نخستین رانندگی با کیا اسپورتیج مدل 2017

بی‌شک هیچ یک از محصولات کیا، همچون نسل سوم اسپورتیج، در بازارهای جهانی ندرخشیده است. این کراس‌اوور کوچک که مخلوق نبوغ پیتر شرایر ژرمنی بود، عصری نو را برای این کمپانی رقم زد و انواری از موفقیت و رود خروشانی از طلا را نصیب آن نمود. در کشور ما هم این نسخه از اسپورتیج، از هواداران و دوستداران بی‌شمار برخوردار است و خیل انبوهی از اشخاص، اعم از پیر و جوان و یا خرد و کلان مفتون و شیدای آن هستند، اما در این دنیای زودگذر و فانی، هر تندیسی ولو شورانگیز و زیبا، عمری بس کوتاه دارد و به سرعت نیز جای خود را به دیگری می‌دهد و بی‌گمان خودرو هم که مخلوق دست بشریست از این قاعده مستثنی نیست. نسل سوم اسپورتیج به‌زودی بازنشسته شده و نسل چهارم جای آن را خواهد گرفت، نسلی که به‌رغم تمامی حرف‌وحدیث‌ها، از نمایی مهیج و یکتا در میان خیل بی‌شمار از همتایان خود برخوردار است و چه بسی که همین یکتایی و تشخص بتواند حماسه جدیدی را برایش رقم زند.

2017 Kia Sportage 1 1011 516x315 - نخستین رانندگی با کیا اسپورتیج مدل 2017

نسل چهارم و یا نوین اسپورتیج، برای نخستین بار، در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۵ میلادی و در نمایشگاه خودروی فرانکفورت آلمان به نمایش در آمد. طبق برنامه‌های شرکت هم قرار است که این خودرو در نیمه دوم امسال و به‌عنوان مدل ۲۰۱۷ روانه بازارهای جهانی گردد. بنا به اظهارات مسئولان کمپانی کیا، تضاد موجود میان لبه‌های تیز و خطوط نرم به کار رفته در طراحی نسل جدید اسپورتیج، از جت‌های جنگنده مدرن الهام گرفته است. این خودرو با چند پیشرانه متفاوت بنزینی و دیزلی به بازار عرضه می‌شود. پیشرانه‌های بنزینی همگی چهار سیلندر و در نسخه‌های ۱.۶،۱.۷ و ۲ لیتری توربو و نیز ۲ و ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی ارائه می‌شوند و پیشرانه دیزلی آن هم نسخه‌ای چهار سیلندر با حجم ۱.۷ لیتر و مجهز به سامانه توربوشارژر می‌باشد. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو با گیربکس‌های ۶ سرعته دستی،۶ سرعته اتوماتیک و ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک عرضه می‌شود. در حال حاضر، این خودرو در ممالکی همچون کره و جمهوری اسلوواکی و…به تولید می‌رسد که نسخه‌های وارده به بازار امارات ساخت جمهوری اسلوواکی هستند.
چندی پیش سایت «DRIVEARABIA» نسخه ۲ لیتری این خودرو را مورد تست و ارزیابی خود قرار داد که در اینجا برگردان آن را پیشکش شما عزیزان می‌نمایم.

2017 Kia Sportage 1 1101 516x315 - نخستین رانندگی با کیا اسپورتیج مدل 2017

کیا، اعتبارش را مدیون خلق و آفرینش کلاس خودروهای کراس‌اوور است و این عنوانی است که معمولاً تویوتا آن را غصب نموده، حقیقت ماجرا این است که اسپورتیج، یک سال پیش از نسل نخست تویوتا RAV4 معرفی شد. با این وجود، تصویری که از آن وجود داشت – که البته مربوط به پیش از زمان ادغام کیا با هیوندای است – تصویر خودرویی بود که در رتبه‌بندی ایمنی تنها یک ستاره را کسب کرده بود و فراخوانی را هم به سبب نامیزانی فرمان از سر گذرانده بود؛ اما در حرکتی سریع و رو به جلو، پس از دو دهه، نسل اخیر این خودرو توانست ۵ ستاره ایمنی را در آزمون تصادف از آن خود نماید و در میان خودروهای کلاس خود، در رده‌های بالای فروش جای گیرد که این امر، تحولی چشمگیر به حساب می‌آید. مدل جدید کیا اسپورتیج (۲۰۱۷ میلادی)، نسبت به نسل پیشین خود از طرحی داغ و بحث‌برانگیز برخوردار است. این خودرو به‌زودی راهی نمایشگاه‌های خودرو خواهد شد و ما هم برحسب اتفاق توانسته‌ایم با نسخه‌ای از آن رانندگی نماییم.

2017 Kia Sportage 1 1061 516x315 - نخستین رانندگی با کیا اسپورتیج مدل 2017

برای نسل چهارم اسپورتیج، شرکت کیا یک پیشرانه جدید ۴ سیلندر و ۱.۶ لیتری توربو شارژر معرفی کرده است، این پیشرانه تحت تریم GT-LINE عرضه می‌شود. این تریم به لحاظ ظاهری کمی تهاجمی‌تر نسبت به نسخه عادی اسپرتیج است. پیشرانه مذکور، توانی معادل ۱۷۴ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۶۵ نیوتن‌متر را تولید می‌کند و به همراه یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه عرضه می‌گردد. تریم GT-LINE، از سپری متفاوت با لامپ‌های مه شکن چهار حفره‌ای، جلوپنجره‌ای متفاوت، دیفیوزرهای جلو و عقب و لوله‌های اگزوز دوگانه و رینگ‌هایی D – شکل ۲۰ اینچی و آلومینیمی بهره می‌برد.
گزینه اختیاری دیگری هم که وجود دارد، نسخه‌ای ۴ سیلندر به حجم ۲.۴ لیتر است. این نسخه از توانی معادل ۱۷۶ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۲۸ نیوتن‌متر برخوردار است و به همراه یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک عرضه می‌شود.

2017 Kia Sportage 1 1111 516x315 - نخستین رانندگی با کیا اسپورتیج مدل 2017

با این حال، تنها شانسی که نصیبمان گردید رانندگی با پیشرانه ۴ سیلندر و ۲ لیتری آن بود. این پیشرانه، توانی معادل ۱۵۶ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۹۷ نیوتن‌متر را تولید می‌کند و به همراه یک گیربکس ۶ سرعته خودکار عرضه می‌شود. این پیشرانه از نسل پیشین این خودرو به نسل جدید آن منتقل شده است، بنابراین عملکردش به لحاظ شتاب، تقریباً در همان سطح قرار دارد؛ و در سربالایی‌ها و هنگام مانورهای سبقت نیز، باید به پدال گاز آن فشار بیشتری اعمال نمود، اما به غیر از این موارد، این پیشرانه برای جاده‌های درون‌شهری مناسب به نظر می‌رسد.

2017 Kia Sportage 1 1091 516x315 - نخستین رانندگی با کیا اسپورتیج مدل 2017

هندلینگ این خودرو نیز بهبود یافته است و نسبت به سلف کسل‌کننده خود، از کمی توان بیشتر بهره می‌برد. با توجه شرایط رانندگی که در غالب بزرگراه‌ها وجود دارد، ما قادر نبودیم که به محدوده توانایی آن دست یابیم، اما با این وجود، در پیچ‌های متعددی که این خودرو را رانده‌ایم، قطعاً احساس ثبات بیشتری را القاء می‌کرد (نسبت به نسل قبل).

2017 Kia Sportage 1 1041 516x315 - نخستین رانندگی با کیا اسپورتیج مدل 2017

به لحاظ راحتی، نسل نوین اسپورتیج، از سواری نرم و دلپذیری بهره می‌برد و سیستم تعلیق آن هم به راحتی می‌تواند دست‌اندازهای جزئی را، بدون هیچ مشکلی جذب خود نماید. همچنین بنا بر ادعای شرکت کیا، از حجم صدا در کابین هم کاسته شده است و سواری آن نیز تا سرعت‌های ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، با سکوت توأم است.

2017 Kia Sportage in the UAE 4 516x344 - نخستین رانندگی با کیا اسپورتیج مدل 2017 2017 Kia Sportage 1 1321 516x315 - نخستین رانندگی با کیا اسپورتیج مدل 2017 2017 Kia Sportage 1 1301 516x315 - نخستین رانندگی با کیا اسپورتیج مدل 2017

فضای داخل کابین هم قطعاً بهبود یافته است؛ مثلاً نسخه فول آپشنی که جهت تست در اختیارمان نهاده شد از متریال نرمی در بخش فوقانی داشبورد راننده – محور خود بهره می‌برد و نیمی از قسمت‌های فوقانی درب‌ها را هم همین مواد (نرم) پوشانده بود. ضمن اینکه، صندلی‌های چرمی با تهویه را هم باید به موارد فوق اضافه نمود. استفاده از صفحه نمایشگر لمسی هم به راحتی صورت می‌پذیرد، گو اینکه سیستم تهویه خودکار دو ناحیه‌ای آن نیز تقریباً به طور مستقیم می‌وزد. در عین حال سیستم اطلاعاتی آن به اندازه کافی خوب به نظر می‌رسد و سقف پانورامیک بزرگ آن هم قطعاً هوایی تازه را به سرنشینان اش پیشکش می‌کند.

2017 Kia Sportage in the UAE 516x387 - نخستین رانندگی با کیا اسپورتیج مدل 2017

از لحاظ فروش، کیا اسپورتیج از رشد پیوسته‌ای برخوردار بوده است، به نحوی که در نهایت این خودرو توانست در ردیف پرفروش‌ترین‌ها جای گیرد؛ که به ویژه در این باب، طرح خوب نسل قبل مدد دهنده آن بوده است. در حالی که این خودرو در حال سبقت گرفتن از رقبای خود با ارائه لیستی جذاب از تجهیزات می‌باشد، دراین‌باره باید منتظر ماند و دید که تا چه اندازه زبان طراحی این خودرو می‌تواند او را مدد دهد تا بلکه لیدری اش در مقابل رقبای گران‌تر ژاپنی حفظ شود.

2017 Kia Sportage in the UAE 2 516x349 - نخستین رانندگی با کیا اسپورتیج مدل 2017

مشخصات فنی
در حال حاضر، این خودرو تنها با دو پیشرانه ۲ و ۲.۴ لیتری در بازار امارات عرضه می‌شود که در سطور ذیل مشخصات هر دو پیشرانه درج شده است.
پیشرانه ۲.۴ لیتری:
توان: ۱۷۶ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۲۲۷ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۱۰.۴ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی سوخت: ۹.۶ لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت
نوع گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک
پیشرانه ۲ لیتری:
توان: ۱۵۵ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۹۷ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۱۱.۵ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی سوخت: ۸.۲ لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت
سیستم فنربندی جلو: مک‌فرسون استرات
سیستم فنربندی عقب: چند اتصالی (MULTI LINK)
نوع گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک

2017 Kia Sportage 1 1351 516x315 - نخستین رانندگی با کیا اسپورتیج مدل 2017

ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: ۴۴۴۵/۱۸۵۵/۱۶۴۵ میلی‌متر
فاصله بین دو محور: ۲۶۴۰ میلی‌متر
گنجایش محل بار: ۷۳۹ لیتر
حجم مخزن سوخت: ۵۵ لیتر
وزن: ۱۴۵۶ الی ۱۵۹۸ کیلوگرم

ایمنی
۵ ستاره ایمنی از موسسه NHTSA آمریکا
۵ ستاره ایمنی از موسسه EURONCAP اروپا (نرخ ایمنی ۹۰ درصد برای سرنشینان بزرگ‌سال)
۶ عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای)
سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
سیستم کنترل پایداری (DSC)
سیستم ردیابی نقاط کور (BSD)
سیستم پیشرفته کنترل حرکت در سر پیچ‌ها (ATCC)
ترمز پارک الکتریکی (EB)
پشت‌سری فعال (ACTIVE HEADREST)
سیستم ISOFIX برای صندلی کودک
ستون جمع شونده فرمان
و…
همان‌طور که قبلاً هم گفته شد، میزان و سطح تجهیزات خودروهای صادره به بازارهای آسیایی و آفریقایی و… با بازارهای اروپا و آمریکا و استرالیا فرق دارد، به همین خاطر نیز از ذکر تجهیزات بیشتر خودداری شده است. در سطور ذیل، تجهیزات ایمنی تیپ‌های عرضه شده در بازار امارات به تفکیک ذکر شده است.

تجهیزات
کیا اسپورتیج های مدل ۲۰۱۷ صادره به بازار امارات عمدتاً در دو نسخه ۲ و ۲.۴ لیتری عرضه خواهد بود که هر یک از این نسخه‌ها در دو تیپ پایه و یا BASE و نیز فول و یا TOP به فروش خواهد رسید. در اینجا تجهیزات ایمنی و رفاهی مربوط به نسخه ۲ لیتری TOP و نیز ۲.۴ لیتری TOP به تفکیک درج گردیده است.

تجهیزات استاندارد نسخه ۲ لیتری، تیپ TOP:
سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS) – ۲ عدد کیسه هوای ایمنی – سنسورهای پارک – دوربین دید عقب – سیستم هوشمند ورود بدون کلید – سوئیچ کروز کنترل بر روی فرمان – استراحتگاه دست جلو- فرمان الکتریکی – پوشش چرمی فرمان – نگه‌دارنده‌های فنجان – سقف شیشه‌ای پانورامیک – روشن شدن اتوماتیک چراغ‌های جلو – سیستم روشنایی در روز (LED) – مه شکن‌های جلو – آینه بغل به همراه راهنمای روی آن – اسپویلر سقفی – کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 + پورت USB،AUX و اتصالات بلوتوث – سنسور حسگر باران – سیستم تهویه مطبوع دستی و…

تجهیزات استاندارد نسخه ۲.۴ لیتری، تیپ TOP:
سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)- 6 عدد کیسه هوای ایمنی – سیستم کنترل پایداری (DSC) – سنسورهای پارک – پشت‌سری فعال – سامانه کنترل لغزش – دوربین دید عقب – استراحتگاه دست جلو – صندلی‌ها و فرمان با پوشش چرمی – نمایشگر MULTI INFORMATION – فرمان الکتریکی – تنظیم برقی صندلی‌های جلو – سقف شیشه‌ای پانورامیک – سیستم روشنایی در روز (LED) – چراغ عقب از جنس LED – ریل و اسپویلر سقفی – سیستم هوشمند ورود بدون کلید و دکمه استارت – کروز کنترل و سوئیچ آن بر روی فرمان – سامانه هدایت ناوبری – کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان +CD + MP3 و پورت USB،AUX و اتصالات بلوتوث – سنسور حسگر باران – سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
توضیح: نسخه ۲.۴ لیتری تیپ BASE تنها با دو عدد کیسه هوای ایمنی عرضه می‌شود.

آپشن های رفاهی: گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها، سیستم ردیابی نقاط کور (BSD)، سیستم کمک پارک (PAS) و…

قیمت
قیمت انواع تیپ‌های متفاوت این خودرو در بازار امارات به شرح ذیل است:
۱ – ۷۱/۹۰۰ درهم برای نسخه ۲ لیتری و تیپ BASE
۲ – ۸۶/۹۰۰ درهم برای نسخه ۲ لیتری و تیپ TOP
۳ – ۷۷/۹۰۰ درهم برای نسخه ۲.۴ لیتری و تیپ BASE
۴ – ۱۰۷/۰۰۰ درهم برای نسخه ۲.۴ لیتری و تیپ TOP
قیمت در آمریکا: ۲۳/۸۸۵ دلار (نسخه ۲.۴ لیتری)

منابع دیگر:
YALLAHMOTOR.COM
KIA-UAE.COM
EDMUNDS.COM
و…

1 نظر
  1. وحید صمدی می گوید

    با سلام
    خواستم بدونم دقیقا از چه زمانی ثبت نام این خودرو شروع میشه و میتونیم خریداری کنیم. منظورم کیا اسپورتیج ۲۰۱۷ نیو هست. ممنون میشم اطلاع بدید. چون مدت زیادیه که برای این ماشین صبر کردیم.
    شماره تماس: ۰۹۱۲۵۲۶۹۰۸۶

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.