری با آلمانی‌ها بسته نیست اما آلمانی‌ها کمی آهسته‌تر از برخی دیگر کشور‌ها مثل ایتالیا و فرانسه برای همکاری با ایران حرکت می‌کنند.

  جزئیات افزایش قیمت خودرو

دبیر انجمن خودروسازان نیز درخصوص تاثیر قراردادهای جدید بر وضعیت صنعت خودرو گفت: قراردادهایی که بسته شده‌اند تا اجرایی شوند زمانبر خواهد بود و حداقل تا یک سال یا یک سال و نیم آینده زمان نیاز است تا آنها اجرایی شوند و خودروهای جدید بعید است که به بازار بیاید. احمد نعمت‌بخش با اشاره به مهم‌ترین تحول سال آینده در صنعت خودرو گفت: مهم‌ترین اتفاق در سال جدید در ارتباط با قطعات خودرو خواهد بود. زمانی که کشور تحریم شد، شرکت‌های خودروسازی مجبور شدند از قطعات داخلی استفاده کنند که کیفیت لازم را نداشت یا اینکه از سورس‌های دوم استفاده کردیم مانند قطعات چینی که آنها هم کیفیت مطلوب را نداشتند البته چاره‌یی هم جز این نبود؛ ولی شرایطی با برداشته شدن تحریم‌ها به وجود آمده و این است که می‌توانیم مستقیم قطعه اصل از شرکت مادر وارد کنیم و حاصل این اتفاق این است که کیفیت خودروهای موجود بهتر خواهد شد و در سال بعد هم با توجه به ورود شرکت‌ها و قراردادهای جدید، انتظار محصولات جدید را داریم.

وی با تاکید بر اینکه سال آینده کیفیت خودروها افزایش خواهد یافت، گفت: کیفیت خودرو نقش مهمی در رضایت مردم خواهد داشت زیرا اکنون مهم‌ترین نارضایتی مردم به دلیل کیفیت خودروهاست و این به دلیل قطعاتی است که مورد استفاد قرار می‌گیرد ولی حالا با ورود قطعات اصل این مشکل حل خواهد شد. نعمت‌بخش همچنین درخصوص تاثیر کیفیت خودروها بر قیمت آن نیز اظهار کرد: این موضوع نباید تاثیری داشته باشد ولی به دلیل تورم کشور و افزایش هزینه‌ها در سال آینده شاهد ۴، ۵ درصد افزایش قیمت خودرو خواهیم بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.