اولین تجربه رانندگی با مرسدس بنز E300 جدید

من تجربه‌ی وحشت‌انگیز زیادی را با تاکسی‌ها داشته‌ام.این تجربه، هزینه‌ی مخفی هر مسافرت ثابتی است. از دیدن سرعت ۱۷۷ کیلومتر بر ساعت در صندلی عقب کراون ویکتوریا گرفته تا راننده‌ای در پالرمو که واقعاً مثل مسابقات اتومبیل‌رانی و مثل فرناندو آلونسو دور می‌زد و با لبخندی ملیح می‌گفت “شیکن!” (توضیح: شیکن اصطلاحی است که در مسابقات خودرویی بکار می‌رود.)

2017 Mercedes Benz E300 front end 03 516x343 - اولین تجربه رانندگی با مرسدس بنز E300 جدید

اما دیوانه‌وار‌ترین تجربه‌ی من حدود ۱۹ سال قبل در لیسبون پرتغال رخ‌داده است. خودروی تاکسی موردنظر یک مرسدس بنز E کلاس W124 با گیربکس ۵ دنده‌ی دستی بود و از همه جالب‌تر راننده‌ای بود که احساس می‌کرد مرحوم آیرتون سنا یا حداقل فامیل اوست! من مطمئن نیستم چقدر از معکوس کشیدن در زندگی خودم بی‌نیاز بوده‌ام اما آن یک‌بار را فهمیدم که در حقیقت مرگ قریب‌الوقوع نیست! (راننده واقعاً خوب بود)، به یاد می‌آورم که آن مرسدس میان‌سایز چقدر تاکسی خوبی بود.

2017 Mercedes Benz E300 front three quarter in motion 02 1 516x343 - اولین تجربه رانندگی با مرسدس بنز E300 جدید

چیز جالبی که رخ داد خارج شدن من از فرودگاه لیسبون به‌منظور مشاهده‌ی به بازار آمدن جدیدترین و بنا به ادعای مرسدس، بهترین E کلاس یعنی نسل پنجم W213 بود. اگر S کلاس به‌منزله‌ی جواهر بر روی تاج مرسدس باشد، E کلاس خود آن تاج خواهد بود! از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴، هرساله بیش از ۶۰ هزار دستگاه E کلاس در ایالات‌متحده فروخته‌شده است. در سال ۲۰۱۵، مشتریان ۴۹۷۳۶ دستگاه E کلاس W212 را خریداری کرده‌اند که رقمی قابل‌احترام برای خودرویی گران در سال آخر تولید کاملش است. E کلاس سومین خودروی پرفروش مرسدس بنز آمریکای شمالی پس از C کلاس و M کلاس (GLE کنونی) است. در اروپا E کلاس حتی بهتر می‌فروشد و فروشی ۱۰۰ هزار دستگاهی را از سال ۲۰۱۰ تجربه می‌کند؛ و بله! بسیاری از آن‌ها تاکسی هستند. بدیهی است که جایگزین نمودن حجم زیادی از مدلی مثل E کلاس کاری آسان و یا کوچک نیست. خب آیا W213 جدید شانسی برای تکرار موفقیت‌های نسل‌های پیشین خود دارد؟

2017 Mercedes Benz E300 front three quarter in motion 01 516x343 - اولین تجربه رانندگی با مرسدس بنز E300 جدید

قبل از پاسخ دادن به این سؤال بیایید نگاهی بیندازیم به آنچه E کلاس جدید را شاخص نموده است. موضوع مناسب برای شروع، چهره‌ی این خودرو است و من فکر می‌کنم که می‌توان گفت این مرسدس جدید نمای بهتری از نسل قبلی دارد. خب، E کلاس جدید شباهت قوی و غیرقابل‌انکاری به C و S کلاس دارد. در تعمدی بودن این کار شکی نیست، اما من می‌توانم و بحث هم خواهم کرد که مرسدس خودش را به رنگ طراحی‌های قدیم BMW درآورده است.

2017 Mercedes Benz E300 rear three quarter 01 516x343 - اولین تجربه رانندگی با مرسدس بنز E300 جدید

داستان نمای داخلی هم همان است. احساس کنید که قسمت‌های داخلی E کلاس همان S کلاس گرم‌ونرم یا C کلاس بزرگ‌تر است. درهرصورت، از طراحی عالی و مواد باکیفیت استفاده‌شده در این خودرو چیزی کاسته نشده است. E کلاس می‌تواند با داشبورد کاملاً دیجیتالی سفارش داده شود که دربرگیرنده‌ی سه حالت مختلف خواهد بود: نرمال، اسپورت و اکو (اقتصادی). نمای حالت نرمال خب همانند سرعت‌سنج نرمال خواهد بود! درحالی‌که حالت اسپورت درجات نشانگرها را زرد خواهد کرد. چراکه نه؟! حالت اکو سرعت‌سنج را به وسط جابجا می‌کند و رک و پوست‌کنده بگویم کمی حالت پریوسی پیدا خواهد کرد. در حالت نرمال، سرعت‌سنج مجازی می‌تواند با سایر اطلاعات از قبیل نقشه و… جایگزین شود.

2017 Mercedes Benz E300 cabin 01 516x343 - اولین تجربه رانندگی با مرسدس بنز E300 جدید 2017 Mercedes Benz E300 cabin 03 516x343 - اولین تجربه رانندگی با مرسدس بنز E300 جدید 2017 Mercedes Benz E300 interior 516x343 - اولین تجربه رانندگی با مرسدس بنز E300 جدید

در ابتدا، تنها E کلاسی که ما در اواخر تابستان دریافت خواهیم کرد E300 خواهد بود. نیروبخش این خودرو پیشرانه‌ای دو لیتری مجهز به توربوشارژ و ۴ سیلندر خطی است که ۲۴۱ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و می‌گویند رقیب آن BMW 528i است (۲۴۰ اسب بخار نیرو و ۳۵۲ نیوتن متر گشتاور).

2017 Mercedes Benz E300 rear three quarter in motion 516x343 - اولین تجربه رانندگی با مرسدس بنز E300 جدید 2017 Mercedes Benz E300 rear three quarter 02 516x343 - اولین تجربه رانندگی با مرسدس بنز E300 جدید

ترسی نیست، معتادان اسب بخار بدانند که نسخه‌های قوی‌تر W213 بعداً خواهند آمد. هر دو نشان AMG را یدک خواهند کشید. E43 پیشرانه‌ی توئین توربوی ۶ سیلندری خواهد داشت و نیروبخش مدل E63 نیروگاهی ۸ سیلندری و توئین توربو با ۴ لیتر حجم خواهد بود. ما همچنین بالاخره نسخه‌های دیزلی و پلاگین هیبرید مدل W213 را هم دریافت خواهیم کرد. قدرت پیشرانه از طریق گیربکس جدید روان و هوشمند ۹ سرعته ی مرسدس به چرخ‌ها انتقال می‌یابد.E300 باحالت دوچرخ متحرک عقب یا تمام چرخ‌ها متحرک به بازار می‌آید و ما تخمین می‌زنیم که شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر آن ۶.۲ ثانیه باشد.

2017 Mercedes Benz E300 rear three quarter in motion 1 516x343 - اولین تجربه رانندگی با مرسدس بنز E300 جدید 2017 Mercedes Benz E300 front three quarter in motion 02 1 516x343 - اولین تجربه رانندگی با مرسدس بنز E300 جدید

درروی جاده، احساس منکوب کننده‌ای به ما دست می‌دهد، E کلاس جدید به‌طور باورنکردنی‌ای سواری خوبی دارد. در بزرگراه‌های صاف سخت تحت‌فشارم تا احساس راندن یک خودروی عالی را بازگو کنم. این قابل‌توجه است زیرا من هرگز فکر نمی‌کنم که C کلاس حاضر سواری به این خوبی داشته باشد درحالی‌که هر دو خودرو از شاسی MRA مشتق شده‌اند. حدس من این است که ۱۰ سانتی‌متر فضای اضافی بین محورها این بهبود بزرگ را ایجاد نموده است. همچنین بدیهی است که مهندسان دو سال وقت اضافی داشته‌اند تا آن را اصلاح کنند. برای خودروی به این بزرگی هندلینگ کاملاً خوب است، البته فکر می‌کنم که ما باید برای نسخه‌های AMG صبر کنیم تا واقعاً ببینیم چی ساخته‌اند. این را هم اضافه کنیم که صندلی‌های عقب تنگ هستند، چیزی که نشان می‌دهد چرا مرسدس نسخه‌ای بافاصله‌ی زیاد بین محورها برای چین ساخته است.

مرسدس سیستم نیمه‌خودکار E کلاس را به‌خوبی ساخته‌وپرداخته است. این سیستم رانندگی خودکار خوانده می‌شود و اینجا نکته‌ی کلیدی وجود دارد: E300 می‌تواند خودروی جلوی خود را تا سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت دنبال کند. تا زمانی که خطوط جاده به‌طور واضح مشخص باشند، شما می‌توانید دست‌هایتان را از روی فرمان‌بردارید. پس‌ازآن خودرو اعلام می‌دارد که فرمان را بگیرید اما شما می‌توانید به‌آسانی یکی از دو دکمه‌ی روی غربیلک فرمان را بفشارید و خودرو همچنان بدون دخالت دست‌ها به راه خود ادامه دهد. زمانی که رانندگی خودکار در حال انجام‌وظیفه است، شما می‌توانید چراغ‌راهنما را برای تغییر خطوط در هر جهتی بزنید و زمانی که در خط موردنظر خود قرار گرفتید چراغ‌راهنما را خاموش‌کنید. در ایالت‌هایی که از GPS برای تنظیم خودکار برای محدودیت سرعت‌ها استفاده می‌کنند شما می‌توانید با فشار دسته‌ی کروز کنترل از آن رد شوید!

2017 Mercedes Benz E300 side profile 06 516x343 - اولین تجربه رانندگی با مرسدس بنز E300 جدید 2017 Mercedes Benz E300 engine 516x343 - اولین تجربه رانندگی با مرسدس بنز E300 جدید
برگردیم به سؤال ابتدایی خودمان: آیا E کلاس ۲۰۱۷ می‌تواند همانند پیشینیان خود در این سگمنت به رقابت بپردازد؟ من می‌توانم به شما بگویم که W213 یک E کلاس مخصوص است. علاوه بر این، این یک سدان خوش‌ساخت فارغ از مدل و نشان آن است. بزرگ‌تر، سبک‌تر، باهوش‌تر، ایمن‌تر، زیباتر و… از نسل‌های قبلی است و W213 جدید یک نقطه‌ی عطف برای مرسدس بنز است-با فرض اینکه هنوز مردم سدان ها را می‌خرند و کاملاً دیوانه‌ی SUV ها نیستند! درهرصورت، راننده‌های تاکسی پرتغالی آتش‌بازی به راه خواهند انداخت!

مشخصات مرسدس بنز E300 ۲۰۱۷
قیمت پایه: ۵۴۰۰۰ دلار (تخمین زده‌شده)
مشخصات کلی: پیشرانه در جلو، RWD/AWD، چهار درب سدان
پیشرانه: ۲ لیتری/۲۴۱ اسب بخار قدرت/۳۷۰ NM گشتاور/۱۶ سوپاپ
گیربکس: ۹ سرعته اتوماتیک
طول/عرض/ارتفاع: ۴.۹۲/۱.۸۵/۱.۴۶ متر
شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر بر ساعت: ۶.۲ ثانیه (تخمین زده‌شده)
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: ۱۰.۲ تا ۱۰.۷ لیتر ۶.۹ تا ۷.۱ لیتر ۸.۷ تا ۹ لیتر در صد کیلومتر (تخمین زده‌شده)
زمان عرضه در ایالات‌متحده: تابستان ۲۰۱۶

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.