صنعت خودروی کشور سال 95 چگونه آغاز خواهد شد؟

در روزهای پایانی سال ۹۴، بازار خودرو رونق سال‌های پیش را ندارد. نقدینگی پایین، انتظار برای ارزان شدن خودرو و ورود محصولات جدید دلایلی است که برای این رکود می‌توان برشمرد، هر چند شرکت‌های مختلف خودروساز تلاش کردند تا با به‌کارگیری راهبردهای گوناگون این شرایط را به نفع خود تغییر دهند. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، اعطای تسهیلات و فروش اقساطی در قسط‌های بلندمدت و افزایش سود مشارکت و انصراف در پیش‌فروش خودرو راهبردهایی بودند که مشتریان را به بازار خودرو جذب و نقدینگی مورد نیاز این شرکت‌ها را در پایان سال تامین کرد و باعث شد آنها محصولات سال ۹۴ را تا پایان سال به بازار بفرستند و موجودی انبارها به حداقل برسد.

به کارگیری این راهبردها مشتریان خودرهای ملی و چینی ساخت داخل را به بازار کشاند و رکود حاکم را کم‌رنگ کرد، اما در این میان مشتریان خودروهای وارداتی امیدوار به کاهش نرخ ارز و به دنبال آن کاهش قیمت خودرو هستند، امید به ارتباط با شرکت‌‌های مادر و کاهش قیمت‌ها در پی لغو تحریم‌ها نیز از جمله عواملی است که این گروه رونق‌بخش بازار خودرو را فعلا متوقف نگه داشته است.

با این اوضاع حاکم بر صنعت خودروی کشور سال ۹۵ چگونه آغاز خواهد شد؟ در شرایطی که تحریم‌ها رفع و پای شرکت‌های خارجی به صنعت خودرو باز شده و امید به ورود و تولید خودروهای جدید است، چشم‌انداز سال ۹۵ خوشایند به نظر می‌رسد، این چشم‌انداز در سه ماهه ابتدایی سال آینده چه تصویری دارد؟

عبدالله بابایی کارشناس بازار خودرو در این باره می‌گوید: اگر بازار در پایان امسال ازدحام هر ساله را نداشته مربوط می‌شود به همین طرح‌های پیش‌فروش و فروش‌های اقساطی شرکت‌های خودروساز که بازار را در طول سه ماه گذشته تامین کرده است و در نتیجه این طرح‌ها ازدحام سال‌های پیش در روزهای پایانی مشاهده نمی‌شود، چون شرکت‌های خودروساز برای فرار از رکود با عرضه محصولات خود در قالب طرح‌های متنوع آنها را به فروش رسانده‌اند.

او در ادامه پیش‌بینی خود را درباره فصل اول سال آینده این چنین بیان می‌کند که در سال آینده روزهای پربارتری خواهیم داشت. با پشت سر گذاشتن تحریم تامین قطعات آسان‌تر صورت می‌گیرد و از تعداد واسطه‌ها کم می‌شود، اینها همه خبر از شرایط بهتر می‌دهد، اما در مورد بازار سه ماه ابتدایی سال باید به یاد داشت که دو ماهه اول هر سال به اصطلاح فصل «ناکوک»‌ و بد بازار خودرو است و حداقل خرید در این ماه‌ها انجام می‌شود، در ماه سوم سال، خرداد است که بازار به جنبش درمی‌‌آید، امسال نیز مانند سال‌های قبل همین رفتار در خریدار پیش‌بینی می‌شود و با شرایط کنونی انتظار تغییر نمی‌رود.

در ابتدای سال ۹۵ بورس قوی‌تر از خودرو ظاهر می‌شود
مجتبی نظری کارشناس دیگر بازار خودرو نیز در مورد بازار خودروهای ملی و چینیِ ساخت داخل، همان روند هر ساله را پیش‌بینی می‌‌کند و در ادامه درباره وضعیت خودروهای وارداتی در ابتدای سال آینده می‌گوید: در بازار خودروهای وارداتی در فصل اول سال ۹۵ می‌توان شاهد تغییراتی بود که البته این تغییرات مشروط به تغییر تعرفه‌ واردات و دیگر شرایط ورود آنهاست.

او می‌افزاید: به نظر من تعرفه واردات از ۴۵ درصد کم‌تر نمی‌شود و حتی انتظار می‌رود تا ۵۰ درصد افزایش یابد، اما چون جریان واردات خودرو تسهیل و موانع واردات کم‌تر شده است انتظار می‌رود این افزایش ۵ درصدی به افزایش قیت خودروهای وارداتی نینجامد، ولی در یک چشم‌انداز کلی نمی‌توان تغییر چشمگیری در بازار خودرو در فصل اول سال آینده پیش‌بینی کرد، از طرفی دیگر چون در حال حاضر بورس در حال تقویت شدن است و مردم به آن اقبال نشان می‌دهند، پیش‌بینی می‌شود سرمایه‌ها در ابتدای سال بعد به سمت بورس برود تا صنعت خودرو.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.