چرا واردات خودرو نصف شد؟

گمرک جمهوری اسلامی ایران در تازه‌ترین گزارش خود در مورد کارنامه تجارت خارجی سال ۹۴ در حالی به کاهش ۵۰ درصدی واردات خودروهای سواری در سال ۹۴ اشاره کرده که این موضوع را ناشی از سیاست‌ موفق دولت در جلوگیری از واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی عنوان کرده است.

براساس آمار گمرک طی سال ۹۴، تعداد ۵۱ هزارو ۵۲۲ دستگاه انواع خودرو وارد کشور شد که درمقایسه با سال ۹۳ واردات خودرو کاهش ۵۰ درصدی را تجربه کرده است. از سوی دیگر ارزش واردات خودرو هم کاهش قابل‌توجهی داشت؛ به نحوی که ارزش دلاری واردات خودرو طی سال گذشته یک‌میلیارد و ۲۳۰ میلیون دلار بود؛ بنابراین ارزش دلاری واردات خودرو طی سال ۹۴ در مقایسه با سال پیش از آن ۴۳ درصد کاهش داشته است.

با این حال گمرک افت واردات خودرو در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ را به دلیل چشم‌پوشی دولت از درآمدهای حاصل از محل واردات خودرو به سبب‌ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی می‌داند، این در شرایطی است که مصوبه ممنوعیت واردات خودروهای لوکس در اواخر سال ۱۳۹۱ و در دولت دهم ابلاغ شد و در سال‌های ۹۲، ۹۳ و ۹۴ همچنان به قوت خود باقی ماند، اما با وجود اجرایی شدن این مصوبه در سال‌های ۹۲ و ۹۳ واردات خودرو نه تنها کاهشی نبوده بلکه روند افزایشی نیز داشته است؛ به‌طوری‌که واردات خودرو در سال ۱۳۹۲ با ورود ۷۸ هزار و ۶۷۳ خودرو سواری به کشور، رشد ۴۵/ ۷۴ درصدی نسبت به سال ۹۱ را ثبت کرد و واردات ۱۰۳ هزار و ۹۱۸ دستگاه خودرو در سال ۹۳ نیز نشان از رشد ۳۱ درصدی واردات خودروهای سواری در مقایسه با سال ۹۲ داشت؛ بنابراین با توجه به آمار واردات خودرو طی سال های گذشته به‌نظر می‌رسد که ارتباط میان افت واردات با ممنوعیت واردات خودروهای لوکس، محلی از اعراب ندارد. آنگونه که بسیاری از کارشناسان بازار خودروهای وارداتی اعلام کرده‌اند عامل اصلی در کاهش واردات خودروهای سواری به‌دلیل افت تقاضا در بازار بوده است. موضوعی که بازار خودروهای داخلی را نیز تحت تاثیر قرار داد و موجب افت تولید طی سال گذشته شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.