افزایش قیمت جزئی خودروهای داخلی در بازار

نزدیک به یک هفته دیگر سال ۹۴ به پایان می‌رسد که افت تولید خودروسازان در ماه گذشته موجب کمبود عرضه در بازار شده و این موضوع افزایش قیمت برخی خودروها را به دنبال داشته است. هر چند در آستانه تعطیلات نوروزی قیمت خودروهای داخلی اندکی افزایش یافته اما به گفته فعالان بازار این موضوع به معنای رونق نمایشگاه‌های خودرو نیست؛ بلکه به‌دلیل کاهش عرضه خودرو در بازار است.

به گفته فعالان بازار، کاهش عرضه خودرو در بازار دو عامل دارد، یکی بحث افت تولید خودرو که ناشی از رکود موجود است و عامل دوم اینکه خودروسازان با توجه به پایان سال، اتمام تعهداتشان در اولویت قرار دارد؛ بنابراین عرضه خودرو به بازار را کاهش دادند. حال به‌نظر می‌رسد که تولیدکنندگان بخش اعظم مشتریان خودرو را جذب کردند، حال آنکه این موضوع به ایجاد یک خلأ در بازار منجر شده است. همچنین کاهش عرضه برخی خودروها در بازار موجب افزایش قیمت آنها شده است؛ حال آنکه قیمت برخی خودروهای موجود در بازار نیز نسبت به هفته گذشته با ثبات همراه بوده است. براین‌اساس، هر چند فعالان بازار به رونق نسبی تقاضا در بازار اشاره می‌کنند، اما آنگونه که به‌نظر می‌رسد میزان مراجعه مشتریان برای خرید در بازار شب عید سال جاری با سال‌های گذشته قابل‌قیاس نیست. به اعتقاد آنها، تقاضا در سال‌های گذشته نسبت به امسال از رشد بیشتری برخوردار بود، اما در سال جاری به‌دلیل کاهش قدرت خرید مشتریان، فروش نقدی خودرو با مشکلات بسیاری مواجه شده است.

افزایش قیمت‌ داخلی‌ها

به گفته فعالان بازار، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. از سوی دیگر پژو ۲۰۶ صندوقدار در مدل V8 نیز با ثبات قیمت خود در بازار، در حال حاضر ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر اما پژو ۴۰۵ که این هفته تغییر قیمت را تجربه کرده، هم‌اکنون ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که این موضوع از کاهش ۱۰۰ هزار تومانی قیمت آن حکایت دارد. سمند LX نیز که این هفته ۲۰۰ هزار تومان گران شده، هم‌اکنون با قیمت ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. سمند اگرچه معمولا با تغییرات قیمتی چندانی مواجه نمی‌شود، با این حال در این هفته‌های پایانی سال در دام گرانی افتاده است.

پژوپارس سال نیز که طی هفته‌های گذشته با افزایش قیمت مواجه بود طی هفته جاری ثبات قیمتی خود در بازار را حفظ کرده است و در حال حاضر در کلاس ۲۸ حدود ۳۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود، اما از بازار رانا خبر می‌رسد، این خودرو هم از افزایش قیمت‌های آخر سالی در امان نبوده و قیمتش بالا رفته است. به گفته فعالان بازار رانا در حال حاضر با قیمتی حدود ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و این نشان می‌دهد رانا ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. فعالان بازار اما در مورد دنا عنوان می‌کنند که این خودرو توانسته ثبات قیمت خود را در بازار حفظ کند، با این حساب در حال حاضر برای خرید دنا باید ۴۳.۳ میلیون تومان هزینه کرد .

از دنا که بگذریم، این هفته تغییری در قیمت خودروهای شرکت سایپا رخ نداده است؛ چه آنکه به گفته نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت، تیبا در مدل صندوقدار خود هم‌اکنون حدود ۲۴ میلیون تومان قیمت دارد که این موضوع از ثبات قیمتی این خودرو حکایت دارد. تیبا چند هفته‌ای می‌شود که در این قیمت ثابت مانده و تغییر خاصی را تجربه نکرده است. همچنین برای خرید پراید در مدل ۱۳۱ نیز باید ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه کرد که این موضوع نشان از ثبات قیمتی این خودرو در بازار دارد. برای خرید مدل ۱۱۱ پراید نیز باید ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از تثبیت قیمت خودرو موردنظر حکایت دارد. از سوی دیگر پراید در مدل ۱۳۲ با قیمتی حدود ۲۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و با این حساب، خودرو موردنظر تغییر قیمت خاصی را به خود ندیده است.

سری هم اما به خانواده تندر-۹۰ بزنیم که اعضای آن طی این هفته با تغییراتی در قیمت مواجه شدند. به گفته فعالان بازار قیمت تندر-۹۰ در همه مدل‌ها افزایش یافته است؛ به‌طوری‌که تندر-۹۰ مدل پارس خودرو با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی در حال حاضر حدود ۳۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خریدوفروش می‌شود، همچنین پارس تندر نیز ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را طی هفته جاری به خود دیده و در حال حاضر ۴۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. این خودرو به لحاظ کیفی و فنی تفاوت خاصی با دیگر مدل‌های معمولی تندر-۹۰ ندارد و تنها ظاهر آن در بخش مربوط به صندوق تغییر کرده است.

از بازار تندر-۹۰ مدل اتومات خبر می‌رسد که این خودرو افزایش قیمت داشته و با این حساب، تندر اتومات در حال حاضر با قیمتی معادل ۵۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. این قیمت نشان می‌دهد تندر اتومات نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان در هفته‌های پایانی سال افزایش قیمت را تجربه کرده است. فعالان بازار عامل سیر صعودی مدل‌های تندر را کاهش عرضه این محصول در بازار می‌دانند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.