در نمایشگاه ژنو امسال آئودی یک سورپرایز برای طرفدارانش داشت و آن معرفی عضو قدرتمند خانواده Q7 یعنی SQ7 بود. هرچند SQ7 هنوز هم قدرتی کمتر از SUV های اسپرت GLE63/GLS63 مرسدس بنز و X5M بامو دارد، اما بهخوبی میتواند خلأ نمونه اسپرت Q7 را در بین محصولات آئودی پر کند.
این SUV قدرتمند مجهز به پیشرانه V8 دیزل ۴ لیتری است که قادر بتولید قدرتی برابر با ۴۳۵ اسب بخار و گشتاور عظیم ۹۰۰ نیوتن متر است که SQ7 را تبدیل به قدرتمندترین SUV دیزل بازار میکند. این گشتاور که در ۱۰۰۰ تا ۳۲۵۰ rpm قابلدسترسی است، توسط گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل میگردد.
این پیشرانه دیزل قدرتمند، SQ7 را قادر میسازد تا ظرف ۴.۸ ثانیه از سکون بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابد درحالیکه فقط ۷.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر گازوئیل مصرف کرده و ۱۹۴ گرم CO2 در هر کیلومتر تولید میکند. حداکثر سرعت آن نیز بهصورت الکترونیکی بر روی ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدودشده است.
مزیت اصلی و ویژگی منحصربهفرد این خودرو بهکارگیری توربوشارژر الکتریکی در آن است. آئودی SQ7 اولین خودرویی است که از این تکنولوژی استفاده میکند و این یعنی خداحافظی با پدیده تأخیر توربو. این توربوشارژر که EPC نام دارد (مخفف Electric Powered Compressor)، در مسیر هوای اینترکولر قرارگرفته و توانی برابر با ۷ کیلووات دارد. برای تأمین نیروی موردنیاز آنهم یک باطری لیتیوم یون ۴۸ ولتی در قسمت زیرین صندوق بار نصبشده است.
در قسمت بیرونی SQ7 شاهد جلوپنجره خاص محصولات سری S آئودی به همراه تغییراتی در سپرها هستیم. ۴ سر اگزوز مستطیل شکل از زیر سپر عقب بیرون زده و رینگهای اسپرت ۲۰ اینچی با لاستیکهای ۲۸۵ نیز خودنمایی میکنند. البته امکان سفارش رینگهای ۲۲ اینچی هم وجود دارد. چراغهای جلو در حالت استاندارد از نوع LED هستند درحالیکه چراغهای LED ماتریکس را نیز میتوان سفارش داد. همچنین ترمزهای کربنی نیز بهصورت سفارشی عرضه میگردند.
این SUV اسپرت در دو نوع ۵ و ۷ نقره تولید خواهد شد و پذیرش سفارشات خرید آن از بهار امسال آغاز میگردد. قیمت پایه SQ7 از ۸۹,۹۰۰ یورو (۹۷,۶۱۸ دلار) در آلمان شروع میشود.