جنگجوی خیابانی / آزمایش رانندگی کاوازاکی Z1000

در لیست تولید‌کنندگان موتورسیکلت تعداد ژاپنی‌سازان کم نیست و رقابت بین آنها بسیار نزدیک است‌. این بار هم آزمایشی ترتیب دادیم تا شاهد عملکرد متفاوت آن ناشی از تغییرات داده شده با یک موتورسیکلت تازه‌وارد یعنی کاوازاکی Z1000 تولید سال ۲۰۱۴ باشید و خیالتان راحت که تا سال ۲۰۱۶ هیچ تغییری در ظاهر و موتور آن ایجاد نشده است‌.

 این موتورسیکلت که آخرین نسل از ۳ نسل (اولین تولید آن سال ۲۰۰۳ میلادی) قبلی خود به‌شمار می‌آید، با تغییر در شاسی‌، ظاهر‌، سیستم ECU‌، اگزوزها و موارد دیگر‌، دل‌های زیادی از موتورسواران کشورمان را دزدیده است‌. شاید این سامورایی شمشیر به دست با ظاهری خشن و زیباتر آمده ‌تا رقبایی همچون سوزوکی GSX-S1000 یا هوندا CB1000R را از گود بیرون کند و تمام آنها بسته به عملکرد بهتر در شرایط مختلف دارد‌. کاوازاکی Z1000 در کلاس موتورهای Street Fighter قرار می‌گیرد.

139q8k22bl00160348s - جنگجوی خیابانی / آزمایش رانندگی کاوازاکی Z1000

عمق عضلات Z1000

در یک حرکت منحصربه‌فرد بدنه پلاستیکی را در راستای حرف Z طراحی کردند تا برجستگی‌های کایت‌ها به‌علاوه نوار خوش‌رنگ سبز فسفری بتواند جلب توجه کند تا شکوفایی را در ظاهر Z1000 شاهد باشیم‌. این تغییرات منجر به عمیق‌تر شدن پوست این موتورسیکلت شد و مهندسان کاوازاکی در راستای طراحی بدنه پویا در آیرودینامیک بهتر آن‌را تغییر دادند‌. خطوط برجسته روی باک آن تصویری از عضلات شانه یک بدنساز دارد و با چراغ‌های جلو باریک و عینکی شبیه یک شکارچی خیزان شده که ‌روی شکار خود قفل کرده است‌. تنظیمات جدید موتور و شاسی مستحکم‌تر از قبل حس مطمئن‌تری برای سواری در سرعت بالا به راننده می‌بخشد‌. یک چراغ جدید ‌روی پیشانی Z1000 قرار گرفته و با کوچک‌ترین سایز اما بازدهی بسیار بالا در تاریکی شب،‌‌ ایجاد یک فضای نوری بدون مانع را برآورده می‌کند‌. سرعت ‌نج و صفحه نمایش LED ‌روی این موتورسیکلت مسلما پتانسیل عملکرد ورزشی با رنگ و بویی از آینده را نشان می‌دهد‌.

در وسط فرمان یک شبه‌مغز توسط صفحه نمایش و دیگر چراغ‌ها عملکرد‌های مختلف موتور را نشان می‌دهند تا راننده با دیدن آنها بتواند کنترل را بهتر از پیش در اختیار داشته باشد‌؛ دورموتورسنج در LCD دور کمتر از ۴۰۰۰ RPM و به‌صورت آنالوگ توسط LEDهای رنگی دور موتور بیش از ۴۰۰۰ دور در دقیقه را نشان می‌دهد. دمای آب‌، میانگین مصرف سوخت‌، مسافت مانده طبق مصرف و شاخص سواری اقتصادی (Economical Riding Indicator) را می‌توان در مانیتورینگ مشاهده کرد‌. آمپر سوخت‌، کیلومترشمار‌، ساعت‌، کیلومتر سفری و چراغ‌های هشدار‌دهنده از این قبیل دسته کاربردی هستند که راننده با دیدن آنها تصمیم‌گیری می‌کند‌.

شاخص سواری اقتصادی (Economical Riding Indicator) ‌روی صفحه نمایش قرار دارد و طبق شرایط مورد نظر برای بالا بردن بهره‌وری کاربرد خود را به رخ می‌کشد و به طور خودرکار در دورموتور کمتر از ۶۰۰۰ دور در دقیقه یا سرعت پایین‌تر از ۱۴۰ کیلومتر در ساعت‌، کمتر از ۳۰‌درصد دریچه گاز را فعال می‌کند‌.

کلمه‌ای خاص یعنی Sugomi که در زبان چینی به معنای سکته قلبی است در وصف Z1000 در همه جا به چشم می‌خورد و طراحان برای رسیدن به مفهوم این نام‌، موتور و شاسی را برای ارائه پاسخ مستقیم با چرخیدن دریچه گاز و یک اتصال خطی انتقال قدرت به چرخ عقب با پاسخ‌های واضح برای افزایش رضایت در شتاب و حسی متفاوت با صدایی غرش‌کنان در راستای یک اگزوز ۴تایی در سرعت بالا تنظیم کرده‌اند‌. جالب است بدانید شاسی نسل اول این موتورسیکلت تا سال ۲۰۰۹ لوله‌ای از جنس فولاد بوده و از سال ۲۰۱۰ تغییر پیدا کرده که از جنس پروفیل با وزن کمتر ‌و استحکام مناسب تشکیل شده است‌. تجدید‌نظر در ساخت شاسی آلومینیومی این موتورسیکلت با ایجاد وزنی سبک‌تر و قاب ۳ تکه‌ای عقب بدنه‌ای جمع و جور‌تر برای کاهش جرم‌، بهتر از پیش ‌مشخصه‌های Z1000 را به یک سوپراسپرت نزدیک کرده است‌.

iancd2qxaov73fxlcx1m - جنگجوی خیابانی / آزمایش رانندگی کاوازاکی Z1000

شمشیر‌بازی سامورایی

بیرون کشیدن قلب این سامورایی شاید توانش را از بین ببرد اما نمی‌توان از تکنولوژی به‌کار رفته با تغییرات محسوس آن به‌راحتی گذشت‌. موتور ۴ سیلندر Z1000 با حجم ۱۰۴۳ سی‌سی و تولید حداکثر قدرت ۱۴۰ اسب بخار در دور موتور ۱۰.۰۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند که با مقایسه با نسل قبلش (۱۳۶ اسب بخار در ۹۶۰۰ RPM) تغییر داشته اما به حجمش دست نخورده است‌.

مغز Z1000 با یک برنامه‌ریزی دقیق پاسخی بهتر و عملکرد بالاتر دریچه گاز به‌علاوه تغییر در گیربکس آن برای کوتاه‌تر شدن فواصل بین تعویض دنده‌ها حس قدرت و تسخیر آسفالت را محسوس‌تر از قبل کرده است‌. یک تغییر در قیف‌های بلند ورودی هوا به سیلندرها (۲ بلند‌، ۲ کوتاه ، ۴ بلند) ایجاد شده تا به پاسخ بهتر سوپاپ‌ها منجر شود‌. در تمام فواصل موتور یک قدرت صاف می‌دهد اما در دور موتور بالاتر از ۷۰۰۰ دور در دقیقه قضیه تغییر می‌کند و Z1000 برای یک پاسخ فراتر از باور بیشتر تلاش می‌کند‌. لرزش موتور به غیر از آن لرزش ناشی از چرخ‌ها (در حال حرکت) با تغییر میل بادامک آن حذف شده است و در حالت توقف می‌توان متوجه شد‌.

گیربکس ۶ سرعته این موتورسیکلت با کلاچ روغنی توانسته برای Z1000 حداکثر گشتاور ۱۱۱ نیوتن متر در دور موتور ۷۳۰۰ دور در دقیقه مهیا کند و مجهز کردن آن به چرخ دنده‌های اصلاح شده از ۴۲/۱۵ به ۴۳/۱۵ روی شتاب متمرکز شده‌اند که دلیل گذاشتن خورشیدی بزرگ‌تر روی این موتورسیکلت نوعی شش‌قفله‌کردن تصورات مهندسان طراح است‌. ششمین دنده آن با نسبت ۳۱/۲۸به ۲۵/۲۲ بلندتر شده‌اند اما زودتر از قبل به دنده ۶ دست پیدا می‌کند تا تسهیل در سواری طولانی و راحتی تردد در بزرگراه‌ها را به سرنشینان تقدیم کرده باشند‌.

سیستم اگزوز ۴ به ۲ با تبدیل به ۴خروجی دوطرفه توسط یک دریچه‌، با دورموتور پایین آرام و بی‌صدا پیش می‌رود اما به محض افزایش دور موتور کاملا تغییر صدا پرده گوش را تکان می‌دهد و این قضیه خفه کردن صدا نیست بلکه اصلاح کردن است و با توجه به افزایش آدرنالین راننده برای ایجاد حس و حال خشونت‌آمیز از Z1000‌، در دور بالا اتفاق می‌افتد‌. شاید کمی باور اعداد زیر ۳ ثانیه برای شتاب صفر تا ۱۰۰ برای خودروهای سوپراسپرت چیزی فراتر از انتظار باشد اما در بین موتورسیکلت‌های این کلاس یا سوپراسپرت‌ها کاملا عادی است‌، مثلا همین Z1000 مدل ۲۰۱۴ می‌تواند در زمان ۲.۶ ثانیه شتاب خود را از صفر به ۱۰۰کیلومتر برساند و البته حداکثر سرعتش به ۲۳۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد‌.

6ezuxxxpd66qu5r3hb8u - جنگجوی خیابانی / آزمایش رانندگی کاوازاکی Z1000

سواری با ژاپنی عصبانی

درسواری شهری با Z1000 شاید کمی ضربات محسوس بود اما سیستم تعلیق دو شاخ عملکرد مجزا با پیستون بزرگ (SFF-BP) به اندازه ۴۱ میلی‌متر در جلو موتورسیکلت و کمک فنر کالیپر گازی عقب با واکنش نوسانات و قابلیت تنظیم بودنش موقعیت سواری تهاجمی رو به جلو را به راننده می‌دهد تا همچون شکارچی به سمت شکار خود رود نه آنکه شکار شود‌.

مهم‌ترین نکته انعطاف‌پذیر‌بودن کاوازاکی Z1000 است که می‌تواند قابلیت یک سواری با ۱۸۰ درجه اختلاف را ترتیب دهد یعنی از حالت تهاجمی به یک موتورسیکلت با سواری نیمه راحت تبدیل شود و این تغییر جای تعجب دارد اما از مهندسان این موتورسیکلت هیچ چیز بعید نیست‌. در مقایسه با نزدیک‌ترین رقیبش Honda CB1000R از لحاظ ظاهر و هندلینگ برتری دارد و همچنین نگاه متفاوت و پرانرژی مردم با دیدن ظاهر دلچسب این موتورسیکلت‌، لذت سواری را دوچندان می‌کند‌. فرم قرار‌گیری فرمان و فرم مخزن سوخت در افزایش تسلط راننده روی Z1000 بسیار تأثیرگذار است‌.

سواری با این موتورسیکلت هنوز پایان نگرفته و تازه نوبت به گاز دادن و پیچاندن دسته گاز شد‌؛ صدای اگزوز Z1000 آنقدر وحشتناک دلچسب بود که تا توانستیم موتور را محکم چسبیدیم تا هر چقدر توانستیم گاز دهیم و به سرعت دنده‌ها را تعویض می‌کردیم‌. اگر حتی برای یک لحظه غفلت کنید مطمئن باشید موتور می‌رود و شما جا می‌مانید‌؛ پس پیشهاد می‌کنم حتی اگر مگس به صورت‌تان خورد واکنشی نشان ندهید و موتور را بچسبید‌. شاید باورکردن اینکه گرفتن تایم شتاب صفر تا ۱۰۰ این موتورسیکلت فقط با یک دنده کافی است‌، کمی سخت باشد اما به هرحال Z1000 تنها با دنده یک می‌تواند حداکثر ۱۰۲ کیلومتر سرعت بگیرد و رکورد صفر تا ۱۰۰کیلومترش تنها ۳.۱۴ ثانیه است و روی موتور که نشستیم به سختی توانستیم رکورد بزنیم زیرا سرعت‌سنج دیجیتالی آن از روی اعداد پرش می‌کرد‌، دوم آنکه نمی دانستیم موتور را بگیریم یا دستگاه‌، سوم آنکه تا بخواهید به خودتان بیایید سرعت به ۱۰۰ کیلومتر رسیده است‌. البته اگر شرایط بهتری برای آن مهیا کنید رکوردش به زیر ۳ ثانیه هم می‌رسد‌.

حداکثر سرعت دنده ۲ این موتورسیکلت ۱۴۰ کیلومتر در زمان ۵.۰۷ ثانیه است و بعد نوبت دنده ۳ می‌شود که آن‌هم ۱۷۰ کیلومتر در ساعت را بیشتر طی نمی‌کند و باید دنده را عوض کرد‌؛ دنده ۴ آن حداکثر سرعت ۱۹۲ کیلومتر در ساعت و دنده ۵ کاوازاکی Z1000 سرعت ۲۱۵ کیلومتر را رکورد می‌زند که آخرین دنده در دور بالا شروع به افزایش سرعت برای فتح عدد ۲۳۵ کیلومتر در ساعت تلاش می‌کند‌. ۱۲.۱۹ ثانیه فقط برای از صفر تا ۲۰۰ کیلومتر با این موتورسیکلت که با دنده ۵ به آن خواهید رسید و خودرو سوپراسپرتی همچون لامبورگینی گالاردو LP560-4 در زمان تست رانندگی ۱۲.۱۹ ثانیه (به گفته کارخانه ۱۱.۸ ثانیه برای صفر تا ۱۹۸ کیلومتر) به این سرعت دست پیدا می‌کند‌. سیستم ترمز جدید کاوازاکی Z1000 برای راننده دستیابی به یک ترمز ایده‌آل را برآورده کرده و می‌توان با فشردن دسته ترمز متوجه این تغییر برای ارائه قدرتی فراتر از قبل در ترمزگیری شد‌. دیسک‌های ترمز دوبل در جلو با اندازه ۳۱۰ میلی‌متر و تغذیه ۴ پیستون (‌در بالا ۳۲ میلی‌متر و پایینی ۳۰ میلی‌متر‌) در نیش ترمز زدن‌ها بازدهی باورنکردنی از خود به نمایش می‌گذارند‌.

پیستون پمپ ترمز از ۱۷.۴۶ میلی‌متر به ۱۹.۰۵ میلی‌متر تغییر کرده تا واکنش مثبت ترمز همزمان چرخ جلو و عقب با تک دیسک عقب به اندازه ۲۵۰ میلی‌متر و تغذیه تک پیستون آن‌، دل راننده را بیش از پیش قرص می‌کند تا سرعت را افزایش دهد‌. تصوری که از سیستم ترمز ABS کاوازاکی Z1000 ایجاد می‌شود کنترل فشار روغن ترمز و علاوه بر آن سنسورهای فشار روغن برای کنترل بهتر این سامورایی است‌. ناگفته نماند وزن رینگ‌های ۱۷ اینچی ۶ پره ای این موتورسیکلت برای تکمیل کردن مجموعه کامل بهبود وزن‌، در حدود ۱.۵ کیلوگرم کاهش ‌داشته است‌. گریپ بالای لاستیک‌های (جلو‌: ۱۲۰/۷۰ZR17‌، عقب‌: ۱۹۰/۵۰ZR17) این موتورسیکلت هندلینگ بهتر را به ارمغان آورده است‌. مخزن سوخت این موتورسیکلت از ۱۵ لیتر به ۱۷ لیتر تغییر پیدا کرده تا بتواند در مسیرهای بین شهری مسافت طولانی‌تری بپیماید و مصرف سوخت ترکیبی آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر برابر ۶.۱ لیتر است در صورتی‌که مدل ۲۰۱۳ آن ۶.۷ لیتر می‌سوزاند‌.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.