3 مولفه موثر در قیمت‌گذاری خودرو

در حال حاضر قیمت‌گذاری کدام خودروها برعهده شورای رقابت است؟ این قیمت‌گذاری بر اساس کدام مولفه‌ها انجام می‌شود و آیا امکان تغییر این فرمول در آینده وجود دارد؟

رئیس شورای رقابت در پاسخ به این سوالات توضیح داد: شورای رقابت بر بازار خودروهای کوچک و سواری که در کشور انحصاری است نظارت دارد و طبق قانون متناسب با نرخ تورم و سبد تورم نهاده‌های تولیدی خودروسازان، فرمول تعیین قیمت را بررسی و ارائه خواهد کرد.

وی که در یک مصاحبه رادیویی با رادیو اقتصاد گفت‌وگو می‌کرد، افزود: شورای رقابت تشکل فراقوه‌ای‌است و به استناد قانون عمل می‌کند و به خودرو محدود نیست و در حوزه صنعت فولاد و پتروشیمی نیز وارد شدیم اما این شورا دستورالعمل قیمتی برای همه خودرو‌ها ندارد و فقط برخی خودروهای پرتقاضا را تحت پوشش داردیم.

شیوا اظهار کرد: خودروهای موجود بازار به سه دسته کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می‌شود و خودروهای ایرانی که انحصاری است و مشابه خارجی ندارد مشمول قیمت‌گذاری و رعایت دستورالعمل این تشکل می‌شود.

وی تاکید کرد: در محاسبه قیمت‌ها به سه عامل بهره‌وری، کیفیت و تورم نهاده‌های تولید توجه می‌کنیم و سقف قیمتی را مبنا قرار می‌دهیم و برای سال ۱۳۹۵ ممکن است این فرمول بازنگری شود.

وی گفت: ‌ بانک مرکزی در پایان هر سال نرخ تورم بخشی را اعلام می‌کند و ما هم متناسب با این تغییرات و همچنین ارزیابی کیفیت و کارآمدی این صنعت، فرمول قیمت را تعیین خواهیم کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.