هنگامیکه در سال ۲۰۱۴ نسل سوم تویوتا هایلندر معرفی شد همانند بسیاری از خودروهای جدید در طول رشد کرده بود. هایلندر برای اولین بار در سال ۲۰۰۱ با دو نوع موتور V6 3 لیتری و ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری به بازار آمد. سپس یک نمونه V6 هیبریدی نیز به آنها اضافه شد. در نسل اول صندلیهای ردیف سوم سفارشی بودند.
نسل دوم در سال ۲۰۰۸ معرفی شد که ۷.۶ سانتیمتر فاصله دو محور و ۱۰.۱ سانتیمتر طول بیشتری نسبت به قبل پیداکرده بود. در این نسل صندلیهای ردیف سوم بهصورت استاندارد وجود داشت و در سال اول عرضه پیشرانه چهار سیلندر از لیست سفارشات حذفشده و فقط دو گزینه V6 و V6 هیبریدی قابل خریداری بود.
نسل سوم یا فعلی نیز بازهم ۶.۸ سانتیمتر کشیدهتر و ۱.۲۷ سانتیمتر عریضتر از نسل قبل شده است. پیشرانه ۴ سیلندر دوباره به لیست سفارشات بازگشته (۲.۷ لیتری با سطح تجهیزات پایه و فقط بهصورت دیفرانسیل جلو) و نمونههای V6 3.5 لیتری و V6 هیبریدی نیز همچنان موجود است.
تویوتا هایلندر در بازار با کراس اوورهای سه ردیفه بزرگی چون هوندا پایلوت و فورد اکسپلورر مواجه است و ما در این نوشته به بررسی نمونه V6 هیبریدی آن خواهیم پرداخت.
هایلندر نسل سوم با سیستمهای کمکرانندهٔ زیادی همچون هشدار قبل از برخورد، هشداردهنده نقاط کور، هشداردهنده خروج از خط، کروز کنترل تطبیقی و ترمز خودکار به بازار آمده است و یک پکیج یدک کشی با ظرفیت کشش ۲۲۶۸ کیلوگرم نیز در تمامی مدلهای V6 بهصورت استاندارد نصبشده است.
سواری هایلندر آرام و بدون تکان است و فضای داخلی آن بهطور کامل برای استفاده خانوادگی طراحیشده است. از تیپ XLE به بعد نیز روکش چرمی صندلیها وجود دارد. لاستیکهای فاق بلند هم بهراحتی سواری آن کمک شایانی کردهاند. دید آن مناسب است و دوربین پشت آن نیز حرکت با دندهعقب را آسان کرده است.
مصرف سوخت نمونه هیبریدی با ۸.۴ لیتر در هر صد کیلومتر در شهر بسیار مناسب است درحالیکه این رقم در نمونه V6 AWD معمولی به ۱۳ لیتر در هر صد کیلومتر میرسد؛ اما این اختلاف در رانندگی بزرگراهی کم میشود و این شک را در خریداران به وجود میآورد که با ۶ هزار دلار کمتر همان نمونهٔ V6 معمولی را خریداری کنند. بعلاوه در نمونهٔ هیبریدی به خاطر وجود باطریها فضای صندوق کمتر و وزن خودرو بیشتر شده است.
طراحی خارجی هایلندر بیشازحد جعبهای شکل است و آن را بیشتر به SUVهای سنتی شبیه کرده تا یک کراس اوور مدرن. نقطهضعف دیگر، عرضه نمونه ۴ سیلندر فقط بهصورت دیفرانسیل جلو است درحالیکه مصرف سوخت آن نیز اختلاف چندانی با نمونه V6 دیفرانسیل جلو ندارد (۱۱.۷۶ در شهر و ۹.۴۱ در جاده برای مدل ۴ سیلندر و ۱۲.۳۸ در شهر و ۹.۴۱ در جاده برای مدل ۶ سیلندر).
ردیف سوم صندلیها نیز هرچند به جاداری خودروهایی چون هوندا پایلوت و سه قلوهای شورلت تراورز، جمس آکادیا و بیوک انکلاو نیستند اما از راحتی مناسبی برخوردارند.
مشخصات فنی تویوتا هایلندر هیبریدی
موتور جلو، دیفرانسیل جلو یا ۴ چرخ
موتور: ۴ سیلندر خطی، ۲.۷ لیتری ۱۶ سوپاپ با قدرت ۱۸۵ اسب بخار
شش سیلندر ۳.۵ لیتری ۲۴ سوپاپ با قدرت ۲۷۰ اسب بخار
شش سیلندر ۳.۵ لیتری ۲۴ سوپاپ با قدرت ۲۳۱ اسب بخار همراه با موتور الکتریکی ۱۶۷ اسبی در جلو و ۶۸ اسبی در عقب (مجموع ۲۸۰ اسب بخار در حالت ترکیبی)
گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با امکان شیفت دستی
ظرفیت ۷ تا ۸ سرنشین
قیمت پایه ۳۰۸۹۰ دلار
قیمت مدل هیبریدی: ۵۲۱۰۵ دلار
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت: ۷.۳ ثانیه
شتاب جانبی قابل تحمل: ۰.۸۰g
مصرف سوخت ترکیبی: ۸.۴ لیتر در صد کیلومتر بزرگراه و ۹.۸ لیتر در شهر