ساینا در نمایشگاه تهران + مشخصات

آقای روحانی دیروز  (سه‌شنبه) با حضور در نمایشگاه بین‌المللی تهران ضمن رونمایی از خودروی ساینا که در گروه خودروسازی سایپا تولید شده است و نیز موتور دیزلی ایران‌خودرو، از نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودروسازی کشور بازدید کرد.در فیلم زیر سوار شدن آقای روحانی در خودروی ساینا را مشاهده می کنید.به منظور برآورده ساختن سلایق مشتریان وایجاد تمایز در سبد محصولات گروه خودرو سازی سایپا، پروژه ساینا بر پایه محصول تیبا با حجم تغییرات زیر تعریف …

حجم تغییرات ایجاد شده در ساینا نسبت به خودروی پایه (تیبا) به شرح زیر می باشد:

۱- در ناحیه جلوی خودرو مجموعه های درب موتور، گلگیرها، چراغ ، سپر، جلو پنجره و چراغ های مه شکن تغییر نموده است.

۲- در ناحیه عقب خودرو مجوعه های درب صندوق، چراغ، گارنیش (ابرویی) و چراغ های مه شکن تغییر داشته است.

۳- همچنین قطعات آینه های جانبی، چراغ های راهنما روی گلگیرها و دستگیره درب های جانبی تغییر نموده است. به منظور ایجاد استایلی بهتر به قسمت ساید این خودرو قطعه رکاب هم اضافه شده است.

۴- کلیه قطعات تزئینات داخلی شامل مجموعه داشبورد، کنسول و رودری ها کاملا نسبت به تیبا تغییر کرده و طراحی جدید شده است. همچنین در این خودرو از امکانات جدید مانند نمایشگر چند منظوره (Multi-Function Display) استفاده شده است. در این نمایشگر علاوه بر نمایش اطلاعات ساعت و تاریخ، دمای هوای محیط و همچنین اطلاعات سیستم صوتی نمایش داده می شود.

۵-  در این خودرو  به منظور ارتقای سطح ایمنی، مجموعه صندلی عقب طراحی جدید شده است. این صندلی مجهز به سه کمربند از نوع سه نقطه ای (بر اساس آخرین ویرایش استاندارد) و همچنین سه پشت سری قابل تنظیم می باشد. همچنین سیستم ISOFIX به منظور نصب ایمن صندلی کودک هم در این صندلی دیده شده است. در واقع چنانچه مشتری از صندلی کودک استاندارد استفاده نماید براحی می تواند آن را به شکل کاملا ایمن و منطبق بر استاندارد های اروپایی روی صندلی عقب ساینا نصب کند.

همچنین فیچر های جدیدی در این خودرو نسبت به خودروی تیبا در نظر گرفته شده است تا راحتی و آسایش بیشتری را برای مشتری ایجاد نماید. در مدل EX خودروی ساینا که به عنوان مدل پایه تولید می گردد امکانات زیر دیده شده است:

۱- آینه های جانبی با قابلیت تنظیم برقی
۲- شیشه بالابر های برقی عقب
۳- سیستم تهویه مطبوع (HVAC) نیمه اتوماتیک
۴- سنسور دنده عقب ( به منظور تسهیل در پارک کردن خودرو و اجتناب از برخورد با موانع)
۵- نمایشگر چند منظوره (MFD) جهت نمایش اطلاعات ساعت، تاریخ، دمای هوای محیط و اطلاعات سیستم صوتی
۶- همچنین این خودرو مشابه تیبا مجهز به دو ایربگ (راننده و سرنشین) و همچنین سیستم ترمز ABS میباشد.

یکی از مهمترین وجه تمایز های خودروی ساینا نسبت به خودرو تیبا و همچنین سایر خودرو های هم رده موجود در بازار، در نظر گرفتن استاندارد حفاظت از عابر پیاده (Pedestrian Protection) در طراحی این خودرو است. لازم به ذکر است که این استاندارد در اروپا الزامی بوده اما هنوز در ایران به عنوان یک الزام مطرح نشده است. اما به منظور افزایش ایمنی محصولات، گروه خودرو سازی سایپا این استاندارد را در طراحی ساینا و همچنین سایر محصولات در دست طراحی لحاظ نموده است. در این استاندارد ناحیه جلوی خودرو شامل، سپر و درب موتور و چراغها، باید بگونه ای طراحی شوند تا در صورت تصادف خودرو با عابر کمترین آسیب به عابر پیاده وارد شود. در طراحی ساینا، دانش طراحی بر اساس این استاندارد هم ایجاد شده و در سایر محصولات از این دانش و تجربه استفاده میگردد.

بدیهی است که این خودرو علاوه بر استاندارد فوق الذکر، کلیه الزامات مربوطه به استاندارد های تایید نوع (TA) از جمله استاندارد های مختلف تصادف را برآورده می سازد.

ساینا محصول جدیدی شرکت خودرو ساز داخلی ایران  سایپا می باشد که در اصل اگر بخواهیم به آن خودروی جدید بگوییم اشتباه است.این خودرو فیس لیفتی از تیبا می باشد که البته در بازار تقاضای خوبی داشته .خودرو تیبا بدلیل ظاهر خاص خود همیشه مورد تردید خریداران بود و شاید دلیل سایپا به روی آوردن به ساینا همین مورد باشد.

%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%A7 %D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%BE%D8%A7 14 - ساینا  در نمایشگاه تهران  + مشخصات

ساینا در واقع مدل فیس لیفت شده و ارتقاء یافته تیبا به شمار می آید و اگر قرار بر حفظ رویه مرسوم در صنعت خودروسازی جهانی بود، قاعدتا نمی بایست که با نام متفاوتی نسبت به تیبا عرضه می شد،بلکه در واقع پس از گذشت چهار یا پنج سال از تولید و معرفی سری نخست تیبا، ارائه مدل جایگزین یا فیس لیفت مدل اولیه تیبا کاملا منطقی و به جا به نظر می رسد، اما به هر عنوان مسئولین امر تصمیم به ارائه این محصول با نامی متفاوت به بازار گرفته اند.

%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%A7 %D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%BE%D8%A7 13 - ساینا  در نمایشگاه تهران  + مشخصات

طراحی ظاهری ساینا را می توان یک گام نه چندان بزرگ به سمت جلو دانست.در حالی که دماغه و خط و خطوط کلی تیبا با شباهت غیر قابل انکار به لانچیا اپسیلون نمی توانست آنچنان که باید و شاید، بیننده را به خود جلب کند.ساینا با جلو پنجره عریض و چراغ های چند ضلعی با فرم کلی افقی، چهره ای مرسوم و نسبتا اسپرتی را از خود به نمایش می گذارد و اگر خط و خطوط بی دلیل و خام بر روی سپر جلو را نادیده بگیریم، می توان نمره قبولی را با کمی ارفاق به طراحان ساینا اهدا کرد

%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%A7 %D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%BE%D8%A7 12 - ساینا  در نمایشگاه تهران  + مشخصات

.همانطور که پیشتر در مورد سایر خودروهای فیس لیفت شده در بازار کشورمان مانند پارس یا دنا هم شاهد بودیم، تغییری در خط و خطوط اصلی درب ها در نمای جانبی روی نداده است و متاسفانه تغییرات طراحی خودرو به تعویض و تغییر فرم چراغ ها و سپر ها در جلو و عقب خودرو محدود می شود،البته جالب است که برخی جزییات در نمای جانبی هم دچار تحول شده است، برای مثال زه ضربه گیر روی درب که در نمای جانبی تیبا کاملا جلب توجه می کند در ساینا حذف شده اند و خط کمانی برجسته و قدیمی گلگیر جلو تیبا نیز جای خود را به ماهیچه عضلانی جذب شده در فرم کلی گلگیر داده است.

%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%A7 %D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%BE%D8%A7 6 - ساینا  در نمایشگاه تهران  + مشخصات

تغییرات در گلگیر عقب بسیار ناچیز به نظر می رسد و در این بخش تنها می توان به تغییر فرم مربع شکل درب باک تیبا به طرح دایره ای شکل در ساینا اشاره کرد.همچنین انتظار می رود که با توجه به قیمت بیشتر ساینا، در این بخش شاهد دستگیره های و آینه های جانبی همرنگ بدنه باشیم

%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%A7 %D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%BE%D8%A7 5 - ساینا  در نمایشگاه تهران  + مشخصات

شکی نیست که نمای عقب تیبا نسبت به نمای جلو هماهنگ تر است و زیبایی و تناسب بیشتری دارد اما در ساینا این بخش هم دچار تغییر و تحول شده و حالا چراغ های عقب با رنگ بندی سفید و قرمز مشابه سمند LX می توانند احساس بهتری را از مواجه با یک سدان اقتصادی و جمع و جور با چاشنی جوان پسند و مدرن به بیننده منتقل کنند.

مهمترین تغییر در نمای داخلی کابین را باید در طراحی مجدد داشبورد جستجو کرد که برخلاف تیبا در بخش مرکزی فضای کمتری را اشغال می کند و این تغییر ساده به معنای افزایش فضای پا و زانو برای سرنشین جلو خواهد بود،البته در زمینه زیبایی فضای کابین و داشبورد با توجه به تعداد اندک عکس های منتشر شده از داشبورد ساینا نمی توان نظر قطعی دارد اما به نظر می رسد که بزرگترین نقطه ضعف در این بخش به طرح عجیب و بسیار بدوی دریچه های خروجی تهویه مطبوع در بخش مرکزی داشبورد مربوط باشد که از یکدیگر چند سانتی متر نیز فاصله دارند.بر اساس اطلاعات اولیه ظاهرا ساینا در دو تیپ متفاوت از نظر تجهیزات رفاهی تحت عنوان تیپ پایه و لوکس عرضه می شود و امکان سفارش ساینا با سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک ، شیشه بالابر برقی برای تمامی درب ها و آینه های جانبی برقی برای تیپ لوکس وجود دارد.

مدیریت پلتفرم یکی از ویژگی های خودروسازان بزرگ دنیاست . این محصول حاصل مدیریت پلتفرم گروه خودروسازی سایپا می باشد. خانواده های ایرانی می توانند تمام انتظارات خود را از یک خودروی خانوادگی در این محصول مجسم نمایند. ویژگی هایی هچون ارگونومی مناسب ، دسترسی آسان به تجهیزات داخلی ، طراحی مطلوب نمای بیرونی و همچنین سیستم تعلیقی که از استاندارد های روز دنیا پیروی می نماید را می توان در این خودرو دید.

این خودرو دارای موتور ۱.۵ لیتری منطبق با استاندارد یورو ۴ اروپا می باشد. ترمز ABS مجهز به سیستم EBD از ویژگی های دیگر این محصول می باشد. تمامی این ویژگی ها عنوان شده می تواند لذت صفر تا صد رانندگی را برای سرنشینان این محصول به ارمغان آورد.

مشخصات فنی و موتوری ساینا

گیربکس
نوع گیربکس دستی-۵سرعته
موتور
نوع موتور M15
تعداد سیلندر – تعداد سوپاپ ۴سیلندر-SOHCخطی
حجم موتور cc ۱۵۰۳
حداکثر قدرت ۸۰hp@5300rpm
حداکثر گشتاور ۱۲۶Nm/3600rpm
فرمان
نوع فرمان هیدرولیک
سیستم تعلیق
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب Crank axle
ترمز
جلو دیسکی خنک شونده
عقب کاسه ای
 

تجهیزات ایمنی و رفاهی خودروی ساینا

ایربگ راننده و سرنشین
مجهز به سیستم پیشرفته ترمز ABS+ EBD
مجهز به سیستم ضد سرقت (Immobilizer)
شیشه بالابر برقی جلو
آینه های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم از داخل
صفحه نمایشگر
کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع
کمربندهای ایمنی با قابلیت پیش کشندگی(بصورت آپشن)
گرمکن شیشه عقب
چراغهای جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع
قفل مرکزی
سنسور پارک دنده عقب(در مدل لوکس)
صندلی عقب مجهز به نگهدارنده صندلی کودک ISOFIX
قفل ایمنی کودک برای دربها
نمایش دمای محیط بیرون
آینه ها با قابلیت تنظیم برقی(در مدل لوکس)
کلید مجهز به ریموت
شیشه بالابر برقی عقب (در مدل لوکس)
سیستم تهویه مطبوع دیجیتال (در مدل لوکس)

مشخصات کلی و ابعاد خودروی ساینا

ابعاد
طول(mm) ۴۲۱۵
عرض(بدون در نظر گرفتن آیینه ها)(mm) ۱۶۴۵
ارتفاع(mm) ۱۴۸۴
وزن
وزن خالص ۱۰۵۵
مصرف سوخت(lit)
سیکل ترکیبی(lit/100km) ۶/۷
ظرفیت باک(lit) ۴۱
رینگ و تایر
رینگ ۱۴اینچی فولادی و آلومینیومی
تایر ۱۸۵/۶۰R 14

مشاهده فیلم خودروی ساینا

دانلود کاتالوگ خودروی ساینا محصول سایپا

PDF Logo - ساینا  در نمایشگاه تهران  + مشخصات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.