مدیرکل وزارت صنعت : تعرفه فعلی واردات خودرو خودرو مناسب است

در حالیکه برخی کارشناسان از تصمیم صورت گرفته مبنی بر تثبیت تعرفه واردات خودرو در سال آینده انتقاد کرده و خواستار کاهش تعرفه هستند، مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است که تعرفه فعلی مناسب است.

امیرحسین قناتی در پاسخ به این‌که کارشناسان خواستار کاهش تعرفه واردات خودرو برای ورود خودروهای ارزان‌ قیمت به کشور و تامین حقوق مصرف‌کنندگان شده‌اند، چرا تعرفه کاهش نمی‌یابد؟ اظهار کرد: در حال حاضر تعرفه ۴۰ درصد است و در حوزه خودروهای ارزان‌ قیمت مشکلی نداریم. از آن سو نیز در دنیا خودروی هفت هزار دلاری (ارزان قیمت) تولید نمی‌شود که بخواهد وارد ایران شود.

وی با بیان این‌که تعرفه تنها برای حمایت از تولید داخل نیست، خاطرنشان کرد: تعرفه ابزار کنترل بازار است. نباید بازار را به راحتی در اختیار دیگران قرار داد و اگر بازار در اختیار دیگران قرار می‌گیرد، در قبال آن باید سود و ارزش افزوده‌ای برای کشور ایجاد شود.

مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: این تعریف تعرفه است در حالیکه همه فکر می‌کنند ما تعرفه را گذاشته‌ایم برای این‌که بازار را انحصاری کنیم، در حالیکه اینگونه نیست.

قناتی افزود: تعرفه برای کنترل بازار است برای آنکه بازار به سادگی در اختیار دیگران قرار نگیرد و اگر قرار می‌گیرد آنها را وادار کنیم سرمایه‌گذاری کرده و ارزش افزوده ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر تعرفه واردات خودرو برداشته شود، هیچ ارزش افزوده‌ای برای کشور ایجاد نخواهد شد. باید کالایی در داخل تولید شود که ایجاد ارزش افزوده و اشتغال کند.

اخیرا اعلام شد که تعرفه واردات خودرو برای سال آینده تثبیت شده و تغییری نسبت به سال جاری نخواهد داشت. تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی معادل ۴۰ درصد و تعرفه واردات خودروها با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی معادل ۵۵ درصد است

منبع : ایسنا

1 نظر
  1. يك نفر می گوید

    ارزش افزوده از این بهتر که تولید کنندگان مجبور به ارائه محصول با کیفیت شوند؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.