ملاقاتی با مزراتی گرن کبریو 2012

برند ایتالیایی مزراتی با آن لوگوی سه شاخ خود توانسته در کشورمان ابهت خاصی در ذهن مردم ایجاد کند تا جایی که به عنوان نماد یک خودرو لوکس تمام عیار شناخته می شود. برای همین یک محصول دوست داشتنی و اسپرت این کمپانی یعنی مزراتی گرن کبریو ۲۰۱۲ مورد آزمایش قرار دادیم.

 سواری با این خودرو لذت خاصی دارد زیرا شما می توانید با فشردن یک دکمه در ۲۸ ثانیه حال و هوای خودروتان را عوض کنید و تنفس در طبیعت اطراف خود را تجربه کنید.مزراتی گرن کبریو از سال ۲۰۱۰ بر اساس پلت فرم نمونه Spyder تولید شد و همچنان تا به امروز در بازار شاهد حضور این ایتالیایی عصبانی هستیم.

مزراتی گرن کبریو - ملاقاتی با مزراتی گرن کبریو 2012

قلب مازراتی

در دل مزراتی گرن کبریو از سری موتور F136 فراری جا استفاده شده است که این پیشرانه به غیر از مزراتی گرن توریسمو (حتی مدل MC Stradale) یا کواتروپورته در کلاس‌های مختلف (با ایجاد تغییر در حجم) ‌روی خودروهای فراری کالیفرنیا‌، فراری F430‌، فراری ۴۵۸ ایتالیا و حتی دیگر محصولات این شرکت خودروساز ایتالیایی به‌علاوه محصول آلفارومئو ۸C (تولید ۲۰۰۷-۲۰۱۱) نصب شده است‌. این پیشرانه تنفس طبیعی ۸ سیلندر خورجینی با زاویه ۹۰ درجه با حجمی برابر با ۴۶۹۱ سی‌سی می‌تواند در دور موتور ۷۰۰۰ دور در دقیقه حداکثر قدرتی برابر ۴۴۰ اسب بخار تولید کند‌. گیربکسZF شش سرعته اتوماتیک این خودرو حداکثر گشتاور ۴۹۰ نیوتن‌متر در دور موتور ۴۷۵۰ دور در دقیقه را به محور عقب مزراتی گرن‌کبریو ۱۸۸۷ کیلوگرمی (۲۲۸۰ کیلوگرم در حالت ظرفیت کامل) منتقل می‌کند تا شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو برابر ۵.۳ ثانیه ‌ و رکورد ۴۰۰ متر آن برابر ۱۳.۹ ثانیه با سرعت ۱۶۸ کیلومتر در ساعت باشد‌. حداکثر سرعت محدود شده برای مزراتی گرن‌کبریو ۲۷۲ کیلومتر در ساعت و به‌صورت محدود نشده برابر ۲۸۰ کیلومتر در ساعت است‌. مزراتی گرن‌کبریو ۲۰۱۲ می‌تواند با یک باک سوخت ۷۶۰ کیلومتر (جاده) طی کند زیرا مصرف جاده‌ای آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر در جاده برابر ۹.۸ لیتر و مصرف شهری آن ۲۲.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است‌. حجم مخزن سوخت آن ۷۵ لیتر است و به‌صورت میانگین ۱۴.۵ لیتر بنزین می‌سوزاند‌.

مزراتی گرن کبریو1 - ملاقاتی با مزراتی گرن کبریو 2012

عضله‌سازی برای حجم

دماغه رو به پایین با دهان گشوده و دندان‌های سیاه با چنگال خونین نشان مزراتی روی پیش رادیاتور با حس خشونت محسوسی ،چشم را خیره می‌کند‌. گلگیرهای برآمده جلو یک چراغ کشیده شده را در خود جای داده‌اند و فرم زیبایی از نمای جلویی خودرو به‌وجود آورده‌اند‌؛ حال به‌دلیل کاپوت کشیده شده و دماغه رو به پایین با جانمایی ۴ سنسور روی سپر جلو احتمال برخورد و اشتباه را برای پارک یا تردد خیابانی به حداقل رسانده‌اند‌.رینگ ۱۴ پره‌ای ۲۰ اینچی مشکی مات آن با رنگ سفید بدنه همخوانی دارد اما شاید رنگ سقف تاشو سورمه‌ای آن کمی با سلیقه همه جور در نیاید‌. هر کدام از چراغ‌های عقب گرن‌کبریو با فرم خاص مثلثی شکل خود دارای ۹۶ LED هستند و با روشنایی انتهای خودرو‌، راننده عقبی را متوجه یک خزنده غول‌آسا می‌کند تا به خودش اجازه کل‌کل با یک ایتالیایی خوش‌استایل ندهد‌. در دوطرف سپر عقب دو خروجی اگزوز تعبیه شده تا به غیر از نوازش گوش شنونده به راننده هیجان سواری لذت‌بخشی القا کند‌.

همانطور که مشاهده می‌کنید عرض گرن‌کبریو با ابعاد ۱۹۱۵ میلی‌متر بسیار به چشم می‌آید و فاصله آینه تا آینه برابر ۲۰۵۶ میلی‌متر بوده تا پهنای آن در کنترل خودرو مؤثر واقع شود‌. همانطور که از اسم خودرو (گرن‌کبریو) مشخص است، این خودرو نمونه کانورتیبل مزراتی است و در کمتر از ۳۰ ثانیه می‌تواند ظاهر خودرو را کاملا تغییر داد‌. مدت زمانی که می‌توان سقف خودرو را بسته یا باز کرد ۲۸ ثانیه است و تا سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت می‌توانید این کار را انجام دهید‌. همانطور که آگاه هستید تمام سقف خودرو در صندوق بار جمع می‌شود و این امر در تقسیم وزن خودرو تأثیرگذار است‌. تقسیم وزن خودرو با سقف باز ۵۲/۴۸ (عقب/جلو) و با سقف بسته ۴۹/۵۱ (عقب/جلو) است‌. حجم صندوق بار در زمان جا دادن سقف از ۲۶۰ لیتر به ۱۷۳ لیتر تغییر پیدا می‌کند و حداکثر می‌توان ۴ کیف دستی کوچک را در صندوق جا داد‌. سقف باز یا بسته هر خودرو یک ضریب پسا به وجود می‌آورد که معنای آن ایجاد نیروی مقاومتی در برابر حرکت اجسام است که نیرو همواره در خلاف جهت ایجاد می‌شود‌.

در این خودرو ضریب پسا با سقف باز ۰.۳۹ و با سقف بسته ۰.۳۵ است‌. ساختار شاسی این خودرو از فولاد است در حالی‌که برای تقویت سپر جلو از آلومینیوم هم استفاده کرده‌اند‌. جنس درب موتور از فایبر است و به غیر از سبک‌سازی جلو خودرو‌، استحکام آن را ‌هم بالا برده‌اند‌. لازم است بدانید گرن‌کبریو مجهز به سیستم MSP ا(Maserati Stability Program) است یعنی برنامه پایداری مزراتی‌؛ کاربرد این سیستم در خودرو برای بهینه‌سازی و ایمنی رانندگی است به گونه ای که این سیستم شامل مجموعه‌ای از سنسورها برای جلوگیری از انحراف و هدایت در مسیر ایده‌آل است؛ یعنی پس از عملکرد مثبت روی ترمز و موتور برای ایجاد ثبات خودرو و اصلاح هرگونه کم فرمانی یا بیش فرمانی Oversteer یا Understeer  تلاش می‌کند‌. همچنین دیفرانسیل گرن‌کبریو مجهز به قفل هوشمند است که برای ایمنی و افزایش کنترل خودرو‌، قابلیت یک بازه معقول در حد ۲۵‌درصد محدودیت در کشش (Traction) و ۴۵درصد آزاد‌کنندگی (Release) را مهیا می‌کند‌.

مزراتی گرن کبریو2 - ملاقاتی با مزراتی گرن کبریو 2012

پشت عضلات برآمده گرن‌کبریو

پشت پرده شاهد طراحی دقیقی هستیم اما استفاده از متریال با کیفیت پایین در بعضی از قسمت های کابین شاید این خودروساز را کمی زیر سؤال ببرد اما بالاخره مزراتی است و همیشه پاسخی برای منتقدان دارد! صندلی‌های خوش‌استایل اسپرت ردیف جلو کاملا قالب گرفته‌اند تا سرنشینان در عبور از پیچ‌ها و مانورهای شدید به صندلی چسبیده باشند‌.سرنشینان ردیف جلو می‌توانند با وجود کنترل‌کننده‌های برقی در مناسب‌ترین حالت ،صندلی خود را تنظیم کنند.حتی قسمت گودی کمر و ردیف عقب با قرار دادن یک کنسول که روی آن دو جالیوانی‌، خروجی سیستم تهویه و در پشتی ۲‌بلندگو سیستم صوتی تعبیه شده فقط برای نشستن ۲ نفر طراحی شده است. سیستم صوتی این خودرو محصول شرکت معتبر آمریکایی BOSE است که با ۶ اسپیکر (‌w40×۲ و ۲۵ w×۴) و یک صفحه نمایش ۷ اینچی روی داشبورد با ۳۰ گیگ حافظه داخلی قدرت رسایی صدا حتی با سقف باز در سرعت بالا سرنشینان را به حال و هوای فراموش‌نشدنی دعوت کند‌.

تودوزی سورمه‌ای و خطوط نقره‌ای‌رنگ با منحنی‌های خلاقانه و حتی دکمه‌های فراوان روی داشبورد گرن‌کبریو نظر بیننده را برای دقایقی به خود جذب می‌کند و چشم به دنبال کلیدها می‌گردد‌. ساعت بیضی شکل آنالوگ در بین دریچه های سیستم تهویه قرار گرفته که بیشتر این سبک طراحی را در خودرو‌های نیمه لوکس یا لوکس شاهد هستیم‌. دکمه‌هایی در سمت چپ صفحه نمایش روی داشبورد به ترتیب اهمیت روی هم ایستاده‌اند‌، اولین دکمه از بالا حالت Sport خودرو است یعنی یکی از عملکرد‌های آن با تغییر وضعیت دیواره اگزوز‌، صدای خروجی بم‌تر و چهره دیگری از مزراتی را به نمایش می‌گذارد‌، سیستم تعلیق را سفت می‌کند و دیگر کار آن تعویض دنده‌ها در بالاترین حد خود به‌علاوه ترمزگیری فعال‌ و کنترل فرمان سفت‌تری در این خودرو شاهد خواهیم بود‌. دکمه دوم آن حالت رانندگی در برف (ICE) است و با فعال شدن این سیستم حتی اگر خودرو در حالت اسپرت باشد به‌طور اتوماتیک غیر‌فعال می‌شود و سیستم کنترل پایداری (MSP) وارد مدار می‌شود حتی اگر خاموش باشد‌؛ دنده یک به منظور کاهش گشتاور و جلوگیری از هرزگردی احتمالی در دور موتور ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه تعویض می‌شود تا در راستای کمک در بهینه‌سازی و کشش خودرو پیش رود‌.

دکمه سوم با نام Park Off مشخص شده و برای غیر‌فعال‌کردن حالت ترمزدستی است زمانی‌که خودرو خاموش است و شما نیاز دارید از حالت ترمزدستی الکترونیکی برای حرکت دادن خودرو خارج شود‌. دکمه آخر همانطور که از شکل آن مشخص است مربوط به هرزگردی یا شیطنت است و برای فعال/غیرفعال کردن سیستم ESP (در مزراتی MSP نامیده می‌شود) جا داده شده است‌. طبقه پایین‌تر داشبورد مربوط به سیستم صوتی و بلوتوث خودرو است و شما می‌توانید توسط دکمه‌های روی فرمان سه‌شاخ خوش‌دست مزراتی تنظیمات دلخواه را انجام دهید‌. طبقه زیرین مربوط به تهویه خودرو است و سرنشینان جلو به‌صورت جداگانه می‌توانند درجه دما مورد نظرشان را تنظیم کنند و با فشردن یک دکمه (Rear) هوای دلخواه خود را وارد دریچه‌های عقب کنند. در سمت چپ فرمان دکمه سیستم روشنایی خودرو‌، در بازکن صندوق عقب و قسمت سوختگیری به‌علاوه تنظیم‌کننده نور صفحه کیلومتر قرار گرفته و برای آنکه بیشترین کاربرد هر کدام از اینها بیشتر در زمان توقف نیاز است، طراح آنها را در پشت فرمان قرار داده و البته با قرار دادن سیستم روشنایی خودرو در حالت اتوماتیک دیگر نیاز به تغییر ندارد و در هوای گرگ و میش اتوماتیک روشن می‌شود‌.

مزراتی گرن کبریو3 - ملاقاتی با مزراتی گرن کبریو 2012

رنده‌کردن لاستیک (‌شتاب، ترمزگیری، کشیده شدن سنگینی، سقف تاشو، صدای باد،حرکت نمایشی و‌…) با اینکه سقف خودرو باز بود، از دورنما نمی‌توانستیم درک کنیم که لذت پشت فرمان گرن‌کبریو چقدر است تا آنکه روی صندلی اسپرت آن نشستیم و کلید را در استارت چرخاندیم تا قلب پرهیاهوی این بدنساز حرفه‌ای را به تپش بیندازیم‌. به آرامی خیابان‌های شهر را متر می‌کردیم و در حالت عادی آنچنان جلب توجهی نمی‌کرد تا آنکه با فشردن دکمه Sport و نمایان شدن نام سبز رنگش در وسط صفحه کیلومتر‌، صدای خودرو را ۱۸۰ درجه تغییر دادیم و چرخیدن سرها یا دنبال کردن خودرو با چشم مردم آغاز شد.در تردد شهری سواری با یک خودرو به طول ۴۸۸۱ میلی‌متری چندان هم راحت نبود و در پشت چراغ خطرها برای ایمنی بیشتر با خودرو جلویی فاصله می‌گرفتیم‌. هنگام عبور از سرعتگیرها ترس گرفتن کف خودرو از دلمان بیرون رفت زیرا محو صحبت با مالک بودیم و ناخواسته با سرعت تقریبی ۴۰ کیلومتر از روی یکی از آنها رد شدیم! سیستم تعلیق این خودرو سواری نسبتا خشک و اسپرت را برای سرنشینان مهیا می‌کند تا بتوان بالاترین سطح رانندگی و قابلیت خودرو را به چالش کشید‌. مزراتی گرن‌کبریو به لطف سیستم Skyhook با استفاده از سنسور شتاب طبق برنامه‌ریزی مغز خودرو ECU با تشخیص حرکات حتی یک چرخ را تجزیه و تحلیل کرده و تنظیمات هریک از کمک‌های گازی را تغییر می‌دهد‌.پاسخ فرمان موازی با سرعت تغییر می‌کرد و در سرعت‌های بالا سیستم الکترونیکی هدایت آن‌را سفت‌تر می‌کرد تا احساس راحتی‌، آرامش و دلگرمی برای رانندگی پویا به راننده ببخشد‌.

سرعت خودرو را به زیر ۲۵ کیلومتر رساندیم و با کنار زدن درپوش سمت راست دسته دنده و فشردن دکمه کنترلر سقف‌، آن‌را باز کردیم تا حال و هوای سواری با یک خودرو میلیاردی بدون سقف را تجربه کنیم‌؛ وزش ملایم باد حس خوشی می‌داد تا آنکه سرعت از ۱۰۰ کیلومتر بالا رفت و کم کم وزش باد نظم موهایمان را برهم زد‌. در همین حال در یک مسیر خلوت بی‌آب و علف برای آزمایش شتاب خودرو توقف کردیم‌؛ دکمه اسپرت همچنان فعال بود و وارد حالت لانچ شدیم‌، دور موتور بلافاصله تا به عدد ۲۵۰۰ دور در دقیقه رسید پدال ترمز را رها کردیم و تست شتاب را استارت زدیم‌. با دنده یک خودرو حداکثر سرعت ۵۶ کیلومتر در ساعت طی کردیم تا آنکه در دور موتور ۷۰۰۰ دور در دقیقه دنده ۲ وارد کار شد و در مدت ۵.۵۲ ثانیه شتاب صفر تا ۱۰۰ را برای این خودرو ثبت کرد اما به رسم قدیم ما همچنان به شتابگیری ادامه دادیم و دنده ۲ در دور موتور ۷۵۰۰ دور و سرعت ۱۱۰ کیلومتر جای خود را به دنده ۳ سپرد تا حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر را برای این خودرو رقم زند و تا سرعت ۲۰۰ کیلومتر در دنده ۴ ادامه دادیم تا اینکه رکورد صفر تا ۲۰۰ کیلومتر آن‌را در مدت زمان ۱۹.۴ ثانیه برای مزراتی گرن‌کبریو مورد آزمایش ،ثبت کردیم. در حالت اسپرت از سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت پدال گاز را تا انتها فشردیم و با اینکه دنده ۴ درگیر بود بلافاصله با دو دنده معکوس شتابگیری کرد و تا ۱۲۰ کیلومتر را پر کرد ؛ این شتابگیری ۴.۳ ثانیه به طول انجامید.

همانطور که شتابگیری با این خودرو ۲ تنی اهمیت دارد‌، سیستم ترمزگیری هم بسیار حائز اهمیت است و در آزمایش ترمز در هر حالت که ترمزگیری می‌کردیم‌، وزن خودرو بیشترین تأثیرگذاری را داشت و همین امر کار را مشکل کرده بود‌. در کل قابل قبول بودن سیستم ترمز با یک ترمزگیری در مسیر مستقیم نیست و این خودرو با عملکرد مثبت سیستم کنترل کشش و ترمز ضد‌قفل دست راننده را برای هدایت خودرو در مسیر مشخص باز گذاشته بود‌. محور جلو این خودرو به دیسک‌های ۳۲×۳۶۰ میلی‌متر با تغذیه توسط ۶ پیستون و چرخ‌های عقب آن به دو دیسک ۲۸×۳۳۰ میلی‌متر تجهیز شده است که وجود این دیسک‌ها متراژ توقف از سرعت ۱۰۰ به صفر کیلومتر را برای مزراتی گرن‌کبریو ۳۵ متر رقم می‌زند‌.

سیستم ترمز جدایی‌ناپذیر ABS یعنی EBD روی این خودرو نصب شده و برای توزیع نیروی مطلوب بین چهارچرخ برنامه‌ریزی می‌کند‌. یک خصوصیت جالب در این خودرو وجود Hill Holder System به معنای سیستم نگهدارنده در سربالایی است‌. عملکرد این سیستم در سربالایی‌ها کارآمد است؛ فرض کنید در سربالایی توقف کردید و دوباره می‌خواهید حرکت خود را آغاز کنید‌، یک مدت زمان کوتاهی برای جابه‌جایی پا از روی پدال ترمز به پدال گاز وجود دارد که در این زمان خودرو عقب‌نشینی می‌کند اما مزراتی با داشتن این سیستم برای چند ثانیه سیستم ترمز را نگه می‌دارد تا شما جابه‌جایی را انجام دهید و پدال گاز را برای ادامه مسیر فشار دهید‌. درست است که با قیمت حدود ۳۰۰ میلیون تومان شما می‌توانید یک خودرو کبریولت با موتور ۲ لیتری توربو تهیه کنید اما سواری با یک خودرو هیولای اسپرت ایتالیایی‌،کبریولت کلاس E یا سری ۴ دنیایی متفاوت است‌. صرف‌نظر از قیمت ۱.۳ میلیاردی این خودرو شاید برایتان سواری با یک خودرو خاص مخصوصا در کلاس کبریولت اهمیت داشته باشد و مسلما با پرداخت چنین قیمتی اصلا به فکر مصرف سوخت هم نیستید اما اگر به‌دنبال یک برند متفاوت‌ هستید که زیبایی متحیرکننده‌، در دسترس بودن همه چیز و امکانات خوب، شما را قانع کند‌، مزراتی گرن‌کبریو انتخاب مناسبی است ا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.