ملاقات با هیوندای توسان 2016 در جزایر قناری

هیوندای نامی است با مسما و در زبان کره‌ای به معنای «مدرنیته» است و از حق نباید گذشت که از بدو تأسیس تا به امروز، این ویژگی را در خود حفظ نموده است. شاید دهه نخست قرن بیست و یکم را از یک لحاظ بتوان دوران طلوع خودروهای کره‌ای و در رأس آن هیوندای برشمرد؛ همان‌گونه که دهه‌های پایانی قرن بیستم با نام ناموران ژاپنی عجین و قرین گشته است. امروزه هیوندای نه‌تنها در میان رقبایش به عنصری تأثیرگذار و برتر مبدل شده بلکه می‌رود که مشی نوگرایانه و جوان‌پسند خویش را بر دیگر سازندگان عالم نیز تحمیل کند. این برند نه‌تنها یکی از عامه‌پسندترین سازندگان دنیاست، بلکه از لحاظ کیفی هم از میدان‌داران برتر این عرصه است. مردمان کره رفاه و بهروزی خویش را تا اندازه بسیاری به این برند مدیون‌اند زیرا همین برند نقش برتر را در رشد و توسعه این اقلیم ایفاء نموده و بار مصائب را بیش‌ازپیش بر دوش کشیده است.

2016 Hyundai Tucson 5 516x385 - ملاقات با هیوندای توسان 2016 در جزایر قناری

از جدیدترین تولیدات هیوندای می‌توان به نسل نوین کراس‌اوور نام‌آشنای آن یعنی توسان و یا همان IX35 اشاره داشت. نسخه نهایی این خودرو برای نخستین بار، در ماه مارس سال ۲۰۱۵ میلادی و در نمایشگاه ژنو سوئیس پا به عرصه وجود نهاد و چند ماه بعد از آن نیز، به‌عنوان توسان مدل ۲۰۱۶ راهی بازارهای جهانی شد. بسته به بازار هدف، این خودرو با پیشرانه‌های متعددی عرضه می‌شود که از مهم‌ترینشان می‌توان به نسخه ۲ لیتری تنفس طبیعی،۱.۶ لیتری توربو شارژ و ۱.۷ لیتری دیزل اشاره نمود. در حال حاضر، این خودرو علاوه بر کشور کره، در جمهوری چک، چین و اندونزی و… نیز تولید می‌شود. از چندی پیش بدین سو، ثبت‌نام از نسخه ۲ لیتری این خودرو در کشورمان آغاز شده است.

2016 Hyundai Tucson 10 516x387 - ملاقات با هیوندای توسان 2016 در جزایر قناری

چندی پیش، مطلبی از این خودرو در سایت «DRIVEARABIA» منتشر گردید که در اینجا برگردان آن را تقدیمتان می‌کنم.
حدس می‌زنیم که این متن محبوب‌ترین گزارش ما در این ماه باشد. آیا می دانید که هیوندای توسان پرفروش‌ترین خودروی کلاس خود در چندین کشور متفاوت بوده و این امر شامل امارات هم می‌شود؟ صادقانه بگویم، با آنکه مدل پیشین این خودرو در آغاز کارش محصول درخوری نبود ولی با این حال، به‌سادگی توانست فروش بیشتری را نسبت به‌تمامی رقبایش رقم زند. اما نسل جدید توسان به‌تمامی و از پایه خودرویی متفاوت است. از همین رو ما برای یافتن یک نسخه از آن راهی جزایر قناری (CANARY) اسپانیا شدیم.

2016 Hyundai Tucson 2 516x339 - ملاقات با هیوندای توسان 2016 در جزایر قناری

نمونه‌ای از این خودرو که در اختیارمان قرار گرفت به‌جای کره، ساخت جمهوری چک بود. نسل جدید توسان (مدل (۲۰۱۶ از لحاظ طول کمی بلندتر از نسل قبلی خود است و همین مسئله آن را در رقابت و رویارویی با خودروهایی همچون تویوتا RAV4 و هوندا CR-V در جایگاه بهتری قرار می‌دهد. در عین حال، کماکان هیوندای توسان از طول کمتری نسبت به این دو خودرو برخوردار است. نکته جالب اینجاست، با آنکه این خودرو از طول کمتری نسبت به تویوتا و هوندا بهره می‌برد ولی در عوض، از فاصله بین دو محور بیشتری نسبت به خودروهای مذکور برخوردار است (منظور فاصله بین دو محور جلو و عقب این خودرو است).

2016 Hyundai Tucson 14 516x336 - ملاقات با هیوندای توسان 2016 در جزایر قناری

طراحی بدنه نسل نوین توسان، به‌نوبه خود بسیار خوب و ممتاز به نظر می‌رسد و در حال حاضر، این خودرو از کابینی سود می‌برد که نه‌تنها از پلاستیک‌های سخت و ارزان‌قیمت در آن استفاده نشده بلکه بخش‌های متعددی از سطوح درب و داشبورد را هم پوششی نرم فرا گرفته است. حتی در جاهایی همچون ستون جلوی A، تکیه‌گاه زانوی راننده و محفظه‌های داخلی درب‌های عقب نیز، از مواد نرم و مرغوب استفاده شده است. این‌ها ازجمله مکان‌هایی هستند که دیگر خودروسازان عمدتاً آن‌ها را نادیده گرفته و یا از بهره‌گیری از متریالی مشابه (نرم) در آن‌ها دریغ می‌ورزند.

2016 Hyundai Tucson 8 516x340 - ملاقات با هیوندای توسان 2016 در جزایر قناری

این خودرو از فضای داخلی خوب و درخوری بهره می‌برد و از صندوق بار بسیار بزرگ‌تری هم نسبت به نسل پیشین خود برخوردار است. همچنین گزینه‌های انتخابی (تکنولوژی) بسیاری در آن تعبیه شده که هر چیزی، اعم از صفحه نمایشگر لمسی چندرسانه‌ای – هدایت ناوبری تا سامانه ردیابی نقاط کور اطراف خودرو و نیز سامانه هشداردهی ترافیک را دربر می‌گیرد. گذشته از تجهیزاتی همچون ترمز پارک الکتریکی، سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب و درب عقبی که تنها با ایستادن شخص در مقابل آن باز می‌گردد، این خودرو از سامانه استارت بدون کلید هوشمند و سقف پانورامیک هم بهره می‌برد. علاوه بر این، از تعداد کافی کیسه هوا هم جهت کسب ۵ ستاره در آزمون تصادف برخوردار است. با این همه، برای تملک تمامی این تجهیزات، احتمالاً مجبورید که تنها مدل فول آن را خریداری نمایید.

2016 Hyundai Tucson 7 516x337 - ملاقات با هیوندای توسان 2016 در جزایر قناری

خودرویی که با آن رانندگی نمودیم نمونه فول هیوندای توسان بود و کماکان از یک پیشرانه پایه‌ای ۲ لیتری و از یک گیربکس ۶ سرعته خودکار بهره می‌برد و همچنین نمونه‌ای دیفرانسیل جلو نیز بود. ما این خودرو را – با جعبه‌دنده‌ای که به‌خوبی برنامه‌ریزی شده بود- تنها در پیرامون شهر رانده‌ایم. با این حال و همان‌گونه که انتظارش می‌رفت زمانی که پدال گاز آن تا ته فشرده شد، طبیعت کند و آهسته‌اش برملا گردید. رانندگی با این خودرو در جاده‌های پر پیچ‌وخم کوهستانی کمی چالش‌برانگیز است و در عین حال، حتی در این وضع هم اصلاً مجبور نیستید که به پیشرانه فشار چندانی وارد نموده و برخوردی چکشی با آن روا دارید. کماکان پیشرانه ۲ لیتری این خودرو، گزینه منتخب بیشتر خریداران در کشورهای حوزه خلیج‌فارس (GCC) خواهد بود اما اگر شما خواهان دستیابی به پیشرانه‌ای دیگر هستید یک نسخه ۲.۴ لیتری از آن هم با کمی تأخیر رونمایی خواهد شد. گزینه ایده ال توسان، نسخه ۱.۶ لیتری و توربو شارژ آن است که از یک گیربکس ۷ دنده دوکلاچه بهره می‌برد (این نسخه هم‌اکنون در بازار آمریکا عرضه می‌شود).

2016 Hyundai Tucson 4 516x387 - ملاقات با هیوندای توسان 2016 در جزایر قناری

ما معتقدیم که تمامی نسخه‌های هیوندای، به نحو بارزی از یک سواری خوب بهره‌مندند و بی‌شک توسان جدید هم از این قاعده مستثنی نیست. با این وجود، ویژگی‌های متفاوتی در خودروی جدید وجود دارد و در قیاس با نسل قبلی – که از نظر سواری بسیار نامطلوب بود – در نسخه جدید توسان، نوسانات و تکان‌های بدنه کاملاً محدود شده و این خودرو از چسبندگی خوبی هم در سرعت‌های میانی برخوردار است که بی‌شک در این میان، تایرهای سفارشی ۱۹ اینچی آن بسیار مدد دهنده هستند. از آنجایی که ما این خودرو را در محدوده توانایی‌هایش به چالش نکشیده‌ایم بنابراین با اطمینان نمی‌توانیم بگوییم که این خودرو به‌تمامی یک کراس‌اوور “اسپرتی” است. فرمان این خودرو به نحو درخوری سبک است ولی در عوض، از بازخورد خوبی بهره نمی‌برد. دیسک‌های ترمز آن نیز نسبتاً خوب هستند و نیازی به درگیری مداوم سامانه‌های ABS و ESP نیست.

2016 Hyundai Tucson 11 516x344 - ملاقات با هیوندای توسان 2016 در جزایر قناری

هیوندای مدعی است که توسان جدید از قابلیت‌های آفرودی در برخی از جاده‌های شنی و ماسه‌ای برخوردار است، از این رو، یک قفل دیفرانسیل با تقسیم گشتاور ۵۰/۵۰ در آن تعبیه نموده است و در مدل‌های دو دیفرانسیل (۴WD) هم یک سامانه کنترل در سراشیبی‌ها نصب نموده است. به نظر می‌آید که سامانه مذکور کار خود را به‌خوبی و روشنی انجام می‌دهد. هرچند که به نظر ما، این سیستم در جاده‌های کفی (شنی) بهتر از تپه‌های شنی با شیب تند، عمل می‌کند.

2016 Hyundai Tucson 12 516x387 - ملاقات با هیوندای توسان 2016 در جزایر قناری

حقیقتش را بخواهید ما زمان سخت و دشواری را جهت یافتن هر نوع عیب و ایرادی در این خودرو سپری نمودیم. اما درمجموع، هیچ نکته گله‌آمیزی در هیوندای توسان وجود ندارد. با توجه به افزایش بهایی که انتظار می‌رود کمی بیش از نسل پیشین آن باشد، ما معتقدیم که نسل جدید توسان رقبایش را در جداول فروش “مغلوب” خواهد نمود، بیش از آن چه که تاکنون شاهدش بوده‌ایم.
توضیح: نویسنده اصلی متن به‌جای لغت مغلوب، از لغت قتل یا کشتار (MURDER) استفاده نموده است! که البته چون در نوشتار فنی چندان مصطلح نیست از همان کلمه “مغلوب” در این متن استفاده شده است.

2016 Hyundai Tucson 3 516x387 - ملاقات با هیوندای توسان 2016 در جزایر قناری

مشخصات فنی هیوندای توسان  ۲۰۱۶ :

  • پیشرانه ۲ لیتری (نسخه سفارش ایران):
    حجم موتور: ۱۹۹۹ سی‌سی
    توان: ۱۵۵ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور در دقیقه
    گشتاور: ۱۹۷ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
    شتاب صفر تا صد: ۱۱.۱ الی ۱۱.۵ ثانیه
    حداکثر سرعت: ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
    نسبت تراکم موتور: ۱۱.۵
    مصرف سوخت ترکیبی: ۸.۱ الی ۸.۸ لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت
    پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو:
    حجم موتور: ۱۵۹۱ سی‌سی
    توان: ۱۷۵ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
    گشتاور: ۲۵۴ نیوتن‌متر در ۱۵۰۰ الی ۴۵۰۰ دور در دقیقه
    شتاب صفر تا صد: ۸.۸ ثانیه
    حداکثر سرعت: ۲۰۴ کیلومتر بر ساعت
    مصرف سوخت ترکیبی: ۸ لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت
    نسبت تراکم موتور: ۱۰.۱
    سیستم فنربندی جلو: مک‌فرسون استرات به همراه فنرهای مارپیچی، کمک‌فنرهای گازی و میله تثبیت‌کننده ۲۴.۷ میلی‌متری
    سیستم فنربندی عقب: مستقل، اتصال چندگانه، کمک‌فنرهای گازی و میله تثبیت‌کننده ۲۳ میلی‌متری
    نوع کالیپرهای ترمزهای جلو و عقب: دیسکی

2016 Hyundai Tucson 13 516x301 - ملاقات با هیوندای توسان 2016 در جزایر قناری

ابعادهیوندای توسان ۲۰۱۶:

طول/عرض/ارتفاع: ۴۴۷۵/۱۸۵۰/۱۶۴۵ میلی‌متر
فاصله بین دو محور جلو عقب: ۲۶۷۰ میلی‌متر
وزن: ۱۴۵۶ الی ۱۵۹۸ کیلوگرم
ظرفیت باک بنزین: ۵۵ لیتر
گنجایش محل بار: ۱۴۱۴ لیتر

2016 Hyundai Tucson 9 516x338 - ملاقات با هیوندای توسان 2016 در جزایر قناری

ایمنی هیوندای توسان ۲۰۱۶ :

۵ ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP اروپا (با نرخ ایمنی سرنشینان بزرگ‌سال معادل ۸۶ درصد)
۸ عدد کیسه هوای ایمنی (نسخه سفارش آمریکا)
سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
سیستم کمکی ترمز (BA)
سیستم کنترل پایداری (ESC)
سیستم کنترل کشش (TCS)
سامانه مدیریت پایداری خودرو (VSM)
ستون جمع شونده فرمان
سیستم ISOFIX برای صندلی کودک
سامانه ردیابی نقطه کور (BLIND SPOT DETECTION)
سامانه کمکی حرکت در بین خطوط (LANE KEEPING ASSIST SYSTEM)
ترمز خودکار اضطراری (AUTONOMOUS EMERGENCY BRAKEING)
سامانه کاپوت فعال (ACTIVE BONNET SYSTEM)
پشت‌سری فعال (ACTIVE HEADRESTS)
ترمز پارک الکتریکی (EPB)
و…
توضیح: برخی از سامانه‌های ایمنی که در سطور فوق از آن‌ها نام برده شد به‌صورت سفارشی و آپشن در هیوندای توسان ارائه می‌گردد و در حالت استاندارد، عرضه نمی‌شود. همان‌طور که خودتان بهتر آگاهید، استانداردهای ایمنی اعمالی در ممالک توسعه یافته‌ای همچون اروپا و آمریکا و استرالیا و … با آسیا و آفریقا و آمریکای جنوبی تفاوت بسیار دارد و به‌مراتب نیز سخت‌گیرانه‌تر است، به همین سبب، خودروهای صادره به این نواحی به لحاظ ایمنی مجهزترند.

2016 Hyundai Tucson 1 516x387 - ملاقات با هیوندای توسان 2016 در جزایر قناری

تجهیزات (مدل فول ۲ لیتری، دو دیفرانسیل در بازار امارات)

در حال حاضر، هیوندای توسان تنها با یک پیشرانه ۲ لیتری و دو نسخه تک و دو دیفرانسیل در بازار امارات عرضه می‌شود که نسخه دو دیفرانسیل در حالت استاندارد از تجهیزات ایمنی و رفاهی به شرح ذیل بهره می‌برد:
۲ عدد کیسه هوای ایمنی – سیستم ترمز ABS – سنسورهای پارک – دوربین دید عقب – فرمان الکتریکی حساس به سرعت – سقف شیشه‌ای پانورامیک – استراحتگاه دست جلو – چراغ‌های اتوماتیک جلو – آینه‌های جانبی به همراه راهنما – شیشه عقب بخارزدا – ریل سقفی – سیستم هوشمند ورود بدون کلید – کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 و پورت USB،AUX به همراه اتصالات بلوتوث – تهویه مطبوع دستی و…
آپشن های سفارشی: سردکن و گرم‌کن صندلی‌ها – کروز کنترل تطبیقی – درب صندوق هوشمند – ۶ عدد کیسه هوای ایمنی – سیستم کمک پارک (PAS) و…

2016 Hyundai Tucson 6 516x387 - ملاقات با هیوندای توسان 2016 در جزایر قناری

قیمت هیوندای توسان  ۲۰۱۶ :

در ایران: ۱۵۷ میلیون تومان (نسخه ۲ لیتری، ثبت‌نام در نمایندگی شرکت)
در امارت: ۷۳,۰۰۰ درهم (نسخه ۲ لیتری، تک دیفرانسیل) و ۷۸,۰۰۰ درهم (نسخه ۲ لیتری، دو دیفرانسیل)
در آمریکا: ۲۲,۷۰۰ دلار (نسخه ۲ لیتری) و ۲۹,۹۰۰ دلار (نسخه ۱.۶ لیتری توربو، تیپ LIMITED)
محل ساخت هیوندای توسان سفارش امارات: جمهوری چک (اروپای مرکزی)
منابع دیگر:
WIKIPEDIA.ORG
YALLAHMOTOR.COM
و…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.