بررسی بیوک اِنکلیو مدل ۲۰۱۶

وقتی بیوک انکلیو برای اولین بار معرفی شد، یکی از نمونه‌های همسان آن، تحت برند «ساترن» و با نام «اوت‌لوک» عرضه می‌شد. ولی ساترن به‌زودی به پایان عمر خود رسید و سه‌گانه کراس‌اور ۳ ردیفه جنرال‌موتورز، از انکلیو، شورولت تراورس و جی‌ام‌سی آکادیا تشکیل می‌یافت. تمام اینها برای اشاره به این موضوع است که زمان زیادی از معرفی انکلیو گذشته و این مدل در حال حاضر در ۹ سالگی خود به سر می‌برد؛ چرا که این خودرو در سال ۲۰۰۷ به عنوان یک مدل ۲۰۰۸ از راه رسیده است. ۹ سال واقعاً زمان زیادی در خودروسازی است؛ مخصوصاً اگر اینکه چرخه معمول ۶ ساله مدل‌های مختلف در این صنعت را درنظر بگیریم.

2016 Buick Enclave AWD 101 516x315 - بررسی بیوک اِنکلیو مدل ۲۰۱۶
شاید یکی از دلایل اصلی پابرجا ماندن انکلیو در خط تولید «بیوک» موضوع ورشکستگی جنرال‌موتورز بوده که باعث شده تا جایگزینی مدل انکلیو با تأخیر انجام می‌شود. جنرال‌موتورز در شرایطی که با مسائل مالی دست و پنجه نرم می‌کرد، در این اندیشه بود که کراس‌اورهای ۳ ردیفه‌اش احتمالاً از موقعیت رقابت خوبی در بازار برخوردار بودند و بنابراین، جایگزینی آنها در چنین شرایطی، می‌توانست در اولویت‌های بعدی قرار گیرد؛ موضوعی که اساساً منطقی به نظر می‌رسید.

2016 Buick Enclave AWD 109 516x315 - بررسی بیوک اِنکلیو مدل ۲۰۱۶

اِنکلیو با مهندسیِ مناسبی که در آن به کار رفته بود، شرایط رقابتی خود را بیشتر از حدّ انتظار، در بازار حفظ کرد. البته باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که انکلیو برای مدل ۲۰۰۹، یک موتور نسبتاً قدرتمندتر V-6 با انژکتور مستقیم دریافت کرد که هنوز هم در زیر کاپوت آن یافت می‌شود. این موتور قدرتی معادل ۲۸۸ اسب‌بخار تولید می‌کند و حداکثر گشتاورش نیز به ۳۶۶ نیوتن‌متر می‌رسد. همچنین این مدل، سه سال پیش، برای مدل ۲۰۱۳ یک سری تغییرات کلی را تجربه کرد؛ از جمله اصلاحات در طراحی، بازنگری در کابین، افرایش امکانات ایمنی و تکنولوژی‌های بیشتر. این در حالی است که برای مدل ۲۰۱۶، سیستم OnStar با قابلیت اتصال ۴G LTE و نقطه اتصال وای‌فای به صورت استاندارد اضافه شده و همین طور، یک نسخه «توسان ادیشن» با برخی تریم‌های ظاهری برنزی ارائه شده است.

2016 Buick Enclave AWD 104 516x315 - بررسی بیوک اِنکلیو مدل ۲۰۱۶

انکلیو با یک فاصله محوری کشیده و کابین جادار، بزرگتر از بسیاری رقبای لوکس خود است؛ رقبایی مانند آکورا MDX، اینفینیتی QX60 و آئودی Q7. این موضوع در صندلی‌های استاندارد ردیف سوم این مدل نیز خود را نشان می‌دهد. این صندلی‌ها با تکیه‌گاه مناسب و فضای عالی برای سر و زانوها، یکی از بهترین نمونه‌ها در این کلاس به شمار می‌روند. البته صندلی‌های ردیف دوم که می‌توانند به صورت دو صندلی جداگانه یا یک نیمکت ۳ نفره استفاده شوند، شرایط معمولی‌ای دارند و برای سرنشینان بزرگسال، شرایط چندان راحتی ایجاد نمی‌کنند. این در حالی است که یک فضای ۶۵۱ لیتری در عقب برای حمل وسایل پیش‌بینی شده و در صورتی که تمام صندلی‌های عقب جمع شوند، این فضا به ۳۲۵۶ لیتر افزایش خواهد یافت.

2016 Buick Enclave AWD 129 516x315 - بررسی بیوک اِنکلیو مدل ۲۰۱۶ 2016 Buick Enclave AWD 132 516x315 - بررسی بیوک اِنکلیو مدل ۲۰۱۶
امّا در کنار ابعاد، وزن کلی انکلیو نیز نسبتاً‌ بالا است. در خودروی تست‌شده با تمام تجهیزات و سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک، وزن کلی در حدّ ۲۳۰۰ کیلوگرم است؛ یعنی به میزان قابل‌توجهی سنگین‌تر از مدل سبک‌وزن MDX با وزن ۱۹۳۱ کیلوگرم، هوندا پایلوت با وزن ۱۹۵۱ کیلوگرم و یا تویوتا های‌لندر با وزن ۲۰۷۶ کیلوگرم و همین‌طور ولوو XC90 با وزن ۲۱۴۶ کیلوگرم. امّا انکلیو در باشگاه کراس‌اورهای ۲/۵ تُنی تنها نیست؛ چرا که مدلی مانند فورد اکسپلورر اسپورت با وزن ۲۲۴۰ کیلوگرم فاصله چندانی با آن ندارد و این در حالی است که داج دورانگو V-6 و مدل جدید آئودی Q7 3.0T با وزن‌هایی به‌ترتیب برابر ۲۳۴۰ و ۲۳۰۴ کیلوگرم در سطحی بالاتر از انکلیو قرار می‌گیرند.

ولی جایی که آئودی Q7 با وزن بالاتر، انکلیو را به چالش می‌کشد، در زمینه شتاب و مصرف سوخت است. Q7 در ۵/۵ ثانیه می‌تواند به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد و مطابق برآوردهای سازمان حفاظت محیط زیست امریکا، در هر ۱۰۰ کیلومتر در شهر و جاده، به‌ترتیب ۱۳/۱ و ۸/۷ لیتر سوخت مصرف می‌کند. این در حالی است که انکلیو تست‌شده در اینجا، سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت را در ۷/۹ ثانیه ثبت می‌کند و در این زمینه، کُندتر از تمام کراس‌اورهای دیگر ۳ سرنشینه‌ای است که در بالا به آنها اشاره شده است. همچنین آمار مصرف سوخت این خودرو، برای هر ۱۰۰ کیلومتر در شهر، ۱۴/۷ لیتر و در جاده ۱۰/۷ لیتر هستند و از این لحاظ در کنار اکسپلورر اسپورت، در پایین‌ترین سطح این کلاس قرار می‌گیرد.

2016 Buick Enclave AWD 117 516x315 - بررسی بیوک اِنکلیو مدل ۲۰۱۶
ولی در پشت‌فرمان، خبرهای خوبی در مورد بیوک انکلیو وجود دارد. اول از همه، ساکت و آرام‌بودن رانندگی با این خودرو جلب‌توجه می‌کند. در آپدیت سال ۲۰۱۳، انکلیو صاحب دامپرها با جریان دوگانه شده که در ترکیب با مهارت مناسب به کار رفته در تنظیمات شاسی (یکی از نقاط قوت جنرال‌موتورز در چند سال اخیر)، شرایط بسیار خوبی در سواری و هندلینگ فراهم کرده است. حتی در خودروی تست‌شده در اینجا که به جای چرخ‌های استاندارد ۱۹ اینچی، از نمونه‌های بزرگتر ۲۰ اینچی استفاده می‌کند، کیفیت سواری در سطح بسیار خوبی قرار دارد و شرایط ناهمواری‌های سطح جاده، چندان به داخل کابین انتقال نمی‌یابد. همچنین این وسیله نقلیه بزرگ در پیچ‌ها عکس‌العمل مناسب و قابل‌پیش‌بینی از خود نشان می‌دهد و میزان لغزش بدنه، کمتر از چیزی است که از آن انتظار می‌رود.

2016 Buick Enclave AWD 113 516x315 - بررسی بیوک اِنکلیو مدل ۲۰۱۶
رانندگانی به دنبال ایمنی بیشتر با استفاده از تکنولوژی‌های سطح بالای جلوگیری از برخورد و تصادف هستند، به بسیاری از آخرین تجهیزات در این زمینه دسترسی خواهند داشت. یک سیستم هشدار نقطه کور، هدشار ترافیک پشت‌سر، هشدار برخورد از جلو و سیستم هشدار انحراف از خطوط جاده، همگی در بیوک انکلیو ارائه می‌شوند. با این حال، خبری از سیستم کروز کنترل انطباقی نیست و همین‌طور در سیستم هشدار برخورد از جلو، عملکرد ترمز اضطراری خودکار وجود ندارد. سیستم ارتباطی استاندارد بیوک، IntelliLink است که شامل قابلیت ارتباط بلوتوثی تلفن و سیستم صوتی، هماهنگی با «پاندورا» و «استیچر» می‌شود. امّا صفحه‌نمایش ۶/۵ اینچی برای این سیستم، به نظر کوچک می‌آید. همچنین در حالی که یک دوربین نمای عقب به صورت استاندارد در تمام مدل‌های انکلیو عرضه می‌شود، ولی هیچ‌گونه تمهیداتی برای ارتقا به نمای ۳۶۰ درجه درنظر گرفته نشده است. ضمن اینکه در این خودرو، قابلیت ورودی یا استارت بدون‌کلید ارائه نشده است.

2016 Buick Enclave AWD 114 516x315 - بررسی بیوک اِنکلیو مدل ۲۰۱۶
شروع قیمت بیوک انکلیو از ۳۹ هزار و ۹۹۰ دلار برای مدل «کانوینییِنس» (منحصراً به صورت دیفرانسیل جلو) است. نسخه متوسط «لِتِر» داری قیمتی برابر ۴۴۵۸۵ دلار است و در صورت استفاده از دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک، ۲ هزار دلار دیگر به آن اضافه می‌شود. امّا انکلیو تست‌شده در اینجا، از تریم سطح بالای «پرمیوم» است که قیمت آن برای مدل دیفرانسیل جلو از ۴۸۴۴۰ دلار آغاز می‌شود. قیمت پایه انکلیو پرمیوم با سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک برابر ۵۰ هزار و ۴۴۰ دلار است. البته در خودروی تست از آپشن‌هایی مانند یک سانروف با دو پنل به ارزش ۱۴۰۰ دلار و پکیج «توسان» استفاده شده که در نهایت، قیمت نهایی را به ۵۳۸۳۵ دلار رسانده‌اند.

2016 Buick Enclave AWD 111 516x315 - بررسی بیوک اِنکلیو مدل ۲۰۱۶
این قیمت‌گذاری باعث می‌شود که انکلیو بتواند هم در مقابل رقبایی از برندهای معمولی و هم رقبایی از برندهای لوکس قرار بگیرد. احتمالاً بیشتر این رقبا، تجهیزات بیشتری را برای راننده فراهم می‌کنند. اینکه بتوانید بدون دست کردن در جیب‌ها، قفل درها را باز کنید و یا اینکه بدون قرار دادن سوئیچ، استارت بزنید، ممکن است شرایط سختی ایجاد نکند، ولی مطمئناً «تکنولوژی» حوزه‌ای است که انکلیو در مقابل رقبای جدید خود، حرف چندانی برای گفتن ندارد. مصرف سوخت و شتاب نیز دو حوزه مشابه دیگر هستند. امّا کراس‌اور بیوک همچنان دارای یک فضای جادار با سواری و هندلینگ مناسب و شرایطی آرام و بی‌دردسر در داخل کابین است.

2016 Buick Enclave AWD 106 516x315 - بررسی بیوک اِنکلیو مدل ۲۰۱۶
مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دو دیفرانسیل، ۷ سرنشین، ۴ در هاچ‌بک.
  • قیمت مدل تست: ۵۳۸۳۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۴۶۵۸۵ دلار).
  • نوع موتور: DOHCبا ۱۶ سوپاپ V-6، بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
  • گنجایش: ۳۵۶۴ سی‌سی.
  • قدرت: ۲۸۸ اسب بخار در ۶۳۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۳۶۶ نیوتن‌متر در ۳۴۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.

2016 Buick Enclave AWD 148 516x315 - بررسی بیوک اِنکلیو مدل ۲۰۱۶

ابعاد:

  • فاصله محوری: ۳/۰۲ متر.
  • طول ماشین: ۵/۱۲۸ متر.
  • عرض: ۲/۰۰۷ متر.
  • ارتفاع: ۱/۸۲۱ متر.
  • وزن کلی: ۲۲۹۹ کیلوگرم.

تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۹ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۳/۲ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۴ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۶/۳ ثانیه با سرعت نهایی ۱۳۸/۴ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۱۷۳/۸۱ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۶/۰۸۳ متر.
  • چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: ۷۹g.

مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۴/۷ لیتر در شهر و ۱۰/۷ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
  • مصرف سوخت در تست: ۱۵/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.